Gå till innehåll

Jonas spelar PLO


Zalon

Recommended Posts

  • Svars 153
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Angående cashgame-taktik så visste jag inte om ni var intresserade av att höra det och har därför inte orkat skriva så mycket om hur jag spelar. Men jag kan skriva ett lite längre inlägg om det senare ikväll.

 

Lite mer ingående om turneringarna:

 

HORSE:

Första varvet (dvs fem blindsnivåer) spelar jag oftast TAG, dvs ungefär som jag skulle spela om det var cashgame. Jag spelar inte för mycket spekulativa händer, såvida jag inte har position och/eller bra reads. Andra varvet så har ju oftast 3-4 spelare försvunnit och då spelar jag betydligt lösare. I Hold'em brukar jag ta det lugnt om jag har under medelstack eftersom jag upplever att det är svårt att köpa potter, i high/low spelar jag väldigt mycket spekulativa händer och höjer mycket för att sätta press på motståndarna och deras bristande kunskap om spelet (händer ofta att de synar ner med junkigt tvåpar eller sugig låg bara för att bli scoopade). I razz höjer jag oftast när jag har bästa kort uppåt eftersom det ofta leder till att man köper antes (på första varvet brukar detta vara svårt i och med att antes och blinds är mycket lägre). 7CS spelar jag oftast de bra händerna, tycker att det är svårt att köpa även här. 7CS8 är ett av mina bättre spel (tror jag) och jag spelar ungefär på samma sätt som i FLO8. När jag är inne i cash så brukar jag gå över från TAG till LAG.

 

Det där var extremt kortfattat, kan utveckla mer senare. Jag anpassar så klart mitt spel efter motståndet (är de tighta höjer jag mer osv osv).

 

Hold'em:

Något kortfattat så spelar jag tight i början och försöker hålla mig över average så gott det går. När vi närmar oss bubblan så spelar jag tightare mot de som täcker mig och försöker sno blinds utan att riskera hela stacken. Nu fick jag en tacksam double-up rätt tidigt så jag behövde aldrig gå all-in efter det.

 

PLO:

Har spelat för lite PLO-turneringar för att ha en tydlig taktik. Som i CG så aggrar jag på rätt hårt med bra drag och bra händer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, tja vad menar jag. Jag spelade egentligen bara en hand i början (TT-handen) och efter det spelade jag nästan ingenting eftersom blindsen var låga i några rundor och jag var rätt kortkall. I en vanlig turnering skulle jag kanske spelat fler händer i början men eftersom det var en satellit och jag låg bra till så spelade jag kanske lite tightare innan blindsen blev högre. Om jag inte dubblat tidigt hade jag nog spelat lite mer löst och försökt se lite floppar.

 

 

Spelade för övrigt lite PLO cashgame igår. Det gick bra och jag hade en del flyt och slutade upp 83$. Spelade en hand riktigt uselt, men annars såg det ok ut. Ska försöka posta lite hh när jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får se hur det blir med SNG-spelet. Det är ju kul att variera så jag kommer nog lira det lite då och då framöver.

 

Får se om jag vågar posta den usla hh:n. Oftast visar jag ju händer där jag inte är säker på vad rätt spel är. Men jag kanske postar den för underhållningsvärdet (vem vet, ni kanske inte tycker att jag spelar den sååå dåligt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej hopp,

 

Har varit lite snålt med uppdateringar på sistone. Jag har spelat en del, det har gått bra men sessionerna har varit väldigt korta (typ 20-30 min) så jag har oftast inte ork att skriva ett inlägg.

 

SNG:erna på FTP har gått sådär. Har spelat 6 till, vunnit en och bommat övriga. Vinsten gör dock att jag ligger helt ok till.

 

PLO-spelet på Stars går bra. Det har varit mycket upp och ner, men överlag mest upp. Jag har dragit bra, inte haft jätteoklonk och spelat stabilt.

 

Bankroll: 1018.90$

Vip poäng: 13851

 

Just nu kör jag PL25, funderar på att gå upp på ett bord PL50 snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutade upp c:a 375$ i september på 13 timmars spel, vilket jag är klart nöjd med.

 

Oktober började bra, upp 50 idag efter stabilt spel och lite flax.

