Gå till innehåll

Hold'em + Omaha = Potnopine Hold'em


krikka

Recommended Posts

Jag snubblade över en artikel som handlade om en ny form av poker, som jag fattade, mest lämpad för turneringar. Den är utarbetad av Rolf Slotboom, pokerproffs från Holland och kolumnist i Card Player, och har testats vid en turnering.

 

Jag kopierar uppläget och reglerna från: http://www.rolfslotboom.com/

 

 

The rules of the game:

 

Before the flop:

Two blinds, each player gets four cards

Betting round # 1: limit betting, just like in limit hold'em or Omaha

Each player releases one cards (three cards left)

Flop:

Betting round # 2: double limit betting (if the bet would have been $20 in limit hold'em, it is $40 now)

Each player releases one additional card (two hole cards left, just like in regular hold'em)

Turn:

Betting round # 3: pot-limit betting; it is possible to bet any amount now up to the size of the pot

River:

Betting round # 4: no-limit betting; there are no limits on the betting, everybody can bet any amount he or she wishes

 

Jag tycker speciellt att momentet med att välja bort två av fyra kort verkar intressant vid sidan av mixen av fixed, pot- och no limit. Är det nån som tror att den här formen skulle kunna slå igenom? Jag vet inte om ämnet har varit uppe förut, sökte men hittade inga trådar så...

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker faktiskt det verkar riktigt roligt! Tror dock att det är lite för avancerat för den stora breda massan. Att förklara det här spelet för någon som är ny på poker blir nog inte det lättaste...

 

Jo, det är sant. Det kanske är en rätt stor omställning även för den som spelar mkt no limit, vilket de flesta här verkar göra, då inga potter avgörs före floppen och nästan inga på den.. och de implicita oddsen blir viktigare än pottoddsen.. om jag förstod det rätt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tycker det verkar grymt. Men jag tycker det verkar vara onödigt att få 4 kort först om man ändå släpper ett pre-flop. Tycker man borde släppa ett post-flop och ett på turn. Då har man fyra kort att matcha med floppen och välja vilket som ska bort då. Sen bara två kvar på river. Eller så kanske det finns nån speciell anledning till att man släpper ett innan floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Tycker det verkar grymt. Men jag tycker det verkar vara onödigt att få 4 kort först om man ändå släpper ett pre-flop. Tycker man borde släppa ett post-flop och ett på turn. Då har man fyra kort att matcha med floppen och välja vilket som ska bort då. Sen bara två kvar på river. Eller så kanske det finns nån speciell anledning till att man släpper ett innan floppen?

 

Då vet man att just DET kortet man slängde är borta ur omgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...