kenomann Postad 24 April , 2005 Rapport Postad 24 April , 2005 Är det vanligt att man limpar in höga par? Jag har råkat ut för detta några gånger och det har varit en dyr läxa. Hur råder man bot på detta, ska man spela likadant när man har sådana vid borde? Spelar mest 0.5/1.0 Fixed limit. PS. Killen far omkring på nätet med en "postit" lapp på sig nu. /Kenomann Citera
kydyl Postad 24 April , 2005 Rapport Postad 24 April , 2005 Det är säkert lite halv vanligt att tomtarna ska slöspela sitt "monster". Dock är det ju ett väldigt dåligt spel och ingenting att ta efter tycker jag. Citera
SonOfSam Postad 24 April , 2005 Rapport Postad 24 April , 2005 Jag slowspelar: AA, JJ och TT... bl.a Raisar du inte pf med KK så blir handen direkt underpar (oftast) med ett A på brädet... Men AA är en såpass stark hand, om ingen raisat före mig, om jag sitter i sen pos, brukar jag höja 1-2 x BB, men om det är raisat före mig brukar jag oftast (ungefär 8 av 10) bara calla (beror mycket på motspelare, positin, chip pos, stack o.s.v)... Sen slowspela för att få ut max $.... När det gäller QQ känner jag mig oftast säkrare än med både AA, KK, AK, o.s.v, vet inte varför, men det är en ordentlig magkänsla jag har, brukar oftast träffa set o.s.v med QQ, så det är en av mina favorit händer, samtidigt som JJ oftast ställer till med problem... Jag lever ju efter Phil Helmuth's, top 10 hands strategi, även fast jag tar ut svängarna ganska friskt till och från.. Älskar t.ex suited connectors, Ax suited brukar vara en av mina favoriter samt låga PP.. (Som jag slowspelar till max, även om jag träffar set)... Men som sagt, jag är egentligen en tight & aggresiv spelare (när jag väl har en hand), men beror mycket på humör, motstånd, position o.s.v, men i regel så slowspelar jag alltid AA, eftersom det känns bäst för mig.. Citera
ko_Ocken Postad 24 April , 2005 Rapport Postad 24 April , 2005 Raisar du inte pf med KK så blir handen direkt underpar (oftast) med ett A på brädet... skitsnack, vadå oftast, du menar att 51% - 100% så ligger ett A på brädet, nog för att du kanske har otur, men odds verkar du inte ha koll på. Citera
Krissan Postad 24 April , 2005 Rapport Postad 24 April , 2005 Raisar du inte pf med KK så blir handen direkt underpar (oftast) med ett A på brädet... skitsnack, vadå oftast, du menar att 51% - 100% så ligger ett A på brädet, nog för att du kanske har otur, men odds verkar du inte ha koll på. Jag tror han menar att när ett A kommer på brädet så är KK oftast ett underpar eftersom man låtit svaga A limpa, inte att det oftast kommer ett A på brädet. Eller så menar han att man måste spela handen som second pair typ. Citera
Machista Postad 24 April , 2005 Rapport Postad 24 April , 2005 Ja, det här är intressant. Jag har också på sistone råkat ut för slowplayande AA, KK och annat på NL. Jag brukar vanemässigt damma på preflop och sen damma på lite till på flopen. Allt för att få in så mycket pengar som möjligt tidigt i potten. Nu vet jag inte riktigt var jag är. Jag har ingen koll med PO/PT men jag tror att jag ligger på plus med detta spelsätt gällande höga pocks. Men jag springer rakt in i väggen också med dem alldeles ofta. Nu är jag inte riktigt säker på om jag spelar rätt. Ska jag slowplaya mer på typ 1/2, 2/4 och 5/10? Hur tänker ni? Citera
Mjonasson Postad 24 April , 2005 Rapport Postad 24 April , 2005 På låga limits är det oftast ganska dumt att limpa in med monsters. Du raisar pre-flop inte bara för attt driva ut motståndare, utan också för att din hand kommer vinna oftare än dina motståndares händer. Ex i en pot med 6 spelare kommer ditt KK vinna oftare än 1/6, vilket gör att din höjning ger värde i längden, och dina motspelare kommer betala för att de spelar sämre kort. Sedan händer det självklart att ett A kommer på bordet, och då är det tråkigt om du är uppe mot 7-8 spelare kanske. Men det betyder inte att du inte skall utnyttja den fördel det innebär att pre-flop ha KK mot 7-8 spelare. Att limpa in med höga pockets kan nog fungera bättre på högre nivåer. Dels för att spelet är mer aggresivet där och därmed för du kanske mer betalt för dina överpar. Dels kan man spela det för att variera sitt spel då spelarna oftare är medvetna om ditt spel på dessa nivåer. På microlimits är det sällan som motståndaren försöker analysera ditt spel, helt enkelt för att han är för upptagen med att komma fram till hur hans 72o kan vinna //Mjonasson Citera
