LappRoffe Postad 5 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 5 Maj , 2009 I den här tråden vill jag även passa på att framhålla en kraftfull protest mot hur styreslseledamot Göran Heldesten bemöter sina medlemmar.(Klyka) Att avfärda kritik mot styrelsens arbete ska inte behöva rendera i invektiv som "troll" eller att man är ute för att ställa till "jävulskap". Lite mer tycker jag man förvänta sig av sina förtroendevalda. Whats the beef, Klyka? Är du skraj för att inte bli återvald? Känner du att ytterligare en maktposition är på väg att ryckas ifrån dig? Citera
miata91 Postad 5 Maj , 2009 Rapport Postad 5 Maj , 2009 Ärligt talat fattar jag inte var du håller på med Lapproffe. Massa insinuationer att styrelsen fifflar med ersättningar och reser, har du några belägg för det över huvudtaget? Styrelseordföranden har en månadsersättning som är godkänd på tidigare årsmöte, var är problemet? Tycker du att det inte skall utgå ersättning rösta för det förslaget på årsmötet då. Som det känns nu känns det som du bara bedriver en personlig vendetta mot styrelsen i Svepof. Eftersom jag inte är med i Svepof tar jag mig rätten att kalla dig troll. Citera
LappRoffe Postad 5 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 5 Maj , 2009 Ärligt talat fattar jag inte var du håller på med Lapproffe. Massa insinuationer att styrelsen fifflar med ersättningar och reser, har du några belägg för det över huvudtaget? Styrelseordföranden har en månadsersättning som är godkänd på tidigare årsmöte, var är problemet? Tycker du att det inte skall utgå ersättning rösta för det förslaget på årsmötet då. Som det känns nu känns det som du bara bedriver en personlig vendetta mot styrelsen i Svepof. Eftersom jag inte är med i Svepof tar jag mig rätten att kalla dig troll. Jag förstår att du inte fattar, men jag ska inte racka ner på dig bara för det. Alltså tänker jag inte ta mig rätten att kalla dig för ex.vis komplett idiot. Citera
MikeTime Postad 6 Maj , 2009 Rapport Postad 6 Maj , 2009 Jag brukar tycka att du är en rätt skojsig person Roffe men i den här tråden anser jag att du klampar på rätt nära gränsen för vad som är vettigt. Många börjar tröttna på dina insinuationer och så även jag. Det är dags nu att du lägger fram lite bevis eller lägger ner det hela. Peace. Citera
LappRoffe Postad 6 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2009 Jag brukar tycka att du är en rätt skojsig person Roffe men i den här tråden anser jag att du klampar på rätt nära gränsen för vad som är vettigt.Många börjar tröttna på dina insinuationer och så även jag. Det är dags nu att du lägger fram lite bevis eller lägger ner det hela. Peace. OK. Mike Time. Här får ni ett klargörande... Jag börjar med att citera Peder Månsson ordagrant, från Svepofs krönika i First Poker nr.2 2007. Hela krönikan är i sig ganska underhållande läsning, både när det gäller övertro på förbundets betydelse, men även på total brist på verklighetsnärvaro. "Det finns även oseriösa pokerklubbar av olika slag och dessa aktörer ska naturligtvis bort från marknaden! Det vill även vi seriösa aktörer hjälpa till med." Läser någon detta som ett "olyckligt ordval", eller något som kan missförstås? Samtliga av mina bekanta ser detta som en manifestation på att Svepof ska gola ner klubbar som man anser vara "oseriösa" till myndigheterna. Inte någonstans har Svepof dementerat detta uttalande, vilket de borde ha gjort ifall det var ett olyckligt ordval och egentligen handlade om att förbundet bara skulle ägna sig åt sina medlemmar. Inte någonstans. Jag har bräkt om den här saken i forum och bloggar i åratal, men inte en enda gång har någon styrelseledamot kommenterat saken... Just den här frågan är huvudanledningen till att jag blivit medlem i Svepof. Det är även huvudanledningen till att jag "jagat" förbundet genom åren. Jag såg minns chans till påverkan, genom att bli medlem, och att försöka få förbundet att släppa tanken på att leka moralpolis bland klubbar som inte inverkar på Svepofs värld whatsoever. Nu. Strax före årsmötet kommer tugget om "olyckligt ordval". Jag har