Gå till innehåll

Regelfråga, livepoker CC


Cyntax

Recommended Posts

Följande utspelades på CC i Stockholm i onsdags (23/12)...

 

Spelare 1 postar 20 kr

Spelare 2 postar 20 kr

Spelare 3 foldar

Spelare 4 raise till 40 kr (3k bakom)

Spelare 5 raise till 160 kr (4k bakom)

Spelare 6 call 160 kr (6k bakom)

Spelare 7 fold

Spelare 8 fold

Spelare 9 raise till 340 kr (5k bakom)

Spelare 10 fold

Spelare 1 fold

Spelare 2 fold

Spelare 4 -> Kastar in en svart 1000 kr, utan att säga något eller först ta tillbaka 40 kr.

Dealern säger raise till 1040 kr.

 

Spelare 4, 5 och 6 säger att det är en call på 340 kr. Spelare 5 och 6 poängterar att spelare 4 är nybörjare och att det är uppenbart att han bara vill syna.

 

One-chip-rule?

 

Nej, säger brush och dealern. Man kan inte ha andra regler bara för att någon är nybörjare. Orsaken är att det är ingen one-chip-rule då han redan höjt från 20 till 40 kr. Han skulle ha tagit tillbaka sina 40 kr och sen kastat in "svartingen", 1000 kr.

 

Spelare 9 sitter tyst, men är nöjd med att det är raise till 1040 (han sitter med :Ks::Kd: och spelare 4 är bordets superfisk.)

 

Det blir iaf 1040 från Spelare4, spelare 5 och 6 foldar.

Spelare 9 går all-in.

Spelare 4 är tiltad (och rookie) och synar.

Spelare 4 visar upp :Qs::7s:

 

Bordet kommer:

:Qd::Xy: :Xy: - :Xy: - :Xy: och Spelare 9 vinner potten på 6300 kr

 

Vad tycker ni? Är det syn 340 eller raise 1040?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men han kastade ju bara in 1 chip, även om det låg 3 där redan.

Om han då kastat in svartingen och direkt dragit tillbaka 2*röda då? Eller måste han först dra tillbaka de röda och sen humpa in svartingen?

 

Borde man inte i sånna här tillfällen vara snäll och döma "logiskt"? Vilka var troligen hans intentioner?

 

Han menade att han sett andra kasta in en blåing (hundra kr) när det varit 20 kr och då har man aldrig behövt säga något. Då har det varit syn.

 

Iaf. jag var spelare 9 och var väldigt nöjd med att det var en raise. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raisydaisy då 3 marker > 1 marker
This.
Borde man inte i sånna här tillfällen vara snäll och döma "logiskt"? Vilka var troligen hans intentioner?
Hade han gjort någon ansats att ta tillbaks marker så hade det varit en helt annan sak, men man kan inte (i seriösa sammanhang) ha olika regler beroende på vem det är (i ett homegame är det en helt annan sak). Ska det vara så svårt att säga syn? Är det så svårt att försöka ta tillbaks strösslet?

 

Vänd på det - han ville höja till 1040, hur ska han göra då, om han inte får kasta in en lax?

 

Låt oss låtsas att det är spelare 10 i stället som lägger in 1040 kr (med motiveringen att göra växlingen enkel, det är "uppenbart att han bara vill syna"). Ser inte skillnaden mellan att han gör det och position 4... om man ska ha olika regler för olika personer här så öppnar det upp för fantastiska vinkelskjutningar (stoppa in 1040, vinner man potten nu med sin raise så håller man käften, får man syn så hävdar man att man bara synade och ville göra så växlingen går smidigt).

 

Det är inte lätt för en nybörjare att förstå varför reglerna är som de är, men det finns en anledning. Onechip rule är inte alltid den "mest rättvisa" men den har två utmärkande drag:

1) Den skyddar den icke-felande sidan

2) Den är enkel att beskriva - alternativet är ett helt kompendium med olika specialfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit med om precis samma sak fast tvärt om, slängde in en tusing för att höja (hade massor med växel för att göra en exakt syn om jag velat) varpå dealern hävdar att jag gör en syn och får växel tillbaks. Menade på att då hade jag väl lagt in exakt summa om jag velat syna, men det accepterades inte.

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit med om precis samma sak fast tvärt om, slängde in en tusing för att höja (hade massor med växel för att göra en exakt syn om jag velat) varpå dealern hävdar att jag gör en syn och får växel tillbaks. Menade på att då hade jag väl lagt in exakt summa om jag velat syna, men det accepterades inte.

 

/Patfor

Men du hade inte rejsat till 40 före och hade därför 1 chip. I mitt case hade han 2 chips inne redan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
vad händer om knapp öppnar och man från sb slänger in en fet marker utan att ta tillbaka sin blind?

 

Då blir det raise, eftersom du har fler än en marker inne (förutsatt att din "feta" marker tillsammans med blinden är tillräckligt mycket för att vara en raise). Om exempelvis knappen betar 140, du slänger in en laxing och låter tjugan vara kvar, har du monsterraisat till 1020.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kört den med svart chip medvetet och sett lite tiltad ut när dealern säger att de var raise :D fick Q9 komma over the top med 5k en gång för han trodde jag bara ville syna men satt med raketerna mohahaha

 

Jag körde en fuling på CC Göteborg för ett par år sen i en turnering. Jag hade en medioker hand (minns inte korten) och ville köpa potten. Jag lyfte en hög med tio stycken 500-marker över bordet och "råkade" tappa den understa.

Dealern säger omedelbart 500. Hoppsan, sa jag, är det det ni kallar stringbet?

Ja, just det, sa dealern. Alla instafoldade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde en fuling på CC Göteborg för ett par år sen i en turnering. Jag hade en medioker hand (minns inte korten) och ville köpa potten. Jag lyfte en hög med tio stycken 500-marker över bordet och "råkade" tappa den understa.

Dealern säger omedelbart 500. Hoppsan, sa jag, är det det ni kallar stringbet?

Ja, just det, sa dealern. Alla instafoldade!

eller tvärtom ... om snubben i mitt fall suttit med AA. Den varianten har jag sett också. Men alla genomskådade den.

 

Det var rejsat till 120 och snubben med AA kastar in 1020 utan att säga något, dealern säger raise 1020. Han protesterar och säger att han menade 120. 1020 står ... någon genomskådar och skrattar. -Fuling! Du har AA va? .... Alla foldar och snubben visar upp AA. Bra läst! :lol: Nästan allt är tillåtet i poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...