Gå till innehåll

Stationär dator - köptips


lolzor

Recommended Posts

Okej, nu är det dags för mig att köpa en ny stationär burk, då jag inte är speciellt insatt i dagens hårdvara så skulle jag behöva lite hjälp. Det ska vara en game/arbetsdator, vill alltså ha ett så optimalt system man kan få för 15 000:- (utan skärm).

 

Och med ett optimalt system så menar jag att större delen av pengarna ska gå till prestandan och inte onödigt skit som utseende (chassit etc.), då min dator ändå inte syns :-)

 

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore jag du skulle jag bege mig till en pc-butik som bygger själva och be dem skräddarsy. Tror inte nån kedja gör det på bra sätt men beroende på var du bor går det att hitta mindre butiker som gör det jäkligt bra (finns det minst en väggstapel jolt i butiken och de anställda är finniga och sitter och spelar pc-spel, så har du kommit rätt).

 

Tror du kan få mycket gojsigt i burken för 15k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Bara köra SSD disk är ju kanske inte så smart, smartare att ha SSD disken som systemdisk och sen en 1TBare för filer, film, musik och dylikt. 80gig fyller man jävligt snabbt.

 

Behövs verkligen 750w PSU till den där setupen? i7 är ju inte heller särskilt prisvärt, kör på en i5 750.

 

Chassit är ju rätt standard, men eftersom du inte har några extrema krav på prestandan är det nog vettigast att hitta ett chassi du gillar looken på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, har bestämt mig för att använda den till enbart grind/surf/spotify i princip. Kommer alltså aldrig se på film, och aldrig tanka nånting. Har skärm. Så behöver alltså inte speciellt mkt utrymme på hårddisken. Tack för all hjälp so far. Känns som att man borde kunna hamna runt 10k iaf? Stor prio på tyst/snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ska köpa ny stationär och har ett förslag från Inet som någon datakunnig gärna får kommentera/ge feedback på. Jag kommer använda den till att spela poker på främst. Vill kunna köra flertal pokerklienter+HM+spotify+bittorent utan att det slöar.

Det är en modifierad "experienced gamer" från Inet med ssd-disk och sämre grafikkort då jag inte kommer spela på den.

af982f1e-313c-449c-955e-cd3da59ad04b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gigabyte GA-P55-UD4 st 1 603 kr 1 603 kr Ta bort

 

80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, RETAIL st 2 190 kr 2 190 kr Ta bort

 

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ st 785 kr 785 kr Ta bort

 

A-Data 2048MB Game Heatsink DDR3 1333Mhz 2 st 558 kr 1 116 kr Ta bort

 

Core i5 660, 3.33GHz st 1 844 kr 1 844 kr Ta bort

 

XFX GeForce GT220 1GB st 625 kr 625 kr Ta bort

 

 

Antec Three Hundred st 529 kr 529 kr Ta bort

 

Corsair VX 450W 80+ st 637 kr 637 kr Ta bort

 

Samsung SH-S223 22X DVD±RW DL SATA Svart st 280 kr 280 kr Ta bort

 

Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM st 1 018 kr 1 018 kr Ta bort

 

Byggnation av dator med valfria delar st 795 kr 795 kr Ta bort

 

Totalt: 11 521 kronor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kommer att bli bra snabb och klara av det du ska använda den till utan problem. Vill du ha en tystare dator kan du köpa till en processorfläkt samt byta grafikkort (till en passivt kyld t.ex.). Vill du snåla så skippa SSD:n och ta billigare processor och moderkort och du har ändå en dator som antagligen är pigg nog till dig och ditt pokerspelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...