Gå till innehåll

Starbreeze railtråd


Chofritz

Recommended Posts

Har bara läst en bok om klättring, "9 out of 10 climbers make the same misstake". Tyckte att den var rätt så bra och det skadar väl inte att dra igenom den, men ingen obligatorisk läsning direkt. Finns en del roliga klätterfilmer att kolla på som inspiration, minns att jag laddade ner någon torrent som innehöll ett gäng från piratebay.

 

Senaste tiden har det blivit mer led och topprep då det är jäkligt kul att köra utomhus när vädret tillåter, men skulle nog säga att jag är bättre på bouldering än på ledklättring. Det är hur som helst kul att mixa de båda =)

 

Heltok gav bra svar om utrustning. Eventuellt vill du ha en sling också för att kunna rensa leder när du klättrar led utomhus (och då behöver du givetvis egna quickdraws också).

 

GL med klättringen! I vilken stad kör du btw?

 

Okej, du kanske får motivationen att läsa fler böcker när du börjar med ledklättring. Jag har börjat läsa lite i en bok som tar upp en del om att montera egna ankare. Var nyligen i Dalarna (Mörkberget) och körde ledklättring, skapligt läskigt eftersom man inte riktigt litar på sin egen kunskap vid montering av nuts etc. :-)

 

Thx, kör i Uppsala! Har Stockholm några bra leder?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du kanske får motivationen att läsa fler böcker när du börjar med ledklättring. Jag har börjat läsa lite i en bok som tar upp en del om att montera egna ankare. Var nyligen i Dalarna (Mörkberget) och körde ledklättring, skapligt läskigt eftersom man inte riktigt litar på sin egen kunskap vid montering av nuts etc. :-)

 

Thx, kör i Uppsala! Har Stockholm några bra leder?

 

mvh

 

Hehe, kan tänka mig att det är rätt läskigt att klättra trad ja. Håller mig till sportklättring eller vad det heter med förbultade leder tills vidare. Finns några kul ställen att köra på i Stockholm verkar det som. Nu är har jag bara varit vid Münchenbryggeriet, Hendriksdal och Ekoberget, där det väl främst är den sistnämnda som har en del roliga leder. Jag drar iaf till Kalymnos på Söndag med Yenn, Opteron och IRLare för 1 veckas klättring, vilket ska bli riktigt awesome.

 

----

 

Edit: whine.... =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knäont när man cyklar är rätt segt men det finns ett par enkla justeringar man kan göra för att minska risken för detta. Är ingen expert men ett par grundläggande tips kan jag ge så att du lättare kan undvika nybörjarmisstagen.

 

1: Se till att justera inställningar och då höjden på sadeln i synnerhet, de flesta har för låg höjd.

2: Växla rätt, dvs ska du sträva efter en låg växel så att du kan ha en hög kadens (tramptag/minut) vilket minskar belastningen, 90 är bra att sträva efter.

3: Antar att du har cykelskor med clips men om du inte har det så är det bara att köpa. Dels blir ju cyklingen effektivare men även belastningen blir bättre.

 

Cyklade rätt länge med för låg sadelhöjd på min första racercykel faktiskt men har numera lärt mig undvika de vanliga nybörjarmisstagen, lite för långt överrör för mig dock så hamna lite "långt bak" sas.

 

Kan man få tag i en riktigt schysst motionscykel för 3-5K? Vad är den stora skillnaden som gör att cyklarna går upp 10-15K i pris?

 

Det går att få tag på en riktigt bra cykel för 3-5k, tar nästan garanterat lite tid dock, finns mycket skräp och man måste lista ut vad som är bra o inte bra.

 

ser hetrosexuell ut.

 

Metrosexuell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, kan tänka mig att det är rätt läskigt att klättra trad ja. Håller mig till sportklättring eller vad det heter med förbultade leder tills vidare. Finns några kul ställen att köra på i Stockholm verkar det som. Nu är har jag bara varit vid Münchenbryggeriet, Hendriksdal och Ekoberget, där det väl främst är den sistnämnda som har en del roliga leder. Jag drar iaf till Kalymnos på Söndag med Yenn, Opteron och IRLare för 1 veckas klättring, vilket ska bli riktigt awesome.

