Gå till innehåll

Starbreeze railtråd


Chofritz

Recommended Posts

Kul att du kikar in NipSlip =)

 

Starbreeze har själva inte på något sätt kommunicerat estimat för framtida försäljning så alla eventuella luftslotts kommer från mig och övriga som analyserat baserat på officiellt tillgänglig information.

 

Min förhoppning är att alla tar det jag skriver med en nypa salt men också att det jag skriver ska vara tillräckligt spännande för att hen ska börja lägga lite energi själv på att verifiera rimligheten eller förfina mina antaganden

 

xoxo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du kikar in NipSlip =)

 

Starbreeze har själva inte på något sätt kommunicerat estimat för framtida försäljning så alla eventuella luftslotts kommer från mig och övriga som analyserat baserat på officiellt tillgänglig information.

 

Min förhoppning är att alla tar det jag skriver med en nypa salt men också att det jag skriver ska vara tillräckligt spännande för att hen ska börja lägga lite energi själv på att verifiera rimligheten eller förfina mina antaganden

 

Japp jag ser som sagt att du är ordentligt påläst och säkert värderat risk/reward i olika skeden nu framöver.

 

Vid första anblicken är det ju ett superläge att sälja nu innan E3 för att köpa in sig igen när den ramlar ner till 10-14kr efter besvikelsen lagt sig över att inga stora nyheter blev presenterade på E3-mässan.

 

Som jag förstår det så lägger de nu 73 mille på en ny spelmotor som är under uppbyggnad och det är lite märkligt att det tolkas enbart positivt. En ofärdig produkt som de möjligtvis kommer visa lite mer om under mässan är högrisk om du frågar mig..

 

Sen verkar det som att intresset för PD2/Crimewave är svalt och det är väl inget nytt på gång det närmaste året så det bör bli tunga resultat i kvartalsrapporterna framöver, men som sagt så är jag inte påläst och har inte hela bilden.. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag ser som sagt att du är ordentligt påläst och säkert värderat risk/reward i olika skeden nu framöver.

 

Vid första anblicken är det ju ett superläge att sälja nu innan E3 för att köpa in sig igen när den ramlar ner till 10-14kr efter besvikelsen lagt sig över att inga stora nyheter blev presenterade på E3-mässan.

 

Som jag förstår det så lägger de nu 73 mille på en ny spelmotor som är under uppbyggnad och det är lite märkligt att det tolkas enbart positivt. En ofärdig produkt som de möjligtvis kommer visa lite mer om under mässan är högrisk om du frågar mig..

 

Sen verkar det som att intresset för PD2/Crimewave är svalt och det är väl inget nytt på gång det närmaste året så det bör bli tunga resultat i kvartalsrapporterna framöver, men som sagt så är jag inte påläst och har inte hela bilden.. =)

 

Tror många delar din "första anblicken"-analys och blir inte förvånad om den således tappar ett par kronor. Diskutera detta i morse med annan storägare/trader som sålt 5% av sitt innehav för att eventuellt kunna köpa billigare då och om den inte dippar köper in lite dyrare igen. Vågar inte göra detsamma själv och har svårt att se en nersida lägre än 17-18kr.

 

Finns en del efterlängtade DLC som ska släppas, Steams sommar-rea som är årets mest inkomstbringade veckor samt en OSX och SteamBox-version på ingång så tror inte vi ska behöva oroa oss för röda siffror.

 

Listplaceringarna för Crimewave går att följa i detta spredsheat:

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/15BZBvbPbALTDc69xX2SWckIIhyI90VqIi3jW13vDPBs/htmlview?pli=1

 

Exakt huur bra det ser ut lämnar jag som en öppen fråga men en hel del blir nog sålt iaf, idag ligger vi no1 på Gamestop UK för Xbox =)

 

Närmaste året ska Geminose vara lanserat, får nog definitivt räknas som "något nytt"

 

vh :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde vara ganska oroande med de låga placeringarna i USA? Geminose kommer väl inte förrän tidigast våren 2016?

 

Tog mest upp Geminose för att du sa att inget nytt skulle komma närmaste året. Våren 2016 tror jag def. räknas som inom ett år ;) Det som är kommunicerat är att allt går enligt plan, att tekniker är färdigutvecklad och att de jobbar med content. Ingen högoddsare enligt mig att lansering verkligen sker början 2016 och inte blir försenad.

 

Och hur mycket crimewave som säljs är absolut oklart, tror de worst case blir helt ok och tror det som är mest kursdrivande är info o gameplay för walking dead. Vill man spekulera i nedgång nu tror jag inte det är jättekallt men tveksam till om EV är högre än att bara ligga kvar.

