Opteron Postad 2 Februari , 2016 Rapport Postad 2 Februari , 2016 (redigerade) Innan man får se något om Geminose är jag skeptisk till att det kommer funka i kampen om marknadsandelar mot giganter som Skylanders, Disney infinity, Nintendo Amiibos och Lego. Det måste till en gigantisk reklamkampanj för att det ska lyckas och produkten måste erbjuda något helt nytt. Att vi ensamma ska ställa oss och slåss med ett nytt IP mot skylanders känns nästan helt uteslutet och ännu mer otroligt ser jag det som att vi själva skulle ta på oss kostnader för reklam och distrubution. Tror det "nya" är det vi betalde för när vi köpte Geminose. Ser ordet Geminose som en teknikplattform för att få leksaker att kommunicera med sina användare, sedan hur, med vem och med vilket namn vi paketerat produkten är änsålänge oklart. Ska jag dra till med min personliga gissning så tror jag på en lansering tillsammans med Universal och Hasbro men tänker iaf inte sitta utanför aktien den morgon PM kommer Av det jag har läst så är det väldigt lite man vet om dessa satsningarna och därför är det omöjligt att gissa vad det kommer inbringa i inkomster. Att årets stora trigger blir försenat ett år måste vara oerhört negativt för cashflowen och det borde kosta en hel del att utveckla TWD för den asiatiska marknaden nu samtidigt som man fortsätter utvecklingen av en antagligen försenad produkt till hemmamarknaden ytterligare ett år. Ja, men "Kassan förstärks med två hela års burnrate" och citat: "OVERKILL’s The Walking Dead will be expanded with more content where an Asian version will be developed for simultaneous launch with the western version. To maximize the new opportunities, Starbreeze, 505 Games and Skybound have decided to release the game in all markets during the second half of 2017. The partners are convinced this will pave the way to success, maximize revenues and cement it as a tent pole product for the next decade to come" Känns som en rimlig trade off. Blir spännande att se vad som kommer och jag hoppas de börjat fila på designen nu. Inte enkelt att konkurera med Facebook och Apple.. Nix, men tycker vi verkar göra ett bra jobb, 10min samanfattar allt vi vet om VR 2.0, ser fram emot att den går att använda i våran Starcade VR-hall, rimligtvis runt E3 ungefär Ok? vad menar du med avtäckas? "To be announced E3 2016", dvs gameplay/bilder/demo visas upp och lansering sker förhoppningsvis några månader senare. kan väl kanske ge lite reklam i bästa fall? Njae, "i bästa fall" kan det nog ge betydande intäkter, speciellt nu när vi har vettiga asiatiska samarbetspartners. Payday2 har konstant legat top 10 bland mest spelade spel av steams kinesiska användare på sistone så konceptet verkar någorlunda tilltalande till asiater. Jag antog att det hade med utvecklingen av TWD och PD2 till den asiatiska marknaden att göra? Nope, luxenburg har tidigare enbart nämnts i samband med köpet av Valhalla Du kan mycket väl ha rätt men det är i mina ögon väldigt hög osäkerhet i det som kommer i år och dessutom har Star väldigt många kortsiktiga investorer som hoppats kamma hem vinsten på årets stora trigger. När den blir försenad så tror jag många går vidare till andra bolag under tiden. Hur mycket utspädd blev aktien av emissionen när smilegate kastade in 129 mille? De putsar in $40M USD totalt och späder ut aktien med nästan 10% för det . Disclaimer, jag jobbar inte på Starbreeze, jag sitter inte på någon hemlig information, jag är öppen med att jag sitter 100% i star med min börs-rulle. Huruvida man vill se det som en köprekommendation eller ej låter jag var och en bedöma I övrigt rekommenderar jag alla att kika igenom detta dokument: http://www.star-aktien.se/ Redigerad 2 Februari , 2016 av Opteron Citera
Opteron Postad 2 Februari , 2016 Rapport Postad 2 Februari , 2016 (redigerade) Ok tackar för info =) Nöjet helt på min sida Redigerad 2 Februari , 2016 av Opteron Citera
Nstradamus Postad 2 Februari , 2016 Rapport Postad 2 Februari , 2016 antar att du sett denna intervjun? http://www.roadtovr.com/starbreeze-cto-talks-starcade-and-future-plans-for-starvr/ Citera
