Gå till innehåll

Försvinner det roliga om man läser för mycket?


sportnisse

Recommended Posts

Hej, Jag är ny här.

 

Har en fråga. Jag och mina polare spelar poker ihop. Vi har gått från stötpoker till TH. Vi brukar vara 5-6 spelare och alla går in med 100 kr var. Och vi spelar tills en sitter med alla pengarna. Och vi kör 1/2 kr.

 

Jag har fastnat rejält för TH och kan inte hålla mig och vänta tills vi samlas och spelar utan tänkte köra lite på nätet också.

 

Så jag reggade mig på multipoker för 2 dagar sedan och började köra FL 0.5/1$ med 10 spelare. Och jag bara förlorar. Så jag började leta efter hjälp på nätet och har hittat MASSOR.

 

Men här kommer min fråga.

 

Måste man läsa massa böcker och lära sig alla odds och starthänder m.m m.m. Känns som det roliga försvinner eller är det tvärtom när man väl börjar gräva i det, så vill man bara studera mer?

 

Hälsningar

 

En som trodde att jag hade lite koll på Poker men förstått att jag bara skrapat lite på ytan.

 

/sportnisse

 

* RP och flytt till Pokerteori - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Välkommen.

 

Själv sitter jag och läser Theory of Poker just nu och har Pot-Limit & No-Limit Poker som ligger och väntar.

 

Att läsa pokerböcker gör dig till en bättre spelare, du tänker i nya banor och lär dig saker (så fungerar det för mig iaf). När jag sen lärt mig något nytt och tillämpar det i mitt spel och det fungerar tycker jag det bara är roligare att spela poker. När du blir en bättre spelare tjänar du mera pengar, och det är ju det i slutändan man vill göra och är en del av tjusningen med poker.

 

Spelar du limit till exempel måste du tyvärr lära dig att spela tight och lära dig odds för att kunna spela korrekt. För det måste du också kunna räkna potodds, vilket inte är någon vetenskap direkt :) På den nivån du spelar just nu handlar det helt enkelt om att spela korten och korrekt efter oddsen, några "fancy moves" fungerar inte på så låga nivåer.

 

Det finns väldigt mycket pokerlitteratur för fixed limit poker, sök igenom forumgruppen "Pokerstudier" för boktips. Böcker är inget krav direkt, men det hjälper och kommer fort spara in de där slantarna du betalade för den.

 

Förövrigt, ta för vana att skriva en informativ rubrik för inom kort kommer QoS eller någon annan trådfascist och ändra din rubrik till en välartikulerad och passande rubrik :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag reggade mig på multipoker för 2 dagar sedan och började köra FL 0.5/1$ med 10 spelare. Och jag bara förlorar. Så jag började leta efter hjälp på nätet och har hittat MASSOR.

 

Men här kommer min fråga.

 

Måste man läsa massa böcker och lära sig alla odds och starthänder m.m m.m. Känns som det roliga försvinner eller är det tvärtom när man väl börjar gräva i det, så vill man bara studera mer?

 

Man behöver inte läsa en MASSA böcker och lära sig alla odds för att hålla sig flytande på mikro till låglimit, däremot måste man kunna en del grundläggande saker om vilka starthänder som är spelbara ur vilken position, grundläggande odds och lite sådana saker.

 

Vill man vara en vinnare kan det behövas lite mer än så dock.

 

Hurivida man tycker det är roligt att studera pokerböcker och sådant beror ju på ens personlighet och läggning och jag kan bara svara för mig själv. JAG tycker dock att det är MYCKET roligare att läsa bra pokerböcker, diskutera olika spelsituationer och fundera över poker teoretiskt än vad jag faktiskt tycker det är att spela.

 

Kan väl också säga att ett par av de pokerböcker jag läst har jag i princip inte kunnat lägga ifrån mig utan sträckläst pga att jag tyckte de var så intressanta.

 

Men alla är som sagt olika

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till det eminenta forumet.

