Qustaph Postad 6 Augusti , 2009 Rapport Postad 6 Augusti , 2009 Nu ska jag försöka att göra detta inlägg så kortfattat som möjligt. Jag är en dålig pokerspelare som någon gång då och då sätter in någon hundralapp på diverse sidor bara för att få tiden att gå. Jag tycker det är riktigt roligt och att spela länge är inget problem, förutom då att jag är så dålig så pengarna inte räcker till. Nu har jag en period i livet då jag kommer ha väldigt mycket fritid och funderar helt enkelt på om man skulle göra en seriösare "satsning". Jag har insett att jag måste läsa på något så fruktansvärt mycket. Men vet inte vart jag ska börja. Jag förstår endast ca 20% av alla termer som nämns i trådar på diverse forum när jag försöker läsa på. Sen har jag också några funderingar på följande: * Ska man försöka få till sig en okej rakeback deal eller spelar det mindre roll när man lirar microstakes (som jag tänkte hålla mig till ett bra tag) * Bättre att börja om och köra någon form av limit? * Är det värt att skaffa Holdemmanager ellet poker tracker även fast man inte riktigt förstår hur man ska avläsa informations som ges? * Bonusar? Ens värt att ta del av dessa? * Har precis skaffat mig dubbla skärmar så tänkte grinda låga nivåer, flera bord samtidigt, kanske 4-8 bord. Är detta en usel idé då man är dålig? Har försökt läst en del böcker med varierande resultat. Börjar bli less på att de flesta böcker handlar om så många andra pokerformer än Texas, och handlar dom om texas så är det först en introduktion på 100 sidor om hur man spelar spelet. Jag anser själv att jag har hyfsad kunskap preflop (jag förstår starthänder och position ganska okej om man jämför med många som spelar microstakes bara för skojs skull men jämför jag mig mer er på detta forum lär jag väl tillhöra en av de sämre på allt) Känns som att allt bara snurrar omkring och det är mer fokus på allt runt omkring pokern just nu än själva spelet. Har dragit mig i sex dagar nu på att göra min första "större" (100-150Euro) deposit.. Är detta den tjugotusende tråden med samma frågeställningar från dåliga spelare som vill tjäna pengar ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Det är sent och sökfunktionen gav mig inte något. Citera
Starfitter Postad 6 Augusti , 2009 Rapport Postad 6 Augusti , 2009 limit känns iskallt imo. Kör så många bord du pallar(börja med fullring imo) och bara var tight och nöt in händer. Tror du kommer kunna ha en hög winrate på micro(antar du ska spela typ nl5?) När du väljer sida så välj en med skön klient. RB/bonus kommer inte vara din huvudsakliga inkomst men rb brukar väl rent generellt vara lite högre än de flesta bonusar. Ang HM så är det aldrig fel att ha och även om du inte förstår statsen och motståndarens stats så är det ju skitenkelt att lära sig och HM licensen får ju ut. -Nöt många fullring bord -Spela med hyfsad rb (inte ftp/stars men typ 40%+) -Lär dig HM -Läs mycket på forum ist för böcker -Skriv lite när det är händer/situationer som du undrar över. Även om folk inte alltid är jättetrevliga så kan du lära dig Citera
Snygglenn Postad 6 Augusti , 2009 Rapport Postad 6 Augusti , 2009 Jag själv kan inte plo, men måste det inte vara mycket bättre att ha det som sitt main game om man börjar lira idag? Jag hade nog börjat med det istället iaf. Citera
jafar Postad 6 Augusti , 2009 Rapport Postad 6 Augusti , 2009 Angående antal bord så skulle jag rekommendera att till en början ta max fyra samtidigt. Finns egentligen ingen mening att hålla på att 9-tabla medans du fortfarande lär dig spelet, och definitivt inte om du inte är vinnande. 4 bord är lagom, man hinner gott och väl sitta och läsa av information, samtidigt som det aldrig blir riktigt tråkigt. Dessutom sitter fyra bord bra på ena skärmen och surf på den andra Sen angående No Limit och Fixed Limit är det något man brukar välja efterhand. Välj det som du tycker passar bäst och som du tycker passar ditt kunnande. Fast man kan ju alltid lira båda... Citera
