Gå till innehåll

Högriskaktier, köptips.


Machmalo

Recommended Posts

Ganska säkra bolag kan man hitta några stycken per år om man är duktig. Dubblare är jag dock tveksam till.

 

http://pokerforum.nu/forum/aktier-och-annat-boersrelaterat/51027-undervaerderade-smabolag.html

 

Starbreeze har nu gått upp en del men min målkurs är inte nådd ännu och aktien har definitivt mycket mer att ge främst på grund av triggers i nära framtid.

 

Du rekar inte CAPL längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Dega in 10k på Glycorex transplantation. Trots att man uppvisat stabilt kassaflöde och redovisar gröna siffror har aktien tagit orimligt mycket stryk!

 

Företaget har en unik produkt vid organtransplantationer som minimerar risken att organet inte stöts trots att givare och mottagare har olika blodgrupper. Sjukhus runt om i världen har fått upp ögonen för preparatet och ett fåtal har även köpt och framgångsrikt använt det. Vi väntar nu på ett godkännnade från amerikanska läkemedelsmyndigheten. KÖP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid bostadskrisen vid 90-talets början så var SE-banken illa ute och var nere på runt 7 kr - några år senare så hade den 10-dubblats och alla som köpt på låg nivå kunde hämta hem storvinster.

 

Många tror idag att Swedbank kan gå i KK eller att rörelsen övertas av Staten och aktieägarna äger värdelösa aktier som i Carniege-fallet. Swedbank värderas därför långt under det egna kapitalet på 85Miljarder kr trots att det förra året vinst var 10 miljarder kr. En viktig orsak är att Swedbank har stora lån med med eller mindre osäkra fodringar i Baltikum - över 200 miljarder i utlånat kapital. Många tror att det kommer att bli devalveringar i Baltikum och det kommer att påverka Swedbanks säkerheter för lånen negativt och banken kommer att få extremt stora kreditförluster.

 

Den riskvilliga kan idag köpa Swedbankaktien strax över 20kr och om Swedbank klarar sig precis som SE-banken så borde den kunna 10-dubblas inom en fem år eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den riskvilliga kan idag köpa Swedbankaktien strax över 20kr och om Swedbank klarar sig precis som SE-banken så borde den kunna 10-dubblas inom en fem år eller så.

 

Bättre att vänta ut vändningen och sedan köpa. Ja du prickar inte botten, men alla oklarheter och risker försvinner då så köpläget är ändå bättre.

 

Alla pratar om att de som köpte SEB på 3 kr var stora vinnare, men man glömmer ofta bort att dessa också köpte SEB hela vägen ner.. och även på 3 kr. De som lät SEB vända från 3 kr till 10 kr var ofta mycket större vinnare än de som köpte på sig på 3 kr mest pga att de som köpte på 3kr ofta hade en väldigt hög snittkurs. Så är fallet i Swedbank idag också.

 

Mitt råd är, låt Swedbank vända innan ni kliver in. Ja ni missar absoluta botten, men det är ändå en bättre investeringsstrategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 kr var stora vinnare, men man glömmer ofta bort att dessa också köpte SEB hela vägen ner..

 

Inte nödvändigtvis, det fanns de som inte hade inte köpt något på vägen ner, men jag håller med dig. Dessutom skall man vara medveten om att det är en gamble och risk, en aktie som tar en sån här dipp kan också vara värdelös eller örespapper inom en framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank har en utdelning på närmre 20% nu. Borde det inte vara smart att köpa innan utdelningsdatumet i maj bara för att få de där 20%?

 

Nja formellt så beslutas utdelningen på årsstämman så än så länge är det bara ett förslag från styrelsen. Så om Swedbank går dåligt fram till dess så finns alltid en risk att aktieägarna röstar för att inte ge någon utdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nödvändigtvis, det fanns de som inte hade inte köpt något på vägen ner, men jag håller med dig. Dessutom skall man vara medveten om att det är en gamble och risk, en aktie som tar en sån här dipp kan också vara värdelös eller örespapper inom en framtid.

Precis och det är min poäng, dvs. bättre att vänta på vändningen istället för att kliva in nu.

 

Ja det finns givetvis folk som lyckas pricka in botten, men det är inget annat än ren och skär tur, precis som att vinna på lotto eller roulette (nä att vinna på roulette är inte skicklighet) ;).

När jag började med aktier, tyckte jag att jag var kung eftersom jag prickade in botten 1998 i Ericsson och gjorde 70% på 3 månader. Jag visste exakt när man skulle köpa och hur man gjorde pengar... men efter att ha aktivt handlat i 10 år vet jag att det bara var flax.