varit verksam i svartklubbar i hela mitt vuxna liv. Både spelklubbar och andra klubbar. Aldrig någonsin har de klubbar jag frekventerat, betalat pengar till någon överhöghet som ska se till att verksamheten är "seriös". Jag har dessutom sett Dartförbundet slå den svenska dartvärlden i spillror, med sin strävan om seriositet och utopiska vanföreställningar om Riksidrottsförbund och Olympiska spel. Det här var förvisso innan Pierre Lindh var född och när Heldesten just lärt sig säga sina första förmanande ord till någon stackare i sandlådan. Den gången höll jag käften. Den här gången gör jag det inte. När en verksamhet som ligger mig varmt om hjärtat, hotas av någon självutnämnd polis, så kan ni ge er fan på att jag replikerar. Man behöver inte rota speciellt mycket för att se att den verkliga oseriositeten finns i Pokerförbundets styrelse. Med tanke på vissa uttalanden i sagda krönika, tycker jag det är märkligt att förbundet inte proklamerade följande också: "Det finns även nätspelare som inte betalar skatt på sina pokerintäkter. Dessa ska naturligtvis betala skatt! Det ska även vi seriösa hjälpa till med." Förslagsvis med att gola ner olika nicknames till Skatteverket... Citera
LappRoffe Postad 6 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2009 Och sedan kan ämbetsman Heldesten kalla mig troll, hur mycket han vill. Citera
miata91 Postad 6 Maj , 2009 Rapport Postad 6 Maj , 2009 Den absolut viktigaste motionen av samtliga motioner som någonsin lagts in som motioner i något sammanhang... Mitt förslag är att styrelsen börjar tänka på vad styrelsens uppgift egentligen är. Det handlar inte om att förbundet ska existera för styrelsens skull. Det handlar inte om att förbundet ska ordna fast anställning eller ALU-tjänster till arbetslösa människor. Att motionera om att styrelsen skall börja tänka på vilken uppgift styrelsen skall ha kallar jag inte ens en motion, då jag antar att det finns dokumenterat hur och med vad styrelsen skall arbeta. Har styrelsen inte följt den avsätter man styrelsen och eventuellt inte ger dem ansvarsfrihet. Har du förslag på vad styrelsen skall arbeta med lägg fram det. Har du förslag på vad styrelsen inte skall skall arbeta med som de idagsläget arbetar med, lägg fram det. Pokerförbundets styrelse och dess ledamöter är en förtroendevald administrativ enhet. Vald i förtroende av medlemmarna. Styrelsen är ICKE en maktfaktor på något sätt. Styrelsen kan inte agera polis, domare. jury eller bödel i något sammanhang. Ej heller bör styrelsemedlemmar idka maktspråk i div. forum. Återigen villka stadgar är det du syftar på och vill förändra? Har styrelsen hadlat i strid med föreningensstadgar, får man avsätta dem och evenuellt inte ge dem ansvarsfrihet. Sen är ju en styrelse alltid en "maktfaktor" eftersom stämman utser en styrelse som skall ta vissa typer av beslut. Som tillägg till denna motion vill jag lägga ett veto mot de revisorer som granskat styrelsens räkenskaper. Jag vill veta vilka de är och vilket förhållande de har till nuvarande styrelsemedlemmar. Jag vill även be stämman att inte ge ansvarsfrihet till styrelsen, innan räkenskaperna har granskats av oberoende revisorer. Här vet jag inte vad jag skall säga, att i princip beskylla revisorerna för att mörka viktig fakta anser jag är väldigt allvarligt. Tycker du skall presentera vad du har hittat, eller är det bara ett påhopp av revisorerna utan det minsta bevis? I det stora hela kan jag knappt kalla din motion för en motion, utan mest en massa svammel. Har svårt att se att stämman kan bifalla den då den är allt för vag att ta ställning till. Tur att man inte är medlem och behöver deltaga, fast å andra sidan ser det ju att kunna bli stor underhållning. Citera
MikeTime Postad 6 Maj , 2009 Rapport Postad 6 Maj , 2009 Håller med dig Roffe om att uttalandet om "oseriösa klubbar" kanske inte var helt genomtänkt. Dock har du beskyllt Svepof för fler saker.... oskäliga reseersättningar, nepotism och annat smått och gott. Är snarast dessa påståenden det skulle vara skoj att få bevis för. Citera
