Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

glöm gårdagens händer, är nog mitt bästa tips. du verkar förvänta dig att förlora, bara för att du hade "otur" igår.. tror du att phil ivey sätter sig med $200,000 vid bordet och tänker "fan, det här kommer jag säkert förlora nu bara för jag hade otur igår och i förrgår... dessutom tappade jag ett glas mjölk tidigare! :cry: " .....?

upp med hakan, annars läggdags

Postad

Några allmäna tips så här i starten:

Kom underfund med om du vill spela shorthanded eller fullring (dvs testa båda).

Turbo eller normal?

Många kör turbo för att få in mer spel (cirka dubbelt så många) per tidsenhet och gör då mer $/hr om deras edge är över hälften så stor jämfört med normal struktur ( gäller Stars struktur).

Se till att ha många inköp så att du kan få in många spel och oturen kan jämna ut sig (och du kan se var du står). Spela helst inte på en nivå där raken överstiger branschstandarden på 9.1%.

Lär dig långsamt att multitabla.

Postad

Vad jag lärt mig under snart 5 månaders pokerspelande med i huvudsak SnG är att man får räkna med att variationen mellan de bästa och sämsta streaken är ganska stor. Jag spelar fullring och på sistone även en del 18-manna på 6-bord och hamnar nog nånstans runt 40% ITM. Tittade just igenom hur det gått på sistone uppdelat på sekvenser av 10 SnG och så här såg det ut (senast spelade överst)

Insats Vinster Netto Antal ITM

$71,50 $141 +69,50 4

$60,50 $150 +89,50 7

$68,20 $50 -18,20 3

$66 $25 -41 2

$60,50 $30 -30,50 2

$71,50 $106 +34,50 3

$66 $75 +9 4

$66 $50 -16 3

$51,70 $76 +24,30 4

$66 $55 -11 3

$66 $145 +79 7

$55 $70 +15 4

$71,50 $70 -1,50 4

$82,50 $45 -37,50 2

$77 $185 +108 6

Det är ungefär en månads spelande för mitt vidkommande och under den tiden hade jag två dåliga streaks som varade en knapp respektive en dryg vecka, där det senaste var det värsta med det mest bedrövliga koncentrerat till ett par dagar denna vecka då i stort sett allt gick åt helvete. Som synes så skiljer sig bästa och sämsta nettobehållningen från de olika 10-sekvenserna åt med nästan 150 dollar; drygt 2 ggr det i genomsnitt satsade beloppet per sekvens.

Postad

Du är själv inne på att du ev. har c-bettat lite för mycket. Jag har inte detaljanalyserat mitt spel, men jag tror att det tidigare var en läcka i mitt spel också, särskilt c-bettandet ur position. Åtminstone har lönsamheten i mitt spel varit klart bättre sen jag tightade till mig en del där.

Mina erfarenheter är som ovan nämnts rätt begränsade, men jag skulle ändå vilja säga att jag tror att tålamod är en nyckel i SnG. Det är klart att man gärna vill vinna potter snabbt och komma i ett bra läge i turneringen. Men det är inte särskilt viktigt och i vart fall inte värt att ta stora risker för i turneringens inledningsskede i marginella situationer. I var och varannan SnG ser jag folk åka ut tidigt när de bettar på ett träffat toppar med vek kicker. De skillnader som finns i marker när man kommer in i push-foldskedet av SnG:n blir ändå ofta omkastade till ens egen för- eller nackdel.

Tålamod också i pf-skedet förstås. Man ser så många syner som antingen måste bero på total brist på strategisk insikt eller helt enkelt på att man just tappar tålamodet och tänker "va fan".

Jag försöker anpassa aggressionsnivån till bordsstämningen. Är den aggressiv så räknar jag med att det ofta kan löna sig att vara mer tight därför att:

a) rent matematiskt behöver jag minska min pushrange därför att folk tenderar att syna mer brett

b) andra kommer att stöta ut varandra och därmed se till att vi kommer närmare ITM utan att jag behöver ta så stora risker

c) om jag väl får en bra hand så är chansen större att jag får in hela stacken mot nån annan och kan dubbla upp

Är folk mer försiktiga så pushar jag mer frekvent och med en vidare range. Jag sitter normalt absolut inte och låter min stack sjunka ner mot ett M på 2-3, utan utnyttjar då första någorlunda rimliga tillfälle, dock med viss hänsyn till vilka som sitter i mörkarna.

