Gå till innehåll

Starbreeze railtråd


Chofritz

Recommended Posts

Tränar han styrka är det väl ganska dumt?

 

Varför? Att träna styrka är inte en såvärst bra uppvärmning för streching, bättre att värma upp inför strechingen med lätt streching. Efter ett styrkepass finns ju risk att man är rätt trött också och kanske inte klarar av att lägga tillräckligt med mental energi för att orka strecha effektivt?

 

 

Och för att ingen ska missa denna video:

 

 

<3 <3 <3 <3 <3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? Att träna styrka är inte en såvärst bra uppvärmning för streching, bättre att värma upp inför strechingen med lätt streching. Efter ett styrkepass finns ju risk att man är rätt trött också och kanske inte klarar av att lägga tillräckligt med mental energi för att orka strecha effektivt?

 

 

Och för att ingen ska missa denna video:

 

 

<3 <3 <3 <3 <3

 

http://traningslara.se/stretching-fore-eller-medan-du-styrketraning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur förändrades deltagarnas rörlighet under studierna? Man stretchar väl för rörlighetens skull?

 

Hallå Jonas!

Man testade inte rörlighet i den här studien.

 

Enligt den där studien skulle man inte strecha öht eftersom de kom fram till att man blev mycket mindre stark av att strecha.

 

I studien strechades det totalt 2 minuter tre gånger i veckan, alltså 6 minuter streching per vecka varav bara tre minuter hanterade underkroppen.

 

Jag förespråkar att 30 minuter total tid avsätts per dag till streching, rent erfarenhetsmässigt är det lättare att hitta lugnet och energin till det innan klättring. Tror också att efter och gemensamt med statisk streching är det jättebra att lägga in rörlighetsövningar.

 

Direkt efter man har tänjt muskeln till maxläge är den lite utmattad och kan tänka mig det avspeglas i studien men efter att man hoppat, squatat, sparkat och studsat lite upplever jag en styrka, spänst och rörlighet som är större än ostrechat.

Jag tycker det är kul att strecha just nu så jag brukar i det läget köra en ny omgång statisk streching men kan tänka mig det är ett bra läge annars att gå på styrketräningen.

 

(säger inte att jag inte har fel, mycket möjligt att strech efter är bättre, men tycker inte den där studien dödar min tes

 

Vill man absolut köra gym tror jag för övrigt att de flesta skulle öka sin livskvalitet genom att helt byta ut "leg day" till "squat day"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att man inte ska stretcha. Jag stretchar varje dag. Detta för att kunna utföra övningar, framförallt knäböj, bättre. Men jag gör det efter varje pass. Jag har bildat mig uppfattningen att det är mest optimalt. Tror inte jag läst någon artikel eller dylikt som förespråkar stretching innan styrketräning. Om det inte är, som Gudiol skriver, nödvändigt för att utföra en övning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hamburgaren som serverades igår kväll hemma hos Opteron gick nog direkt in på förstaplatsen över godaste burgare i Stockholm. Riktigt sjuk var den. Jag har tänkt på det i natt och jag kan nog faktiskt inte minnas att jag ätit någon godare =)

 

Varit extremt dåligt med spel senaste tiden. Latheten som uppstår när man springer bra osv. Har även haft riktigt sjuk dygnsrytm och vaknat runt 6-7 på morgonen, vilket gjort att jag varit gristrött när de bästa gamesen drar igång. Ska försöka råda bot på detta så snart som möjligt =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

titta på olympiska lyftare. De finns viktklasser för oss mänskliga, dom har underbar teknik och framförallt snabbhet. Olympiska lyftare stretchar >30min+ dagligen, vi pratar även plåga sig med PVC-rör samt massage. Jag personligen har väldigt mycket stretch i min uppvärmningsrutin för annars upplever jag problem med mina höfter m.m. Jag ser inte "styrketapp" som ett problem, då har du antagligen stretchat för hårt, gjort dig utmattad och vek i själen. men om du inte stretchar alls tror jag inte du går lika djupt i böjen som du vill tro ostretchad och stel i framförallt baksida lår jämfört med än då du har lagt 10 min på att bli varm i kroppen/mjuka upp dig. Således upplever du dig starkare när du i själva verket vänder tidigare. /kursiverade egna erfarenheter/tankar

 

