Gå till innehåll

Ken Lennards insiderrättegång. (omröstning)


Tror Du att Lennard är skyldig?  

342 medlemmar har röstat

  1. 1. Tror Du att Lennard är skyldig?

    • Ja
      289
    • Nej
      53


Recommended Posts

  • Svars 100
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Var har du pengarna?

– Jag sitter på dem någonstans.

 

http://www.realtid.se/ArticlePages/200910/21/20091021135459_Realtid861/20091021135459_Realtid861.dbp.asp

 

Kens försvar verkar väl för övrigt gå ut på att han gjorde som sin kompis och inte var tillräckligt insatt för att kunna utnyttja insiderinfo.

 

Förresten borde ju tråden heta "Ossian Hellers insider-rättegång feat. bl.a. Ken Lennard". Ken är en sidofigur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Är det någon som har följt det här ärendet sedan sist?

Har det hänt något nytt?

Det är paus just nu. Här kan man läsa det mesta om hela rättegången.

 

Jag "råkar" känna Cevianmannens advokat, Leffe. Advokaten brukar lira 20-20 på CC i Stockholm. Jävla trevlig snubbe faktiskt. (Det kan F2F och WokadGnu intyga.;))

 

Cavianmannens advokat är också Joakim Poesners advokat. Om ni någon gång råkar i trubbel ska ni säga att ni vill ha Poesners/Cevianmannens advokat. Hälsa från Cyntax. ;-)

 

DrRoland: Var det något speciellt du ville veta? :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är paus just nu. Här kan man läsa det mesta om hela rättegången.

 

Jag "råkar" känna Cevianmannens advokat, Leffe. Advokaten brukar lira 20-20 på CC i Stockholm. Jävla trevlig snubbe faktiskt. (Det kan F2F och WokadGnu intyga.;))

 

Cavianmannens advokat är också Joakim Poesners advokat. Om ni någon gång råkar i trubbel ska ni säga att ni vill ha Poesners/Cevianmannens advokat. Hälsa från Cyntax. ;-)

 

DrRoland: Var det något speciellt du ville veta? :heart:

 

Gjorde han ett bra jobb med Posner? :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå. Undrade bara varför det varit tyst kring detta och där kom förklaringen.

Är det vanligt att man tar långa pauser i rättegångar?

Detta är en mastodonträttegång. De måste läsa in sig på en massa material, både åklagare och advokater. Därför tar man lite pauser... tror jag.
Gjorde han ett bra jobb med Posner? :/
Han var rätt nöjd med Brysselgrejen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

från kens blogg, vad man tror på och inte tror på är väl upp till var och en =)

tisdag 26 januari, 2010 kl 15:23

 

Som de flesta vet är jag åtalad för insiderbrott. Rättegången har pågått över 5 månader. Nästan allt som skrivits om det här är lögner från Ekobrottsmyndigheten (EBM), som media trott på. Sanningen är att Åklagaren visste att alla skulle bli frikända innan han valde att åtala. Han sa det själv till oss. EBM valde att åtala för de ansåg att de skulle få mindre skit av media än om de la ner åtalet. Att blåsa 50 miljoner på en meningslös rättegång kändes tydligen helt rätt för att få minimalt med dålig press.

 

Idag började Åklagaren med att säga att vi tre åtalade inte hade någon insyn i budprocessen i dagens aktuella åtalspunkt. Det vill säga: Vi saknade insiderinformation. Efter en sådan början kan man ju bara lägga ner resten av dagen och gå hem. Domaren gjorde ett tappert försök att korta ner dagen genom att föreslå att försvaret skulle hoppa över sakframställan då det ändå inte skulle göra någon skillnad.

 

Om du tror att jag är knäckt över det här så har du rätt. Hur i helvete kan en myndighet få bete sig så här? Och jag kan garantera att detta bara är toppen på ett isberg.

 

onsdag 27 januari, 2010 kl 10:05

 

I förra veckan handlade rättegången en dag om Mandator, ett bolag där det var mycket budspekulation våren 2007.

