Riggdevil Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 på vilket sätt anser du att du är tillräckligt bra för att bedöma iveys och durrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrs spel? Är du och de andra det då? När man fortsätter att bluffa högt på turn trots en jättesyn på helfärgad flopp och sedan synar den andres all in på turn utan att ens ha något av färgens kort på hand, spelar man bra då? I det här fallet syftar jag förvisso inte på Ivey utan på Durrr ("Alexander Lukas") som fin in kåk på river mot den andres floppade färg. Citera
Tottyville Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Är du och de andra det då? När man fortsätter att bluffa högt på turn trots en jättesyn på helfärgad flopp och sedan synar den andres all in på turn utan att ens ha något av färgens kort på hand, spelar man bra då? I det här fallet syftar jag förvisso inte på Ivey utan på Durrr (Alexander Lukas) som fin in kåk på river mot den andres floppade färg. Nej synar man på turn då så spelar man aldrig bra. Citera
JohanLj Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Jag är för övrigt inte ensam om att ha sett erkänt skickliga världsspelare göra riktigt dåliga tabbar i olika pokerprogram. Phil Ivey är väl den som har gjort bort sig minst överlag men även han har övervärderat vissa händer rejält och synat ner när han borde ha lagt sig. Har du sett Tiger slå ner den i bunkern? Har du sett Federer göra dubbelfel? Har du sett Beckham halka på straffpunkten? Både han och Durrr är mycket aggressiva spelare som bara måste återhöja och kontrollera spelet och därför blir de också lätt trappade när motspelaren har en bättre hand. Du tror inte dom kan anpassa sig? Dom blir "lätt trappade" och detta skulle vara ett vinnande spel i längden mot dom? Tror du ingen av de tusentals spelare dom mött har försökt detta? Är du och de andra det då? När man fortsätter att bluffa högt på turn trots en jättesyn på helfärgad flopp och sedan synar den andres all in på turn utan att ens ha något av färgens kort på hand, spelar man bra då? I det här fallet syftar jag förvisso inte på Ivey utan på Durrr ("Alexander Lukas") som fin in kåk på river mot den andres floppade färg. En hand? Spelar man dåligt? Du menar att man alltid, i alla lägen mot alla spelare, ska folda set på en monoton flopp/turn i NLHE? Om jag då börjar bluffa 100% av dessa floppar/turn mot dig hur går det då? Citera
fowran Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil.Riggdevil, Riggdevil, Riggdevil! Citera
Ola Brandborn Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Vad Riggeddevil menar på sid 1 är att utan Guy vid de höga borden så hade det nog sett ut helt annorlunda i protokollen (eller snarare, utan Guy så hade inte det spelet existerat). Vad han menar på sid två... Citera
Ola Brandborn Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Stackarna är alltid 100bb och blinden kan vara 10 öre såväl som 10 miljoner, båda har obegränsade bankrullar Efter varje hand nollställs stackarna så det alltid är 100 bb! Jag håller med dig om att en nl600 grinder (normalfallet) är betydligt bättre än plo600 grindern i dagsläget. Om jag får position varje hand så möter jag vem som helst i världen, förutsatt att insatserna är "lagom". Ivey skulle ju obv inte vara intresserad av mina jordnötspengar. Man kan variera frågan lite: En hel del folk tycker jag är usel. Må så vara. Hur stort handikapp vill dessa ha för att spela mot mig ur position hela tiden? 25%? 20%? 15%. Låt auktionen börja! Björn Isberg och William Thorsson gjorde för övrigt ett test en gång, i PLO. Den ena hade knappen hela tiden, den andra fick ett femte kort på handen. Handen med fem kort var chanslös (dock begränsat antal händer såklart). Citera
