Gå till innehåll

Beachjohan på vägen mot toppen!


Beachjohan

Recommended Posts

Har inte någon koll på hur ofta folk uppdaterar sina dagböcker.

Jag tänkter uppdatera denna så ofta jag orkar, samt om det hänt något specielt.

 

Hade en rätt svängig dag idag.

Aldrig spelat omaha, men det var en massa fiskar inne på ett 10/20£ bord.

Så jag köpte in som shortstack (400£). Brännde 800£ allt som allt.

2 all in, den ena med KK97 ds, den andra med AAA3s.

Var favourit i båda (dock inte jätte stor)

Men omahan får vänta ett tag nu.

 

Sen spela jag 5/10£ som gick sådär.

 

Sen andra sessionen spela jag upp mig till 5,500€ på ett 5/10€ bord.

Lyckades plussa 3100£ idag.

 

Här har vi en intressant hand mot en "känndis".

 

 

Game # 60597923 - Texas Hold'em No Limit EUR 5,00/10,00 - Table "Brest"

Game ended 2005-04-17 13:36:46 UTC

 

Players:

lirarerik (EUR 3 620,75 in seat 4)

tomc125 (EUR 467,75 in seat 5)

Beachjoan (EUR 1 995,25 in seat 6)

 

Dealer: lirarerik

Small Blind: tomc125 (5,00)

Big Blind: Beachjoan (10,00)

 

Beachjoan was dealt: 8h - 8s

 

lirarerik Raise (31,00)

tomc125 Fold

Beachjoan Call (21,00)

 

Flop 8d - 3s - As

 

Beachjoan Check

lirarerik Bet (62,00)

Beachjoan Raise (180,00)

lirarerik Raise (525,00)

Beachjoan All-In (1 784,25)

lirarerik Fold

Beachjoan Payback (1 377,25)

 

Beachjoan didn't show hand

 

Beachjoan wins: EUR 1 240,25

Rake: EUR 0,75

 

 

Mycket tveksamt om jag ska raisa tillbaka där...

Men en syn där känns lika stark som ett raise (om inte starkare)

Jag hoppades han erik hade 2 par eller satte mig på kombinerat drag.

 

Fick även lite sköna kommentarer när Olliara turna stegen och jag rivra Full.

 

Olliara: fuuck this

tomc125: hes been rivering people all day

Olliara: well he is propaply unlucky in love

 

Hehe riktigt skoj ;)

 

Bra start hittils! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja, knivigt läge om du ska ställa in eller inte, precis som du säger känns det som att hans omslag är ett sätt att tvinga dig att antingen slänga eller ställa in om du har nåt kombinerat färgdrag med par, förstår resonemanget med att också göra just detta och låtsas gå i fällan, när du i själva verket har set.

 

Mer intressant tycker jag det nog är att analysera VARFÖR han gör det andra omslaget överhuvudtaget, antag att han vill försöka definiera sin hand, vad är det då för mening med att folda när du väl också faktiskt ställer in. Det enda han faktiskt kan få ut information av är om du bara kallsynar, och på så vis tydligt signalerar att du INTE sitter på ett drag. Då kan han välja att checkfolda turn/river, även om du kommer ha investerat så mycket att du kommer kunna ge honom jävligt jobbiga val om du mjölkar ut en halvpotbet på turn, säg 500 av dina resterande 1300, och sen en allin på river som inte blir en överbet. Blir jobbigt för honom att folda då...

 

Nej, vad hans omslag gör verkar ju mer vara att han skapar sig en situation där han kan behöva lägga ner sin hand mot en av de händer han är favorit mot, nämligen just ett kombinerat drag, eftersom han foldade när du väl ställde in. Jag menar, är han uppe mot set, som han var, är han körd iaf, den hand han vill spela mot är just ett kombinerat drag, och om han med sitt omslag gör så att det kombinerade draget i kanske 50% av fallen ställer in precis som du gjorde med setet, ja då ser jag inte varför han gör omslaget om han ändå foldar på ett inställ. Bättre blir ju bara att syna ditt omslag, och se vad som kommer på turn, och hur du agerar där, allt för att inte skapa sig en situation där han behöver folda bästa handen mot ett drag som ställer in. Enda händerna han kan ha är ju för övrigt i princip AK och möjligen A8, A3, även om den sista blir svår att folda. Riktigt longshot är förstås en 83s också, eftersom han gillar att höja upp med lite allting och det är trehandat. Oddsen på att 4 8or ska finnas ute är ju heller inte alltför stora.

 

Jag är långtifrån ett proffs på det här, det här var lika mycket terapi för mig som det var ett försök att analysera, ville helt enkelt se om jag är helt ute och cyklar :) Comments please!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer intressant tycker jag det nog är att analysera VARFÖR han gör det andra omslaget överhuvudtaget, antag att han vill försöka definiera sin hand, vad är det då för mening med att folda när du väl också faktiskt ställer in.

