Gå till innehåll

Försvara sig mot cbets


Duktig

Recommended Posts

Tjena,

 

Ska jag vara ärlig så tycker jag att jag är totalt värdelös post-flop. Jag lägger mig väldigt lätt när någon cbettar, även om jag sitter på hyfsade kort.

 

Problemet är att jag personligen upplever att de gånger jag väl följer med brukar sluta i förlust, och att jag då väljer inte att följa med. Jag synar nästan aldrig med ett mid- eller low-pair, för har någon det bättre paret, eller två overcards ligger man rätt risigt till, och raisar man med mid-pair och får syn känns det lite som bortkastade pengar.

 

Dessutom upplever jag att mina flesta cbets även de blir nedsynade och slutar i förlust, så jag behöver verkligen lära mig något nytt och komma ur denna onda cirkel.

 

Vad ska jag göra?

 

Edit:

Har i stort sett gått från två veckors plussande på rullen i rad till att som det ser ut nu, gå minus för andra dagen i rad, och jag har ingen lust att skylla på dåliga kort/otur/bad beats då det händer i stort sett alla dagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade han fortsatt och bettat kanske 18kr på river i detta läge hade jag nog lagt mig, till exempel:

 

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 5 augusti 2009

Adam 5 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: Villain (149.89)

Plats 2: kimmie (109.45)

Plats 6: Hero (72.43)

Plats 10: ClarkGable (42.25)

Plats 3: a4640mln (63.50)

Plats 4: Gaisarn75 (205.10)

Plats 5: aloxxl (25.33)

Plats 7: Bugsy89 (197.43)

Plats 8: uno23 (190.69)

uno23 lägg LM 0.50

ClarkGable lägg SM 1.00

** Giv **

Hero [Dk, Kk]

*** Bet Runda 1 ***

Villain Syna 1.00

Hero Höj till 3.00

ClarkGable Syna 3.00

Villain Syna 3.00

*** Flop(Board): *** : [Kh, 9h, 5s]

*** Bet Runda 2 ***

ClarkGable Passa

Villain Passa

Hero Satsa 3.00

ClarkGable Lägg

Villain Syna 3.00

*** Turn(Board): *** : [Kh, 9h, 5s, 8r]

*** Bet Runda 3 ***

Villain Satsa 8.25

Hero Syna 8.25

*** River(Board): *** : [Kh, 9h, 5s, 8r, 9r]

*** Bet Runda 4 ***

Villain Passa

Hero Passa

*** Showdown *** : Rake: 0.82 Totalpott: 32.18

Villain [6h, 6s] Två par, nior och sexor Vinst: 0.00

Hero [Dk, Kk] Två par, kungar och nior Vinst: 32.18

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker handlar till stor del om information och sedan använda denna till att fatta rätt beslut. När du synar och checkar tar du ofta en väldigt passiv linje, det är ofta bättre att slå om och "ställa frågor". Händer jag brukar ställa frågor med är ofta händer som dåliga top par, mellanpar och ibland bottenpar med bra "kicker". Dessa frågor ställer jag ofta på floppen, för att då med gott samvete kunna kasta dem vid en re-raise.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske kan ta ett till exempel? Spelar han verkligen såhär aggressivt utan en hand som slår min?

 

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 5 augusti 2009

Adam 5 (Vanlig/Cash Game)

Plats 4: Hero (197.50)

Plats 7: PignaNelBo (199.00)

Plats 1: danz0n (113.77)

Plats 3: Panpizza (145.05)

Plats 9: Ted Borg (198.00)

Plats 10: ClarkGable (64.98)

Plats 2: Simone19 (198.50)

Plats 5: aloxxl (46.30)

Plats 6: dNus (226.64)

Plats 8: Villain (170.15)

Panpizza lägg LM 0.50

Hero lägg SM 1.00

** Giv **

Hero [Knr, Kns]

*** Bet Runda 1 ***

Hero Höj till 5.00

Villain Syna 5.00

Panpizza Lägg

*** Flop(Board): *** : [9h, 4r, 5h]

*** Bet Runda 2 ***

Hero Satsa 6.50

Villain Höj till 13.00

Hero Syna 13.00

*** Turn(Board): *** : [9h, 4r, 5h, Ks]

*** Bet Runda 3 ***

Hero Passa

Villain Satsa 19.50

Hero ???