 

För att citera en pokerspelare vars namn jag helt har raderat ut ur minne (han är me i "the Crew"):

 

"poker är som sex, alla tror att dom är bäst fast många vet egentligen inte vad dom håller på med"

 

Om du inte vet vilket spel som gynnar dig, vilka händer som är favoriter, när du har oddsen på din sida, när du inte har oddsen på din sida så kommer du att förlora mer åengar än om du visste det. Så kort sagt, JA. Du måste lära dig dina outs, pottodds och vanliga odds, och en viss spelstrategi för att vinna så mycket som möjligt. Och att läsa böcker är en väldigt bra källa för detta.

 

Annars så finns det jättebra pokersidor som du kan titta på och lära dig saker, en av dem är du på nu. Titta runt här på PF.nu och fråga när du varit osäker på en hand eller om du bara undrar om du kunde spelat en hand annorlunda.

 

Andra bra siter:

 

Lite smått och gott för nybörjare som vill veta mer

Väldigt bra sida, en tidning egentligen

 

 

....QoS eller någon annan trådfascist och ändra din rubrik till en välartikulerad och passande rubrik :lol:

 

 

ahhaha, trådfascist :D det var dagens skratt.

 

 

Sådär då, ha det bra och hoppas det går bra med pokern ;)

 

MVH Dahlberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen gillar jag verkligen att läsa, inte bara pokerlitteratur, så för mig är det ett naturligt sätt att lära sig. Jag har hittills hunnit med:

 

Texas Holdem for Advanced Players

Theory of Poker

No Limit and Pot Limit

Super System 2

Harrington on Holdem

Caros Book of Tells

Improve your Poker

Caros Fundamental Secrets of Winning Poker

 

Hmm.. känns som om jag glömt nån... jaja, i alla fall... saken är den att även om jag känner att jag blivit bättre av att läsa dem så är det framförallt i kombination med erfarenhet som jag tycker att jag utvecklats. Hade jag bara läst böcker eller bara spelat hade jag inte alls lärt mig lika mycket lika snabbt. Å andra sidan har jag en kompis som aldrig har läst någon pokerbok, och han vinner nästan lika mycket både live och på nätet som jag... trots att han spelar helt annorlunda (superloose). Upenbarligen går det bra att spela utan att läsa... för vissa.

 

Så som du uttrycker dig misstänker jag att du inte tycker det verkar roligt att läsa en bok om poker. Om det stämmer kan du lika gärna strunta i det och koncentrera dig på att spela istället, om man inte tycker något är kul brukar man inte kunna lära sig så mycket. Kan dock vara ett tipps att gnugga in konceptet med pot odds i alla fall, i och med att det är väldigt grundläggande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det roliga i poker försvinner absolut inte i och med att man lär sig spelet bättre. Tvärtom är poker ett spel som ger mer och mer desto djupare ens kunskaper går. När man väl kommer in på rätt spår med att gå längre och längre i sitt tänkande vid bordet märker snart att det finns oanade djup i pokern utöver allt det man ville lära sig tidigare.

 

Eftersom framgång i poker kanske mer än i något annat spel beror på hur väl du känner din motståndare så möter man nya utmaningar och problem ungefär lika ofta som man spelar mot nya människor.

 

Alla gör misstag heter det ju, och att vinna i poker handlar ju om att göra så få mistag som möjligt. Att spela perfekt poker kanske inte ens är möjligt i praktiken, men likväl kommer du nog vilja komma så nära som möjligt om du en gång börjar förbättra ditt spel. Ett evigt sökande efter hål i din poker kommer göra spelet roligt oavsett hur välutbildad du är inom spelet.

 

Dessutom kommer du ju vinna mer i längden om du förbättrar ditt spel med hjälp av litteratur, och vem tycker inte om att vinna pengar på det man tycker är roligt. Man mäter pokerframgång i hur mycket man vinner, och om du vill spela poker på "skoj" utan någon egentlig vilja att vinna så är det i mina ögon rätt poänglöst (även om du är hjärtligt välkommen vid mina bord :D ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...