 

Jag skulle vilja se vilken investeringsstrategi en investerare har om han tycker man ska köpa in Swedbank nu. Min rek är att få klarhet i alla frågetecken i öst innan det är dags att kliva på tåget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samma stund som ägaren av en aktie blir berättigad till utdelning så sjunker priset på aktien med värdet av utdelningen.

 

Alltså jag förstår inte riktigt det här. Om jag tar en chansning och köper aktien innan utdelningsstopp och hoppas att utdelningen kommer vara lika mycket som bolaget har annonserat i bokslutet. Om det är en aktie med hög potentiell utdelning som Swedbank lär väl inte aktiekursen droppa 20% på utdelningsdagen om utdelningen blir 20% i förhållande till kursen, eller gör den det? Kursen lär kanske ha påverkats redan innan och justerats nedåt för att marknaden räknar med en viss utdelning men om man köper när detta redan bakats in i priset kan den relativa utdelningen bli väldigt hög och då är det kanske värt en risk om man kan tjäna säg 15% på 1v?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag förstår inte riktigt det här. Om jag tar en chansning och köper aktien innan utdelningsstopp och hoppas att utdelningen kommer vara lika mycket som bolaget har annonserat i bokslutet. Om det är en aktie med hög potentiell utdelning som Swedbank lär väl inte aktiekursen droppa 20% på utdelningsdagen om utdelningen blir 20% i förhållande till kursen, eller gör den det? Kursen lär kanske ha påverkats redan innan och justerats nedåt för att marknaden räknar med en viss utdelning men om man köper när detta redan bakats in i priset kan den relativa utdelningen bli väldigt hög och då är det kanske värt en risk om man kan tjäna säg 15% på 1v?

 

Faan killen du har kommit på en unik affärsidé!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att vänta ut vändningen och sedan köpa. Ja du prickar inte botten, men alla oklarheter och risker försvinner då så köpläget är ändå bättre.

 

Alla pratar om att de som köpte SEB på 3 kr var stora vinnare, men man glömmer ofta bort att dessa också köpte SEB hela vägen ner.. och även på 3 kr. De som lät SEB vända från 3 kr till 10 kr var ofta mycket större vinnare än de som köpte på sig på 3 kr mest pga att de som köpte på 3kr ofta hade en väldigt hög snittkurs. Så är fallet i Swedbank idag också.

 

Mitt råd är, låt Swedbank vända innan ni kliver in. Ja ni missar absoluta botten, men det är ändå en bättre investeringsstrategi.

 

Hur ska man kunna veta när vändningen är här? säg att swedbank faller ner till 3kr och sen upp till 10kr, finns ju ingen garanti att den fortsätter upp från 10kr kan ju likagärna falla ner till 3k igen. Blir ju samma svåra "pricka botten"-fall där också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man kunna veta när vändningen är här? säg att swedbank faller ner till 3kr och sen upp till 10kr, finns ju ingen garanti att den fortsätter upp från 10kr kan ju likagärna falla ner till 3k igen. Blir ju samma svåra "pricka botten"-fall där också..
visst är det så, men min poäng är inte att köpa på just 10 kr utan snarare låta en majoritet av alla frågetecken som just nu pressar aktien bli förklarade och få korten på bordet, innan det är dags att köpa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man kunna veta när vändningen är här? säg att swedbank faller ner till 3kr och sen upp till 10kr, finns ju ingen garanti att den fortsätter upp från 10kr kan ju likagärna falla ner till 3k igen. Blir ju samma svåra "pricka botten"-fall där också..

 

Exakt, håller med här...

 

Har hört detta resonemang förut och då förklarades detta med att en aktieökning på över 100% ofta betyder att företaget överlever och om det bara överlever så kommer det fortsätta tjäna lika mycket pengar som innan => att kursen ska upp till gamla värderingar. Detta gäller ju bra för stora banker eftersom dom är en central del i samhället dvs deras marknad ser ungefär likadan ut efter lågkonjunkturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ingen aktie, men jag säger bara Rodium!

 

Har kollat upp orsakerna till bubblan förra året, och de problemen är inte lösta ordentligt (strömleverans till sydafrikanska gruvor). Det som gör att kursen är låg nu är den extremt dåliga konjunkturen i bilbranschen. Kan även tänkas att tillverkarna sålt av eventuella rodiuminnehav för att få snabba cash.

 

Tvivlar någon på att efterfrågan på bilkatalysatorer kommer att öka när vi tagit oss ur krisen? Helt ärligt skulle jag vilja att någon motbevisar mig, jag är glad amatör, så jag kan ju ha missat någon viktig faktor. Hur lång tid det kan ta är en annan femma, jag gissar på 5 år kanske. Finns även tillämpningar inom bränsleceller, men där är väl efterfrågan mer måttlig.

