Gå till innehåll

Mattesnillen kolla hit!!


Ferna

Recommended Posts

Matte är överskattat. Antingen är potten död eller så bestämmer du dig för att bluffa. Bluff är att föredra. Fi sitter med samma problem som du och även om han har ett i rätt färg kanske synen inte är så kul när det står en 3:a i hörnen. Måste dock säga att det nu för tiden så släpper folk ogärna om det kommer tre samma på floppen om de har ässet. Har blivit förvånad flera gånger på CC nu i det sista. En bra trend, hoppas den eskalerar ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matte är överskattat. Antingen är potten död eller så bestämmer du dig för att bluffa. Bluff är att föredra. Fi sitter med samma problem som du och även om han har ett i rätt färg kanske synen inte är så kul när det står en 3:a i hörnen. Måste dock säga att det nu för tiden så släpper folk ogärna om det kommer tre samma på floppen om de har ässet. Har blivit förvånad flera gånger på CC nu i det sista. En bra trend, hoppas den eskalerar ;-)

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt (i alla fall i ett frekvensperspektiv - i ett bayesiskt perspektiv kommer vi att behöva väga in annan information som t.ex. hur bettandet har varit).

Behöva och behöva. Vi kan ju använda infon, men nödvändigt är det väl knappast?

???

 

FLOP: tre-suited bet call call

TURN: tre suited bet call call

RIVER fyr-suited

 

 

alt.

 

FLOP: tre suited check check check

TURN: tre-suited check check check

RIVER: fyr-suited

 

Det var väl något i stil med det jag tänkte mig också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt (i alla fall i ett frekvensperspektiv - i ett bayesiskt perspektiv kommer vi att behöva väga in annan information som t.ex. hur bettandet har varit).

 

Finns det någon modell för att räkna på det här sättet?

Jag satt också och filosoferade inatt över att det borde kunna spela roll vad det är för valör på korten... Eftersom spelare, grovt uttryckt, hellre är med i en pott ju högre kort de har på hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, förhoppningsvis har man väl kunnat få ner Fi:s range från alla-kombinationer-av-två-kort-i-en-kortlek till något lite smalare som man kan räkna på när man väl är framme vid river och det varit någon typ av action innan. Mao: det handlar om att ha/få en vettig uppfattning om tänkbar range hos fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker det är intressant se på hur "trenderna" svänger.. för några år sedan så älskade jag att bluffa på 4-färgsbrädorna då man aldrig fick syn om de inte satt med nötfärgskortet, exempelvis Q/J hög färg killen väljer att värdebeta då Axxxx eller Kxxxx i färgen ligger ute varpå jag shovar för stacks. Stekfolden varje gång då det anno 2005 skulle vara helt jäkla sick att bluffa i ett sådant läge!

 

Gav mig mkt pengar i alla fall, sedan vände "trenden" på så vis att folk insåg att man var FoS om man inte hade visat enorm aktivitet tidigare i handen.. (obv superstandard nu att inse det.)

 

Illa nog så hann jag blöda bort väldigt mycket på sådana här situationer innan jag insåg att folk har bättre MM nu så de skrikfoldar inte utan kan gott betala av utan att må allt för illa efteråt samt att 'they know that i know it's a good bl0FFCARD!!!'

 

 

/rant off

 

edit:

/rant on Det är väl superstandard att betala av ett potbet numera om man har ett kort i färgen oavsett valör? é väl när folk e trixiga o överbetar folk över huvudtaget tar en sekund o funderar..? ja om inte överbetet är 6BB då.

/rant off

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bayesinsk statistik är jättebra för poker, i teorin (skrev min avhandling om den). Problemet är att den är så svår att använda så (nästan) ingen kan räkna ut rätt svar exakt.

 

I stället får man gå på ungefärliga beräkningar, erfarenhet eller sin "pokerkänsla".

 

1. Som nämndes förut spelar det stor roll hur om hur spelet har gått, betar eller knackar....

 

2. Sen när man vet sin %, ska man bluffa eller inte? Ännu svårare att räkna ut exakt...

 

3. Sen spelar det stor roll hur synbenägen motståndaren är (som nämnts)

 

Detta är sjukt svårt att räkna ut exakt. Man får nöja sig med grova förenklingar eller sin "pokerkänsla".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bayesinsk statistik är jättebra för poker, i teorin (skrev min avhandling om den). Problemet är att den är så svår att använda så (nästan) ingen kan räkna ut rätt svar exakt.

 

I stället får man gå på ungefärliga beräkningar, erfarenhet eller sin "pokerkänsla".

 

1. Som nämndes förut spelar det stor roll hur om hur spelet har gått, betar eller knackar....

 

2. Sen när man vet sin %, ska man bluffa eller inte? Ännu svårare att räkna ut exakt...

 

3. Sen spelar det stor roll hur synbenägen motståndaren är (som nämnts)

 

Detta är sjukt svårt att räkna ut exakt. Man får nöja sig med grova förenklingar eller sin "pokerkänsla".

 

Gissar att någon mer kvalificerad snart kommer svara att du ska tänka i ranger. Vilka kort kan fi ha som spelet har gått? Med hur stor andel av dessa händer kommer han att syna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att någon mer kvalificerad snart kommer svara att du ska tänka i ranger. Vilka kort kan fi ha som spelet har gått? Med hur stor andel av dessa händer kommer han att syna?

 

Det blir till och med viktade ranger.

 

Det blir i slutändan: summa_{alla händer som innehåller hjärter}(P(går till river med handen))/summa_{alla händer}(P(går till river med handen))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Önskar jag vore 17 år och smart igen så jag kunde lära mig dom här grejorna som en dans. Är grymt förtjust i spelteori och joxar mig fram bäst jag kan i nod-djungeln. Är lite tungt med en havererad gymnasiekarriär i bagaget men det går.

 

Blev lite glad när jag såg den här tråden för jag håller precis på att läsa lite av Fermats och Pascals diskussioner och det är väl precis det här dom snackar om med sina tärningsspel.

Rätt roligt att samtidigt läsa samma frågor dryftas i så olika former och forum 350 års vatten under broar skapar.

 

Undrar vilka av dagens fullkomligt obegripliga spelteorier på forskningfronten hobbyspelar som jag utan utbildning kommer lära sig med hjälp av 5-6 kommentarer på ett forum om några hundra år.

Eller är vi med ICM-kalkylatorer, och nu flirtandet med kompensation för Bayesianska slutledningar på väg att knapra in?

 

För övrigt;

 

FFS SVENSKA! Hade jag varit bra på engelska hade jag läst matte på högskolan och redan kunnat det här :-)

Roligaste jag läst på länge.

 

Gissar att någon mer kvalificerad....

Missar jag ironin här eller missar du att han doktorerat i ämnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...