gpf-ninja Postad 24 April , 2005 Rapport Postad 24 April , 2005 Raisar du inte pf med KK så blir handen direkt underpar (oftast) med ett A på brädet... skitsnack, vadå oftast, du menar att 51% - 100% så ligger ett A på brädet, nog för att du kanske har otur, men odds verkar du inte ha koll på. Kanske en kurs i läsförståelse vore på sin plats. Citera
Big Less Postad 25 April , 2005 Rapport Postad 25 April , 2005 Tycker att folk ofta krånglar till det för mycket. Med AA på hand har man bästa handen preflop. När man har bästa handen vill man ha in pengar i potten. När vill man ha in pengar i potten om man inte vill det när man har bästa handen? Det finns inte tillräckligt bra argument mot det för att limpa AA. Om man inte ska börja spela AA förrän efter floppen stoppar man in pengarna med en, relativt sett, mycket sämre hand då en oförbättrad AA är mycket sämre efter att floppen kommit. Att blanda inte skrock och skit, som att QQ setar oftare, i spelet är självklart dålig poker. Citera
Uben Postad 25 April , 2005 Rapport Postad 25 April , 2005 Man vill alltid ha in mycket pengar med få spelare med sina höga kort oavsett vilket spel det innebär. Om bordet är tight preflop men aggresivt postflop så är en limp rättfärdigad hyffsat ofta. Men att generellt säga att man ska limpa med AA på en viss nivå tycker jag bara är dumt. Citera
ades_va Postad 25 April , 2005 Rapport Postad 25 April , 2005 Slöspelning av monster pre-flop(AA-TT) samt post-flop(set) kanske vinner större när du väl vinner, MEN du kommer förlora oftare. Du ger motståndaren chansen att komma igen med en sämre hand, du ger bort det försprånget du har. Finns inte många dummare saker än att slöspela mediokra händer post-flop och starka händer pre-flop. Vissa brukar tycka att man kan checka ut fyrtal etc och ge motståndaren en chans att träffa stege/färg, alt. bluffa, men jag skulle aldrig göra en sån sak. Med fyrtal hoppas jag att motståndaren har plockat kåk eller sätter mig på bluff, för det är de enda gångerna man får betalt. Än en gång, limpa ALDRIG med stora händer pre-flop(såvida du inte är en bra nog spelare för att kompensera detta senare, vilket du antagligen inte är - no offense), det kommer bara leda till att du förlorar en stor pott istället för att vinna en liten(detta gäller även slöspel post-flop). Citera
Fairlane Postad 25 April , 2005 Rapport Postad 25 April , 2005 Frågan gäller ju FL, så att raisa 1-2 BB känns rätt svårt. I FL känns det ännu viktigare att få in pengarna snabbt. Det är ju inte ofta man kan slowspela AA och dra in jättestålar efter flopp i FL. Cappar fi så har han dig oftast slagen. Citera
Hjort Postad 25 April , 2005 Rapport Postad 25 April , 2005 Än en gång, limpa ALDRIG med stora händer pre-flop(såvida du inte är en bra nog spelare för att kompensera detta senare, vilket du antagligen inte är - no offense) I fixlimit krävs det att du är en synnerligen inkompent spelare för att tjäna mer på två motståndare för två bet än fyra för tre bet. Det främsta syftet med att limpa är ju nämligen att reraisa, vilket även skyddar ens övriga limphänder om man nu har några sådana. Abdul har skrivit rätt mycket om det här och om man söker på "limping big pairs" i rec.gambling.poker så kommer det upp en hel del användbart. Sen så är det ju ljusår mellan AA och TT. Är det vanligt att man limpar in höga par? Jag har råkat ut för detta några gånger och det har varit en dyr läxa. Hur råder man bot på detta, ska man spela likadant när man har sådana vid borde? Det är inget du direkt kan råda bot på, och du måste vara försiktigare med att höja någon som kan ha AA när han limpar jämfört med någon som inte kan ha bättre än 99. Citera
Timmi Postad 25 April , 2005 Rapport Postad 25 April , 2005 Iofs så gäller det fixed men en varning : Limpa aldrig AA, låta folk få spela sina små suited connectors osv till följd att man blir utdragen av färg eller stege. Citera
Skumdum Postad 26 April , 2005 Rapport Postad 26 April , 2005 Men det finns ju också lägen där man sitter tidigt och har ett antal aggressiva spelare bakom sig. Då måste man väl kunna slowplaya sitt monster om man är relativt säker på att det kommer en raise bakom. I NL också. Citera
Hjort Postad 26 April , 2005 Rapport Postad 26 April , 2005 Men det finns ju också lägen där man sitter tidigt och har ett antal aggressiva spelare bakom sig. Då måste man väl kunna slowplaya sitt monster om man är relativt säker på att det kommer en raise bakom. I NL också. Det gäller nog ännu mer i fixlimit. Citera
Recommended Posts