Gå till innehåll

Buller - kompensation?


decoy

Recommended Posts

Min hyresvärd har fått för sig att fasaderna ska renoveras. Det innebär en jädra massa oväsen och buller dagtid. Jag vet att man som boende kan söka hyresnedsättning/kompensation för såna olägenheter. Renoveringarna kommar att pågå några månader.

 

Jag tänker försöka få kompensation dels som boende - men också för en annan sak: Jag är akademiker och egen företagare. Firman, som är ganska nystartad, sköter jag hemifrån. Men p.g.a. bullret från fasadrenoveringen, allt borrande mm, blir det ju olidligt att vistas i lägenheten dagtid.

 

Frågan är om man kan begära ersättning för förlorad arbetsinkomst från hyresvärden? Det verkar ju logiskt, även om jag inte känner till några sådana fall. Men det kan ju knappast vara unikt; finns ju många psykologer, datakonsulter m.fl., som sköter jobbet hemma.

 

Någon som är insatt i den här frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hyr väl du lähenheten för boende och inte som kontor, och då faller nog kompensation för bortfall av inkomst,skulle jag tro.

 

Dte är klart att du har en poäng i det. Men måste jag verkligen hyra lägenheten enbart för kontorsändamål, för att kunna ha rätt till kompensation?

 

Och om jag hyrt den som kontor, hade jag då verkligen haft rätt till kompensation? Var hittar man fakta om liknande fall, någon jurist här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lusläs hyreskontraktet, är inte alls omöjligt att det står att lägenheten inte får nyttjas för näringsverksamhet.

 

Dessutom finns det säkert någon eller några paragrafer som behandlar störningar just vid renovering av fastigheten. Känns som att det borde vara ok på kontorstid. Jag menar, vad är alternativet? Ska de låta kåken rasa ihop för att de inte vill störa de boende?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lusläs hyreskontraktet, är inte alls omöjligt att det står att lägenheten inte får nyttjas för näringsverksamhet.

 

Dessutom finns det säkert någon eller några paragrafer som behandlar störningar just vid renovering av fastigheten. Känns som att det borde vara ok på kontorstid. Jag menar, vad är alternativet? Ska de låta kåken rasa ihop för att de inte vill störa de boende?

 

Nej, det finns inga regler som förbjuder att nyttja lägenheten för näringsverksamhet generellt, eller i kontraktet. Däremot får man ju inte sätta igång och jobba som skulptör i lägenheten, t. ex. - eftersom det skulle störa omgivningen.

 

Jag har inte ifrågasatt rätten för hyresvärden att renovera fasaderna, däremot hävdar jag min rätt till kompensation för de stora olägenheter i form av störningar, som detta medför under lång tid. Det kan inte vara rimligt att begära full hyra,samtidigt som hyresgästerna under flera månader inte kan nyttja lägenheterna under en betydande del av dygnet, inte ens vädra o.s.v.

Frågan är hur stor % man kan begära.

 

Men kompensation för inkomstbortfall är nog däremot inte att förvänta sig, då det handlar om en bostadslägenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att näringsverksamhet (en firma) kan hyra en lägenhet enbart som lägenhet. Även en privatperson kan hyra en lägenhet enbart som lägenhet. Är ytan klassad som lägenhet så ska man bo där.

 

Däremot kan privatpersonen hyra ut en del av lägenheten i andra hand till sitt företag, om int edetta förbjuds i kontraktet.

 

Är ytan en lokal i stället, så kan du inte hyra ytan för att bo i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lokal, en byggnad eller del av byggnad som är avsedd för en särskild verksamhet. I juridiska sammanhang avses med lokal sådana byggnader eller byggnadsdelar som inte är bostäder.

 

Ordet "lokal" kan i dagligt tal syfta på flera olika saker, bland annat ungdomslokal eller utskänkningslokal

.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att näringsverksamhet (en firma) kan hyra en lägenhet enbart som lägenhet. Även en privatperson kan hyra en lägenhet enbart som lägenhet. Är ytan klassad som lägenhet så ska man bo där.

 

Däremot kan privatpersonen hyra ut en del av lägenheten i andra hand till sitt företag, om int edetta förbjuds i kontraktet.

 

Är ytan en lokal i stället, så kan du inte hyra ytan för att bo i.

 

OK, det är bra att få det utrett. Men topic gällde ju själva kompensationsbiten. Om min firma stått som hyresgäst på lgh-kontraktet, hade detta medfört någon möjlighet till kompensation för inkomstbortfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ju klart bäst för alla hyresgäster ifall fastighetsägaren gav fan i att renovera eller reparera ett jävla skit. Eller hur?8-)

 

Det där är ju löjligt! För övrigt är renoveringen inte efterfrågad av någon boende; det föreligger inget omedelbart behov, utan kunde ha väntat åtskilliga år. Renoveringen är bara ett led i fastighetsägarens strategi för att kunna höja hyrorna i nästa hyresförhandling.

 

Men topic gällde den juridiska möjligheten att kräva kompensation för de olägenheter, som renoveringen medför - inte om någon Lapproffe anser att det är moraliskt berättigat eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att få kompensation för utebliven renovering ?

