Gå till innehåll

Ersättning som arbetslös


nysta

Recommended Posts

Tjenare!

Tänkte om någon här har lite koll på det där.

Min tjej jobbar lite extra på intersport här i stan. Det blir väl allt mellan 20-100 timmar i månaden. Hon är inte med i någon a-kassa eller så.

Vad kan man få ut för någon arbetslöshetsersättning?

Hon har nyligen varit på AF och anmält sig som arbetslös där, så det är iaf fixat.

Har kollat lite på Alfakassan om hon ska gå med där men för att få pengar verkar det som att man antingen ska varit med i 12 månader vilket hon inte har, eller så ska man ha jobbat minst 80 timmar 6 av dom senaste 12 månaderna. vilket hon antaligen inte heller klarar att komma upp till.

 

Vad finns det för alternativ för att få någon som helst ersättning dom dagar hon inte jobbar?

 

Hoppas någon av er pokerspelare har lite kläm på sånt här =)

 

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Tänkte om någon här har lite koll på det där.

Min tjej jobbar lite extra på intersport här i stan. Det blir väl allt mellan 20-100 timmar i månaden. Hon är inte med i någon a-kassa eller så.

Vad kan man få ut för någon arbetslöshetsersättning?

Hon har nyligen varit på AF och anmält sig som arbetslös där, så det är iaf fixat.

Har kollat lite på Alfakassan om hon ska gå med där men för att få pengar verkar det som att man antingen ska varit med i 12 månader vilket hon inte har, eller så ska man ha jobbat minst 80 timmar 6 av dom senaste 12 månaderna. vilket hon antaligen inte heller klarar att komma upp till.

 

Vad finns det för alternativ för att få någon som helst ersättning dom dagar hon inte jobbar?

 

Hoppas någon av er pokerspelare har lite kläm på sånt här =)

 

 

/Daniel

 

 

 

Socialbidrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns nåt som hette KAS när jag var arbetslös efter lumpen på -90 talet. Krävdes bara att man var inskriven på arbetsförmedlingen för att få det. Var ingen monstersumma man fick ut heller, men lite iaf. Har dock ingen aning om det går att få som komplement till deltidsjobb, om KAS ens finns kvar vill säga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har otroligt svårt tro att du har rätt till någon som helst ersättning. Såvitt jag vet krävs det mycker för ersättning även om du är med i A-Kassa och det du beskriver tror jag inte är i närheten av detta även om man har jobbat minst halvtid i minst ett halvår senaste året.

 

Socialbidrag är det man får ifall man inte har pengar att klara sig med. Inte helt osannolikt att man inte kan ta ströjobb för att inte bli av med det. Brukar ju vara så att man bestraffas om man tar det lilla jobb man kan få. Vet inte heller om det går att undvika denna mekanism utan att undvika att folk jobbar deltid av bekvämlighet vilket ju knappast bör gynnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte om ni bor ihop eller inte. Om ni gör det så har du försörjningsplikt på henne vilket utesluter soc helt.

 

Kvalificerat skitsnack. Han har ingen försörjningsplikt gentemot henne bara för att de är sambos. Det togs bort för längesen. Om man däremot är värnpliktig så är man "försörjningsskyldig" för en ev. sambo och får därmed ut mer pengar men den regeln är en fossil kvarleva och bibehålls endast för att den gynnar de värnpliktiga som annars inte får särskilt mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvalificerat skitsnack. Han har ingen försörjningsplikt gentemot henne bara för att de är sambos. Det togs bort för längesen. Om man däremot är värnpliktig så är man "försörjningsskyldig" för en ev. sambo och får därmed ut mer pengar men den regeln är en fossil kvarleva och bibehålls endast för att den gynnar de värnpliktiga som annars inte får särskilt mycket pengar.

 

Ganska säker på att försörjningsplikten gäller om du plockat hem din sambo från utlandet oxå. Inte så relevant för denna diskussion kanske, men men..:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska säker på att försörjningsplikten gäller om du plockat hem din sambo från utlandet oxå. Inte så relevant för denna diskussion kanske, men men..:rolleyes:

 

Jo, jag har för mig att det är så också. Men det har mer med immigration och utländskt medborgarskap att göra än ngt annat tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att se att hon skulle få någonting.