 

Personligen skall jag snart sälja min lägenhet och dra runt i Australien i en gammal Land Cruiser, då kommer en del av pengarna att sättas i rodium, lite i företag med oled-patent/licenser/tillverkning, lite i gröna energiföretag, lite i guld, silver och lite i olika valutor (dock förmodligen inte USD).

 

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag förstår inte riktigt det här. Om jag tar en chansning och köper aktien innan utdelningsstopp och hoppas att utdelningen kommer vara lika mycket som bolaget har annonserat i bokslutet. Om det är en aktie med hög potentiell utdelning som Swedbank lär väl inte aktiekursen droppa 20% på utdelningsdagen om utdelningen blir 20% i förhållande till kursen, eller gör den det? Kursen lär kanske ha påverkats redan innan och justerats nedåt för att marknaden räknar med en viss utdelning men om man köper när detta redan bakats in i priset kan den relativa utdelningen bli väldigt hög och då är det kanske värt en risk om man kan tjäna säg 15% på 1v?

 

Ena dagen handlas aktien för bolagets värde i övrigt, plus 10 kr i utdelning. Nästa dag handlas aktien för bolagets värde, utan utdelning.

 

Varför skulle aktien INTE vara 10 kr billigare den andra dagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst är det så, men min poäng är inte att köpa på just 10 kr utan snarare låta en majoritet av alla frågetecken som just nu pressar aktien bli förklarade och få korten på bordet, innan det är dags att köpa.

problemet är ju att det ofta är osäkerhet som marknaden straffar hårt, ie investerare får en riskpremie just för att framtiden ser osäker ut (eller som i det här fallet att kvaliteten på utlåningen till viss del är okänd). om framtiden inte är osäker så finns förstås inte denna uppsida. dvs när marknaden ser frågetecknen som uträtade så är köpläget borta. att vänta på vändningen är bara blaj (vi kommer inte att känna igen vändningen när vi ser den, och om vi gör det så hinner vi ändå inte med den). vad man bör titta på är priset. ifall det sedan uppjusteras om en månad eller ett år eller går till noll är en helt annan fråga, som ingen av oss med säkerhet kan veta. klart att transparensen i banksektorn lämnar mycket att önska, men överlag är det helt klart där mina favoritaktier finns atm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är ju att det ofta är osäkerhet som marknaden straffar hårt, ie investerare får en riskpremie just för att framtiden ser osäker ut (eller som i det här fallet att kvaliteten på utlåningen till viss del är okänd). om framtiden inte är osäker så finns förstås inte denna uppsida. dvs när marknaden ser frågetecknen som uträtade så är köpläget borta. att vänta på vändningen är bara blaj (vi kommer inte att känna igen vändningen när vi ser den, och om vi gör det så hinner vi ändå inte med den). vad man bör titta på är priset. ifall det sedan uppjusteras om en månad eller ett år eller går till noll är en helt annan fråga, som ingen av oss med säkerhet kan veta. klart att transparensen i banksektorn lämnar mycket att önska, men överlag är det helt klart där mina favoritaktier finns atm.

 

Läst A Random Walk Down Wallstreet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är ju att det ofta är osäkerhet som marknaden straffar hårt, ie investerare får en riskpremie just för att framtiden ser osäker ut (eller som i det här fallet att kvaliteten på utlåningen till viss del är okänd). om framtiden inte är osäker så finns förstås inte denna uppsida. dvs när marknaden ser frågetecknen som uträtade så är köpläget borta. att vänta på vändningen är bara blaj (vi kommer inte att känna igen vändningen när vi ser den, och om vi gör det så hinner vi ändå inte med den). vad man bör titta på är priset. ifall det sedan uppjusteras om en månad eller ett år eller går till noll är en helt annan fråga, som ingen av oss med säkerhet kan veta. klart att transparensen i banksektorn lämnar mycket att önska, men överlag är det helt klart där mina favoritaktier finns atm.

Dina inlägg får bruts att verka läsbara numera. Skärpning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när marknaden ser frågetecknen som uträtade så är köpläget borta.

 

Ursäkta min pinsamma okunskap när det kommer till aktiemarknaden, men finns det inte en viss tröghet i själva marknaden?

 

(eller är alla som sitter på helspänn beredda att ögonblickligen köpa eller sälja när den ena eller andra rapporten ska släppas bara fånskallar utan djupare kunskap om hur marknaden fungerar?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...