Ola Brandborn Postad 14 Juli , 2009 Rapport Postad 14 Juli , 2009 Mjölk vill jag minnas kostade 6kr 1990. Idag står den i 8krSkulle tippa på att det är den matvaran som ökat minst i pris Vilket främst beror på saftiga subventioner. Citera
Myt4z Postad 14 Juli , 2009 Rapport Postad 14 Juli , 2009 GL med liret! Ska själv också ge pokern en chans from augusti. Däremot har jag inte sagt upp mig, utan tagit tjänsteledigt för studier. Så ska plugga lite vid sidan om pokern. Har även annan inkomst vid sidan om detta som nästan täcker mina fasta kostnader , iaf året ut. Så blir liten mjukstart. Synd att du inte kunde kombinera med att gå ner i tid eller ta tjänsteledigt. Återigen, GL! Citera
Lalla150 Postad 17 Juli , 2009 Rapport Postad 17 Juli , 2009 Riksbanken har ett inflationsmål om ca. 2%/år så det är väldans realistiskt...kolla för övrigt in http://www.skagenfonder.se/category894.html Där kan ni räkna på en månatlig insättning under 1år och utbetalning på t.ex. 50år.... Sätter du in ca. 500k/mån i ett år så har du ca. 25k/mån utbetalning under 50år givet 2% inflation och 3%/år avkastning (en helt ok korträntefond). Vinstskattefritt om du sätter det i en K-försäkring. Ngt jag aldrig rekommenderar iof. när det endast gäller ränteplacering pga. avkastningsskatten. För övrigt så är min portfölj +28% iår... Men vad hände med Swed idag...?!? Citera
DrRoland Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 Riksbanken har ett inflationsmål om ca. 2%/år så det är väldans realistiskt...kolla för övrigt in http://www.skagenfonder.se/category894.htmlDär kan ni räkna på en månatlig insättning under 1år och utbetalning på t.ex. 50år.... Sätter du in ca. 500k/mån i ett år så har du ca. 25k/mån utbetalning under 50år givet 2% inflation och 3%/år avkastning (en helt ok korträntefond). Vinstskattefritt om du sätter det i en K-försäkring. Ngt jag aldrig rekommenderar iof. när det endast gäller ränteplacering pga. avkastningsskatten. Men i riksbankens inflationsmål väger dels ROT-avdraget väldigt tungt. Sedan räknas även minskade Bokostnader in pga dagens extremt låga ränta. Det är väl ungefär dessa två tunga poster som trycker in ner inflationen. Rent praktiskt så finns det nästan inga varor eller tjänster som ökar i pris med mindre än 2%/år. Oklart om man ens räknar in minskade ränteinkomster i inflationen, vilket är en gigantisk minuspost för de flesta, och i synnerhet de som siktar på att bli ekonomiskt oberoende. Citera
Incognito Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 RBs inflationsmål är ett stort skämt baserat på KonsumentPrisIndex(KPI). Designat så att inflationen ska framstå som så pass minimal som möjligt så att räntor ska kunna hållas så låga som möjligt. Detta mestadels för att tillmötesgå bolånetorskar och företag. Att trycka pengar är ett betydligt smidigare sätt att stjläla ifrån pöbeln än att driva in skatter. Citera
dlinder Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 RBs inflationsmål är ett stort skämt baserat på KonsumentPrisIndex(KPI). Designat så att inflationen ska framstå som så pass minimal som möjligt så att räntor ska kunna hållas så låga som möjligt.Detta mestadels för att tillmötesgå bolånetorskar och företag. Att trycka pengar är ett betydligt smidigare sätt att stjläla ifrån pöbeln än att driva in skatter. Och vad är fel på KPI? Det är den enda relevanta för den som ska använda sina pengar. Vad spelar penningmängd för direkt roll för mig när jag står i mataffären? KPI beror av flera faktorer, varar penningmängd bara är en. Det är poppis med konspirationsteorier kring det här nu, men det bygger allt som oftast på bristande ekonomisk förståelse. Att likställa penningmängdsökning med inflation ger en definition som inte är praktiskt användbar. Men var så säkra, att om inte pennigmängdsökningen på sikt vägs upp med motsvarande sänkning (omvända repor) så kommer vi få inflation i KPI. Låt oss hoppas att det finns viss disciplin när ekonomin tar fart igen. EDIT: Naturligtivis ska inte penningmängdssänkningen vara precis lika stor som ökningen har varit, vi måste ju ha en penningmängdsökning motsvarande tillväxttakten i ekonomin. Men på sistone har ju ökningen varit mkt större än så (med goda skäl), varför en sänkning kommer att bli nödvändig. Citera
