Gå till innehåll

Starbreeze railtråd


Chofritz

Recommended Posts

Håller också med om att det är en standardfråga. Och svaret är nej, krävs nån riktigt övernaturlig flexibilitet i övre ryggen bl.a tror jag :/

 

Alternativt något över medellängd på utrustningen. Lägg dig med axlarna i golvet och skjutsa upp benen över huvudet s a s så får du snart reda på om du platsar i ena eller andra kategorin.

 

Vår vardagshjälte Ron Jeremy kunde göra det stående back in the day.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Bra dag för Starbreeze :-)

 

Ja, Star går precis som jag hoppas det ska gå. För de intresserade kan jag meddela att det mesta i mitt liv går rätt bra just nu och att jag kanske tillomed leverar en update med bilder o sånt om ett tag! =)

 

Framöver kommer jag då och då posta inlägg/länkar/info som förklarar varför Starbreeze är ett så himla bra företag att stoppa in sina pengar i. Jag har som sagt sen ett år tillbaka helt lagt ner pokern för att gå exakt all in med rullen o lägenhet i Star så inget tror jag sprider info om Star utan att ha mitt egen bästa i åtanke ;-) ;-)

 

 

Här är en helt ny intervju som Avanzamannen och två andra aktiva star-ägare gjort med ledningen nu i dagarna och som jag tror är av allmänt intresse:

 

http://edmundcapital.com/2015/05/starbreeze-bygger-for-framtiden/

 

 

xoxo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan officiellt medge att jag ångrar att jag inte tog opterons råd och köpte starbreeze när de stod i 3 kr typ. Pengarna har väl iofs kommit till hyfsad användning i bankrullen med men 5x pengarna är det ju inte i närheten av!

 

Lätt att vara captain hindsight, onizuka sensei.

är det inte "lite" fiskigt att ha alla ägg i den korgen dock?

 

Mvh imponerad men skeptisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt att vara captain hindsight, onizuka sensei.

är det inte "lite" fiskigt att ha alla ägg i den korgen dock?

 

Mvh imponerad men skeptisk

 

Klart det inte rekommenderas att göra så :)

 

Jag har själv en minimal slant i Starbreeze så om inte aktien går upp typ 1000% på sikt är det knappt lönt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara väldigt intressant och höra kring just det resonemanget! Hur motiverar du att gå all in i ett såpass litet bolag? Trött på pokern? Varför så övertygad? Hur riskbenägen skulle du säga att du var som pokerspelare på en skala 1-10?

 

Förstår om du inte vill tjata om det men det vore kul med en mer utförlig story kring varför du riskerar så mycket nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt att vara captain hindsight, onizuka sensei.

är det inte "lite" fiskigt att ha alla ägg i den korgen dock?

 

Mvh imponerad men skeptisk

 

Jag har inte alla ägg i samma korg, jag har en hyfsat stor investering i två andra o-nterade men välmående företag, en lägenhet värd ca 5m samt 45 bitcoins och 2000 ether som hedge mot ekonomisk världsrevoltion. Dvs min belåning sett till min totala livsrulle är inte så farligt hög som jag ibland låtit ge sken av ;)

 

Skulle vara väldigt intressant och höra kring just det resonemanget! Hur motiverar du att gå all in i ett såpass litet bolag? Trött på pokern? Varför så övertygad? Hur riskbenägen skulle du säga att du var som pokerspelare på en skala 1-10?

 

Förstår om du inte vill tjata om det men det vore kul med en mer utförlig story kring varför du riskerar så mycket nu.

 

Jag har sedan jag börja spela poker gjort det med det uttalade målet att tjäna pengar och skulle väl ge mig en generell riskbenägenhet över karriären på typ 3 av 10. På slutet av karriären i samband med att mitt liv blev mer intressant i sig självt var stundtals riskbenägenheten rätt hög.

 

The long story:

 

Hamnade i Star för flera år sedan när de utvecklade spelet Syndicate på uppdrag av EA och en kompis reka mig att köpa för det skulle bli så himla bra. Jag kunde noll om börsen/investering på den tiden och tänkte att det var supersvårt att slå index efter att ha lyssnat dag o natt på heltoks predikande av Avanza Zero.

 

Visste att min vän ville mig väl o var allmänt pokertiltad o ville gambla så stoppa in ett månadsplus, 50 eller 100k typ. Gick förstås helt åt skogen och företaget gjorde nyemmission. Förstod inget om företaget eller knappt vad en nyemmission innebar men jag ville inte sälja med förlust så jag gav dem de pengar de ville ha av mig :mrgreen:

 

Bolaget har vid detta tillfälle en historia av i åtta år i rad utveckla kritikerrosade spel på uppdrag åt större företag, gå med massa förlust och göra nyemmissioner så min strategi fram till denna tidpunkt är väl ungefär lika försvarbar som att spela 100/200 efter krogen.