byling Postad 6 Maj , 2009 Rapport Postad 6 Maj , 2009 Säga vad man vill om LR,men det händer grejer där han drar fram.... Nästan så man skulle vilja vara med på det mötet:-D Citera
LappRoffe Postad 6 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2009 Du har med andra ord inte ens läst stadgarna? Edit. Sorry ni hann emellan. Vem frågan var ämnad åt är inte svårt att lista ut. Mike Time, din gamla Topolinoskrotare... Skulle styrelsen redovisa den verkliga kostnaden per år, vad gäller Månssons äventyr land och utrike runt, så skulle nog även du bli lite brydd. Kanske Månsson själv kan visa upp siffrorna? Arvoden plus resor...Hur mycket kostar du medlemmarna, Peder? Hur mycket av dessa kostnader skulle kunna elimineras med en fungerande hemsida? Citera
MikeTime Postad 6 Maj , 2009 Rapport Postad 6 Maj , 2009 Du har med andra ord inte ens läst stadgarna? Jag eller miata? Citera
LappRoffe Postad 6 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2009 Säga vad man vill om LR,men det händer grejer där han drar fram.... Nästan så man skulle vilja vara med på det mötet:-D Häng på Byling. Du kan bo hos mig, så ska jag visa lite bilder från Cuba. Citera
LappRoffe Postad 6 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2009 Jag eller miata? Inte du, utan Miata. Förmodligen en av Klykas polare... Citera
MikeTime Postad 6 Maj , 2009 Rapport Postad 6 Maj , 2009 Mike Time, din gamla Topolinoskrotare...Skulle styrelsen redovisa den verkliga kostnaden per år, vad gäller Månssons äventyr land och utrike runt, så skulle nog även du bli lite brydd. Mycket möjligt. Vill dock se bevis för det innan jag reagerar. Inte du, utan Miata. Förmodligen en av Klykas polare... Kan inte svara för Miata, men personligen har jag inget emot att umgås med Göran. Han var väldigt trevlig sist vi träffades. Citera
jello Postad 6 Maj , 2009 Rapport Postad 6 Maj , 2009 lapproffe, vill bara säga att du gör ett hästjobb med ditt detektivarbete kring fuskfifflarförbundet. keep up the good work! ränderna går aldrig ur hos kostymköpande gamla speltorskar, som jag brukar säga. 20k/månad för att vara dryg översittare på forum och inte uppdatera en hemsida. det jobbet kan jag göra för hälften. Citera
miata91 Postad 6 Maj , 2009 Rapport Postad 6 Maj , 2009 Nix är inte en polare till klyka, och inte heller kan jag säga att jag är väldigt påläst om svepofs stadgar. Däremot har jag suttit i ett flertal olka föreningarsstyrelse så jag har en hum om hur det fungerar. Om du nu vill vara med och påverka tycker jag du bör fundera på dina motioner. Jag antar att svepof har nån paragraf i still med att de skall arbeta med att få till svepof ansluta klubbar legaliserade. Då föreslår jag att du motionerar om ett tilägg till en sån paragraf, att Svepof dock inte skall motarbeta klubbar som väljer att inte vara medlemmar i svepof. Om detta sen är förenligt med Svepofs syfte vet jag inte. Är liksom kanske fel forum att verka i om man majoriteten av medlemmarna vill att man skall motverka "oseriösa" klubbar som ett medel för att få "seriösa" klubbar legaliserade. Lite som att gå med i föreningen för fria arborter och jobba för att de skall bli föreningen för att förbjuda arborter. Citera
LappRoffe Postad 6 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2009 När ni snackar om bevis, måste ni ju begripa att jag själv inte ligger inne med specificerade reseräkningar från Svepof. Konstigt vore det annars. Vad som gäller är ju att Svepof överbevisar mig, med att lägga siffrorna på bordet. Eller hur? Tyvärr kommer vi medlemmar nog aldrig att få dessa fakta från vår styrelse. Citera