 

----

 

Edit: whine.... =)

 

Låter bra, är nog viktigt att vara lite påläst innan Okej, får spana in det, ev till hösten/våren. Skönt att komma iväg till Grekland, blir nog soft. Kör hårt! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grekland levererar so far :) sov på balkongen i några timmar inatt tills stengolvet blev för kallt och hårt. Gick in i rummet med ac inställd på 19 grader som givetvis var ännu kallare. Dock värt att få se lite stjärnor :)

 

Dagens klättring:

6a, onsight

6b+, ett fall

6b+, en jävla massa försök

6c, ett onödigt fall i slutet på leden

 

Veckans mål: 7a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exremt trevlig dagbok!

 

Blir nog en del läsning framöver, tack för alla boktips!

 

Hur mycket poker lirar nu nu för tiden och vilka nivåer är det som gäller?

 

Jag lirar rätt så sparsamt för tillfället. Mixar lite nivåer mellan 1/2-25/50. Är mer eller mindre sitegul så jag ska försöka bygga lite rulle då jag vägrar casha in. Försöker studera lite mer också då det känns som jag blivit lite väl ägd senaste tiden :)

 

Kul att du gillade boktipsen, kommer säker flera i framtiden.

 

Veckans mål, att klättra en 7a, klarades av igår så nu blir det väl att sikta på 7a+ :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka i Stockholm. Det blev aldrig någon 7a+ även om det var nära. Grym vecka har det varit! Sjukt väder, nice atmosfär och riktigt rolig klättring. Bränt sönder ryggen, har 1 miljon myggbett men jag är glad ändå =)

 

Ska hjälpa min syster idag med första universitetsmatten, men jag är rätt osäker på om jag minns någonting själv. Lär vara bra att friska upp minnet då det eventuellt är dags att plocka några HP i höst.

 

Eventuellt får jag in en timme poker eller två idag också. Vore magiskt att hitta en plusmånad då jag fått lägenheten uppsagd och måste köpa någonting rätt snart =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst Nörretranders, Märk världen?

Vad gäller skönlitteratur så reflexrekar alltid jag Cryptonomicon av Stephenson.

 

Nej var på jakt efter den efter att du rekade den i din dagbok (tror jag det var iaf) men lyckades inte hitta någonstans att köpa den. Mailade någon på tradera eller blocket, men då var den redan såld tyvärr. Efter det glömde jag bort det men får väl ta upp jakten igen =) Cryptonomicon ska kollas in. Tack för tipsen! Bara att spama fler om du kommer på, vi verkar gilla liknande böcker =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ty! ska kikas på

 

np, kolla in filmen nedan också!

 

Ty, ska kollas =)

 

Fler boktips/filmtips mottages gärna!

 

den här är helt fantastisk, går på bio nu. laddar man ned sf appen så finns den även som erbjudande just nu två biljetter för bara 140kr.

http://www.imdb.com/title/tt2125608/

 

Rekar denna, underbar film.

 

http://www.imdb.com/title/tt1675434/

 

Agreed, fin rulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmtips:

A beautiful mind

Goodfellas

Cidade de Deus

Se7en

The Departed

Infernal Affairs

Requiem for a Dream

Seven pounds

Into the Wild

Good Will Hunting

Blood in Blood out

Once upon a time in America

Léon

Forrest Gump osv.

Är väl rätt vanligt att man sett de flesta av dessa filmer men alltid något man kan ha missat.

 

Serietips:

Sopranos

The Wire

Its always sunny in Philadelphia

Breaking Bad

Entourage

How to make it in America

Rome

 

Nyligen börjat se serier själv så har inte så många att tipsa om.

 

Boktips:

Insidan av Liam Norberg

The Dirt, om Mötley Crüe (känns som något ni har läst, speciellt den Jack Daniels svepande av er)

Shantaram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...