Gå till innehåll

Tips och råd kring köp av platt-tv


valterego

Recommended Posts

Viktigt är att bestämma om du ska ha LCD eller plasma (eller LED?). Plasma är som jag förstått det bättre när det kommer till rörliga bilder, dvs TV och film, medan den är känslig för ljusreflektioner (om man inte köper nyare dyrare modeller). LCD är bättre på statiska bilder samtidigt som du slipper reflektionerna i princip helt och hållet.

 

Ta inte bara mitt ord för det dock, prata med folk som kan mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dumt att köpa en s.k. LED TV i dagsläget då det bara är en vanlig LCD med annan bakbelysning. De två väsentliga skillnaderna är energiförbrukningen och priset.

 

D_P har rätt i det han säger. Jag har för mig att LCD blir ganska dyrt när det kommer upp i så stora storlekar men det ser du själv. Försök hitta några recensioner eller guider på t.ex tomshardware eller liknande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt är att bestämma om du ska ha LCD eller plasma (eller LED?). Plasma är som jag förstått det bättre när det kommer till rörliga bilder, dvs TV och film, medan den är känslig för ljusreflektioner (om man inte köper nyare dyrare modeller). LCD är bättre på statiska bilder samtidigt som du slipper reflektionerna i princip helt och hållet.

 

Ta inte bara mitt ord för det dock, prata med folk som kan mycket.

 

Låter som om plasma är the shit för allt annat än text-tv :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att se de olika modellerna själv i verkliga livet och jämför. LCD är överlägset plasma med rätt god marginal imo på de flesta punkter. För stora och billiga (50"+) modeller är plasma fortfarande billigare men de har ofta kass bildkvalité. Jag hade kört på en 46" LCD, bäst pris/prestanda.

 

Samsung och Sony är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för budget? Jag hade valt en plasma från Panasonic. Har nämligen en sådan 50 tummare själv och är jävligt nöjd :-)http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=420240

de har också plasmor för runt 10k men då får du bara hd-ready, vilket egentligen inte är så stor skillnad om du bara ska använda den för "normalt" bruk. Här har du en lite billigare http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=410969 .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att se de olika modellerna själv i verkliga livet och jämför. LCD är överlägset plasma med rätt god marginal imo på de flesta punkter. För stora och billiga (50"+) modeller är plasma fortfarande billigare men de har ofta kass bildkvalité. Jag hade kört på en 46" LCD, bäst pris/prestanda.

 

Samsung och Sony är bra.

 

lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol
Snubben köpte en 50" plasma på Siba för 8k och vill rättfärdiga sitt "klipp" ;)

 

Nej, men allvarligt alla plasmaskärmar jag sett har haft dålig bildkvalité jämfört med LCD-motsvarigheter. De (även dyrare modeller) har en otrevlig tendens att uppvisa ett rastermönster i bilden.

 

Ja, plasmor har bra svärta och snabb responstid men det blir ändå fail pga rasteriseringseffekten de har. Det ser ungefär ut som när man sparar en bild i 8-bitars färg istället för full 24-bitars.

 

24-bitars färg vs 8-bitars (raster)

1z5om83.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök få tag i en beggad pioneer plasma om du ska ha 50". Gör jobbet kalasbra, visar även halvdan signal riktigt bra (vilket många andra har svårt med). Riktigt humana priser på de beggade oxå.

 

Jag kan dema min om du är i stockholm om du vill. Full HD i all ära, men har du verkligen jämfört med 720p? jag kollade två i övrigt identiska pioneerplasmot visa DVD-material, och jag har svårt att tro att film-/spelupplevelsen är annorlunda för de flesta.

 

Försök att titta på så många som möjligt.

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...