Opteron Postad 2 Februari , 2016 Rapport Postad 2 Februari , 2016 antar att du sett denna intervjun? http://www.roadtovr.com/starbreeze-cto-talks-starcade-and-future-plans-for-starvr/ Absolut Citera
Opteron Postad 2 Februari , 2016 Rapport Postad 2 Februari , 2016 jag är inte speciellt vig. Om 30 dagar ska jag vara i en full split. mvh Det är kul att strecha 1000h+ strechande senare.. mvh Läser igenom dagboken Citera
Opteron Postad 2 Februari , 2016 Rapport Postad 2 Februari , 2016 2013-09-18: Idag köpte jag Starbreeze-aktier för mina sista IRL-pengar för 51öre, all in sas. Har 5k dollar online som ska förvaltas klokt samt några tusen att köpa mat för =) Satsar du mer i aktien för att du tror på närliggande uppköp? Jag är inte speciellt insatt i aktien fn men kan inte se några större triggers nu framöver. Deja vu Citera
Nstradamus Postad 2 Februari , 2016 Rapport Postad 2 Februari , 2016 Imponerande resa ni gjort! Lyfter på hatten för framgångarna! 51 öre då motsvarar 4kr idag? Citera
Imfromsweden Postad 3 Februari , 2016 Rapport Postad 3 Februari , 2016 Grattis Opteron, och stort tack! Måste nog själv närma mig själv 6-siffrigt i vinst från starbreeze och det är i grund och botten tack vare tips från din sida! Citera
easylife Postad 3 Februari , 2016 Rapport Postad 3 Februari , 2016 tankar om den här analysen? http://www.aktiefokus.se/2016/02/uppfoljning-av-starbreeze-3/ Citera
corgi Postad 3 Februari , 2016 Rapport Postad 3 Februari , 2016 tankar om den här analysen? http://www.aktiefokus.se/2016/02/uppfoljning-av-starbreeze-3/ PE tal 6 är ju ganska skrattretande, känns som en oseriös analys som bara är ute efter att baissa Citera
Opteron Postad 4 Februari , 2016 Rapport Postad 4 Februari , 2016 tankar om den här analysen? http://www.aktiefokus.se/2016/02/uppfoljning-av-starbreeze-3/ Mina tankar om analysen är att författaren antingen konceptuellt missförstått Starbreeze samt marknaden alternativt och kanske troligare att författaren skrivit ananlysen i hopp om att kunna sänka kursen och köpa aktier billigare . Istället för att steg för steg förklara alla felaktigheter i hans version kan vi fokusera på där han helt avfärdar hela förläggarverksamheten (resultat = 0) med citatet: Man har genomfört en satsning på att bli förläggare och har för i två projekt bundit sig att satsa 10 MUSD. I en intervju hade man sagt att man tänkte skala ordentligt med hjälp av att bli förläggare, men mina uträkningar skiljer sig något från deras kommentar. Det känns konstigt att ta samma risk som konkurrenterna för mindre betalt och troligtvis är problemet att man är ny på marknaden och kan inte ta betalt som man faktiskt borde ur ett aktieägarperspektiv. För någon timme sedan släpptes denna video från utvecklarna till Dead By Daylight Dealen är att vi får 50% av intäkterna under hela spelets livstid och Behavior får behålla rätten till sitt varumärke. Dvs samma deal som 505 games hade första 24 månaderna av payday2 och som de senare betalat stora pengar för att förlänga. Baserat på videon och på senaste payday-updaten där man får två coola masker till pd2 om man går med i Dead by Daylights steam-community verkar Starbreeze ganska involverad i projektet och är vi lite kreativa kan räkna på detta som payday 2.5 rent ekonomiskt. Payday2 sålde 1.58m ex på steam presale och första månaden, sedan dess har plattformen Steam vuxit från 60 till 150 miljoner aktiva användare och Starbreeze har skaffat sig en 3.65M användare stor communitygrupp för direktreklam / crosspromotion. Räknar vi på att spelet kommer kosta 29.99 $/€ vid launch och lika stor procentuell andel av steam köper DBD som köpte payday2 har vi ca 4m sålda ex 2016. Räknar man bort kostnader för skatt, 30% till Steam, 5% till Unreal för spelmotorn och 50% av kvarvarande till Behavior så landar intäkten till Starbreeze på 78kr/spel före skatt. Sen svensk 22% bolagsskatt och vi har 64 x 4m = 255 miljoner i vinst enbart på dead by daylight. Om vi räknar med att Payday inte plötsligt förlorar all populäritet, t.ex baserat på denna graf över spelarantal sedan launch och för 2016 genererar lika mycket intäkter som Starbreezes utgifter så får vi med P/E 20 en aktiekurs på 21kr Nu har inte spelet släppts ännu och det finns inga som helst garantier för att 4m ex ska säljas, men även i ett betydligt försiktigare scenario kan vi räkna med rätt substantiella intäkter. Starbreeze består såklart inte heller bara av Payday2 och Dead by daylight så tycker det blir ett ganska bra exempel på hur fundamentalt undervärderat jag tycker bolaget är vid dagens kurs på 15.90 Citera
