Gå till innehåll

formel för ROI i excel?


DemoLajter

Recommended Posts

Det är ju omöjligt att säga hur dom räknar. Det kan ju dock tänkas att de glömmer dra bort den satsade summan i täljaren så att de räknar

 

ROI=vunna pengar/satsade pengar.

 

I så fall hade du haft ett ROI på 130%.

 

Vad är det för sorts spel som gäller? Spelar man till exempel alltid på fotbollsmatcher med 2,2 gånger pengarna så måste du ha rätt ALLA gånger för att ha ett ROI på 120%, så det låter lite orimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta skulle ge mej en roi på 176%? Nu låter det föör mkt 8-)

 

Det är iof väldigt få spel det grundas på pluss att 5.7 oddsaren gick in igår (tack barca)

Excel är lite buggigt ibland. Ta bort -1% och försök. Eller ta bort % och försök. Sen sätter du tillbaka -1% eller bara -1... :roll:

 

Vad har du för siffror?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har gjort allt för få spel för att det ens ska börja bli meningsfull att fundera på att tänka på ROI.
Öh. Det har han väl aldrig påstått att han gör heller. Han kanske bara vill hålla lite koll, en enkel bokföring över hur hans ROI rör sig och sedan efter 1000 spelade sng's kanske har stabiliserat sig vid 7%

 

Btw, 28,83% får jag det till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm inte jag... får till allt möjligt och börjar fundera på om ROI bara är en myt?

 

off topic: SKEEELEEEFTEEEÅÅÅÅÅ!!!!

 

on topic igen: intressant och lite oroväckande att excel kan få till olika resultat?

 

Citat Braxingen (Driver en sportsbetting sida):

 

"Alltoftare kommer det här uttrycket upp på tapeten. En spelares ROI. ROI står för return on investment, det vill säga hur mycket avkastning du har fått på ditt investerade kapital. Formeln för ROI är avkastning + investerat kapital dividerat med investerat kapital. ROI-värdet anges alltid i procent. Braxingens ROI från Spel 1 till Spel 8 blir således följande:

 

Investerat kapital: 1098 kr

Avkastning: 968,10 kr

 

ROI: 188% (2066,10 kr / 1098 kr)"

 

Enligt den formeln räknar excel ut att min ROI skulle hamna på fantastiska 230% Låter helt absurt eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh. Det har han väl aldrig påstått att han gör heller. Han kanske bara vill hålla lite koll, en enkel bokföring över hur hans ROI rör sig och sedan efter 1000 spelade sng's kanske har stabiliserat sig vid 7%

 

Btw, 28,83% får jag det till.

 

Han jämför med proffspelare (vars ROI han missuppfattat), så jo, det påstår han. Implicit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det skulle ge mej ett roi på ca 30%. När jag läser andras spelbloggar ligger dom på 120%. räknar vi olika eller är jag mkt sämre?

 

RoI är ett begrepp ursprungligen hämtat från investeringskalkyl och liknande ekonomliämnen.

 

Som så mycket annat så "misshandlas" RoI begreppet när det förs över till poker/sportsbetting (jämför exempelvis "variansbegreppet").

 

RoI är Nettovinst/omsättning

Poker-RoI brukar slarvigt sägas vara Bruttovinst/omsättning.

 

Vilket man väljer är egentligen en smaksak, bara man är medveten om att man kan bli utskrattad i andra sammanhang om man använder "poker-RoI".

 

Men som jämförelse: En SnG-grinder kan ha ett RoI på 5%-25% (beroende på nivå), vilket betyder att han tjänar en femma/tjugofemma per 100 instoppade pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...