LappRoffe Postad 6 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2009 Nix är inte en polare till klyka, och inte heller kan jag säga att jag är väldigt påläst om svepofs stadgar. Däremot har jag suttit i ett flertal olka föreningarsstyrelse så jag har en hum om hur det fungerar. Om du nu vill vara med och påverka tycker jag du bör fundera på dina motioner. Jag antar att svepof har nån paragraf i still med att de skall arbeta med att få till svepof ansluta klubbar legaliserade. Då föreslår jag att du motionerar om ett tilägg till en sån paragraf, att Svepof dock inte skall motarbeta klubbar som väljer att inte vara medlemmar i svepof. Om detta sen är förenligt med Svepofs syfte vet jag inte. Är liksom kanske fel forum att verka i om man majoriteten av medlemmarna vill att man skall motverka "oseriösa" klubbar som ett medel för att få "seriösa" klubbar legaliserade. Lite som att gå med i föreningen för fria arborter och jobba för att de skall bli föreningen för att förbjuda arborter. Jag har ju redan motionerat om det där med "oseriösa" svartklubbar. Läs mina inlägg istället för att hugga av ren rutin. Du kan dessutom gå in och läsa min blogg, så får du en längre harang om mina funderingar. Jag tjänar inte en krona på bloggen, så moddarna behöver inte ta det som egenreklam. Radera länken annars bara. lapproffe.blogg.se Citera
LappRoffe Postad 6 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2009 lapproffe, vill bara säga att du gör ett hästjobb med ditt detektivarbete kring fuskfifflarförbundet. keep up the good work! ränderna går aldrig ur hos kostymköpande gamla speltorskar, som jag brukar säga. 20k/månad för att vara dryg översittare på forum och inte uppdatera en hemsida. det jobbet kan jag göra för hälften. :-D Citera
hager Postad 6 Maj , 2009 Rapport Postad 6 Maj , 2009 Vad som gäller är ju att Svepof överbevisar mig, med att lägga siffrorna på bordet. Eller hur? Tyvärr kommer vi medlemmar nog aldrig att få dessa fakta från vår styrelse. Har också svårt att tänka mig att dom lägger ut det, du har en poäng i det du säger (skriver). Sedan låter ersättningen för ordförande bisarrt hög. Citera
Klyka Postad 6 Maj , 2009 Rapport Postad 6 Maj , 2009 OK. Mike Time. Här får ni ett klargörande... Jag börjar med att citera Peder Månsson ordagrant, från Svepofs krönika i First Poker nr.2 2007. Hela krönikan är i sig ganska underhållande läsning, både när det gäller övertro på förbundets betydelse, men även på total brist på verklighetsnärvaro. "Det finns även oseriösa pokerklubbar av olika slag och dessa aktörer ska naturligtvis bort från marknaden! Det vill även vi seriösa aktörer hjälpa till med." Läser någon detta som ett "olyckligt ordval", eller något som kan missförstås? Samtliga av mina bekanta ser detta som en manifestation på att Svepof ska gola ner klubbar som man anser vara "oseriösa" till myndigheterna. Inte någonstans har Svepof dementerat detta uttalande, vilket de borde ha gjort ifall det var ett olyckligt ordval och egentligen handlade om att förbundet bara skulle ägna sig åt sina medlemmar. Inte någonstans. Jag har bräkt om den här saken i forum och bloggar i åratal, men inte en enda gång har någon styrelseledamot kommenterat saken... Din egen tolkning är högst fantasifull och genererar ett litet drag på mina smilband. Att vi skulle "gola ned" pokerklubbar ligger så långt från vad vi står för att tanken är skrattretande. Och kravet på att vi skulle dementera/bekräfta detta lägger jag i samma fack som kravet på att vi ska dementera/bekräfta att vi har planer på kärnvapenkrig mot Skåne. Just den här frågan är huvudanledningen till att jag blivit medlem i Svepof. Det är även huvudanledningen till att jag "jagat" förbundet genom åren. Jag såg minns chans till påverkan, genom att bli medlem, och att försöka få förbundet att släppa tanken på att leka moralpolis bland klubbar som inte inverkar på Svepofs värld whatsoever. Nu. Strax före årsmötet kommer tugget om "olyckligt ordval". Jag har varit verksam i svartklubbar i hela mitt vuxna liv. Både spelklubbar och andra klubbar. Aldrig någonsin har de klubbar jag frekventerat, betalat pengar till någon överhöghet som ska se till att verksamheten är "seriös". Jag har dessutom sett Dartförbundet slå den svenska dartvärlden i spillror, med sin strävan om seriositet och utopiska vanföreställningar om Riksidrottsförbund och Olympiska spel. Det här var förvisso innan Pierre Lindh var född och när Heldesten just lärt sig säga sina första förmanande ord till någon stackare i sandlådan. Oj, hur ska jag kunna bemöta det gamla jag-är-äldre-än-du-argumentet utan att tappa ansiktet? Den