 

Började i samband med detta dock läsa med någorlunda jämna mellanrum på https://www.avanza.se/placera/forum/forum/starbreeze.html, och började låångsamt förstå att de köpt upp en Studio och varumärket Payday, samt bytt affärsmodell från work-for-hire till att vara självständiga, sälja digitalt på Steam och själv styra helt över innehåll/utveckling/marknadsföring. Att detta var jättebra greppa jag dock inte och satt fortfarande kvar i aktien som en gamble.

 

Sen gick det ett år kanske och plötsligt var alla på forumet alldeles uppspelta, Spelet payday 2 var redo att lanseras och såldes som "pre-order" och det verkade sälja jättebra. Sen någon vecka senare kom ett PM om att bara pre-orderförsäljning av spelet redan betalat 100% av alla utvecklingskostnader för spelet och att varje sålt spel från släpp och framåt skulle generera en ren vinst! woop. Vid denna tidpunkt började jag läsa alla länkar som postades på forumet och insåg att jag faktiskt var delägare i ett företag med bolagsvärde "X", kassa "X", etc och att det såg ut att finnas en solid potential att bolagsvärdet skulle öka framöver, därför ändra jag härmed min strategi från att "sälj vid break even" till "öka innehavet".

 

Sen när väl Payday 2 väl släpptes 13e Augusti 2013 låg det som number one best seller på Steam varje timme i tre eller fyra veckor ungefär. Det går alltså till skillnad från datorspel som säljs i butiker att följa försäljningen på Steam i realtid. Allt datamineas förstås och kan presenteras i klassisk poker-graf-form. Vi tjänade helt enkelt sjuukt mycket pengar varje dag och kursen vägrade verkligen röra sig uppåt med mer än nån procent om dagen. Informations-övertaget för oss som nördade grafer på starbreeze-forumet gäntemot de investerare som väntade på officiella PM och rapporten ett par månader senare var brutal.

 

Vid denna tidpunkt ägnade jag mig febrigt åt att få tag i så mycket cash som möjligt så snabbt som möjligt för att köpa starbreeze-aktier för. Ungefär samtidigt tjatade jag så mycket på Chofritz om att investera att han beslutade att banna ämnet <3

 

Häromkring blev helt enkelt Starbreeze en betydande del av min ekonomi och det blev en del av min dagliga rutin att följa käbblet på starbreeze-forumet. Ju mer jag läste desto mer gillade jag företagets ledning, långsiktighet, nya affärsmodellen etc och skapade mig en kontenuerligt uppdaterad uppfattning av vad jag tyckte bolagets rimliga värdering borde ligga på.

 

Har fått höra hundra gånger "du borde sälja av lite o säkra hem lite vinst", "Vad mycket risk du tar", "vad modigt att köpa aktier för så mycket pengar", "sätt en kurs som du gör exit på och så håller du det" etc.

 

Jag har själv aldrig tyckt jag tagit så mycket risk, har hela tiden kännt mig helt insatt i hur bra själva företaget mått och kunnat göra en löpande bedömning av om bolaget varit --> mycket undervärderat, undervärderat, rimligt värderat, övervärderat eller mycket övervärderat av börsen. Sålänge bolaget konsekvent exekuerat alla planer de kommunicerat, konsekvent lyckats få payday-franchiset att växa, gjort snygga deals och samarbeten etc har det ännu inte en enda gång passerat förbi "rimligt värderat" enligt mig och har jag inte sett någon anledning att sälja en aktie ^^

 

Mina motståndare säger nu att jag är dum i huvudet och att marknaden nästan alltid har rätt. Generellt är det nog inte helt fel men av ett gäng anledningar, bl.a bolagets långa historik av förluster och nyemissioner (Trillske levererade ett perfekta exemper på detta häromveckan i en helt grundlös baiss), svårigheter att inse hur mycket Stars affärsmodell skiljer sig från ett traditionellt spelutvecklignsbolag (inkl gamla star), papprets tacksamhet att bedriva så kallad trading med har hållit kursen i mitt tycke rätt konstant nertryckt.

 

 

Förra våren satt jag i månader o var förundrad över hur kursen vägrade stiga över 6kr trots att goda stratigiska nyheter presenterades på löpande band att all framtid såg perfekt ljus ut. Pokern var som vanligt utdöende men nu kanske tillochmed snabbare än vanligt och var till skillnad från klättring, mysticism, hälsa och kärlek väääldigt tråkigt och energi-drainande. La mig på sängen och räknade några timmar och kom fram till att om jag investerade 100% av pokerrullen och slutade spela skulle det ha BÅDE högre monetärt ev samt livskvalitet-ev på några års sikt. Och sen dess har jag helt enkelt inte spelat poker..

 

:roffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...