okocha Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Man kan variera frågan lite: En hel del folk tycker jag är usel. Må så vara. Hur stort handikapp vill dessa ha för att spela mot mig ur position hela tiden? 25%? 20%? 15%. Låt auktionen börja! Hur menar du med handikappet? Man lägger ju 100% mer i blinds så tror det blir svårt att vinna om fi bara kan grundläggande poker. Citera
greywolf Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 tror det blir tal om att ge odds till flesta duktiga som spelar typ PLO2k-10K. folk suger ju så hårt annars men säg top 25% av alla "regs" på 10/20SEK , 1-2€ skulle vara favorit med knappen varje hand. givet att dom har åtminstone lite HU erfarenhet och inte bara grindar 6max. Citera
el_kryddo Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Tror att de flesta som slår NL200-400 HU Holdem skulle slå Ivey i pos, utan scared money-edge för Ivey. I PLO borde åtminstone samma nivåers grinders vinna då pos är ännu mer värt där. Såklart bara mina gissningar skjutna från höften baserat på positionens betydelse i HU, men går ju inte att komma med så mycket annat än vilda gissningar i en sån här frågeställning. Förövrigt: Riggdevil for president! Citera
Ola Brandborn Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Hur menar du med handikappet? Man lägger ju 100% mer i blinds så tror det blir svårt att vinna om fi bara kan grundläggande poker. Vi spelar förslagsvis en massa matcher som startar 100 bb djupt, där jag förlorar X och vinner X-handikappet. Citera
Mr_Tight Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Om jag får position varje hand så möter jag vem som helst i världen, förutsatt att insatserna är "lagom". Var inte tydligt i förutsättningarna men när vi diskuterade detta var grundförutsättningarna att ingen spelade med scared money och att vår motståndare (Ivey, Durr etc) spelade sitt A-game och inte sphewade oavsett insatser. Jag var inne på din linje och skulle betta mot Ivey/Durr online om de spelade mot något av forumets bättre HU-midstakare online. Live känns mer ovisst. Att det sen är HU gör kanske också att alla som inte spelar HU regelbundet blir överkörda, oavsett hur dugliga de nu må vara på shorthanded som nog är den spelform de flesta här spelar. _____________________________________________ Så...... Ny och mer relevant frågeställning kring vikten av position kommer här, låt oss köra exakt samma grundförutsättningar som Ludde skrev i början men med en stor ändring: Shorthanded 5-manna och inte HU. Duglig yrkesgrinder på low eller låga mid sitter ner med världens 4 bästa spelare inom holdem eller omaha. Grindern får ha knappen ALLA händer över ett obegränsat sample. Världseliten får skifta mellan övriga 4 positioner. Ingen spelar med rädda pengar, alla spelar sitt a-game. Inget sammarbete möjligt/tillåtet. För att ta konkreta exempel. Jag möter världens 4 bästa i omaha, Ludde möter världens 4 bästa i holdem. Utfall? Mina pengar vara på Ludde i holdém och jag skulle satsa på mig själv i omahan. .... underskattar jag världseliten? överskattar jag vikten av position? Åsikter? Citera
Apex Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Så...... Ny och mer relevant frågeställning kring vikten av position kommer här, låt oss köra exakt samma grundförutsättningar som Ludde skrev i början men med en stor ändring: Shorthanded 5-manna och inte HU. Duglig yrkesgrinder på low eller låga mid sitter ner med världens 4 bästa spelare inom holdem eller omaha. Grindern får ha knappen ALLA händer över ett obegränsat sample. Världseliten får skifta mellan övriga 4 positioner. Ingen spelar med rädda pengar, alla spelar sitt a-game. Inget sammarbete möjligt/tillåtet. För att ta konkreta exempel. Jag möter världens 4 bästa i omaha, Ludde möter världens 4 bästa i holdem. Utfall? Mina pengar vara på Ludde i holdém och jag skulle satsa på mig själv i omahan. .... underskattar jag världseliten? överskattar jag vikten av position? Åsikter? Tja, med det här upplägget behöver ju Ludde bara sitta och vänta på AA och sedan ställa pre för att få en garanterad edge oberoende av hur de andra spelar. I PLO är det naturligtvis inte fullt så enkelt men man bör nog vinna rätt enkelt där med. Fördelen med att aldrig behöva betala blinds är helt enkelt för stor. Citera
