Gå till innehåll

Död dagbok, ta bort! : )


diazo

Recommended Posts

  • Svars 6,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

obehaglig situation uppstod igår när jag var ute och satt och snacka med en tjej om musik, så frågar hon vad jag har för guilty pleasures, svarar att jag hade velat skjuta heroin och suga av en hemlös, blev tyst nån sekund där...

 

mvh måste sluta trolla folk live

 

Jag som ändå lärt känna dig en del gillar att du använder formuleringen "trolla" för att beskriva vad du berättade för tjejen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kött, fransyska

Flingsalt med chilismak

peppar vanlig och cayenne

mjöl

tomatpuré

vinäger

buljong

rött vin

svamp (kantareller eller nått skoj)

pressad vitlök (mycket)

röd & vit lök

sidfläsk

habanero (frisk mängd)

chili

persilja

timjan

lagerblad

whisky?

morötter

 

vet inte om man ska ha lite mjöl/kokosmjölk/gräddfil eller liknande för att få grytan mer krämig, misstänker att den blir lite "blaskig" om man bara har vin i. Funderar även på att kasta i lite linser

 

red av den med maizena om den känns blaskig ba :-) lite socker brukar man nog ha i btw

 

 

+ potatis

 

imoimoimo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker lite av charmen är att lägga lite tid på matlagningen, känner mig väldigt harmonisk när jag får laga mat och det är oftast en av få tillfällen jag verkligen är avkopplad men ändå får något gjort

 

Känner exakt tvärtom. Tur man blir bjuden på dina stekiga middagar :-). Är ju förövrigt enda gången jag lyckas komma mindre än 3h sent. Så mkt gillar jag dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skäms inte annars för att kopiera ett snofsigt recept, precis som med poker är det svårt att hitta n-gto utan en vettig coach. Min analys av ditt recept är att du, för att tala i pokertermer ligger på nivån: Wow, jag plussar ju raakt ut om jag bara raisar allt och bettar varje gata, år 2007. Det stämmer absolut, man plussar, men man plussar inte maximalt så ;)

 

En riktig vinnare ser till att utvecklas även när det går bra och inte bara längst ner i downswingen (:

 

Edit: sen generellt plus 1 på mira nedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kött:

Tycker att högrev är det bästa för grytor. Köp aldrig s k grytbitar.

 

Tomatpure:

Ska man ha tomatpure så ska man alltid ha i socker för att ta bort lite av syran.

 

Sidfläsk:

Gillar att ha rökt sidfläsk (bacon) i grytor. Bryn köttet i fettet efter baconet.

 

Redning:

Man ska väl egentligen göra en bottenredning (mjöl) men tycker att det är lättast att få rätt konsistens med toppredning. Maizena utrört i lite vatten så att det inte blir mjölklumpar. Koka någon min.

 

Vitlök:

Jag tycker att det blir godare att lägga i hela klyftor istället för pressad. Blir lite söta och inte så skarp smak.

 

Kryddor:

Använd helst inte malda kryddor.Gör en kryddbukett. "Bundna" purjolöksblad är väl originalet men gå med annat med. Lägg i lagerblad, hel peppar mm. Du skrev kummin, perfekt i kryddbukett. Man vill ha smaken med inte kumminfröna i grytan. Persilja kan man ha med stjälkar för dom ska ändå ut från grytan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bottenredning är verkligen onödigt i ett amatörkök. Toppredning med maizena som några nämnt är absolut det bästa.

Grädde går fet bort och att en toppredning skulle förstöra smaken på något vis är ganska lolkommentar.

 

Kockbranschen suger f.ö mkt slit för lite pengar, är dessutom rätt olikt hobbymatlagning.

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...