Opteron Postad 8 Februari , 2016 Rapport Postad 8 Februari , 2016 Här är en ny video från LionGameLion som utvecklar RAID. Angående förläggarverksamhet och Starbreezes intäkter 2016 Citera
DavidDuzak Postad 10 Februari , 2016 Rapport Postad 10 Februari , 2016 http://www.aktiefokus.se/2016/02/starbreeze-uppfoljning-av-kommentarer-pa-analysen/ Citera
Nstradamus Postad 11 Februari , 2016 Rapport Postad 11 Februari , 2016 Då är Starbreeze nere på samma nivåer som innan avslöjandet om Asiensamarbetet. Egentligen motsvarar väl 14,5 idag 13,0 förra veckan iom emisionen? Ser inte ut som marknaden gillar infon som kommer om DBD och effekterna på kort sikt så som jag ställde mig frågande till vid avslöjandet iom alla kortsiktiga investorer. Intresset för PD2 börjar mattas ut som det verkar på sälj? Varför utvecklar man RAID i Dieselmotorn istället för Valhalla?? Både Mickael Hjort och Bo har nettosålt sista tiden? Michael 194k aktier och Bo runt 950k aktier? Citera
Balzamon Postad 11 Februari , 2016 Rapport Postad 11 Februari , 2016 Då är Starbreeze nere på samma nivåer som innan avslöjandet om Asiensamarbetet. Egentligen motsvarar väl 14,5 idag 13,0 förra veckan iom emisionen? Ser inte ut som marknaden gillar infon som kommer om DBD och effekterna på kort sikt så som jag ställde mig frågande till vid avslöjandet iom alla kortsiktiga investorer. Intresset för PD2 börjar mattas ut som det verkar på sälj? Varför utvecklar man RAID i Dieselmotorn istället för Valhalla?? Både Mickael Hjort och Bo har nettosålt sista tiden? Michael 194k aktier och Bo runt 950k aktier? Du ignorerar helt att börsen som helhet rasat sen den nyheten? Att SB gått ner sista veckorna är ju macro snarare än bolagsspecifikt. Citera
Nstradamus Postad 11 Februari , 2016 Rapport Postad 11 Februari , 2016 Jag ställer några frågor. Fritt till var och en att spekulera. Citera
Opteron Postad 16 Februari , 2016 Rapport Postad 16 Februari , 2016 Då är Starbreeze nere på samma nivåer som innan avslöjandet om Asiensamarbetet. Egentligen motsvarar väl 14,5 idag 13,0 förra veckan iom emisionen? Nej, Bolaget tillförs kapital i proportion till hur många nya aktier som emiteras så 14.5 motsvarar fortfarande 14.5 Ser inte ut som marknaden gillar infon som kommer om DBD Är lite oklart vad du menar här? Rimligvis har markanden svårt att handla på info som ännu inte kommit (--> "som kommer"). Eller menar du att senaste veckornas tillbakagång i kursen ska förklaras på missnöje av videon som DBD-utvecklarna släppt? och effekterna på kort sikt så som jag ställde mig frågande till vid avslöjandet iom alla kortsiktiga investorer. Vilka effekter syftar du på? Intresset för PD2 börjar mattas ut som det verkar på sälj? "som det verkar på sälj"? Baserat på spelar-antal och stämningen i communityt verkar PD2 fortsätta gå hur bra som helst? Vilka "sälj" är det du syftar på? Varför utvecklar man RAID i Dieselmotorn istället för Valhalla?? Därför att LionGameLion är experter på att jobba i spelmotorn Diesel, för att PD2 är utvecklat i Diesel och för att RAID ska har precis samma playability som PD2 Både Mickael Hjort och Bo har nettosålt sista tiden? Michael 194k aktier och Bo runt 950k aktier? Ja, det verkar stämma, Bo hade 20.03% av röststyrkan vid årsskiftet och har nu minskat ner till 19.43%. Övriga i ledningen verkar dock ha ökat nästan genomgående så tror inte det är något att oroa sig jättemycket över. vh edit* Bo's minskning har tillägget "TO 2011/2014", så ska inte svära på om han faktiskt sålt några aktier eller om det är något annat Citera
