Gå till innehåll

Buller - kompensation?


decoy

Recommended Posts

Har kollat runt lite nu. Har inte tid att kolla praxis nu tyvärr.

 

På hyresgästföreningens hemsida hittade jag följande:

 

 

 

Hittade även denna artikel från sydsvenska som gäller det område där jag själv bor. Den i sig har inget bevisvärde men AF Bostäders representant uttalande pekar mot att deras hyresgäster kan få ersättning om renoveringarna stör mycket och under en längre tid (hans jämförelse mellan området Vildanden och området Delphi).

 

Ett bra sätt är att kontakta antingen hyresgästföreningen eller möjligtvis hyresnämnden direkt. De kan nog hjälpa dig bättre. Kollar upp om jag hittar lite praxis på måndag om du vill, är ganska upptagen i helgen.

 

Jag har inget förtroende för Hyresgästföreningen; de är ungefär lika korrupta, som många fackförbund, tyvärr. Det är ingen vidare idé, att ta kontakt med dem, för de bryr sig oftast inte om de boende - de vill bara håva in medlemsavgifter (jag är inte medlem). Däremot tror jag i så fall mer på Hyresnämnden, som ju är en myndighet.

 

Det här är ju dock ett ganska komplicerat ärende, så det är inte säkert att Hyresnämnden ens på rak arm kan ge besked.

 

Jag har för övrigt en klausul i mitt hyreskontrakt, som innebär att jag inte skall ha rätt till ersättning i en sådan här bullersituation. MEN: Nu är det så, att Hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån. Detta innebär bl. a., att man inte utan vidare kan skriva in klausuler i kontraktet, som reducerar hyresvärdens ansvar. Detta gäller bl. a. uppsägningstid, ja allt, som Hyreslagen reglerar i princip. Vad som står i det underteckande kontraktet spelar alltså ingen roll, utan det avgörande är Hyreslagen, och hur den skall tolkas. :-)

 

Jag har läst den där tidningsartikeln du visade. Det finns något som heter "men i nyttjanderätten", som man som boende kan åberopa. Jag har surfat runt en hel del på nätet, men jag har så här långt inte hittat någon praxis. Jag tror faktiskt inte att det finns någon - ännu. Däremot finns det troligen några som klagat, men frågan är om det gått vidare till högre rättsinstans (hovrätt).

 

Problemet är väl att många inte orkar. Man kontaktar värden, och får en glasspinne + biobiljett, sedan är man missnöjd, men orkar inte driva ärendet vidare.:-(

 

Men om du hittar något matnyttigt, så är det naturligtvis av intresse. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du låter ju som den största pappskallen eller "tröttmössan", eller vilket invektiv som nu passar dig. En obildad arbetare och jantelagsföreträdare. "Det får du väl tåla!", är väl det enda du har att säga, när folk klagar - oavsett hur relevanta klagomålen än är. Tål du inte att folk klagar, så låt bli att läs tråden då!

 

Frågan jag ställt var inte OM renoveringen skall få genomföras, utan om man som boende/arbetande i lägenheten ska behöva betala full hyra, trots den faktiska sänkning av boendestandarden som inträffar under den långa tid renoveringen genomföres.

 

"En obildad arbetare"...Ha ha. Där visar du din egen personlighet på ett inte alltför positivt sätt.

Vad är du själv? En pinsam akademiker som lever på bidrag och kompensation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att som "akademiker och egenföretagare" fortfarande bo i en hyresrätt är väl det närmaste "trailer-trash" man kan komma.

Köp en egen kåk så väljer du själv bullernivån.:-D

 

Eller prova med att "arbeta" lite så du kommer ifrån olägenheterna med renoveringen. Men arbetet kanske gör dig obildad, vad vet jag...

 

Bättre att söka bidrag och kompensation kanske...:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget förtroende för Hyresgästföreningen; de är ungefär lika korrupta, som många fackförbund, tyvärr. Det är ingen vidare idé, att ta kontakt med dem, för de bryr sig oftast inte om de boende - de vill bara håva in medlemsavgifter (jag är inte medlem). Däremot tror jag i så fall mer på Hyresnämnden, som ju är en myndighet.