gången höll jag käften. Den här gången gör jag det inte. När en verksamhet som ligger mig varmt om hjärtat, hotas av någon självutnämnd polis, Det är du som utnämnt oss till polis. Vi företräder våra medlemmar. Dvs dig, våra medlemsklubbar och alla andra som gått med individuellt. Ingen annan. Tack för att du låter oss företräda dig, det är en stor ära. Dina monster är väderkvarnar. --- Liten replik till diskussionen om bidrag - hur blev det vedertagen sanning att förbundet finansieras med bidrag från spelbolag? Jag tror spekulationen uppkom såhär: A) Medlemsavgifter kan inte finansiera hela verksamheten. B) alltså måste förbundet få bidrag. (A) är sant, men inte (B). Förbundet finansierar sin verksamhet huvudsakligen med intäkterna från SM-arrangemangen. Citera
Klyka Postad 6 Maj , 2009 Rapport Postad 6 Maj , 2009 Oh, btw, jag kandiderar inte till fortsatt styrelsearbete, så jag är inte rädd att förlora min styrelsepost. Citera
Reaperboy Postad 6 Maj , 2009 Rapport Postad 6 Maj , 2009 Jag kan inte ett skit om vad Svepof vill, kan och gör men tycker att du går på hårt, LappRoffe. Dessutom verkar du inte vara så insatt/ha speciellt stor vana av föreningsverksamhet? När ni snackar om bevis, måste ni ju begripa att jag själv inte ligger inne med specificerade reseräkningar från Svepof. Konstigt vore det annars. Nej, hur menar du att det vore konstigt? Med tanke på hur du ylar om detta tycker jag nästan att det vore på sin plats. Är det en känsla du har (att styrelsen reser (för) mycket) eller var har du fått infon ifrån? Vad som gäller är ju att Svepof överbevisar mig, med att lägga siffrorna på bordet. Eller hur?Tyvärr kommer vi medlemmar nog aldrig att få dessa fakta från vår styrelse.:- Självklart måste man förutsätta att någon form av redovisning för såväl verksamhetsår som räkenskapsår görs under årsmötet och att medlemmarna även ges möjlighet att ställa frågor om någon undrar något eller någonting verkar mysko. Om det INTE görs är det skandal och då kommer jag att backa upp dig i framtida diskussioner.. När jag läser dina poster får jag känslan av att du bestämt dig för att allt med förbundet är skit och att du vill jävlas med dem? En två år gammal krönika i en pokertidning och kostymfrågan som redan diskuterats på årsmöte är de värsta synderna styrelsen gjort? Om man är HELT emot en organisation kanske man ska hitta något annat forum att verka i? Jag menar, det är juh inte så att jag går med i Sverigedemokraterna (som jag inte sympatiserar med) bara för att sabba.. Mvh Citera
LappRoffe Postad 6 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2009 De enda som känner att jag sabbar något är nog styrelseledamöterna. Jag tror nog att merparten av medlemmarna/förbundet vill veta vart pengarna tar vägen. Hur anställningsförhållandena ser ut. Lokaler, tjänstebilar etc. Som jag ser det, är det väl medlemmarnas rätt att kräva dessa fakta. Det medlemmarna får se är ett sammanställt bokslut, typ. Specificerade kostnader för specifika personer framkommer aldrig i den. Det är därför jag frågar. Borde inte medlemmarna få veta hur mycket det kostar att hålla ordföranden rullande? Citera
LappRoffe Postad 6 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2009 Oh, btw, jag kandiderar inte till fortsatt styrelsearbete, så jag är inte rädd att förlora min styrelsepost. Du gör en Ternstedt, helt enkelt. (Robinson) Men va faan, känner man vad klockan är slagen så är det väl inte helt fel. Hur är din tolkning på Månssons ord i krönikan? Minns när Gävleklubben blev utsatta för snutrazzia... I forumet frågade någon ifall klubben var medlemmar i Svepof. - Nej, svarade Klingemo. Trots upprepade påtryckningar har de valt att inte gå med i förbundet. Ping. Snutrazzia på klubben. Vilka signaler tror du såna händelser sänder till svartklubbar som står utanför Svepof? Speciellt efter krönikan i First Poker. Precis samma prylar hände med Dartklubbarna på 80-talet, när förbundet skulle göra pilkastningen rumsren. Synd att det inte finns så många som minns den bagen. Den är jävligt lik dagens pokersväng. Citera
Recommended Posts