dlinder Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 Men i riksbankens inflationsmål väger dels ROT-avdraget väldigt tungt.Sedan räknas även minskade Bokostnader in pga dagens extremt låga ränta. Det är väl ungefär dessa två tunga poster som trycker in ner inflationen. Rent praktiskt så finns det nästan inga varor eller tjänster som ökar i pris med mindre än 2%/år. Inflationsmålet är ju på lång sikt, så det har inget att göra med huruvida räntekostnaderna råkar öka eller minska just idag, eller om ROT-avdrag är populärt just nu. Visst finns det massor av varor/tjänster som ökar i pris med mindre än 2% per år, annars skulle inte KPI kunna hålla sig där. Du kan själv kolla hur priskorgen är sammansatt hos SCB/RB. Det är lätt att tro att inflationen är något helt annat än vad den eg är genom att välja ut några få varor (som du gjorde i tidigare inlägg) och ge dem på tok för hög vikt. Citera
DrRoland Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 RBs inflationsmål är ett stort skämt baserat på KonsumentPrisIndex(KPI). Designat så att inflationen ska framstå som så pass minimal som möjligt så att räntor ska kunna hållas så låga som möjligt.Detta mestadels för att tillmötesgå bolånetorskar och företag. Att trycka pengar är ett betydligt smidigare sätt att stjläla ifrån pöbeln än att driva in skatter. Jo, exakt. Vore mer intressant att veta hur mycket man ökar penningamängden med per år med egentligen. Citera
vetgirig Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 Visst finns det massor av varor/tjänster som ökar i pris med mindre än 2% per år, annars skulle inte KPI kunna hålla sig där. Du kan själv kolla hur priskorgen är sammansatt hos SCB/RB. Det är lätt att tro att inflationen är något helt annat än vad den eg är genom att välja ut några få varor (som du gjorde i tidigare inlägg) och ge dem på tok för hög vikt. Ett exemel på varor som gått ner i pris är datorer, TV och annan elektronik där man får mer för pengarna än förut. En sak som inte tagits upp är att om man har ett jobb där man drar in 300 000 per år efter skatt så får man även förmåner som sjukförsäkring/pension osv som arbetsgivaren betalar in för en. Spelar man poker så får man inga sådana förmåner. Har man 300 000 efter skatt så måste man nog räkna med att man även har minst hälften av det i förmåner dvs 150 000 som försvinner när man säger upp sig. Viktigaste är nog sjukpenning, vab och pension. Citera
Gäst Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 Får tack för Era svar tidigare. Har nu tänkt igenom detta och kommer att köra poker på heltid from. 1 aug. Kanske dumt att sluta på ett jobb som är okej, men måste ge det en chans som det känns. Spelar uteslutande €100 - €200 HUSnG nu och har lyckats bygga upp rullen c:a 70k SEK till så det känns okej. Vi får hoppas att beslutet är rätt, men nu kan jag inte gräma mig i alla fall. Mvh Lycka till Citera
