Gå till innehåll

Preflop call range?


nejah

Recommended Posts

NLH 6max

 

Jag har läst runt lite men inte hittat nåt som jag tycker varit 'point on' på det här området som jag tror kan vara en av mina större läckor.

 

Jag spelar NL25 och har precis tagit upp pokern igen efter en paus på något år, bonushorade och grindade tidigare mest NL100.

 

Just nu kör jag ca VPIP:23 PFR:14 och det känns som det blir lite för många händer som jag synar in med preflop. Har hittat bra riktlinjer för PFR och 3bet som jag ska jobba in, så PFR kommer troligen öka en del.

 

Skulle vilja ha någon slags "grund range" på vad som kan vara vettigt här eller ska jag aldrig bara syna?

 

Självklart är det mycket positions och situtations beroende men kan någon bara peka i nån riktigt iaf?

 

Kanske syna med sc, typ 98s och T9s i familje potter eller liknande från BB(ingen risk för reraise)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6max: om någon höjt innan dig så syna med dina pockets, annars höj allt

 

Jag synar med SC, broadways etc då jag vill se en multiway pott.

 

 

Glömde visst skriva det men, det är 6max jag menar.

 

Jag tror jag har tänkt ut en vettig lösning... I sen position, med raise före, så ska jag 3beta top50% av den range jag spelar och syna low50% :) På NL25 behöver man knappast mixa sitt spel då ingen kommer, knappt ens försöka, läsa mig där.

 

UTG kommer jag inte syna(limpa) nåt, utan raisa allt jag tänker spela därifrån.

 

Från MP känns som jag ska försöka undvika bara syn överhuvudtaget.

 

Från blinds så synar jag nog in med PP och SC som ni säger och slår om med starkare händer.

 

Allt får anpassas till stämning och situation, så klart.

 

Vad tror ni om det, en början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NLH 6max

 

Jag har läst runt lite men inte hittat nåt som jag tycker varit 'point on' på det här området som jag tror kan vara en av mina större läckor.

 

Jag spelar NL25 och har precis tagit upp pokern igen efter en paus på något år, bonushorade och grindade tidigare mest NL100.

 

Just nu kör jag ca VPIP:23 PFR:14 och det känns som det blir lite för många händer som jag synar in med preflop. Har hittat bra riktlinjer för PFR och 3bet som jag ska jobba in, så PFR kommer troligen öka en del.

 

Skulle vilja ha någon slags "grund range" på vad som kan vara vettigt här eller ska jag aldrig bara syna?

 

Självklart är det mycket positions och situtations beroende men kan någon bara peka i nån riktigt iaf?

 

Kanske syna med sc, typ 98s och T9s i familje potter eller liknande från BB(ingen risk för reraise)?

 

Som sagt det beror väldigt mycket på spelstil och hur du spelar de andra gatorna. Dock så skulle jag ha PFR på 18-19 om VPIP är 23. 23/14 luktar som om du fiskar för mycket och det kostar på när korten är dåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du helt rätt i.

Här kommer väl det in, det där med väldigt många situationer.

 

För säg i stället att någon random vanligt vek spelare höjer så kommer jag slå om men många PP, för dom foldar väldigt mycket händer i den situation jag sätter dom i. Sen har jag heller inget emot att spela en större pot i position mot dessa spelare.

 

Säg att raisen är 4BB+BB+SB=5.5BB och att jag i snitt tjänar 5PTBB/100Händer = 0.1BB/hand. I just den handen när fi foldar, tjänar jag alltså 55ggr mer än i snitt. Värt att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du helt rätt i.

Här kommer väl det in, det där med väldigt många situationer.

 

För säg i stället att någon random vanligt vek spelare höjer så kommer jag slå om men många PP, för dom foldar väldigt mycket händer i den situation jag sätter dom i. Sen har jag heller inget emot att spela en större pot i position mot dessa spelare.

 

Säg att raisen är 4BB+BB+SB=5.5BB och att jag i snitt tjänar 5PTBB/100Händer = 0.1BB/hand. I just den handen när fi foldar, tjänar jag alltså 55ggr mer än i snitt. Värt att tänka på.

 

Bingo, då tänker vi lika :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske för att man inte blir ledsen verelse fi foldar, eller synar?

Kanske de händer som är kvar i syn-rangen blir mer lättspelade postflop?

 

Microstakes spelar jag mina pp för setvärde och inte mycket mer OM FI har höjt innan. Men allt beror på sittuationen, spelaren, osv osv..

 

kanske var ordet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du helt rätt i.

Här kommer väl det in, det där med väldigt många situationer.

 

För säg i stället att någon random vanligt vek spelare höjer så kommer jag slå om men många PP, för dom foldar väldigt mycket händer i den situation jag sätter dom i. Sen har jag heller inget emot att spela en större pot i position mot dessa spelare.

 

Säg att raisen är 4BB+BB+SB=5.5BB och att jag i snitt tjänar 5PTBB/100Händer = 0.1BB/hand. I just den handen när fi foldar, tjänar jag alltså 55ggr mer än i snitt. Värt att tänka på.

 

Bingo, då tänker vi lika :)

 

+1

 

alla 3 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL25. Ett tips är att du 3betar pre extremt mkt, i princip hela din spelbara range (som bör va relativt tight), med viss anpassning mot tajta UTG-öppnare eller nitar.

 

Min erfarenhet från den nivån, när jag coachat några vänner, är att folk viker alldeles för mkt mot 3bet pre, då de inte är vana vid folk som 3betar light, anpassar sig för dåligt mot det, och spelar urusellt postflop i 3betade potter.

 

När du klättrar högre upp, förhoppningsvis, kommer folk o exploatera dig om du 3betar för mkt, men på nl25 tycker jag att du ska testa o 3beta varje gång så får du se om resultaten inte överraskar dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...