Gå till innehåll

Vägledning uppskattas!


brolija

Recommended Posts

I två år har jag glassat runt på NL50 FR bord och stadigt plussat. Men för några veckor sedan tröttnade jag totalt på ABC liret och alla tusentals ABC grinders som sänker bort blindsen och går vinnande på deras floppade set och rakeback. Ni förstår typen jag snackar om? Jag vill utveckla min poker och klättra i nivåer. Inte för pengarns skull, utan för "sporten" och kunnandets.

 

Hoppade då över från NL50-FR till NL50-SH och har haft en helvetes rollercoaster. Sex dar i veckan plussar jag stabilt 1-3 inköp each day, för att sedan falla ihop och tappa 80% av veckans vinst på en session. Anledningen är enkel, jag blir rastlös samtidigt som jag vill testa på nya strategier i olika situationer. Detta är något som inte alls fungerar på NL50. Turn och River bluffar synas 4/5 gånger, just för att 90% av spelarna aldrig går till turn utan att ha TPTK eller set. Och då känner jag att jag är tillbaka på rutan jag ville ifrån. ( Efter PF raise så att säga )

 

Sitter i Australien just nu och blir galen på att min dagsbudget sänks drastiskt en gång i veckan samtidigt som en övar varje dag. För stunden går jag tillbaka till FR, men när jag kommer hem tänker jag sätta in en större summa och testa en högre nivå än NL50. Nu är frågan, vilken nivå kan man börja spela en icke ABC poker? På vilken nivå börjar man spela motståndarens kort? På vilken nivå är ABC grinders en minoritet? Kikade på högsta nivåerna för skojs skull och ja här snackar vi A hög som en vinnande hand, eller att andra paret står fint och prydligt. En dum teori om att NL10 liret existerar på NL1000 fast med en större summa pengar, sant eller falskt? Dumförklara mig gärna, men satan vad skönt att få det nerskrivet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilken nivå är ABC grinders en minoritet?
Nuförtiden finns det "ABC-proffs" på alla nivåer, utom de högsta. A, B och C varierar såklart med nivå dock...

 

En dum teori om att NL10 liret existerar på NL1000 fast med en större summa pengar, sant eller falskt?

Falskt, men det kan se så ut. Tänket: På låg nivå, "oh ett ess, shiny shiny" motsvarar på hög nivå "cardremoval gör att den här bluffen är EV-neutral", typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kunde man förvänta sig.. Fragbite nivå.

 

Kom igen, vad är det för svar du söker egentligen? Tycker Gdaily gav svar på tal. Jag tycker inte rätt väg är att dunka in mer pengar för att spela högre, när du ändå spelat vinnande i 2 år så tycker jag att det är konstigt att inte kommit nånvart än "glassat runt på nl50 FR..."?

 

Se till att utveckla ditt spel istället, se CR-filmer, läsa böcker, 2+2, analysera händer, se över alla stora potter efter avslutad session, testa nya sätt att exploatera motståndare. Låter inte som det är ngt du lägger ner tillräckligt energi på när du säger att "du glidit på nl50 fr och plussat stadigt i 2 år".

 

Tänket "nu vill jag vinna ett par extra inköp så jag kan dega ut lite mer till dagskassan" är inte EV+, varesig du kan tro det eller inte, tyvärr.

 

Men framförallt bör du gå ner permanent till 6max, det är oftast mer spel och mindre ABC-spel. Dvs fler folk som mixar upp det = roligare att spela = lättare att lära sig etc

 

Detta är något som inte alls fungerar på NL50. Turn och River bluffar synas 4/5 gånger, just för att 90% av spelarna aldrig går till turn utan att ha TPTK eller set. Och då känner jag att jag är tillbaka på rutan jag ville ifrån. ( Efter PF raise så att säga )

 

Nu är frågan, vilken nivå kan man börja spela en icke ABC poker? På vilken nivå börjar man spela motståndarens kort? På vilken nivå är ABC grinders en minoritet? Kikade på högsta nivåerna för skojs skull och ja här snackar vi A hög som en vinnande hand, eller att andra paret står fint och prydligt. En dum teori om att NL10 liret existerar på NL1000 fast med en större summa pengar, sant eller falskt? Dumförklara mig gärna, men satan vad skönt att få det nerskrivet!

 

Varför isf fortsätta pumpa iväg de där riverbetsen? Experimentera mer, avsätt ett par "lek-inköp". De kan vara välinvesterade. Se vad som händer. Fyrbetta oftare. Spela mer ur pos. Öppna fler händer. Grind your way up istället för att dega in mer, man har gärna en tendens att vara lite skrajare för pengarna då.

 

Om du är en ABC-grinder tycker jag du borde skaffa dig den fetaste dealen och så grindar du 9-12 bord ett par timmar om dagen, antingen det med samma spelstil du har nu eller så utvecklar du ditt spel för att komma vidare. Rakebackgrinda dig upp i nivåer och minska på uttagen så mkt som det går.

 

Ta mig inte för ngn översittare eller pajas, har varit i samma sits. Rakebackgrinda loss eller utveckla ditt spel o se vad som händer, avsätt ett par inköp åt saken som sagt.