Incognito Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 Och vad är fel på KPI? Det är den enda relevanta för den som ska använda sina pengar. Vad spelar penningmängd för direkt roll för mig när jag står i mataffären? KPI beror av flera faktorer, varar penningmängd bara är en. Det är poppis med konspirationsteorier kring det här nu, men det bygger allt som oftast på bristande ekonomisk förståelse. Att likställa penningmängdsökning med inflation ger en definition som inte är praktiskt användbar. Men var så säkra, att om inte pennigmängdsökningen på sikt vägs upp med motsvarande sänkning (omvända repor) så kommer vi få inflation i KPI. Låt oss hoppas att det finns viss disciplin när ekonomin tar fart igen. EDIT: Naturligtivis ska inte penningmängdssänkningen vara precis lika stor som ökningen har varit, vi måste ju ha en penningmängdsökning motsvarande tillväxttakten i ekonomin. Men på sistone har ju ökningen varit mkt större än så (med goda skäl), varför en sänkning kommer att bli nödvändig. Snarare bristande ekonomisk förståelse att hävda att KPI-ökning=Inflation. När man tar med priset på pengar dvs ränta i KPI-beräkningarna (vilket man gör) så skulle man kunna hävda att vid en 0% ränta så existerar ingen inflation givet att räntan ges 100% vikt i inflationsberäkningarna (så stor vikt ges inte räntan men OM), vilket man skulle kunna hävda då man kan låna till allt (varför inte bara bostadslån som i dag?) och att vissa (banker) kan låna till denna ränta. På så vis skulle man kunna ha officiell inflation på 0% men ändå Zimbave-inflation (miljontals %) i praktiken. Citera
dlinder Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 Snarare bristande ekonomisk förståelse att hävda att KPI-ökning=Inflation.När man tar med priset på pengar dvs ränta i KPI-beräkningarna (vilket man gör) så skulle man kunna hävda att vid en 0% ränta så existerar ingen inflation givet att räntan ges 100% vikt i inflationsberäkningarna (så stor vikt ges inte räntan men OM), vilket man skulle kunna hävda då man kan låna till allt (varför inte bara bostadslån som i dag?) och att vissa (banker) kan låna till denna ränta. På så vis skulle man kunna ha officiell inflation på 0% men ändå Zimbave-inflation (miljontals %) i praktiken. Vad är din poäng? Att om KPI beräknades på helt fel sätt skulle den visa fel? Det tror jag ingen säger emot. Om boendekostnader gavs 100% vikt i KPI (vilket vore helt vansinnigt) skulle KPI bli åt helvete fel. Samma sak om mjölk gavs 100% vikt. Tur alltså att KPI inte beräknas så, utan istället efter en vägd korg som noga beräknas för att motsvara faktiska ekonomiska förutsättningar. Citera
Incognito Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 Vad är din poäng? Att om KPI beräknades på helt fel sätt skulle den visa fel? Det tror jag ingen säger emot. Om boendekostnader gavs 100% vikt i KPI (vilket vore helt vansinnigt) skulle KPI bli åt helvete fel. Samma sak om mjölk gavs 100% vikt. Tur alltså att KPI inte beräknas så, utan istället efter en vägd korg som noga beräknas för att motsvara faktiska ekonomiska förutsättningar. Poängen är väl väldigt uppenbar: det är idiotiskt att ha ta med priset på pengar (ränta) i inflationsberäkningar. Att vikta dom till 100% i KPI var bara för att åskådliggöra hur himla skevt det är att ta med räntekostnader över huvud taget i KPI-beräkningar. Citera
dlinder Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 Poängen är väl väldigt uppenbar: det är idiotiskt att ha ta med priset på pengar (ränta) i inflationsberäkningar.Att vikta dom till 100% i KPI var bara för att åskådliggöra hur himla skevt det är att ta med räntekostnader över huvud taget i KPI-beräkningar. Och på vilket sätt gör detta att RB "ska kunna hålla räntan så låg som möjligt" för bolånetorskar och allt annat du hävde ur dig? Att räkna med boendekostnader i KPI (har du förresten koll på vilken vikt det har?) slår ju uppåt på KPI när räntan höjs, men nedåt när den sänks. Ser inte hur du får det till en del av något slags konspiration. Citera
