Gå till innehåll

våga ta med sig hårddisken till USA?


PokerminatorTT1

Recommended Posts

drar till vegas via phili med USairways och antar att det är tullen i philadephia som man får ha att göra med då?

 

sitter och läser skräckhistorier i stil med:

 

http://www.fokus.se/2008/05/resenarer-varnas-for-usa/

 

 

har visserligen inga nakna bilder på underåriga men en hel del annat naket och nedladdat.

 

hur pass hårda är de egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chilla puckar... Australien är väl dock lite hårdare när det kommer till porr på datorer.

 

de kollade aldrig min dator i aussie. trots att de tillkallade en specialunit för att bekräfta att det faktiskt var jag på pass+körkortsfotot så fick stå och krångla i 1h med det.

 

och om någon ska till aussie så kan jag varna om att ta med sig mat däremot. hade havre kvar i ryggsäcken från en campingtripp som jag nästan fick böta för.

 

jag är väl egentligen mest orolig för serier+långfilmer och att de kanske öht beslagta datorn.

 

Man får ju uppfattningen att de går igenom allas dator som rutin där nu och det är väl det jag är mest orolig för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast jag var i USA så hade jag inte laptopen med mig men polaren hade dock och han behövde inte gör mer än att ta ut den ut väskan och lägga den separat på rullbandet när han tog med den som handbaggage.

 

 

 

ok standard procedure mao, låter bra.

 

 

och var det i philadelphia som ni tullade eller vegas? (vegas ska vara slappast enligt alla?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
är väl bara kryptera hårddisken?

 

Iofs risk att man inte får komma in i landet om man gör det och inte vill avkryptera. troligtvis får man väl datorn beslagtagen också.

Teoretiskt sett kan det bli mycket värre än så. Det här fallet visar att de kan få en domstol att kräva att du dekrypterar disken åt dem, och det här fallet visar att en domstol kan hålla dig inlåst i princip hur länge som helst utan rättegång (rekordet är 14 år) om du inte gör som du blir tillsagd.

 

Om man måste ha något känsligt på laptopen så bör man åtminstone se till så att den person som granskar den inte hittar den känsliga informationen så lätt. Man kan t.ex. använda TrueCrypt för att skapa osynliga krypterade partitioner. Man kan även ha en osynlig krypterad partition PÅ en osynlig krypterad partition. Och varför inte ha ett USB-minne med hela filsystemet krypterat? Flygplatspersonalen ser då ingenting när de granskar laptopen, och om de granskar USB-minnet så kan du säga att du inte har något lagrat där, och att anledningen till att det är fyllt med slumpmässig data är att du har använt ett krypteringsprogram för att radera det som fanns där på ett säkert sätt. Det går inte att bevisa att du ljuger...men å andra sidan så hade domaren som höll den där Chadwick-snubben i fängelse i 14 år inga bevis heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...