 

Bankroll: 1127.50$

Vip poäng: 14004

 

 

En hand:

 

Table 'Siwa III' 6-max Seat #4 is the button

Seat 1: NoixDeCoco ($10 in chips)

Seat 2: gynni ($56.20 in chips)

Seat 3: sons0136 ($16.65 in chips)

Seat 4: bobbokrull ($81.85 in chips)

Seat 6: Zalon ($49.50 in chips)

RensteR373 will be allowed to play after the button

Zalon: posts small blind $0.10

NoixDeCoco: posts big blind $0.25

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Zalon 8 of Clubs7 of Clubs6 of ClubsAce of Clubs

gynni: raises $0.50 to $0.75

sons0136: folds

bobbokrull: calls $0.75

Zalon: calls $0.65

NoixDeCoco: calls $0.50

*** FLOP *** 4 of Clubs5 of DiamondsKing of Clubs

Zalon: bets $2.50

NoixDeCoco: folds

gynni: calls $2.50

bobbokrull: folds

*** TURN *** 4 of Clubs5 of DiamondsKing of ClubsAce of Diamonds

Zalon: bets $6

gynni: calls $6

*** RIVER *** 4 of Clubs5 of DiamondsKing of ClubsAce of DiamondsJack of Clubs

Zalon: checks

gynni: bets $13

Zalon: raises $27.25 to $40.25 and is all-in

 

Vad tycker ni om river checkraisen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja alltså det är ju två helt olikaspel

 

 

Jag tycker den är bra eftersom det ser ut som att du försökt jaga iväg dem från floppen. Tror inte han synar ett pott-bet där om du bettar ut. Att du jagat drag och missat känns väl också troligt kanske, men tja, förmodligen så har fi inte tillräckligt bra för att syna dig nu när du trycker dock... Men du fick in 13$ iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Som Andreas säger, två olika spel. Det är relativt vanligt att folk jagar med draget så när färgen kommer på rivern kan han mycket väl ha den. Han vek och skrev "wp" så jag lyckades med att få honom att bluffa den här gången.

 

Mycket upp och ner på sistone men jag är upp sen jag skrev senast. Idag spelade jag en del och det kändes som att jag losade alla all-in situationer. Lyckades dock träffa en del rivrar och få värde för mina händer så det blev inte jättemkt back.

 

Bankroll: 1178.55$

Vip poäng: 14487

 

Och så två händer:

 

Hand 1

Table 'Priamus X' 6-max Seat #6 is the button

Seat 1: frank650 ($25.50 in chips)

Seat 2: AverageJoe91 ($28.75 in chips)

Seat 3: nasota ($32.40 in chips)

Seat 5: nobrel17 ($25 in chips)

Seat 6: Zalon ($41 in chips)

frank650: posts small blind $0.10

AverageJoe91: posts big blind $0.25

nobrel17: posts small & big blinds $0.35

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Zalon Ace of HeartsQueen of Diamonds3 of Clubs3 of Hearts

nasota: raises $0.50 to $0.75

EL Wisty joins the table at seat #4

nobrel17: calls $0.50

Zalon: calls $0.75

frank650: calls $0.65

AverageJoe91: calls $0.50

*** FLOP *** 5 of HeartsQueen of Spades3 of Diamonds

frank650: bets $0.50

AverageJoe91: calls $0.50

nasota: calls $0.50

nobrel17: calls $0.50

Zalon: raises $5.50 to $6

frank650: calls $5.50

AverageJoe91: folds

nasota: folds

nobrel17: folds

*** TURN *** 5 of HeartsQueen of Spades3 of Diamonds5 of Diamonds

frank650: bets $5.75

Zalon: calls $5.75

*** RIVER *** 5 of HeartsQueen of Spades3 of Diamonds5 of DiamondsKing of Spades

frank650: bets $13 and is all-in

 

Hade backat 4 inköp när den här handen utspelade sig så jag kände lite ångest. Han bettade snabbt på rivern men man kan inte lägga här, right?

 

 

Hand 2

Table 'Nerina V' 6-max Seat #2 is the button

Seat 1: Liaedrar ($25 in chips)

Seat 2: subliminalgh ($31.95 in chips)

Seat 3: Zalon ($24.70 in chips)

Seat 4: MathieuJolly ($20.45 in chips)

Seat 5: Winmoore ($28.55 in chips)

Zalon: posts small blind $0.10

MathieuJolly: posts big blind $0.25

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Zalon 5 of Clubs4 of Diamonds5 of Spades7 of Spades

Winmoore: folds

Liaedrar: calls $0.25

subliminalgh: raises $0.50 to $0.75

Zalon: calls $0.65

MathieuJolly: calls $0.50

Liaedrar: calls $0.50

*** FLOP *** 6 of Spades9 of Clubs3 of Spades

Zalon: checks

MathieuJolly: checks

Liaedrar: bets $2.85

subliminalgh: calls $2.85

 

Vilket spel föredrar ni? (Fold/Call/Raise är alternativen ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om man kan vika första, känns ju lite Q5 eller högre set på honom. Annars är han ju på tokbluffen. OM du inte tänker vika river så borde du väl dock lika gärna kunna pusha turn. Eller? Jag vet faktiskt inte vad du slår, AQ46? Fold på turn då femman är ett horribelt kort och han bettar ut kanske är rätt egentligen. Men svårt som sjutton, du hade ingen read?