DrRoland Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 Och på vilket sätt gör detta att RB "ska kunna hålla räntan så låg som möjligt" för bolånetorskar och allt annat du hävde ur dig? Att räkna med boendekostnader i KPI (har du förresten koll på vilken vikt det har?) slår ju uppåt på KPI när räntan höjs, men nedåt när den sänks. Ser inte hur du får det till en del av något slags konspiration. Vet inte exakt hur de där två posterna jag nämnde vägs, men vet att det väger väldigt tungt med tanke på att halva eller ännu mer av svenssons lön går åt till boendekostnader. Ska man överhuvudtaget ta med sånt där i beräkningarna så bör man även ta med vad person B, som istället för ett 3miljonerslån har samma summa i tillgångar faktiskt förlorar i minskade ränteintäkter, uteblivna fond och aktieuppgångar etc. Citera
DrRoland Postad 18 Juli , 2009 Rapport Postad 18 Juli , 2009 Eller med det där inflationsmålet kanske man räknar med att svenskarna sparar i Jak-banken? "JAK MEDLEMSBANK -För ett rättvist samhälle utan räntor Vi i JAK Medlemsbank verkar för ett samhälle med ekonomiska spelregler som inte skapar klyftor mellan människor och regioner." "ATT SPARA I JAK skiljer sig från övriga banker på så sätt att du inte får någon ränta på dina sparpengar. I gengäld får du vad vi kallar sparpoäng. Sparpoäng är vårt sätt att mäta ditt sparande. Sparpoäng får du när du sparar och de förbrukas när du lånar. " "I JAK så anser vi att ekonomin ska vara räntefri. Argumentet är att PENGAR inte kan föröka sig. Det ska alltså inte löna sig för mig att spara pengar i banken (eller föralldel i madrassen). " "Vad är ränta och vad är avgift? Själv brukar jag förklara skillnaden mellan ränta och JAKs låneavgift genom att (förenklat) visa vilka typer av kostnader banker har som de använder ränteintäkterna till. Vanlig bank: 1. Administration 2. Kreditförluster 3. Ränta till inlånare 4. Vinst till ägare JAK: 1. Administration 2. Kreditförluster Som synes är punkterna 1 och 2 gemensamma. Det är vad driften av banken kostar. Punkt 3 och 4 är vad långivaren tjänar på att låna ut sina pengar, och det är det som är den egentliga räntan. (Vad säger ni andra JAK:are, är det en förklaring som går att använda?) Kan administrativa kostnader betäcknas som ränta? Om du vill låna 100 kr av mig och jag svarar: "Visst, det går bra. Jag skickar pengarna i ett kuvert, men du får stå för kostnaden för frimärket själv." Det vill säga, när du betalar igen pengarna, betalar du mig 105,50 kr. Anser du då att du har betalat mig ränta?" http://www.jak.se/ http://www.schysstekonomi.se/ Citera
Incognito Postad 19 Juli , 2009 Rapport Postad 19 Juli , 2009 Vet inte exakt hur de där två posterna jag nämnde vägs, men vet att det väger väldigt tungt med tanke på att halva eller ännu mer av svenssons lön går åt till boendekostnader. Ska man överhuvudtaget ta med sånt där i beräkningarna så bör man även ta med vad person B, som istället för ett 3miljonerslån har samma summa i tillgångar faktiskt förlorar i minskade ränteintäkter, uteblivna fond och aktieuppgångar etc. Eller varför inte bara ta med priserna på fastigheter i indexet istället för räntekostnader för sådana? Alla är inte pigga på att skuldsätta sig upp över örona för att vara utelämnad till penningpolitiken i hopp om att sedelpressarna ska fortsätta gå varma. Givetvis ska man ha myntfot och marknadsränta och inget annat knas politiker hittar på för att försköna sifrorna för statsfinanserna. Citera
dlinder Postad 19 Juli , 2009 Rapport Postad 19 Juli , 2009 Ska man överhuvudtaget ta med sånt där i beräkningarna så bör man även ta med vad person B, som istället för ett 3miljonerslån har samma summa i tillgångar faktiskt förlorar i minskade ränteintäkter, uteblivna fond och aktieuppgångar etc. Eller varför inte bara ta med priserna på fastigheter i indexet istället för räntekostnader för sådana? Alla är inte pigga på att skuldsätta sig upp över örona för att vara utelämnad till penningpolitiken i hopp om att sedelpressarna ska fortsätta gå varma. Givetvis ska man ha myntfot och marknadsränta och inget annat knas politiker hittar på för att försköna sifrorna för statsfinanserna. Ni missförstår vad indexet mäter. Det ska inte reflektera reavinster/reaförluster, utan prisnivån i samhället. Och där är boendekostnader som sagt en tungt vägande del, att utesluta dem vore direkt felaktigt. Oavsett om du sedan köper din bostad kontant eller ej så får du räntekostnader (eftersom du har en alternativkostnad även om du inte tagit lån). Citera
