Gå till innehåll

Sveriges första kvinnliga pokerproffs!


Big Less

Recommended Posts

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det var ju just Paf som sponsrade en av de första kvinnorna i Poker-Sverige. Lite märkligt att den som får deras nya kontrakt glömmer sin egen sponsors historia.

Ulrika "Catwoman" Skönnemark var ju knuten till Paf långt innan Magdalena berättade att inga kvinnor fick kontrakt.

Tillägg:

Kollade igen på länken - det är väl inte hon själv som ligger bakom den? Någon agent som tar i vid marknadsföringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men det räcker inte ens att vara bäst i Sverige på damsidan för att få ett kontrakt med ett spelbolag."

 

Har kärringar egna cashgames och turneringar? Kvittar väl för i helvete om man är den "bästa" kärringen om 3589574597 gubbar är bättre???

 

"Hon skulle gärna spela fler pokerturneringar. Men sponsorerna lyser med sin frånvaro. "

 

Har hon inte råd att köpa in sig i varenda jävla turre om hon är bäst????

 

.... vem är den där jävla jim baas???

 

allt han skriver e what

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju just Paf som sponsrade en av de första kvinnorna i Poker-Sverige. Lite märkligt att den som får deras nya kontrakt glömmer sin egen sponsors historia.

Ulrika "Catwoman" Skönnemark var ju knuten till Paf långt innan Magdalena berättade att inga kvinnor fick kontrakt.

Tillägg:

Kollade igen på länken - det är väl inte hon själv som ligger bakom den? Någon agent som tar i vid marknadsföringen?

 

Hon försöker få det att framstå så genom att skriva om sig själv i tredje person, men längre ner i texten skriver hon i jag-form, så nog är det Bettan allt.

 

Hon har överlag ett ganska otvunget förhållande till verkligheten. Lustigt att hon bitchade om att kvinnor inte får sponsorkontrakt i samma veva som hon vann en omröstning över Oberstad, som de facto hade en sponsordeal redan då.

 

Minns att jag hörde någon radikalfeminist uttala sig om att kvinnor aldrig slår kvinnor, inte ens i lesbiska förhållanden där misshandel förekommer är förövaren en kvinna. En kvinna som slår en annan kvinna har iklätt sig den manliga könsrollen och räknas därför som man.

 

Kanske ser Bettan det så när det gäller poker? En kvinna som kan försörja sig på poker eller får en sponsordeal, räknas därmed som man (förutsatt att ifrågavarande kvinna inte heter Maggan in de Betou).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är ju jag inte ett proffs men seriöst är I pengarna eller in the money mycket mycket häftigare IRL att säga än ITM

 

observera, detta är ingen level, lika bra att klargöra sånt nu för tiden.. och ingen dubbel-level iheller iom att jag klargjorde att det inte var d... osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är lite löjligt med såna här sponsorgrejer överlag men förstår det PAF gör, dom tar in en "kändis" som gillar poker och kan tänka sig att åka på krökarkryss över östersjön 3 ggr per år och dessutom drar lite gubbar till deras events. Magdalena är knappast sponsrad för sina pokerkunskaper precis som Carolina Kluft knappast är sponsrad för sina "fräcka" längdhopp, jag säger det självklara och det är att det handlar om mediavärdet på personen som sådan och helt ärligt så sitter jag hellre under en turnering och småsurrar med Magdalena än med ngn socialt missanpassad dollarmiljonär.

 

och är man proffs bara för att man har en sponsordeal? har klurat på den ett tag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

och är man proffs bara för att man har en sponsordeal? har klurat på den ett tag

 

Tar mig friheten att citera från en bridgeblogg, parallellerna är uppenbara:

 

Min morbror är författare. Det är inte jag (säger han). Författare är en som har skrivandet som yrke eller levebröd. Men ordens exakta betydelse är inte alltid så viktig och förändras den med tiden. Vi säger att boken har en författare även om skribenten inte är professionell.

 

Professionell betyder yrkesmässig. Numera har vi professionella utövare av de flesta sporter, vilket förstås betyder att man har sin sport som yrke. Inom golfen registrerar man sig som proffs för att kunna ta emot prispengar, men de flesta får aldrig några – eller kan i alla fall inte leva på sitt spelande.

 

Ett proffslag i bridge borde innebära att spelarna i laget har spelet som yrke. Ett sponsrat lag är något annat, det betyder att lagets spelare (eller ibland några av dem) får någon form av ersättning för att utföra en viss uppgift. Detsamma gäller förstås för par och enskilda spelare.