 

Sedan idag finns OVERILL's The Walking Dead på facebook och twitter, gå in o likea vetja ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med lite drag idag och nytt ATH

 

Yes, allmänt woop på det mesta idag inkl vädret. Bokat Lidingö-loppet och köpt två par riktigt nicea Vivo barefoot-skor nu på morgonen, gick dessutom statiskt upp i en handstand för första gången igår kväll. The small things in life osv :mrgreen::roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som är superoinsatt, vad händer om jag som jag planerat inte gör ett skit med mina aktier?

 

Jag köpte för en mindre summa för två-tre veckor sen, igår var den upp 6% tror jag och idag ner 21% och antar att det har med uppdelning A och B att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som är superoinsatt, vad händer om jag som jag planerat inte gör ett skit med mina aktier?

 

Jag köpte för en mindre summa för två-tre veckor sen, igår var den upp 6% tror jag och idag ner 21% och antar att det har med uppdelning A och B att göra?

 

Du är egentligen upp, du har bara inte fått dina A aktier än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som är superoinsatt, vad händer om jag som jag planerat inte gör ett skit med mina aktier?

 

Jag köpte för en mindre summa för två-tre veckor sen, igår var den upp 6% tror jag och idag ner 21% och antar att det har med uppdelning A och B att göra?

 

Om du har Avanza som bank, se nedan.

 

https://www.avanza.se/placera/forum/inlagg-anvandare.48888.html#3973783

Hej,

 

Vi har tyvärr inte fått leverans av och kunnat boka A-aktien, men det kommer med största sannolikhet dock att göras inom de närmaste bankdagarna. Detta medför att det som syns på kontot för våra kunder i dagsläget endast är B-aktien, dvs. 2/3 av värdet i Starbreeze. B-aktien handlas just nu till ca. 15,30 kr och A-aktien till 15,30. Det innebär att det sammanlagda värdet av två B-aktier samt en A-aktie är 45,9. Gårdagens stängning var 22,20 dvs 44,40 i omräknat värde. Det innebär att innehaven just nu handlas ca 3,3% över gårdagens stängning.

 

Problemet är som sagt att våra kunder inte ser A-aktien på depån än vilket innebär en värdeminskning med ca 15,30 per två gamla aktier. När A-aktien bokas in så kommer värdet på depån därför att stiga något. De avanza-kunder som har aktien eller som ni ser gör avslut i avslutslistan är sannolikt de som köpt aktien tidigare på marknaden idag.

 

För att läsa mer information om erbjudandet, läs länken nedan:

 

http://starbreeze.com/2015/06/praktiska-fragor-och-svar-gallande-styrelsens-beslut-om-aktiestruktur-med-a-och-b-aktier-efter-den-extra-inkallade-stamman-2015-06-05/

 

Enligt informationen på länken så förväntas förändringen att vara synlig omkring den 15 juni.

 

Jag återkommer då vår emissionsavdelning har bokat in aktierna eller fått mer information.

 

/Dan, Avanza

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan egentligen uppgången bero på?

Är folk oinsatta och inte inser att det handlar på nivåer som egentligen är på 25kr-ish?

 

För handlar man idag får man ju inte A-aktier.

Kommer aktien sjunka en del ieftermiddag/imorgon eller vad tror ni/du?

 

Tror 99.9% är fullt medvetna om att det är motsvarande 25kr nivå det handlades på, förklaringen ligger nog delvis i det stora röda inlägget Heltok postade häromdan =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2015-06-11

Starbreeze har genomfört en fondemission, där två gamla aktier omvandlades till två nya B-aktier och en ny A-aktie. Aktierna är nu inbokade för berörda kunder och finns på respektive konto.

 

Enligt Skatteverkets uppfattning så är inte A-aktier och B-aktier (eller stam) av samma slag. Eftersom A-aktier och B-aktier inte är samma slags aktier ska ingen del av moderaktiens anskaffningsutgift flyttas över till den fondemitterade aktien. För fondemitterade aktier som är av annat slag eller annan sort än moderaktierna blir anskaffningsutgiften noll.

 

 

Så vi kommer alltså aldrig att se någon avkastning på våra a-aktier om vi inte köper fler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äger du någorlunda få aktier finns väl inte så många pro:s med A-aktier, definitivt svårare att tradea med pga lägre volym men borde dock ändå inte vara några problem att sälja av om man är långsiktig och det är dags för en "exit".

 

Har man ett stort innehav så finns ju dock möjligheten att göra upp en försäljning utanför börsen med en annan stor strategisk ägare. I ett sådant fall borde A-aktierna kunna säljas med en premie =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vi kommer alltså aldrig att se någon avkastning på våra a-aktier om vi inte köper fler?

 

Siffrorna kommer att fortsätta se konstiga ut.

 

Det man kan göra om man tycker att det är jobbigt att bara kolla marknadsvärdet hela tiden på Starbreeze A är att gå Mina sidor->Deklaration->Ändra inköpsvärde och sen skriva typ 1 där. Då skapar du en egen index som förvisso blir skyhög men lite bekvämare att kolla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...