 

En till kanske;

 

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 6 augusti

Adam 2 (Vanlig/Cash Game)

Plats 7: Hero (210.27)

Plats 3: Janz0n (84.45)

Plats 6: nnn (38.85)

Plats 1: 681ab327 (200.00)

Plats 2: Sir_Henry (216.86)

Plats 4: kontra42 (236.76)

Plats 5: KimboSlice (47.02)

Plats 8: Villain (338.84)

Plats 9: djingis (263.11)

Plats 10: Gremling (143.50)

nnn lägg LM 0.50

Hero lägg SM 1.00

** Giv **

Hero [Kh, Es]

*** Bet Runda 1 ***

Villain Syna 1.00

Hero Höj till 4.00

Villain Syna 4.00

nnn Lägg

*** Flop(Board): *** : [Dh, 2h, 7s]

*** Bet Runda 2 ***

Hero Satsa 6.50

Villain Syna 6.50

*** Turn(Board): *** : [Dh, 2h, 7s, 5s]

*** Bet Runda 3 ***

Hero Passa

Villain Satsa 11.00

Hero ???

 

Har dessutom under denna tid lyckats förlora AA mot 34 och floppad triss i 8:or på en fisk som synade hela vägen utan potodds och satte färgen på river. Bortsett från det har jag i stort sett ägt borden men ligger ändå minus på grund av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter era svar bestämde jag mig för att köpa in med 200bb istället för 100bb och vågade mig på att cbetta rejält. Med tanke på att minst 2-5 andra vid bordet köper in för 200bb hade dem inte alls samma sug att syna mina cbets.

 

Det blir ett helt annat spel, och man har helt enkelt mycket mer respekt innan man ens fått första handen. Trots att jag förlorade hyfsat bra händer och en del pengar så lyckades jag spela upp det utan att ens visa mina kort i stort sett, sen som ett pluss på kanten lyckades jag vinna en stor summa på AA samt träffa ett set i en stor pot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du verkar lite för tight. Hade höjt mer pre, mer på flopp, höjt turn och ställt river.

 

3xBB pre är väl ändå ganska standard och knappast särskilt "tight"? Däremot kanske beta 3/4-pott på flopp eftersom brädan är lite "dragig"

 

Den här typen av händer ÄR svåra att spela och min känsla med min iofs rätt ringa erfarenhet är att i den rådande trenden med alltmer aggressivt spel så överspelar många dem. Jag tycker framför inte att det är fel att checka ner handen på river här. Det känns som en typisk sådan situation där nästan alla händer du slår viker och bara händer du slår synar dig.

 

Saken är den att det säkert är så att du måste spela riktigt aggressivt i marginalsituationer idag för att vinna riktigt stort. Men jag tror också att pokervärlden är full idag av folk som förlorar eller minskar sina vinster just för att de spelar ett spel som de inte är tillräckligt duktiga för att klara av. Om du betar river kan du få en stor checkhöjning på dig? Vad gör du då? Försöker han bluffa bort dig med sitt missade drag? Eller har har slowspelat en triss i femmor? Eller synade han dig med ett mellanpar (t ex med A9) och fick nu in en triss i nior?

 

Du vinner säkert lite mindre på att checka ner händer som denna på river. Men du förlorar helt säkert mindre också. Få in degen i de riktigt gynnsamma situationerna och undvik normalt att sätta hela stacken på spel med bara ett toppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Ska jag vara ärlig så tycker jag att jag är totalt värdelös post-flop.

.

 

Detta talar starkt emot att du ska börja spela med 200BB i inköp (givet att andra också göra det). Ju sämre floppspelare du är, desto mindre stack bör du ha, generellt.

 

Om du ändå skulle göra det, ha koll på när du är uppe i händer med andra storstackare, försök se fler (hyfsat billiga) floppar med spekulativa händer, och överspela inte toppar och överpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker handlar till stor del om information och sedan använda denna till att fatta rätt beslut. När du synar och checkar tar du ofta en väldigt passiv linje, det är ofta bättre att slå om och "ställa frågor". Händer jag brukar ställa frågor med är ofta händer som dåliga top par, mellanpar och ibland bottenpar med bra "kicker". Dessa frågor ställer jag ofta på floppen, för att då med gott samvete kunna kasta dem vid en re-raise.

 

Lycka till!

 

GTO :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker handlar till stor del om information och sedan använda denna till att fatta rätt beslut. När du synar och checkar tar du ofta en väldigt passiv linje, det är ofta bättre att slå om och "ställa frågor". Händer jag brukar ställa frågor med är ofta händer som dåliga top par, mellanpar och ibland bottenpar med bra "kicker". Dessa frågor ställer jag ofta på floppen, för att då med gott samvete kunna kasta dem vid en re-raise.

 

Lycka till!

mvh Dan Urmarsson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta talar starkt emot att du ska börja spela med 200BB i inköp (givet att andra också göra det). Ju sämre floppspelare du är, desto mindre stack bör du ha, generellt.