 

De flesta antar kanske att professionella spelare är bättre än amatörspelare eftersom de kan leva på sitt bridgespel. Detta är ju inte helt självklart, det finns ju ett val som var och en måste göra. Spelare som redan har ett yrke och kanske ett välbetalt arbete kan ju tveka. Likaså har familjeförhållande stor betydelse, då de stora bridgeturneringarna spelas på olika platser i världen.

 

Det har också betydelse hur man spelar professionellt. Att spela mycket bridge med sämre spelare ger antagligen mindre (ur utvecklingssynpunkt) än att spela med en fast partner. Och givetvis ger det mer att spela i större turneringar än att spela i mindre viktiga sammanhang.

 

...

 

 

Det finns ett tiotal amatörspelare (eller par) i Sverige som med lätthet skulle kunna vara duktiga professionella spelare men alla vill som jag tidigare sagt inte satsa på att ha bridgen som yrke. Det innebär inte att de är sämre, men de blir kanske inte heller bättre? De ger sig inte samma möjligheter.

 

 

Klippte lite i mitten, den intresserade kan läsa här: http://bridgesnack.blogg.se/

Men kontentan är att epitetet pokerproffs är felaktigt, sponsrad pokerspelare är mer beskrivande och korrekt.

 

Det är lol att de sponsrade pokerspelarna i gemen tror att de är sponsrade för att de är duktiga spelare. Så är det i 90% av fallen inte (undantaget Stars och Tilts storstjärnor). Alla andra sponsrade spelare blir sponsrade av två anledningar

a) De är högrejkare på sajten, och sajten vill hålla dem kvar på detta sätt

b) De har förmågan (eller förhoppningen) att generera artiklar i (fack och) kvällspress.

 

Vi kan väl förutsätta att MidB tillhör kategori b ovan. Det är troligen smartare för PAF att få med henne på några kryssningar, Finnkamper, kanske enstaka EPT (vad vet jag), bountyspelare på sajten mm, än att köpa en banner på Aftonbladet en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur man räknas som proffs, är Bettan knappast det första svenska kvinnliga.

 

Vi kan väl förutsätta att MidB tillhör kategori b ovan. Det är troligen smartare för PAF att få med henne på några kryssningar, Finnkamper, kanske enstaka EPT (vad vet jag), bountyspelare på sajten mm, än att köpa en banner på Aftonbladet en vecka.

 

Så är det ju. Plus att det verkar vara någon affedeal inblandad.

 

Magdas privata kunder kommer få "special care" med spännande turneringar och fester.

 

Hon driver ju något pokereventföretag som säkert hade kunnat attrahera nya spelare (om det hade varit framgångsrikt, vilket det inte verkar vara). Plus att hon säkert kan spamma om det på sina föreläsningar.

 

Bra deal för PAF, som säkert inte har behövt lägga mycket pengar på Bettan. Bra deal för Bettan som får gratispengar, och dessutom kan springa runt och ljuga om att hon är Sveriges första kvinnliga pokerproffs för dem som inte är insatta.

 

Lustigt formulering också, "special care". Hur sannolikt är det att MANLIG pokerspelare hade använt den formuleringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite olycklig formulering på Magdalenas hemsida kanske, det kan ju vara så att det är hennes make som hon har sitt bolag tillsammans med som har lagt upp texten?

 

Vi hoppas det i allafall. Man blir ju inte proffs bara för att man har hittat en sponsor?! Inte ens sponsrat proffs. Proffs på något är man antingen om man är accepterat bäst i världen eller om man det är ens levebröd, åtminstone i min värld! Sponsrad pokerspelare kan jag gå med på..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Proffs för mig betyder att man är väldigt duktig på det man gör eller att man kan leva på det. Hon kanske inte kan leva på sitt pokerspelande men att hon får betalt för att spela gör ju att hon kanske kan leva på det. Så hon är väl halvtproffs, men inte pokerproffs, snarare sponsorproffs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Tror någon fortfarande på riktigt att det är svårare att få sponsordeals som kvinna?

 

this, hade jag svingat runt med mina enstaka loldonkaments klonkar och cashgame grafen sen 2 år och haft riktigt schyssta pattar(kvinnovarianten.) så tro fan att jag skulle kunna landa en liten sponsring. Särskilt om de kräver att jag viker ut mig lite alá vanessa rousso style i typ café, slitz, moore.

 

Nu var det inget försök till brag, jag har varken särskilt häftiga klonkar, men några i alla fall och min cashgame graf är inte en nanonoko graf men den går uppåt i varje fall.. manboobs har jag nog tyvärr :<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som hon har editerat sitt påstående?

 

I övrigt inget nytt under solen, dock. Brolin kallar sig också pokerproffs. Sundin gör reklam med orden "En dag är det här över" [blickar ut över en hockeyarena] - underförstått "pokern är min backupkarriär" - och bluffsynar tre gator med kunghög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...