 

Att jag handlar när budprocessen var död anser jag bevisa att jag inte hade någon insiderinformation. Men icke enligt åklagaren.

 

Att min påstådda källa på det avlyssnade samtalet påstår felaktiga saker anser jag bevisa att han inte haft insyn. Men icke enligt åklagaren. (Tragikkomiskt att efter hundratals inspelade samtal endast kunna ta fram samtal som motbevisar deras tes. Hur tror du att resten av samtalen såg ut? Finns det någon som tror att jag inte skulle frias utan prut om alla samtal spelades upp?)

 

Att jag förlorat 14,6 procent av satsat kapital anser jag bevisa att jag inte hade insiderinformation. Men icke enligt åklagaren.

 

Och så här bara fortsätter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta av punkterna han drar upp känns som halmstrån och semantiska krumsprång. Däremot att (om) han har förlorat 14,6% av sitt satsade kapital (om det är det totala i just de aktuella affärerna eller gällande ngn enskild spelar ju givetvis roll också) så känns det väl rätt motiverat att droppa åtalspunkterna? Visst, han kan ha haft insiderinformation ändå men isf är han ju bara puckad.

Man kan säga mycket om Ken men dum tror jag inte att han är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara avseende åtalspunkten Mandator han hade förlorat pengar, inte på de övriga affärerna. Och i det fallet var det ett uppköp (av Fujitsu) på gång, men som ställdes in i sista stund varpå kursen föll...

 

Dessutom har han inte deklarerat för miljonvinsterna, vilket är skattebrott.

 

Klart att Ken haft fingrarna i syltburken igen, men om han blir fälld är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan:

 

Nordeamannen slipper en åtalspunkt

Uppdaterad 2010-01-29 18:29

 

 

Med bara dagar kvar av den stora insiderrättegången lyfter åklagaren bort en av åtalspunkterna mot den så kallade Nordeamannen. Det efter en teori som Cevianmannen presenterat. Dessutom sänks de ekonomiska kraven på Cevianmannen och Pokermannen med totalt 11 miljoner kronor.

Den stora insiderrättegången i Stockholms tingsrätt omfattar 24 åtalspunkter. Nu släpper dock åklagaren Stig Åström en åtalspunkt mot Nordeamannen.

 

Det där är väl inte direkt vanligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan:

 

 

 

Det där är väl inte direkt vanligt...

 

Här får kanske Cyntax rätta mig men visst händer det att åtalspunkter dras tillbaka. Dock verkar EBM ha en ordentlig bad streak för tillfället. Hela pokerligan med yrkesbedragaren Peter Johansson i täten gick ju i princip helt fria härom veckan och sen var det väl något mål med hög profil som gick åt helvete i höstas också. Och åtalet mot stekaren och f.d. fastighetsskojaren (Allokton) Osten Sacken las väl också ner tror jag.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här får kanske Cyntax rätta mig men visst händer det att åtalspunkter dras tillbaka. Dock verkar EBM ha en ordentlig bad streak för tillfället. Hela pokerligan med yrkesbedragaren Peter Johansson i täten gick ju i princip helt fria härom veckan och sen var det väl något mål med hög profil som gick åt helvete i höstas också. Och åtalet mot stekaren och f.d. fastighetsskojaren (Allokton) Osten Sacken las väl också ner tror jag.

 

/#LOUDmouth#

Just ekonomisk brottslighet (där t.ex skattebrott ingår i begreppet) är det svåraste (tror jag) att få någon fälld för. Problemet är att det oftast är en mycket komplex bevisning och att det också är mycket tunggrodd sådan. Det handlar dessutom om mastodonträttegångar och domstolarnas ledamöter blir sjukt uttråkade och hänger inte sällan med när åklagare/advokater och åtalade manglar på med begrepp man inte förstår.

 

Fick meddelande från Cevianmannens advokat igår. Nästa vecka är sista veckan i insiderrättegången, sen vill han spela poker! Vi ses på CC!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...