Incognito Postad 19 Juli , 2009 Rapport Postad 19 Juli , 2009 Ni missförstår vad indexet mäter. Det ska inte reflektera reavinster/reaförluster, utan prisnivån i samhället. Och där är boendekostnader som sagt en tungt vägande del, att utesluta dem vore direkt felaktigt. Oavsett om du sedan köper din bostad kontant eller ej så får du räntekostnader (eftersom du har en alternativkostnad även om du inte tagit lån). Tror vi bägge förstår mkt väl vad indexet mäter och att det är långt ifrån den egentliga inflationstakten. "Det ska inte reflektera reavinster/reaförluster, utan prisnivån i samhället" ja, konstigt nog är inte priset på fastigheter med i det indexet, vilket är inget annat än befängt. Det då fastigheter vanligtvis går upp i värde medans varor som lätt kan importeras och man fortfarande hittar effektivare sätt att producera dessa på vanligtvis går ner i pris (i alla fall i förhållande till fastigheter) Anledningen till detta är just för att man vill hålla indexet nere, det ser så mkt bättre ut i statsfinanserna då vi alla vet att inflation är av ondo, bara skuldsatta tycker motsatsen. Citera
jpb123 Postad 19 Juli , 2009 Rapport Postad 19 Juli , 2009 Med risk att ha missat nåt i argumenteringen är det inte så att när inflationen är 2% kan man ofta hitta ett riskfritt sparande som ger ungefär det och när inflationen var 8-10% så kunde man spara riskfritt och få ungefär det. Med andra ord gör inte inflationen så mycket för ditt pokersparande så länge du inte har alla pengarna sittande hos spelbolaget med noll ränta. Någon som vill gissa hur mycket Pokerstars drar in i ränta per år? Citera
heltok Postad 19 Juli , 2009 Rapport Postad 19 Juli , 2009 Med risk att ha missat nåt i argumenteringen är det inte så att när inflationen är 2% kan man ofta hitta ett riskfritt sparande som ger ungefär det och när inflationen var 8-10% så kunde man spara riskfritt och få ungefär det. Med andra ord gör inte inflationen så mycket för ditt pokersparande. och 30% skatt på det. hade vi haft fri valutamarknad hade jag och de flesta andra valt att ha våra pengar i myntfot. när privata aktörer försöker införa det alla vill ha händer detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_Dollar In 2006 the U.S. Mint issued a press release stating that prosecutors at the Justice Department had determined that using Liberty Dollars as circulating money is a federal crime. The press release also stated that the “Liberty Dollars” are meant to compete with the circulating coinage (currency) of the United States and such competition consequently is a criminal act.[14] The Liberty Dollar offices were raided by agents of the Federal Bureau of Investigation (FBI) and the United States Secret Service on November 14, 2007. Bernard von NotHaus, the owner of Liberty Services, sent an email to customers and supporters saying that the FBI took all the gold, silver, and platinum, and almost two tons of Ron Paul Dollars. The FBI also seized computers and files and froze the Liberty Dollar bank accounts.[20] Most of the precious metal seized was not owned by von NotHaus or Liberty Services, but was being warehoused by Liberty Services on behalf of its customers.