Gå till innehåll

Hur undvika göra idiotdrag?


Incognito

Recommended Posts

Jag anser mig vara en någorlunda förfaren o framgångsrik NL Hold Em spelare -så länge jag inte gör idiotdrag.

 

Men hur som helst så slinker det in händer då jag spelar som jag precis lärt mig reglerna, eller vore totalt IQ-befriad. Jag trodde att med ökad erfarenhet så skulle dessa tillfälliga sinnesförvirringar försvinna men det gör dem inte.

 

Så frågan är: Finns det några bra knep att undvika dom allra värsta dragen i poker?

Det naturliga svaret är väl förstås att tänka efter men det är ibland så svårt med impulskontroll vid pokerbordet, I alla fall för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, har lite samma problem... Har dock börjat bli lite bättre nu, tror att det bästa är att lugna sig, i bara några sekunder, och fundera lite snabbt över vad motståndaren kan ha som beter sig på det viset.

Nu pratar jag ifs om att syna höga bets när man själv sitter på en fin hand, eller att betta ut i samma situation, men du kanske pratar om något annat?

Kallsyna en raise och en re-raise med 72o preflop och andra snilledrag? :lol:

 

Samma sak där, ta det lungt. Du har faktist lite tid på dig att tänka efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nu pratar jag ifs om att syna höga bets när man själv sitter på en fin hand, eller att betta ut i samma situation, men du kanske pratar om något annat? "

 

Ja, den typen av misstag.

Eller att inte sluta bluffa när man borde fatta att motståndaren inte kommer att lägga ner handen o man själv inte kan vinna annat än att fortsätta bluffa, trots att det uppenbarligen är lönlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju lite olika typer av idiotdrag...

 

Syna allin när man inte ska, bluffa när man har 0 chans att motståndaren foldar för att nämna 2.

 

Nån speciell variant du menar?

 

Dessutom kan man känna sig som en idiot fast man inte var det...Syna allin med top 2 med möjlig flush mot en bluffgubbe t ex, har han färgen känner man sig som en idiot men det är förmodligen +EV i långa loppet.

 

Att ta lite extra tid på sig är tricket tror jag, en av de stora vinnarna där jag spelar tar alltid 15-30 sekunder på sig innan han agerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju lite olika typer av idiotdrag...

 

Syna allin när man inte ska, bluffa när man har 0 chans att motståndaren foldar för att nämna 2.

 

Nån speciell variant du menar?

 

Dessutom kan man känna sig som en idiot fast man inte var det...Syna allin med top 2 med möjlig flush mot en bluffgubbe t ex, har han färgen känner man sig som en idiot men det är förmodligen +EV i långa loppet.

 

Att ta lite extra tid på sig är tricket tror jag, en av de stora vinnarna där jag spelar tar alltid 15-30 sekunder på sig innan han agerar.

 

Dom du nämnde , särskilt bluffandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider nog själv av det här ibland. Saken är ju att dom misstagen ofta är ganska dyra och därmed drar det ner ens vinst en hel del när dom kommer. Jag tror att dom misstagen oftast beror på bristande koncentration eller att man inte tänker efter ordentligt. Jag har sett att sådana tendenser är tydligare hos mig när jag är trött efter en dag på jobbet. Jag försöker numera alltid att tvinga mig att tänka igenom handen en extra gång vid dom här lägena. Likaså säger jag till mig själv att sluta spela eller åtminstonne ta en break så fort jag känner mig okoncentrerad eller trött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det tidigare sagts, bästa medicinen är nog att ta det lungt, och att inte sitta och fingra på musen (jaja, men jag menar faktist den som är kopplad till datorn) tycker jag låter som en bra grej :)

 

Fråga dig själv, 'kommer han att lägga sig om jag bettar ut? Vad sitter han med egentligen?'

 

Råkade ut för en kul grej igår, fast med ombytta roller. Potten låg på en sisådär $75-$80, Fi har $4-$5 kvar i sin stack och bestämmer sig för att försöka bluffa ut mig från potten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka efter är ju det givna svaret.