BosniskPatriot Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 Ja man är ju helt enkelt förjävla dålig om man inte vinner när man inte behöver betala blinds och samtidigt att position varje hand. Citera
Ergo Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 jag har läst Sam farha´s bok. Som jag ser mer som skönlitteratur än en pokerbok. Hur som helst. I den säger han att han spelar PLO mot folk och ger dom knappen varje hand. enligt han vinner han ändå. Bara lite info. Var ett tag sen jag läste den. Kan vara något jag har missat Citera
greywolf Postad 25 Juni , 2009 Rapport Postad 25 Juni , 2009 jag har läst Sam farha´s bok. Som jag ser mer som skönlitteratur än en pokerbok. Hur som helst. I den säger han att han spelar PLO mot folk och ger dom knappen varje hand. enligt han vinner han ändå. Bara lite info. Var ett tag sen jag läste den. Kan vara något jag har missat jag skulle bli förvånad om han har edge övh mot någon som spelar nosebleed guy e väl undantaget då ..fast inte ens där är jag helt hundra Citera
Uniktnamn Postad 26 Juni , 2009 Rapport Postad 26 Juni , 2009 Men då ska man beakta att han är en av få spelare i världen som har råd med att spela på den nivån. Det innebär inte att han är så mycket bättre än de flesta eftersom han inte skaffade sin ursprungliga förmögenhet genom nätpoker. Kanske årets pundigaste statement alla kategorier!!! Med tanke på att Phil Ivey med stor sannolikhet och enligt de flesta är den bästa overall pokerspelaren i världen och kanske den bästa som någonsin levat tillsammans med Stu Ungar, så kan man nog lugnt påstå att det faktiskt just innebär att han är sjukt mycket bättre än de flesta. Hur han sen skaffat sina pengar är totalt ointressant för hur bra pokerspelare han är. Även om han skulle vinna ihop 100 miljoner på craps så lär det knappast göra honom till en sämre pokerspelare. Sen angående vikten av position så tror jag att du ska vara duktigt dålig om du ska förlora i längden om du får knappen varje hand och postar SB mot att posta BB och spela ur poss! jag såg tex att Brandborn gärna skulle spela mot Ivey under de förutsättningarna och jag skulle lätt sätta mina pengar på Ola i det läget. Förutsatt att du vet hur du ska utnyttja ditt övertag så är det en sjuk fördel att ha knappen varje gång. Förre Citera
jello Postad 26 Juni , 2009 Rapport Postad 26 Juni , 2009 mm stu ungar... mannen som klonkade ett par turneringar (skicklighet) och sen gulade allt på cash games, blackjack och kokain (otur). han var bra. och återigen alltså. ALLA förstår att bill gates inte är världens bästa affärsman alla kategorier. hur kan samma personer tro att phil ivey utom allt tvivel är världens bästa pokerspelare? Citera
BosniskPatriot Postad 26 Juni , 2009 Rapport Postad 26 Juni , 2009 mm stu ungar... mannen som klonkade ett par turneringar (skicklighet) och sen gulade allt på cash games, blackjack och kokain (otur). han var bra. och återigen alltså. ALLA förstår att bill gates inte är världens bästa affärsman alla kategorier. hur kan samma personer tro att phil ivey utom allt tvivel är världens bästa pokerspelare? Citera