[citation needed] Von NotHaus's email linked to a signup page for a class action lawsuit so that the victims might recover their assets. At the same time, all forms on his website relating to purchases of Liberty Dollars became nonfunctional. Copies of the email and the warrant documents have been posted to the website.[21] The seizure warrant[22] was issued for money laundering, mail fraud, wire fraud, counterfeiting, and conspiracy.[23] The local Evansville Courier & Press reported the email, stating that "FBI Agent Wendy Osborne, a spokeswoman for the FBI's Indianapolis office, directed all questions on the raid to the Western District of North Carolina U.S. Attorney's Office. A spokeswoman there said she had no information on the investigation. Bernard von NotHaus, the group's monetary architect and the author of the email, did not immediately respond to a message seeking comment."[24] The Associated Press quoted von NotHaus on November 16, 2007, as saying that the federal government was "running scared right now and they had to do something .... I'm volunteering to meet the agents and get arrested so we can thrash this out in court."[25] On December 14, 2007 von NotHaus sent out another email, alerting his customers and supporters that the FBI was "moving aggressively to forfeit 'their' seizure for auction". On June 17, 2008 twelve of the class action lawsuit's plaintiffs filed a Rule 41(g) motion to retrieve their property. [26] The 41(g) motion cites violations of law and of the Fourth Amendment rights of the plaintiffs. As of November 2008, the case has not yet gone to trial.[27] For well over a year no charges were filed in relation to this seizure. Finally, after much public taunting by some of the Liberty Dollar leadership (especially vonNotHaus), a federal grand jury brought an indictment against von NotHaus and three others on June 6, 2009. The charges included counterfeiting and conspiracy. Citera
dlinder Postad 19 Juli , 2009 Rapport Postad 19 Juli , 2009 "Det ska inte reflektera reavinster/reaförluster, utan prisnivån i samhället" ja, konstigt nog är inte priset på fastigheter med i det indexet, vilket är inget annat än befängt. Det då fastigheter vanligtvis går upp i värde medans varor som lätt kan importeras och man fortfarande hittar effektivare sätt att producera dessa på vanligtvis går ner i pris (i alla fall i förhållande till fastigheter) Anledningen till detta är just för att man vill hålla indexet nere, det ser så mkt bättre ut i statsfinanserna då vi alla vet att inflation är av ondo, bara skuldsatta tycker motsatsen. Kostnaden för att bo i fastigheten är med i index, och det är den som är relevant. Fastigheter är ingen konsumtionsvara; om fastighetspriserna i ett land fördubblas men boendekostnaden ligger kvar (pga sänkt kapitalkostnad) så har det inte blivit dyrare att leva i landet - och vice versa. På lång sikt så följer ju däremot boendekostnaden fastighetspriserna, så hur du kommer fram till att "man vill hålla index nere" är obegripligt. Det har helt enkelt inte den effekten, så konspirationsteorin faller platt. När räntebanan är på väg ner så drar boendekostnaden ner KPI, och medan den är på väg upp så höjer den KPI. Över en räntecykel går det på ett ut - de här effekterna är helt enkelt fullständigt symmetriska. Citera
dlinder Postad 19 Juli , 2009 Rapport Postad 19 Juli , 2009 hade vi haft fri valutamarknad hade jag och de flesta andra valt att ha våra pengar i myntfot. när privata aktörer försöker införa det alla vill ha händer detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_Dollar Den senaste tidens händelser borde väl rätt tydligt ha illustrerat problemet med privata verksamheter som enskilt är essentiella för ekonomin. Vad händer när "Liberty Dollar Inc" går i konkurs, om de har lyckats få bra genomslag för sin valuta? Jo vi får något som får depressionen att verka lindrig. Jag tycker inte det är det minsta underligt att valutaproduktion inte ska skötas av privata aktörer. Om du vill ha beständigt värde kan du ju handla guld, det är ju dessutom skattefritt vad jag förstår. Citera
