Gå till innehåll

AQ i turbo SNGs


MacDaddy

Recommended Posts

En situation jag är lite osäker på i TURBO sngs på stars,startstack 1500...

...är när blindsen är 50/100 och man har 1250 lite drygt i marker och handen AQ.

Någon raisar/går AI i relativ tidig poss och det är typ 6-7ppl kvar.

Är det push då lr ska man vänta på bättre tider? Mellan vilka marginaler ska man pusha där?

Blir det en självklar push vid 75/150 och hur mkt ska man ha i marker för att inte gambla där för typ hela lr 2/3 av sin stack?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stars turbos är ju bara halvturbos då blindsen inte går upp så snabbt iom att det finns en extra nivå på 75/150 och två nivåer på 100/200.

Men visst med 12BB så är det nog dags o gamba, dock mer osäker på 16BB, sen är frågan om man kan kallsyna en raise til 300 om man har 2000 i stacken.

 

En annan sak jag är osäker på är om blindsen är 75/150 och det är foldat till en i SB och man sitter på säg 1200. ÄR det värt o pusha där. Känns som marginellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte självklart, nej. Är det en bra regular som raisar i tidig pos med de stackarna ligger du väldigt sällan före där.

 

Och att blindsen går upp fort har ju nära nog ingen betydelse för ditt beslut. Som Dekutree säger, antingen är push bättre EV än fold, eller tvärtom.

 

EDIT: Då syftar jag alltså på en spelare med ungefär samma stack som du, och som bara raisat. Har spelaren så liten stack att den pushat direkt är läget såklart annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte självklart, nej. Är det en bra regular som raisar i tidig pos med de stackarna ligger du väldigt sällan före där.

 

Och att blindsen går upp fort har ju nära nog ingen betydelse för ditt beslut. Som Dekutree säger, antingen är push bättre EV än fold, eller tvärtom.

 

EDIT: Då syftar jag alltså på en spelare med ungefär samma stack som du, och som bara raisat. Har spelaren så liten stack att den pushat direkt är läget såklart annorlunda.

 

Det har betydelse för hans pushrange, därav ditt beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt du kan se in i framtiden och se vilka kort du kommer få senare, i rest my case isf. Jag kan det iaf inte och därför får jag förlita mig på den information som finns just nu.

 

Nu hänger jag inte med i din argumentation alls.

 

Vi behöver inte se in i framtiden för att räkna ut en skälig range för Fi. Det är i princip det vi gör hela tiden när vi spelar poker.

 

Fi har inte en statisk range, utan vår uppfattning om den påverkas av en hel del faktorer, där stack vs blinds ratio är en faktor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men argumentet för att den rangen skulle ändras beroende på hur snabbt blindsen höjs måste ju vara att vi kan vänta på en bättre hand, och att vi har längre tid att vänta om det är en icke-turbo.

 

Eftersom vi inte vet hur framtida kort kommer delas ut så säger det noll och inget om vårt beslut just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men argumentet för att den rangen skulle ändras beroende på hur snabbt blindsen höjs måste ju vara att vi kan vänta på en bättre hand, och att vi har längre tid att vänta om det är en icke-turbo.

 

Eftersom vi inte vet hur framtida kort kommer delas ut så säger det noll och inget om vårt beslut just nu.

 

Fel.

 

Det handlar inte om att vi ska vänta på en bättre hand, utan att Fi.s range är lösare i en turbo SNG med grunda stackar än t ex en CG.

 

Låt oss säga att Fi pushar topp 5% av sina händer, vilket är en väldigt tight range för ett sånt här format, då har vi 40% ekvitet, vilket är typ autosyn här.

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 38.842% 36.04% 02.80% 515898468 40121010.00 { AQs, AQo }

Hand 1: 61.158% 58.36% 02.80% 835345656 40121010.00 { 88+, AJs+, KQs, AKo }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du har missat min poäng helt eller vad du menar. Jag uppfattade det som att du menade att hans range skulle ändras för att det var en turbo gentemot en regular, vilket helt enkelt är fel.

 

Och 40% eq är ju fruktansvärt dåligt att syna med i det här läget vilket du förhoppningsvis förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att vi ska vänta på en bättre hand, utan att Fi.s range är lösare i en turbo SNG med grunda stackar än t ex en CG.

 

Poängen är att det (vad jag vet) inte finns några ordentliga rationella skäl för Fi att justera sin pushrange beroende på tidsstruktur. Om du inte håller med får du gärna redovisa argumenten.

 

Visst kan man se specialfall där turbo/regular är det som avgör huruvida man blir committed i nästa hands bb, men utöver det ser jag inte någon egentlig påverkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du har missat min poäng helt eller vad du menar. Jag uppfattade det som att du menade att hans range skulle ändras för att det var en turbo gentemot en regular, vilket helt enkelt är fel.

 

Utan att lägga mig i själva sakfrågan så kan jag rekommendera Arnold Snyders bok "The poker tournament formula" som intressant läsning för dem som är intresserade av detta ämne. Han argumenterar (helt i strid med det normala hand-för-hand/ICM-perspektivet på turneringspoker) bland annat just för att brantare blindstrukturer kräver "snabbare" spel redan från början.

 

The blind structure of any specific tournament more than any other factor alters not only hand values, but optimal playing and betting strategies
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...