Det trevliga är att jag ytterst sällan gör dessa idiotdrag när jag har en lärljunge bredvid mig som jag redogör för hur jag tänker men tyvärr så är det långt ifrån alltid detta är fallet.

 

Undrar om man kan ersätta lärljungen med ngt annat?

Föra notes, eller ngt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående bluffar:

Enkelt tips: No read, no bluff, sparar mer pengar än man kan tro.

Bluffa inte en synstation eller en vek motståndare, superbasic jag vet, men jag ser folk göra det här misstagen HELA TIDEN, helt obegripligt.

 

 

Undrar om man kan ersätta lärljungen med ngt annat?

Föra notes, eller ngt.

 

Att spela NL utan reads/notes är värdelöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående bluffar:

Enkelt tips: No read, no bluff, sparar mer pengar än man kan tro.

Bluffa inte en synstation eller en vek motståndare, superbasic jag vet, men jag ser folk göra det här misstagen HELA TIDEN, helt obegripligt.

 

 

Undrar om man kan ersätta lärljungen med ngt annat?

Föra notes, eller ngt.

 

Att spela NL utan reads/notes är värdelöst.

 

Jag för notes på motståndarna men vad jag menade (som jag uttryckte väldigt vagt) var att föra notes på vilken strategi jag använder, så att det ska lite längre tid från impuls till handling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger inte vad du spelar för nivåer, kan vara bra att veta. Mycket beror ju motsåndet också. Jag hade själv samma problem förut iallafall. Men om du tror att du är en bättre spelare än motståndet generellt så finns det egentligen ingen större anledning att bluffa, iallafall inte försöka sig på jättebluffar där man riskerar en större del av stacken. Har du svårt att veta när du ska bluffa eller inte, ge fan i att bluffa helt. Är du bättre än motståndet så räcker det med att du spelar ut dem när du har bra händer, du kommer vinna pengar ändå! Och om du märker att motståndarna är sådana som inte går att bluffa, dvs dem synar ner dig med par T och J kicker, kom ihåg det. Och nästa gång du floppar ett set så ger du fan i att slowplaya, betta på som förut och han kommer säkert försöka syna ner dig igen...

 

Vet inte om all mumbojumbo hjälpte någonting. Men slutsatsten är iallafall att om du är en bättre/mycket bättre spelare än motståndet så gör du klokast i att spela ut dem istället för att bluffa ut dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör $2/4 NLT.

Där måste man bluffa ibland, att bara valuebetta funkar inte alltid.

Jag tycker jag har rätt bra koll på när det går att bluffa men ibland får jag sådan hybris och kan inte sluta i handen trots att om man analyserar det i efterhand så är det inte så troligt att.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha inte handen på musen! Förutsatt att du inte är kvinna då... :D

 

Jag släpper alltid alla kontakter jag har med gränssnittet mot pokerklienten när korten delas bara för att ha den där extra sekundens betänketid när handen förfyttas...

Tack för tipset! riktigt bra faktiskt att inte ha handen där för det blir så lätt att handen klickar innan hjärnan tänkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker att alltid tänka: vad är den absolut sämsta handen jag själv skulle spela på det viset?

 

Vore kanske mer önskvärt hur man skulle göra för att alltid tänka så, men det har jag inget svar på.

 

Sen är jag inte så säker på att alla idiotcalls man gör verkligen är idiotcalls, för på nåt vis handlar det alltid om sannolikheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv ett liknande problem. Låt oss säga att jag sätter mig vid ett bord på Expekt (1/2 NL el PL)... 200$ buyin... I åtta fall av tio dubblar jag mina pengar. Jag är således en helt ok spelare. Problemet som jag har är att jag dagen efter (förmodligen undermedvetet) spelar sämre och att jag därför spelar bort hela vinsten. Såhär är det enerverande ofta. Med sämre menar jag att jag har alldeles för stor tro på mina pocket pair, jag bluffar sämre och otajmat, synar med mediokra händer osv...

 

Jag vill inte skylla på otur då jag inser att det finns andra faktorer som spelar in.

 

Någon som har/haft detta problemet och som lyckats klura ut nåt sätt att spela lika bra dag efter dag...

 

Hoppas jag inte var otydlig i mitt inlägg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...