heltok Postad 19 Juli , 2009 Rapport Postad 19 Juli , 2009 Den senaste tidens händelser borde väl rätt tydligt ha illustrerat problemet med privata verksamheter som enskilt är essentiella för ekonomin. vilka talar du om? Vad händer när "Liberty Dollar Inc" går i konkurs, om de har lyckats få bra genomslag för sin valuta? kunderna förlorar massa pengar, lär sig sin läxa och investerar i en tryggare valuta nästa gång. vad händer med folk i zimbabwe när deras regering pumpar ut massa pengar? de lär sig sin läxa och väljer en tryggare valuta nästa gång? Jo vi får något som får depressionen att verka lindrig. du tror alltså att alla i sverige skulle välja L$? självklart ska vi ha massa konkurrerande valutor så kunder kan välja den som de tror är tryggast och minsk sin risk genom att inte ha alla sina tillgångar i samma valuta. vad får vi när irak slutar handla olja med dollar? vad får vi när kineserna slutar låna ut till USA? Jag tycker inte det är det minsta underligt att valutaproduktion inte ska skötas av privata aktörer. Om du vill ha beständigt värde kan du ju handla guld, det är ju dessutom skattefritt vad jag förstår. du kan ju få fortsätta använda statens pengar. jag tycker det är underligt att staten initierar våld mot folk som begår offerlösa brott. Citera
dlinder Postad 20 Juli , 2009 Rapport Postad 20 Juli , 2009 vilka talar du om? Lehman Brothers som exemplet som fick falla, en hel drös som fått statens pengar eftersom det sannolikt blir dyrare att låta dem falla än att rädda dem. Stora privata valutaföretag skulle höra till den senare gruppen. kunderna förlorar massa pengar, lär sig sin läxa och investerar i en tryggare valuta nästa gång. vad händer med folk i zimbabwe när deras regering pumpar ut massa pengar? de lär sig sin läxa och väljer en tryggare valuta nästa gång? Frågan var väl iofs inte huruvida Zimbabwe skulle införa privata valutor, utan huruvida USA (eller väst i allmänhet) skulle göra det. Det går helt enkelt inte att jämställa privata valutor med statliga i de fallen. Vad gäller folket i Zimbabwe hade de naturligtvis inte räddats av privata valutaföretag, eftersom Mugabe ändå hade konfiskerat dem. Problemet där är inte att valutan är statlig, utan att landet styrs av en halvgalen diktator. du tror alltså att alla i sverige skulle välja L$? självklart ska vi ha massa konkurrerande valutor så kunder kan välja den som de tror är tryggast och minsk sin risk genom att inte ha alla sina tillgångar i samma valuta. vad får vi när irak slutar handla olja med dollar? vad får vi när kineserna slutar låna ut till USA? Det låter otroligt ineffektivt med en massa konkurrerande valutor i ett och samma land. Bara handeln lär få mångdubblade hanteringskostnader. Om Irak slutar handla olja i dollar händer ingenting. Om kineserna slutar låna ut till USA i närtid blir det en ledsam historia, men med den självbevarelsedrift de hittills visat lär de isf göra det på ett kontrollerat sätt (och låta dollarn depreciera). Återigen: riskerna hos en statsvaluta är inte i närheten av de hos en privat valuta. du kan ju få fortsätta använda statens pengar. jag tycker det är underligt att staten initierar våld mot folk som begår offerlösa brott. Jag använde mig inte av Lehman Brothers (mfl) tjänster, ändå får jag vara med och betala priset. Det är ingen fråga om enbart individuell valfrihet längre när förlusterna kollektiviseras. På samma sätt ser jag mängder av offer för dagens kris - om vissa regleringar kan hjälpa till att förhindra att det upprepas tycker jag myndigheterna gör helt rätt när de beivrar överträdelser. Citera
Recommended Posts