Kas är borttaget och soc kan man bara få om man är helt ren.

Du skriver inte om ni bor ihop eller inte. Om ni gör det så har du försörjningsplikt på henne vilket utesluter soc helt.

 

Inte ett rätt där. Jo förresten, att KAS är borttaget stämmer. Inte det andra.

 

Edit: Nu var jag oförtjänt elak. Det stämmer faktiskt att de räknar på bådas inkomster om man är sambo. Men att soc är helt uteslutet stämmer inte, fast chansen att få nåt om ni är sambos är liten om du inte tjänar extremt lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett rätt där. Jo förresten, att KAS är borttaget stämmer. Inte det andra.

 

Edit: Nu var jag oförtjänt elak. Det stämmer faktiskt att de räknar på bådas inkomster om man är sambo. Men att soc är helt uteslutet stämmer inte, fast chansen att få nåt om ni är sambos är liten om du inte tjänar extremt lite.

 

Troligen, ja, som jag skrev... Aktivitetsstödet kommer antagligen att ligga på 179kr/dag, så det krävs att sambon tjänar under 11 500kr/mån (Och samtidigt att båda har noll kronor i samlat sparande.). Scenariot du pratar om är ju huvudsakligen rent teoretiskt.

Blev det något fel kvar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen, ja, som jag skrev... Aktivitetsstödet kommer antagligen att ligga på 179kr/dag, så det krävs att sambon tjänar under 11 500kr/mån (Och samtidigt att båda har noll kronor i samlat sparande.). Scenariot du pratar om är ju huvudsakligen rent teoretiskt.

Blev det något fel kvar då?

 

Du är ju kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen, ja, som jag skrev... Aktivitetsstödet kommer antagligen att ligga på 179kr/dag, så det krävs att sambon tjänar under 11 500kr/mån (Och samtidigt att båda har noll kronor i samlat sparande.). Scenariot du pratar om är ju huvudsakligen rent teoretiskt.

Blev det något fel kvar då?

 

Du skulle ha slutat när du nästan hade rätt. Nu blev det en massa fel igen. Vet inte riktigt var jag ska börja. Googla aktivitetsstöd så kan du läsa vad det är.

 

Sen gillar jag att du tar lite siffror på måfå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ha slutat när du nästan hade rätt. Nu blev det en massa fel igen. Vet inte riktigt var jag ska börja. Googla aktivitetsstöd så kan du läsa vad det är.

 

Sen gillar jag att du tar lite siffror på måfå.

 

Ge dig för fan. Var har jag dragit siffror på måfå menar du?

"Uppfyller du inte villkoren för att få ersättning från a-kassan får du 223 (Innan skatt) kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid."

 

Hur försörjer du dig på den summan menar du?

Kan inte bli på något annat sätt än ett det blir sambon/den sammanboende som får stå för försörjningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge dig för fan. Var har jag dragit siffror på måfå menar du?

"Uppfyller du inte villkoren för att få ersättning från a-kassan får du 223 (Innan skatt) kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid."

 

Hur försörjer du dig på den summan menar du?

Kan inte bli på något annat sätt än ett det blir sambon/den sammanboende som får stå för försörjningen.

 

För det första så pratade du om socialbidrag och helt plötsligt blev det aktivitetsstöd. De två har inget med varandra att göra.

 

Förklara sen var du fick 179kr/dag ifrån samt "det krävs att sambon tjänar under 11 500kr/mån". Vad pratar du om egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så pratade du om socialbidrag och helt plötsligt blev det aktivitetsstöd. De två har inget med varandra att göra.

 

 

Nej, klart de inte har något med varann att göra. Iom att hon inte får soc så lär hon få nöja sig med aktivitetsstöd......

 

Förklara sen var du fick 179kr/dag ifrån

 

och 223kr/dag minus skatt blir?

 

samt "det krävs att sambon tjänar under 11 500kr/mån".

 

Nu är jag inte säker på var exakt var normen ligger på i nuläget, men 11 500 +aktivitetsstödet lär hamna där ungefär.

 

Vad pratar du om egentligen?

 

Så det har du lyckats missa helt alltså?

Det jag pratat om är att hon får en symbolisk summa i ersättning från af:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...