 

Känns som att jag har mer kontroll post-flop generellt och inte hindras av min stack att göra det jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske kan ta ett till exempel? Spelar han verkligen såhär aggressivt utan en hand som slår min?

 

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 6 augusti

Adam 2 (Vanlig/Cash Game)

Plats 7: Hero (210.27)

Plats 3: Janz0n (84.45)

Plats 6: nnn (38.85)

Plats 1: 681ab327 (200.00)

Plats 2: Sir_Henry (216.86)

Plats 4: kontra42 (236.76)

Plats 5: KimboSlice (47.02)

Plats 8: Villain (338.84)

Plats 9: djingis (263.11)

Plats 10: Gremling (143.50)

nnn lägg LM 0.50

Hero lägg SM 1.00

** Giv **

Hero [Kh, Es]

*** Bet Runda 1 ***

Villain Syna 1.00

Hero Höj till 4.00

Villain Syna 4.00

nnn Lägg

*** Flop(Board): *** : [Dh, 2h, 7s]

*** Bet Runda 2 ***

Hero Satsa 6.50

Villain Syna 6.50

*** Turn(Board): *** : [Dh, 2h, 7s, 5s]

*** Bet Runda 3 ***

Hero Passa

Villain Satsa 11.00

Hero ???

 

Har dessutom under denna tid lyckats förlora AA mot 34 och floppad triss i 8:or på en fisk som synade hela vägen utan potodds och satte färgen på river. Bortsett från det har jag i stort sett ägt borden men ligger ändå minus på grund av detta.

AK handen tycker jag är ett perfekt expempel på hur powerpoker ska spelas. Han bet känns ju väldigt svag och turnen känns förhållandevis blank, tryck in en rejäl raise! 47 skulle jag nog siza till, får du motstånd efter det så vet vi ju att vi aldrig har bäst hand och kan vika. Du har ju även As, vilket gör att han inte kan ha nötdraget, dvs mera fear equity och större chans att kamma hem potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AK handen tycker jag är ett perfekt expempel på hur powerpoker ska spelas. Han bet känns ju väldigt svag och turnen känns förhållandevis blank, tryck in en rejäl raise! 47 skulle jag nog siza till, får du motstånd efter det så vet vi ju att vi aldrig har bäst hand och kan vika. Du har ju även As, vilket gör att han inte kan ha nötdraget, dvs mera fear equity och större chans att kamma hem potten.

 

 

Tack, precis med sådana här förklaringar man kan få lite ny insikt på händer. Att raisa 47 är alltså 5/4 av potten ungefär utan att räkna på det, samt 1/4 av min stack ungefär, på egentligen ingenting.

 

Jag förstår ju i och för sig konceptet av att få honom att vika sig, men skulle du kunna utveckla det hela lite om det går? Mer ofta än inte har väl inte jag den bästa handen i det läget, utan försöker då få min hand att se starkare ut än vad den är. Hur ofta går det då hem att representera sin hand på ett sådant sätt?

 

Jag gjorde dessutom ungefär som du sa innan jag läste din post. Satt på knappen dock och fick 2 checks på rivern och det var min tur. Drog på ett rejält bet då färg- eller stegdraget hade fullbordats, om jag haft rätt kort då. Blev istället nedsynad av båda som slog mig med JJ och 99.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funkar verkligen "powerpoker" på SvS enkronas mörkar? Jag tillåter mig att tvivla. Säkert på en hel del veka spelare som du kan få att lägga händer som QJ i den aktuella situationen. Men minns att en av de gyllene reglerna i poker är "Never bluff a donkey" Om inte din motspelare förstår vad du försöker säga med dina satsningar OCH har någon typ av hand så är risken uppenbar att du bara sitter och ger bort pengar.

 

I AK-handen så tycker jag att en mycket troligare förklaring än att han har ett färgdrag som han kanske viker av rädsla för att du har högre är att han antingen (helt korrekt) antar att femman inte hjälpte dig och att hans dampar därmed fortfarande känns bra. Eller så hade han par i femmor, vem vet?

 

Jag tror att ju större bluffar - desto större känsla måste man ha för spelet själv och - ofta - desto mer tänkande motståndare behöver man. Småbluffar är en sak; De gör jobbet på alla nivåer när inte din motståndare gillar floppen heller. Inte minst på låga nivåer där ändå många fler av spelarna spelar "rättframt". De behöver oftast bara gå hem 1 gång av 3 för att vara ett lönsamt spel. Stora bluffar på turn och ännu större på river har naturligtvis ännu mer lockande vinstmöjligheter i sig. Men också mycket större risk. Poker skiljer sig inte ett dugg från vilka andra investeringar som helst: Ju mer du kan vinna, desto mer kan du också förlora. Eller med finare ord: avkastningen är direkt relaterad till risken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...