På bubblan spelar jag numer tightare, om jag inte är chipleader eller åtminstone leder rejält mot 2 av de övriga spelarna. Om det är rätt vet jag inte, men jag tycker mig åka ut mindre ofta nu på den.

Postad

Hej hej!

Nu har jag varit borta några dagar men funderat en del... Har lagt ned att c-betta tidigt i SNG samt verkligen tightat till spelet ordentligt! Ibland har jag lockats med att gå in med för dåliga kort start kort, men nu får det vara slut med det! :-)

Jag lider just nu av extremt mycket 4:e platser men har läst lite om ICM, men hur hinner folk kolla det under ett spel? Förösker spela mot rätt potter och sådant men det är inte alltid så lätt...

Mina stora misstag är dock fortfarande att sattsa stenhårt med topp-partet (eller över par) ock sen springa in i en stege eller en triss... Jag känner ju att det är fel att gå all in men ändå följer jag med... Mycket dumt!

Jag är rätt övertygad om att tålamod är min grej och att jag därför bör köra fulla bord och inte turbo, dock kanske multitable skulle kunna passa... eller? Hur mycket längre tid tar en 3-bords turnering än en 1-bords? Passar mig bar att en vanlig SNG tar typ en dryg timme...

Än en gång tack för alla trevvliga svar och funderingera! :-)

/Gasimoe

Postad

Hej...

Läsvärd tråd kan jag väl börja med att säga. Jag har precis som dig Gasimoe börjat rätt nyligen med att försöka lära mig och hitta min egen SNG strategi.

Senaste 2 veckorna har jag bytt till en lite mer seriös approach och skriver upp alla min turneringar jag spelar och vad jag gjort för misstag.

Senaste 20 turnerningarna ligger jag väl cirka 40 % av dem ITM. Många av dem ligger jag dock som 3a eller 4a(beroende på om jag kör 9 eller 18 bord). Så det känns som att det finns en hel del att bättra på!

Några saker som jag kommit på senaste tiden och som jag fortfarande tycker är lite svårt men försöker att jobba på. Tidigare försökte jag bluffa mycket på floppen och turn efter jag raisat med t ex AK. Detta har jag blivit liter mer restriktiv med nu, särskillt på turn, får jag syn på mitt bet på floppen kör jag check/fold.

En annan sak är det här med att ha koll på motståndarna i bubblan. Läste mycket om att man skulle vara aggressiv i denna del av spelet och det var/är jag verkligen. Däremot får man ju inte glömma att hålla koll på de andra stackarna. Finns det en smallstack kan det ju vara värt att vänta ut denna innan man ökar sin aggressivitet för att vara säker på att hamna ITM. Detta har jag blivit lite bättre på nu efter att ha åkt ut på ett antal 4 platser där jag hade en helt ok stack men fick syn av större stackar.

Min hålkorts strategi fram till 75-150 nivån ser i dagsläget ut ungefär så här: limpar på pocket pair. Raise med AA,KK,QQ, AK och AQ från alla positioner. Raise med AJ och JJ i late position. Vad säger ni om hur man skall spela AQ, är lite kluven hur hårt man ska spela denna hand, hur gör ni? Raisar ni UTG med den t ex?

När jag spelar märker jag ofta att jag ligger ganska långt efter när jag kommer till bubblan. Ofta ligger jag någonstans i intervallet 900- 1300, märker ibland att jag kan bli lite frustrerad över detta och kanske tar onödiga risker på för tidiga nivåer. Hur ser det ut för er andra? Hade ju varit skönt att komma lite mer rustad till bubblan men vet inte riktigt hur jag ska få ordning på detta...

Ni får gärna återkoppla till det jag skrivit, vad tror ni jag ska jobba på för att utveckla mitt spel ytterligare? Några tips? Det här med att spela fler bord samtidigt, är det bra att göra? Känns som man missar läsa sina motspelare då och göra noteringar?

Tacksam för svar!