Qustaph Postad 6 Augusti , 2009 Författare Rapport Postad 6 Augusti , 2009 Om man vill bli bättre på att förstå forumtrådar då? Inte ens NL5 säger mig så mycket men jag chansar att det är No limit där BB är högst 0.05? Citera
Maruzi Postad 6 Augusti , 2009 Rapport Postad 6 Augusti , 2009 precis inköpet är 0.05 x 100 bb = 5 dollar Citera
Qustaph Postad 6 Augusti , 2009 Författare Rapport Postad 6 Augusti , 2009 precis inköpet är 0.05 x 100 bb = 5 dollar Se där, man lär sig något varje dag. Funderar på att signa via holdemmanger och få programmet gratis efter visst antal spelade poäng..? Det skulle tydligen kunna ge mi 30% rakeback också. Känns surt att lägga 55-80$ på ett program när rullen knappt är det dubbla. Iofs är väl inte 55$ speciellt mycket för lowstakes varianten nu när dollarn inte står skyhögt.. Citera
Qustaph Postad 6 Augusti , 2009 Författare Rapport Postad 6 Augusti , 2009 Vad tror pöbeln om att läsa följande böcker? The little green book by Phil Gordon No limit Hold'em Theory and Practise by Sklansky and Miller The theory of poker by sklansky Small Stakes Hold'em by Miller, Sklanskly and Malmuth Internet Texas Hold'em Winning Strategies From An Internet Pro by Matthew Hilger Kommer som sagt ha mycket dötid, speciellt till veckan då jag kommer spendera ca 18h på ett tåg! Citera
Juggler Postad 6 Augusti , 2009 Rapport Postad 6 Augusti , 2009 Det är ganska gamla böcker du har där och inte så pedagogiska IMO. Ed Miller tycker jag är bra, kolla hans böcker. Vet inte riktigt vilken nivå du är på eftersom du säger att du vet om starthandskrav och positionsspel men inte vissa uttryck. Citera
Qustaph Postad 6 Augusti , 2009 Författare Rapport Postad 6 Augusti , 2009 Det är ganska gamla böcker du har där och inte så pedagogiska IMO. Ed Miller tycker jag är bra, kolla hans böcker. Vet inte riktigt vilken nivå du är på eftersom du säger att du vet om starthandskrav och positionsspel men inte vissa uttryck. Jo jag misstänkte att böckerna hade några år på nacken då jag fann dom i en bättre bekants bokhylla. Betalar ju ingenting för att läsa böckerna så kan ju kika i dom i varje fall. Det jag menade med att jag anser att jag har hyfsat spel preflop var bara för att ingen skulle ge mig en lista på starthänder då jag vet på ett ungefär vilka händer som bör spelas i olika situationer. Menar att jag inte är någon dundersopa som synar en 3xbet preflopp med Q2s i tidig position. Men det var lite klantigt uttryckt då jag har massvis att lära överallt. Men bara själva grejen att jag vet att jag är dålig, vill läsa på och grinda låga nivåer sakta men säkert borde göra mig bättre än många spelare Citera
Juggler Postad 6 Augusti , 2009 Rapport Postad 6 Augusti , 2009 Absolut, viljan att lära sig och inse att man behöver lära sig är guld värt. Har du böckerna gratis så titta självklart i dem men jag skulle inte grotta ner mig. Citera
Qustaph Postad 6 Augusti , 2009 Författare Rapport Postad 6 Augusti , 2009 Absolut, viljan att lära sig och inse att man behöver lära sig är guld värt. Har du böckerna gratis så titta självklart i dem men jag skulle inte grotta ner mig. Ska ta och göra det på tåget nästa vecka. Har även en vän som ska lära mig lite om holdemmanager, vad statsen kan ge mig och vilka stats som är väsentliga. Tänkte "plugga" lite nu de kommande veckorna sen blir det spela så fort det lugnat ner sig lite med jobb och flytt. Citera
Recommended Posts