Nstradamus Postad 16 Februari , 2016 Rapport Postad 16 Februari , 2016 vh 1. OK 2. När SB släpper lite info borde normalt kursen stiga lite på förhoppningar 3. effekterna av att TWD blir uppskjutet ett år. Den stora andelen kortsiktiga investorer hade ju sett fram emot spelsläpp iår. 4. Jag syftade på att spelet ligger på plats 61 eller liknande på steam 5. ok 6. ok 7. Borde det inte komma info om Geminose väldigt snart? Citera
Opteron Postad 16 Februari , 2016 Rapport Postad 16 Februari , 2016 1. OK 2. När SB släpper lite info borde normalt kursen stiga lite på förhoppningar Ja, det kan man tycka, jag och Mozzez bl.a räknade lite på DBD-släppet och kom fram till att kursen borde rört sig allt från lite till ganska mycket uppåt. Eftersom inga analytiker följer aktien och vi som räkar sitter fulltankade så händer som vanligt inte mycket om inget i absolut närtid kommuniceras dock. 3. effekterna av att TWD blir uppskjutet ett år. Den stora andelen kortsiktiga investorer hade ju sett fram emot spelsläpp iår. Jo, en hel del kortsiktiga (oinsatta om jag ska använda ett mer biased ord ) sålde av på nyheten och Robur/övriga långsiktiga ökade. Sen dess har vi uppenbarligen fallit tillbaka en del, dock tror jag det beror mycket på Macro. 4. Jag syftade på att spelet ligger på plats 61 eller liknande på steam Nerå, varit stor Rea på steam där payday inte var med eftersom vi körde en egen rea ett par veckor tidigare. En vanlig vardag säljer inte PD2 sååå mkt heller, mycket kommer i samband med Pulser av olika slag, DLC, event, reor etc. 5. ok 6. ok 7. Borde det inte komma info om Geminose väldigt snart? Jo! Hela discord sitter o dör av nyfikenhet ungefär.. . Citera
Nstradamus Postad 16 Februari , 2016 Rapport Postad 16 Februari , 2016 7. ok ingen aning vad discord är men antar det är ett forum? Hur går spekulationerna då? stor risk för förseningar? Citera
Opteron Postad 16 Februari , 2016 Rapport Postad 16 Februari , 2016 7. ok ingen aning vad discord är men antar det är ett forum?Hur går spekulationerna då? stor risk för förseningar? Discord är en ny bra chatt-klient, egentligen tänkt för gamers, dit all spekulation/diskussion/informationsgrävande om Starbreeze och ett gäng andra aktier har flyttat till från främst placera.nu Det spekuleras rätt vilt, allt från Minions till My little pony till vilka på linked in som någonssin nämnt geminose och vilka de känner men egentligen vet vi ingenting mer konkret än ungefär: Geminose har utvecklats i iaf 6 års tid, Star köpte projektet för tre år sedan för 8 miljoner dollar plus eventuella extrapengar vid succe (vilket är rätt mycket ändå). Sedan dess har det kommunicerats att allt går enligt plan men inte en enda mer konkret detalj har avslöjats och alla frågor på stämmor etc har bemötts med "vi tänker inte avslöja några detaljer, ni får se när det är klart" Förra våren i en rapport kommunicerades att tekniken var klar och de nu enbart höll på att designa innehåll. Sedan dess har vi inte hört något bättre än att Geminose ska släppas loss första halvan 2016. Vi sitter mest o hoppas på PM, är det försenat bör det också kommuniceras, oddsen för försening är riktigt svåra att sia i. Den 25e är det rapport, inträffar inget lanserings-PM innan dess är det "VD kommenterar" i den du ska hålla utkik efter. Citera
Sladdafan Postad 17 Februari , 2016 Rapport Postad 17 Februari , 2016 Varför utvecklar man RAID i Dieselmotorn istället för Valhalla?? Saxat från: Reboot Magazine, Game Developer Studio Sessions presents Lion Game Lion and RAID: World War II Goran Zoricic, Senior Programmer: "We work in the Diesel engine, it¿s an engine developed by the company Starbreeze. It originated from Starbreeze and they developed a number of their games from it such as Bionic Commando to Payday and Payday 2. Our first projects were some DLCs for Payday, and now we're making our own game based on that because we already have the entire codebase, we know how to work with that engine and that code, and we can get a lot of support from Sweden, based on that. What's special about it is that it's tested. Many games have been developed in it. The work is much easier for all of us than if we had to use Unreal or Unity. And it will be a big help with launching our game on time, as well as making it a good game." Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.