 

Andra kan jag tänka mig callen då du kan få tråkiga calls av bättre färgdrag om du raisar. Vad gör du sen på turn om du träffar färgen? Jag gillar även att kontrollera potten då jag tror att du har disciplinen (och avsikten?) att vika om färgen kommer. Hur brukar du spela bra/kombo drag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej

 

Hand 1:

Som fi spelar finns det inte att han har KK tycker jag, det ser ut på flopp som att han har drag. När han sedan bettar ut turn luktar det drag+5:a vilket gör att det är svårt att veta om du har honom på rivern, men jag skulle väl inte lägga mig här heller.

 

Hand 2:

Alltså, problemet är ju att din hand är starkast nu och blir svagare på turn om du missat. Därför vill man ju trycka in degen. Men tja, ja det finns ju bättre färgdrag att vara rädd för. Du har ju dock förmodligen 2,4,5,7,8 för vinst om färgen inte kommer om du är uppe mot ett färgdrag, och 4s för vinst om du är uppe mot ett färgdrag om färgen sitter. Det är alltså 14 outs mot färgdraget. så tryck! (För att få bort stegdraget som ju inte hänger på (????))... alltså om färgen inte sitter har du 14 outs... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Hand 2 så håller jag lite med Andreas. Dock så antar du i ditt exempel att han missar draget på turn. Dvs du baserar hela analysen på OM han missat. Då är väl push (vilket det inte blir, det blir pot) på flop inte heller bra om man får synen? ;) Dessutom är det ju verkligen inte 14 nöt-outs du kan räkna med heller.

 

Om vi i stället antar att han träffar färg på turn så har han stor möjlighet att utvärdera hur han ligger till då. Skulle han träffa stege så är den lite mer dold och han kan pusha/potta då istället.

 

Jag tycker exemplet handlar om varians och hur aggro/synbenägna fi är. Det är inget fantastiskt drag han har på floppen även om det är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hand 1

Table 'Priamus X' 6-max Seat #6 is the button

Seat 1: frank650 ($25.50 in chips)

Seat 2: AverageJoe91 ($28.75 in chips)

Seat 3: nasota ($32.40 in chips)

Seat 5: nobrel17 ($25 in chips)

Seat 6: Zalon ($41 in chips)

frank650: posts small blind $0.10

AverageJoe91: posts big blind $0.25

nobrel17: posts small & big blinds $0.35

*** HOLE CARDS ***

//Du ha pos på fi, sådär hand att call 3xbb med.

 

Dealt to Zalon Ace of HeartsQueen of Diamonds3 of Clubs3 of Hearts

nasota: raises $0.50 to $0.75

EL Wisty joins the table at seat #4

nobrel17: calls $0.50

Zalon: calls $0.75

frank650: calls $0.65

AverageJoe91: calls $0.50

*** FLOP *** 5 of HeartsQueen of Spades3 of Diamonds

 

//träffa set, det du sökte efter, bra raise.

 

frank650: bets $0.50

AverageJoe91: calls $0.50

nasota: calls $0.50

nobrel17: calls $0.50

Zalon: raises $5.50 to $6

frank650: calls $5.50

AverageJoe91: folds

nasota: folds

nobrel17: folds

*** TURN *** 5 of HeartsQueen of Spades3 of Diamonds5 of Diamonds

frank650: bets $5.75

Zalon: calls $5.75 // vad gör du här? Slow play din kåk? Eller är du rädd att han har större kåk/4-tal? Vad söker du? 3/Q? Raise eller fold.

 

*** RIVER *** 5 of HeartsQueen of Spades3 of Diamonds5 of DiamondsKing of Spades

frank650: bets $13 and is all-in

// pot är ca 42$, när det kommer till din tur att agera(call). Du sätter dig helt onödig ställe med dålig hand selection, Träffar floppen rätt bra (blockerar Q) bra spelat post flop, sedan ...med bottom set så är det chove eller folda, drar han ut dig på river.. its omaha.

 

 

Hade backat 4 inköp när den här handen utspelade sig så jag kände lite ångest. Han bettade snabbt på rivern men man kan inte lägga här, right?

