Gå till innehåll

Stationär dator - köptips


lolzor

Recommended Posts

Jag är bra sugen på att köpa en fin stationär. Jag gör så att jag börjar med vad jag får hos Dell, och slänger sedan ut frågan vad jag får ge för datorn (med vissa modifieringar) någon annanstans.

 

Jag har plockat ihop en i7 860 med 8GB (4x2) 1333 MHz, 1 TB generisk hårddisk, 1 GB Radeon 5450, Windows 7 home premium och kort för trådlöst nätverk.

 

Jag skulle i princip vilja ha den datorn, fast med en extra hårddisk, en SSD på kanske 80 GB. Om grafikkortet tros vara för klent kan jag så klart steppa upp där med. Men annars, det ser väl ut som en bra pokerdator?

 

På Dell får jag ge ca 10 600 för den. Hittar jag en sån med SSD för 12k nånstans? Billigare?

 

Dessutom, har någon tips på bra 1920-skärm och bra och billigt ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logitechs X-530 och X-230 ger mycket ljud för pengarna. Kostar ca 7-800 resp. 5-600. Ljudet är avsevärt bättre än i deras S-220 som kostar ca hälften av vad X-230:an gör. Den enda skillnaden på X-530 och X-230 är antalet högtalare. Den förra är ett 5.1 system och den senare 2.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logitechs X-530 och X-230 ger mycket ljud för pengarna. Kostar ca 7-800 resp. 5-600. Ljudet är avsevärt bättre än i deras S-220 som kostar ca hälften av vad X-230:an gör. Den enda skillnaden på X-530 och X-230 är antalet högtalare. Den förra är ett 5.1 system och den senare 2.1.

 

dessa kostar förvisso det dubbla:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=44556

 

men de är smidiga och snygga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tjae, har har vi lite jag plockade ihop lite snabbt intels standardkylare ar valdigt tyst generellt och bor fungera kanon, om inte annat far du ta den kylaren som ligger sist som jag lagt till. Vilken licens du vill ha vet jag inte och gar val spara in pa sista flakten vilket jag skulle gjort och ocksa blu ray spelaren till en standard dvd spelare.

 

datoer.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 3 months later...

Hej,

 

Ute efter en stationär PC som uppfyller följande kriterier;

 

- Grafikkort som klarar av 2 st skärmar á la 1920x1080

 

- Prestanda som samtidigt klarar av;

a) 2 olika nätverk igång, 6-8 bord.

b) Spotify

c) msn

 

- "lådan" ska vara liten

 

- < 7,5ksek inkl. moms

 

Något bra förslag? Help,

 

tack på förhand

 

mvh

JD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Då var det dags för en ny stationär dator.

 

Är det nån datakunnig som skulle vilja hjälpa mig att plocka ihop en.

 

Den kommer att användas till poker, allmän surf och lite film.

 

En 30tummare och en 24tummare ska kopplas till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Hej på er.

Jag försökte läsa er tråd om stationära datorer. Där fanns några länkar med tips. :roll:

 

Hittills har jag bara köpt laptops: Siemens, HP, Acer, Macbook. Nu vill jag ha en stationär dator eftersom jag börjat jobba hemifrån. Jag använder datorn endast till att skriva/jobba och lyssna på musik. Därför vill jag ha en Mac igen.

 

Vilka affärer kan ni rekommendera? Är det alltid billigare att köpa hem via nätet än rekommendationerna på apples hemsida?

 

Stationär dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska du ha en Mac om du bara ska använda den till det lilla du nämner här?

Apples datorer är oftast kraftpaket/design och kostar därefter.

Inget fel på Apple i sig men jag tycker du kan överväga en PC.

 

Har du eller någon vän till dig någon inblick i datorer så rekommenderar jag starkt att kolla över en PC som du/ni bygger ihop själva. Väldigt enkelt och man kommer billigt undan och man köper de komponenter som man faktiskt behöver istället för att få med onödigt tjafs i förbyggda datorer.

 

En bra sida för att kolla delar och datorer är komplett.se

 

MVH :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men öh, vad betyder "klämmer in själv"? Om du menar att jag ska bygga ihop en dator på egen hand så kommer det inte att lyckas. :-) Å andra sidan har jag aldrig provat...

 

Har Apple aldrig några erbjudanden på sina produkter? Är det alltid originalpriset som gäller.

 

Orsaken till att jag vill ha en Apple igen är att den datorn aldrig svek mig. Den fungerar fortfarande utmärkt och jag ska sälja den åt en kompis som behöver en laptop.

 

Vet ni några erbjudanden på datorer, förutom komplett.se?

Tack för det tipset förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...