Uniktnamn Postad 26 Juni , 2009 Rapport Postad 26 Juni , 2009 mm stu ungar... mannen som klonkade ett par turneringar (skicklighet) och sen gulade allt på cash games, blackjack och kokain (otur). han var bra. och återigen alltså. ALLA förstår att bill gates inte är världens bästa affärsman alla kategorier. hur kan samma personer tro att phil ivey utom allt tvivel är världens bästa pokerspelare? Ha ha det måste göra ont att vara så dum och okunnig! Stu Ungar var trefaldig världsmästare, med sammanlagt fem WSOP armband. Han vann tio stora No Limit Hold'em mästerskap (där buy-in var på $5,000 eller högre). Det fantastiska är att Stu Ungar bara ställde upp i ca 30 av dessa mästerskap under hela sitt liv! Vinna 10 av 30 turrar med buy in på 5k dollar eller mer och vinna wsop main 3 ggr och det definerar du som att "klonka" ett par turneringar! Sen att han snortade mer kola än Elton John och blåste allt på BJ och dumma side bets som tex golf har ju inte ett skit att göra med hans eventuella skicklighet som pokerspelare! Jag kan föra samma idiotiska resonemang som du om random ämne. "ha skulle Michael Jackson vara en väldigt känd artist??? han gillar ju att ha sex med barn!!! Sen kan man ju alltid ignorera pettitesser som att han sålt över 200 miljoner skivor och haft över 30 listettor genom tiderna. Skrev dessutom ingenstans att Phil Ivey "utom tvivel" är världens bästa spelare utan att många, inklusive jag själv, anser det. Att sen komma och påstå att Phil Ivey inte är bättre än någon annan bevisar att du är ungefär lika dum i huvudet (dock inte riktigt lika mycket), som idioten som påstår att Stu Ungar "klonkade" ett par turrar på tur. Förre Citera
BosniskPatriot Postad 26 Juni , 2009 Rapport Postad 26 Juni , 2009 Vinna 10 av 30 turrar med buy in på 5k dollar eller mer och vinna wsop main 3 ggr och det definerar du som att "klonka" ett par turneringar! Att vinna 10/30 turneringar är väl definitionen av att ha tur? Citera
Uniktnamn Postad 26 Juni , 2009 Rapport Postad 26 Juni , 2009 Att vinna 10/30 turneringar är väl definitionen av att ha tur? Till skillnad från att vinna 30/30 eller what's your point? Jag fattar inte ditt resonemang. hade det varit mer skicklighet om han bara vunnit 5/30 pga av att du anser att man måste ha flyt för att ha så hög vinstprocent som 33%? Eller menar du att 33% är inte tillräckligt bra för att kunna ses som skicklighet så han skulle ha behövt vinna minst 20/30 för att du skulle kalla det skicklighet? Stu Ungar är lite som tennisens Federer, killen har haft lite flyt och klonkat 15 grand slam-titlar, men inte fan har han någonsin kunnat spela tennis för det! Det är ju ett välkännt faktum att vem som helst med lite tur och medrigg kan vinna Wimbledon 5 år i rad och dessutom vara rankad etta i världen 237 veckor i sträck! Förre Citera
Mr_Tight Postad 26 Juni , 2009 Rapport Postad 26 Juni , 2009 ..... Sen angående vikten av position så tror jag att du ska vara duktigt dålig om du ska förlora i längden om du får knappen varje hand och postar SB mot att posta BB och spela ur poss! .... Sant som ni säger. Om vi istället kör utan bb/sb och kör ante á 0,5bb eller 1bb för samtliga spelare då? Citera
Uniktnamn Postad 26 Juni , 2009 Rapport Postad 26 Juni , 2009 Sant som ni säger. Om vi istället kör utan bb/sb och kör ante á 0,5bb eller 1bb för samtliga spelare då? Förändrar naturligtvis förutsättningarna en hel del. Dock tror jag poss-övertaget fortfarande kommer vara ett stort övertag förutsatt att du har kunskapen och skickligheten att uttnyttja det. Att sätta en % vågar jag mig inte på, men jag tror de flesta vinnande spelare på mid-stakes och uppåt, skulle klara sig hyfsat bra mot Ivey under de förutsättningarna. Förre Citera
Sorkoas Postad 26 Juni , 2009 Rapport Postad 26 Juni , 2009 tror de flesta överskattar värdet ur sb mot duktig motståndare. krävs rätt vilt spel för att bli inte överkörd ur sb, vilt spel många försöker undvika när de möter eliten. Syna/checka ner är väl inte ett svårt/dåligt sätt att anpassa sig på direkt? Citera
heltok Postad 26 Juni , 2009 Rapport Postad 26 Juni , 2009 Syna/checka ner är väl inte ett svårt/dåligt sätt att anpassa sig på direkt? sluta levla. Citera
Recommended Posts