 

 

Hand 2

Table 'Nerina V' 6-max Seat #2 is the button

Seat 1: Liaedrar ($25 in chips)

Seat 2: subliminalgh ($31.95 in chips)

Seat 3: Zalon ($24.70 in chips)

Seat 4: MathieuJolly ($20.45 in chips)

Seat 5: Winmoore ($28.55 in chips)

Zalon: posts small blind $0.10

MathieuJolly: posts big blind $0.25

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Zalon 5 of Clubs4 of Diamonds5 of Spades7 of Spades

// wtf, crap pos, crap hand, låga kort, vad söker du?

Winmoore: folds

Liaedrar: calls $0.25

subliminalgh: raises $0.50 to $0.75

Zalon: calls $0.65

MathieuJolly: calls $0.50

Liaedrar: calls $0.50

*** FLOP *** 6 of Spades9 of Clubs3 of Spades

 

// in med degen, du har wrap, du träffa sjuk bra med skit hand. om du är mot AA/färgdrag eller top set sä är du 50/50 som sämst.

 

Zalon: checks

MathieuJolly: checks

Liaedrar: bets $2.85

subliminalgh: calls $2.85

 

 

 

Vilket spel föredrar ni? (Fold/Call/Raise är alternativen ;) )

 

Säger 3 saker som är viktiga i omaha: Pos, Hand selection, Raise(isolate).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många bra svar, blir svårt att ta hänsyn till alla synpunkter men jag gör ett försök.

 

Hand 1:

Spontant känns ju Q5 som den mest sannolika handen. QQ/55 tror jag han ställer med på flopp, även om det händer att folk är sneaky. Han skulle kunna syna där med en wrap, men då känns det lite random att betta ut turn som är ett jättedåligt kort för honom. Han skulle kunna göra det med en hand i stil med 654x, men annars vet jag inte. Sen kan han ju vara på en megabluff också.

 

På turn bettar han halvpott, vilket känns lite mysko. Jag tar syn för att jag tycker att det är lite vekt att ge upp potten för 1/2 pottbet. Det kan vara en bluff där han checkar på rivern. Om jag har honom så drar han troligtvis ganska dött (såvida han inte har en 5:a) och då ger jag honom gärna en chans till att bluffa rivern. Ur position hade jag ställt/foldat på turn. Problemet är, som Ulf påpekade, att jag ger mig själv odds att syna rivern när jag synar turn. Sen är det inte vanligt med tokbluffar heller, så fold på turn kanske är rätt.

 

Den här gången så tokbluffade motståndarn med KT64 med ruterdraget.

 

 

Hand 2:

Jag spelar oftast draghänder väldigt aggressivt, framförallt ur position. Finns många kort som kanske ger mig bästa handen (typ färg/icke nuts-straight) men som är kluriga att få värde från ur position. Jag har inte gjort matematiken men jag tror att jag drar helt ok även om motståndarn sitter med bättre färgdrag. Så push är nog rätt.

 

Jag checkraisade alltså och båda pushade all-in. Ena snubben hade set i nior med en blocker på sexan och andra killen hade set i treor. Jag var alltså favorit i handen. Tyvärr parades turn men jag tror mitt spel var bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj båda mina analyser visade sig ge rätt move i detta specifika fall... varför är jag inte förvånad 8-)

 

Kul med kommentarer från främlingar, håller med om dem till en viss del, men samtidigt är världen inte så svartvit som fold/raise-kommandot på turn i hand 1 antyder. Som sagt, nu fick han chans att bluffa mot dig, trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, din analys på hand 1 är solklar. Han borde inte ha KK (doh) men drag+femma (hade han inte) så jag skulle väl inte folda heller.

 

Magiskt!

 

Låt oss gärna också observera att om J hade callat flop på hand 2 (jag säger inte att det är rätt, bara att möjligheten fanns) så hade han vikt sig när turn parade brädan och därmed förlorat minimum. Det handlar om hur mycket man vill gambla och vara aggro, man måste inte pusha flop bara för att man ligger bäst till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag borde ha en del fold equity (folk kan faktiskt lägga ett drag). Gillar call mer i position då det är lättare att kontrollera potten. Hade jag haft mer nuts-outs så hade jag dock kunnat tänka mig att syna.

 

En annan grej, hade 13 av 14 rätt på helgens supertoto (Expekts motsvarighet till stryktipset). Missade på Ryssland - Tyskland som jag hade en halvgardering (1X). Hyfsat säker på att det skulle vara en 12 som jag misclicka eftersom jag var lite stressad när jag la raden (la den 10 min innan de stängde). 14 rätt hade gett 7500, nu fick jag ut 600 kr så en misclick på 6900 kr :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...