Håller man inte på med OL-lyft, eller basövningar öht så kan man ju vara stel som ett as om man vill, det är en ganska befriande känsla dock att inte vara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

titta på olympiska lyftare. De finns viktklasser för oss mänskliga, dom har underbar teknik och framförallt snabbhet. Olympiska lyftare stretchar >30min+ dagligen, vi pratar även plåga sig med PVC-rör samt massage. Jag personligen har väldigt mycket stretch i min uppvärmningsrutin för annars upplever jag problem med mina höfter m.m. Jag ser inte "styrketapp" som ett problem, då har du antagligen stretchat för hårt, gjort dig utmattad och vek i själen. men om du inte stretchar alls tror jag inte du går lika djupt i böjen som du vill tro ostretchad och stel i framförallt baksida lår jämfört med än då du har lagt 10 min på att bli varm i kroppen/mjuka upp dig. Således upplever du dig starkare när du i själva verket vänder tidigare. /kursiverade egna erfarenheter/tankar

 

Håller man inte på med OL-lyft, eller basövningar öht så kan man ju vara stel som ett as om man vill, det är en ganska befriande känsla dock att inte vara det.

 

Klokov, inte mycket statiskt här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pics?!

 

 

pdIleSa.jpg

 

 

djez, vart får man tag på denna skönhet?

 

Du kan göra en själv! Här kommer den detaljerade versionen:

 

Börja med att skala och skiva två rödbetor ca 3mm tunt, lägg i en skål, Koka upp 2msk ättika, 4msk socker, 1dl vatten, 1 tsk salt, 1 tsk senapsfrön och häll den kokande blandningen i skålen med rödbetor. Ställ åt sidan

 

Skrubba en stor rödbeta per person, dela i fyra klyftor, vira in i bakplåtspapper och ställ in i 175 grader ugn i 2h.

 

Gör en majonäs genom att vispa 2 äggulor, 1 rågad tsk dijon-senap, 1msk vitvinsvinäger, lite salt och nymald svartpeppar fluffigt. Vispa i en långsam ståle ner 1.5-2.5dl kallpressad rapsolja till rätt majonäs-konsistens. Avsluta med att röra ner en rejäl näve färskriven pepparrot och ställ in i kylen.

 

Köttfärsen var grovmald från hötorgshallen och bestod av högrev och puts från hängmörad entrecote. Bäst blir det om du lyckas hålla fibrerna i samma riktning som hur den kom ut ur malen och så rullar du en tjock korv av köttet och skär 200g hamburgerskivor med kniv. Ska bli en saftigare burgare då.

 

Stek bästa kallrökta bacon du hittar (cajsa warg har episkt), stek burgarna i smör och olja, salta och peppra rikligt efteråt, lägg på baconet och en rejäl skiva manchego-ost och ställ under grill-elementet i ugnen nån minut så osten börjar smälta lite.

 

Värm hamburgerbröd, jag bad snällt och fick köpa sex stycken bullar från flippin burgers (!), bred rikligt med pepparrotsmajonäs på bottenbrödet, lägg på en skiva sallad och sedan burgaren, lägg på några skivor av den picklade rödbetan och rödlök och övre brödskivan.

 

Öppna bakplåtspappret runt rödbetorna och lägg i en rejäääl klick örtsmör gjort på smör (obv islänskt), riven vitlök, salt, svartpeppar och mycket timjan.

 

 

Done! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten anekdot i 2014-anda. Skulle laga zucchini-carbonara imorse. Brukar ha 3 äggulor men upptäckte till mitt förtret att jag bara hade två ägg. Lite missnöjd tänkte jag oh well det var ju synd, knäckte det första ägget och blev väl egentligen inte jättechockad av det innehöll 2 gulor =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opteron, minns att du lade upp en bild på ett par superfräsiga kängor för ett bra tag sen. Ljusbruna kängor har jag för mig, vad hette märket eller hemsidan där du köpte dem? Har försökt leta massor i dagboken men hittar inte det!

 

Tackar på förhand!

 

De var superfräsiga men efter en vinter var de helt trasiga, lämna in dem hos skomakaren men han skaka bara på huvet o mumla nåt om rm williams. Leta upp ett par och har använt mitt par dagligen två vintrar. Smörjer in dem tre gånger om året och drar man lite med borsten på dem ser de ut som om jag köpte dem igår fortfarande.

 

Randsydda på riktigt, ett stycke läder med en ensam söm i ryggen, massa utföranden, mina bästa 4k jag lagt på skor :roffe:

 

rm-williams-comfort-craftsman-boot01-500x500-500x500.jpg

 

 

edit:

 

100_1241.jpg

 

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...