 

Ja självfallet går det. Det finns exempel på fastighetsägare, som låtit fasader förfalla så mycket, att det lett till att domstol så småningom beslutat om tvångsförvaltning av fastigheten. Tvångsförvaltningen i sig medför väl inte någon ekonomisk kompensation till de boende, däremot framtvingas ju då en nödvändig renovering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen har förmodligen något bidragstänk i den riktningen också...:-D

 

Dina inlägg är ju verkligen fåniga. Men visst, det är klart, att betalar du för en produkt eller tjänst, så måste den hålla måttet. Det gäller även boendemiljön.

 

En hyresvärd har faktiskt ett betydligt mer omfattande och långtgående ansvar, än vad många tror. Om du har en granne, som för oväsen, och hyresvärden inte åtgärdar det, kan du få kompensation. Hur många känner till det? Det är ett typiskt svenskt jantelags-beteende, att vara så flat, och bara finna sig i alla olägenheter.

 

Det finns en tidigare tråd i detta forum, som behandlar denna frågeställning delvis. Där nämns en kvinna, som jobbade natt, och som inte kunde sova i lägenheten dagtid, p.g.a. fasadrenovering. Hon erbjöds en annan lägenhet av värden, enligt uppgift.

 

Det löjliga är ju dessa Lapproffe-inlägg, som bara strävar till att bagatellisera problemen. Det handlar ju inte om att hyresvärden målat om entrén under ett par dagar, utan om en renovering som pågår i flera månader.

 

Men min frågeställning gäller ju den juridiska möjligheten att kräva kompensation, dels som boende, p.g.a. störningarna, och ev. också p.g.a. förlorad arbetsinkomst. Om det sedan finns en eller annan på detta forum, som anser det omoraliskt eller obefogat, så behöver de ju inte basunera ut det här. Försök hålla den här diskussionen på en saklig juridisk nivå - de få av er som nu kan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med en föreläsare för vidareutbildning för jurister (alltså en sån som anses vara bland de ledande i Sverige och tar mellan 25000 och 50000 för en dags föreläsning. Kommer tyvärr inte på hans namn nu.) som hade bland annat hade boenderätt som specialitet. Då jag hade liknande problem när man byggde om hela området jag bodde i så frågade jag om rätt till ersättning eller nedsättning av hyran. Han sa att det i princip var omöjligt att få någon kompensation.

 

Jag har inte tid att leta fram någon grund för detta just nu men om problemet inte är löst imorgon så kanske jag kan forska i saken då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med en föreläsare för vidareutbildning för jurister (alltså en sån som anses vara bland de ledande i Sverige och tar mellan 25000 och 50000 för en dags föreläsning. Kommer tyvärr inte på hans namn nu.) som hade bland annat hade boenderätt som specialitet. Då jag hade liknande problem när man byggde om hela området jag bodde i så frågade jag om rätt till ersättning eller nedsättning av hyran. Han sa att det i princip var omöjligt att få någon kompensation.

 

Jag har inte tid att leta fram någon grund för detta just nu men om problemet inte är löst imorgon så kanske jag kan forska i saken då.

 

Ja, det lär nog inte vara utrett imorgon, så det är av intresse, om du kan få fram lite fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vanlig ordning vill pappskallarna ha en renoverad och fin fastighet att bo i.

Renoveringen får dock inte ske under dagtid. Inte heller på nätterna.

Nån jävel kan ju jobba hemifrån och nån annan jävel kanske jobbar nätter...

Ibland blir jag för jävla trött på vissa tröttmössor.:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vanlig ordning vill pappskallarna ha en renoverad och fin fastighet att bo i.

Renoveringen får dock inte ske under dagtid. Inte heller på nätterna.

Nån jävel kan ju jobba hemifrån och nån annan jävel kanske jobbar nätter...

Ibland blir jag för jävla trött på vissa tröttmössor.:shock:

 

Du låter ju som den största pappskallen eller "tröttmössan", eller vilket invektiv som nu passar dig. En obildad arbetare och jantelagsföreträdare. "Det får du väl tåla!", är väl det enda du har att säga, när folk klagar - oavsett hur relevanta klagomålen än är. Tål du inte att folk klagar, så låt bli att läs tråden då!

 

Frågan jag ställt var inte OM renoveringen skall få genomföras, utan om man som boende/arbetande i lägenheten ska behöva betala full hyra, trots den faktiska sänkning av boendestandarden som inträffar under den långa tid renoveringen genomföres.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite nu. Har inte tid att kolla praxis nu tyvärr.

 

På hyresgästföreningens hemsida hittade jag följande:

 

Fråga

Kan jag få reducerad hyra när min hyresvärd utför underhåll i min lägenhet?

 

Svar

Det beror på om det i ditt hyreskontakt finns ett tillägg som innebär att du avstår från rätten till nedsättning av hyran vid normalt underhåll av lägenheten. Sådana klausuler är vanliga. Om du inte har ett sådant tillägg kan du ha rätt till nedsättning av hyran under den tid som arbetena pågår.

 

Hittade även denna artikel från sydsvenska som gäller det område där jag själv bor. Den i sig har inget bevisvärde men AF Bostäders representant uttalande pekar mot att deras hyresgäster kan få ersättning om renoveringarna stör mycket och under en längre tid (hans jämförelse mellan området Vildanden och området Delphi).

 

Ett bra sätt är att kontakta antingen hyresgästföreningen eller möjligtvis hyresnämnden direkt. De kan nog hjälpa dig bättre. Kollar upp om jag hittar lite praxis på måndag om du vill, är ganska upptagen i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...