 

Och försök åtminstone skilja dagskassa från br, det påverkar spelet mer än man tror (talar ur erfarenhet här).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppade då över från NL50-FR till NL50-SH och har haft en helvetes rollercoaster. Sex dar i veckan plussar jag stabilt 1-3 inköp each day, för att sedan falla ihop och tappa 80% av veckans vinst på en session. Anledningen är enkel, jag blir rastlös samtidigt som jag vill testa på nya strategier i olika situationer. Detta är något som inte alls fungerar på NL50. Turn och River bluffar synas 4/5 gånger, just för att 90% av spelarna aldrig går till turn utan att ha TPTK eller set. Och då känner jag att jag är tillbaka på rutan jag ville ifrån. ( Efter PF raise så att säga )

Du borde verkligen köra SH istället för FR om du vill ha mer action och mindre ABC.

Om du har som read att folk aldrig går till turn utan TPTK eller set så måste du justera ditt spel, det blir inte ett EV+ spel att försöka bluffa turn eller river, CBa istället alla floppar om folk verkligen inte går till turn utan set eller TPTK och släppa massa turns/rivers istället, det är ju ganska uppenbart.

Sen det där med att bluffa, det blir lätt att man tänker att sin motståndare gjorde ett dåligt spel som synade din bluff när du i tanken "reppade nåt jättestarkt", men det är ju du som ska hålla koll när du har som mest Fold Equity och verkligen kan få din motståndare att lägga en hand, alltså inte försöka bluffa synstationer eller när det är stor risk att de har nåt bra (t ex de som inte går till turn utan TPTK/set).

 

 

En dum teori om att NL10 liret existerar på NL1000 fast med en större summa pengar, sant eller falskt? Dumförklara mig gärna, men satan vad skönt att få det nerskrivet!

Tror det handlar mer om att folk är väldigt aggro och värdebettar extremt tunt, dels läser sina motståndare väldigt bra, det är därför A hög eller andra paret ofta vinner vid showdown på högre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen, vad är det för svar du söker egentligen? Tycker Gdaily gav svar på tal. Jag tycker inte rätt väg är att dunka in mer pengar för att spela högre, när du ändå spelat vinnande i 2 år så tycker jag att det är konstigt att inte kommit nånvart än "glassat runt på nl50 FR..."?...

 

Tack för svaret!

Som du säger är det nog bäst att spara ihop en rulle istället för att sätta in, lätt att man blir för vek när det handlar om pengar man stoppat in. Och helt rätt, jag har inte lagt ner den energi du talar om. Jag kikar på High stakes och alla möjliga tv program om poker. Men innehar inget Pokeroffice och analyserar inte alls många händer efteråt, ska fixas. Angående 2 år på samma nivå så är det för att jag har känt mig bekväm på NL50 samtidigt som jag haft för stor respekt för NL100 betsen.

 

Du borde verkligen köra SH istället för FR om du vill ha mer action och mindre ABC. Om du har som read att folk aldrig går till turn utan TPTK eller set så måste du justera ditt spel, det blir inte ett EV+ spel att försöka bluffa turn eller river, CBa istället alla floppar om folk verkligen inte går till turn utan set eller TPTK och släppa massa turns/rivers istället, det är ju ganska uppenbart.

 

På FR får man väldigt lätt den readen att det är TPTK/set om floppen synas efter en PF höjning. Och det är också ett problem jag har, efter 2-3 sådana händer på SH blir jag halvt paranoid och tror att de sitter med set varje flopp, mycket EV- på det jag vet. Kanske det är en bra ide att bara spela ett SH bord för att läsa motspelarna så bra som möjligt, och sedan jobba mig upp till fler bord senare. Är van med 4-8 FR bord, men 3 är stressigt på SH. Fan det är bra att skriva, nu kom jag på ännu ett fel, jag har inte lugnet. Ett bord hädan efter.

 

Magico: HU har jag aldrig testat på, men det borde ge mer "djup" erfarenhet. Ska försöka mig på några NL20 inköp och se hur jag gillart.

 

Och givetvis förstår jag att det är skillnad på tänket mellan NL10 och NL1000, poängen var bara att det på ytan ser ut som samma spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dig omaha och varför inte 7stud om du inte redan kan det.

Omaha är mycket roligare än NL och bemästrar du flera spel kan du variera dig mer vilket för mig i alla fall är ett måste för att stå ut med detta flera timmar om dagen.

 

det heter holdem, inte no limit, och omaha e fan inte roligare.

 

--

 

förstår typ inte frågan av OP, om du "glassar" på NL50 så e det väl bara att gå upp så du kan maximera din potentiella vinst?

 

låter dessutom på dej som att du tycker du e för bra för din nivå, gör massa grymma ai-rivershoves men blir bara nersynad av alla tomtar... du får ju spela motståndaren ffs... kan tänka mej att det e en jävla massa callingstations på NLHE50FR så ofta när du stänker in skiten på river som bluff e det nog -ev.

 

jaja. tycker iaf att du ska gå upp om du tycker du e bättre än alla abc-nits... sen får du väl se om du faktiskt är det (utgår från att du e rullad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...