Gå till innehåll

Omaha - Shorthanded, tips och strategi?


Ergo

Recommended Posts

Jag har spelat lite omaha på senaste, jag tycker att det är kul och jag börjar förstå lite om starthänder o.s.v.

 

Men jag undrar om omaha shorthanded, hur lågt ska man gå med sina starthänder där? Sen om man är med i en turnering eller att bordet helt enkelt blir så tomt att sa att det blir 1on1, vad ska man spela då?

 

//Ergo

 

* Pillar lite med rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det shorthanded, typ 3-4 pers, så kan du naturligtvis spela fler händer. En hand som 4-6-7-9 rainbow behöver inte vara dåligt om du kan se en billig flop, floppar du stegen är det bara att köra, då chansen är liten (mycket mindre än vid fullbord) att någon annan har samma stege med bättre redraws. (Det gäller då naturligtvis om du får in den höga stegen, kommer floppen 8-9-T så är det stor risk att någon har JQ fortfarande).

 

Efter floppen så kan man ofta köpa potten med ett bet om man sitter sist, dåliga motståndare checkar ofta sina dåliga händer och foldar mot bets.

 

En annan taktik, som dock bara funkar mot dåliga motståndare, är att aldrig gå in i potten utan att höja. Spelar du en hand så höjer du preflop, särskilt i position. Träffar du floppen kör du hårt, ofta kan du få bättre betalt på detta sätt då motståndarna inte märker att du lägger dig på floppen om du missar, men kör aggressivt om du träffar. Kör även en bluff/semibluff då och då på floppen för att köpa potten. Akta dig dock för bra motståndare som re-raisar dig preflop och kör aggressivt. Ovanstående funkar mot passiva tomtar, iaf enl. min erfarenhet.

 

Nu är jag själv en glad amatör, men det gäller att inte spela passivt, utan aggressivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanligt misstag är att någon träffar nötstegen på floppen men i övrigt har inga drag till bättre händer men betar hårt.. Vilka får man syn av?

 

Ja, min erfarenhet sträcker sig till låglimit-spel på Internet, typ 0.25-0.50 max, mot rejäla tomtar. Jag har blivit synad (ej re-raisad) på både flop samt på turn/river med floppad stege mot någon som sitter med ett pocket-par eller som drar till en hålstege. Set brukar också spelas mot stora raises, oavsett bräda. En gång blev jag t.o.m. synad av någon som satt med 44xx på handen med tre färgkort ute, 4-5 överkort samt parat bord när jag satt med en kåk.

 

Men, jag kanske var lite oklar, detta gäller då låglimit shorthanded mot dåliga spelare. De få gånger jag spelat på högre nivåer, typ 1-2/2-4, på 24H mot bra spelare så funkar absolut inte de taktiker som jag nämner här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...