 

Det här är ju dock ett ganska komplicerat ärende, så det är inte säkert att Hyresnämnden ens på rak arm kan ge besked.

 

Jag har för övrigt en klausul i mitt hyreskontrakt, som innebär att jag inte skall ha rätt till ersättning i en sådan här bullersituation. MEN: Nu är det så, att Hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån. Detta innebär bl. a., att man inte utan vidare kan skriva in klausuler i kontraktet, som reducerar hyresvärdens ansvar. Detta gäller bl. a. uppsägningstid, ja allt, som Hyreslagen reglerar i princip. Vad som står i det underteckande kontraktet spelar alltså ingen roll, utan det avgörande är Hyreslagen, och hur den skall tolkas. :-)

 

Jag har läst den där tidningsartikeln du visade. Det finns något som heter "men i nyttjanderätten", som man som boende kan åberopa. Jag har surfat runt en hel del på nätet, men jag har så här långt inte hittat någon praxis. Jag tror faktiskt inte att det finns någon - ännu. Däremot finns det troligen några som klagat, men frågan är om det gått vidare till högre rättsinstans (hovrätt).

 

Problemet är väl att många inte orkar. Man kontaktar värden, och får en glasspinne + biobiljett, sedan är man missnöjd, men orkar inte driva ärendet vidare.:-(

 

Men om du hittar något matnyttigt, så är det naturligtvis av intresse. 8-)

 

Du har fel. Kolla upp 12 kap jordabalken (hyreslagen). Det finns en del av en paragraf som säger att sådana avtal mellan hyresgäst och hyresvärd är bindande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att som "akademiker och egenföretagare" fortfarande bo i en hyresrätt är väl det närmaste "trailer-trash" man kan komma.

Köp en egen kåk så väljer du själv bullernivån.:-D

 

Eller prova med att "arbeta" lite så du kommer ifrån olägenheterna med renoveringen. Men arbetet kanske gör dig obildad, vad vet jag...

 

Bättre att söka bidrag och kompensation kanske...:mrgreen:

 

Du verkar ju själv knappt läskunnig. Jag nämnde inledningsvis i tråden, att min verksamhet i princip nyligen startat, och att jag störs i mitt arbete av detta oväsen som renoveringarna medför.

 

Vad är det för anmärkningsvärt med att bo i hyresrätt då? Ditt tal om personer som bor i hyresrätt som "trailer-trash", var nog det dummaste jag hört - och visar ju bara vilken obildad och enfaldig person du är. "Köp dig en egen kåk!", säger du..du säger väl motsvarande sak till en som hyrt en bil, och klagar på biluthyrningsfirman, "Köp dig en egen bil!". Om du har en egen kåk, och enligt uppgift är över 50 - och troligen jobbat i 35-40 år, så tycker jag inte det är något imponerande.

 

Jag har inte sökt några "bidrag", däremot efterfrågar jag möjligheten till kompensation, dels därför att boendestandarden sänks, och dels därför att jag inte kan utföra arbetet hemifrån.

 

Trist att nivån på inläggen skall vara så här j-a låg..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fel. Kolla upp 12 kap jordabalken (hyreslagen). Det finns en del av en paragraf som säger att sådana avtal mellan hyresgäst och hyresvärd är bindande.

 

 

Ja, du har rätt. §16 i Hyreslagen anger det. Så någon hyresnedsättning är inte att hoppas på.

 

Nåja, jag är inte beroende av att bo här, och jobbet kan jag göra någon annanstans. Men det hade varit roligt att skapa lite pappersexercis och jobb för min hyresvärd, som jag inte gillar något vidare.:-)

 

Sedan kan man ju ställa sig frågan, vilken ev. hyresnedsättning en hyresgäst kan få, om han inte har en sådan klausul i kontraktet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...