 

Jag tror han gör det andra omslaget för han är rädd för att förlora hela sin stack mot eventuella 2par/set.

Men att han dunkar in med ett fullt reraise?

Ett miniraise hade nästan gett exekt samma information.

 

 

Jag hoppades ju på att han hade 2 par eller drag.

Eventuellt att han trode jag hade drag.

Han kan ju spela XYs i det läget, hade färgkortet kommit på turnen hade jag aldrig kunnat folda och han hade fått hela stacken.

 

Men pga av hans image så får han väldigt svårt att släppa TPTK.

För jag hade troligen spelat liknande med AQ + AJ.

Skulle kunnat utnyttga att han tror att jag tror att han är loose, dvs att min hand inte behöver vara så jätte stark för ett syn.

 

Hans bild av mig är nog att jag är ganska tight, jag borde spelat såhär med färgdraget och eventuellt slowspelat mitt set.

En intressant sak hade också varit att miniraisat tillbaka på floppen, då hade hen fått väldigt bra odds för att syna.

 

Men som ofta när man får monsterhänder blir man lite blind och hinner inte tänka igenom situationen fullt ut.

 

Potten blev rätt fin ändå ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, ett miniomslag hade varit mer givande, hade du då bara synat hade han fått klart för sig att du inte var på drag. Vad jag menar är att ifall han ser dig som relativt tight, och att du skulle spela som du gjorde med ett kombinerat drag, ja då blir det i princip att han felaktigt foldar om du ställer in med ett drag, vilket var det vi var överens om att han förmodligen skulle tolka ett inställ som, men att han sparar pengar i just den situation som ägde rum, när du ställer in med ett set så att det ser ut som ett färgdrag. Miniomslaget gör ju egentligen att han foldar vad du än gör; synar du bara visar du på rejäl styrka och att du inte sitter på drag, och då lär han checkfolda turn. Ställer du in, vilket du gjorde, så foldar han, uppenbarligen, också.

 

När han gör ett såpass starkt omslag blir det faktiskt mer troligt att du ställer in med draget, då oddsen blir bättre än ifall han hade gjort ett miniomslag. Med ett miniomslag hade ett inställt med drag från sida blivit ett ytterst tveksamt drag med tanke på pottstorlek kontra stackstorlek.

 

Om han nu trodde att du såg på honom som en loose spelare, ja då borde han varit än mer benägen att syna :P

 

Tycker hursomhelst att ditt inställ faktiskt är ett ganska bra val, då det, inberäknat hans insikt i att folk ser honom som väldigt loose + att ett kombinerat drag ofta hade ställt in i samma situation, borde, efter hans starka omslag, vara vad han ville få dig att göra.

 

Att han sen ändå gör ett såpass starkt omslag, istället för ett miniraise, och ändå inte synar instället får mig att undra vad resonemanget med den för stora raisen var överhuvudtaget. Hade du ställt in med färgdrag hade han förmodligen foldat den bästa handen, såvida han inte var ute på en totalbluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om det mesta.

 

Jag tror mitt beslut var korrekt.

 

Efter närmare eftertanke tror jag han gjorde sin stora raise för att representera styrka. Dvs säga "jag lägger mig inte vid omslag"

För att få mig att inte semibluffa färgen, sen när trots detta visar styrka så

bestämmer han sig för att jag inte har färgdraget och foldar.

 

Dock kan han mycket väl ha drag. Hade inte draget funnits hade jag troligen tagit det lugnare hela vägen, ingen ide att reraisa en person som älskar att betta och raisa själv, när channsen att bli utdragen är liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, vi verkar rätt överens :)

 

Ifall han dock hade drag hamnar han i ett jävla dilemma på turn ur position om du bara synar omslaget.

 

Men, hursomhelst, bra spelat :)

 

Och nej, hade inget drag funnits hade det varit drömmen. Sitta i position med set mot en aggressiv spelare med förmodat toppar/två par är inte läge att slå om och låta honom kunna komma undan billigt, bara tacksamt att låta honom comitta sig inför att behöva syna en riverbet från dig som inte kommer vara oproportionellt stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara hunnit spela 2h idag.

Körde lite 10/20€ och 5/10€ samt några bord 2/5£ på crypto.

Jag blir så sjukt sugen att lira 10/20€ spelar troligen inte lika bra där, har bara 32 inköp i rulle (har 40 som "krav" igentligen)

 

Pluss 1600£ i alla fall.

Här är en intressant hand.

 

Game # 60940977 - Texas Hold'em No Limit EUR 10,00/20,00 - Table "Beveren"

Game ended 2005-04-18 14:17:53 UTC

 

Players:

chobo (EUR 3 042,50 in seat 1)

lirarerik (EUR 1 737,00 in seat 3)

Buttm (EUR 4 150,00 in seat 4)

edgar_z (EUR 1 885,00 in seat 5)

zumphen (EUR 2 945,00 in seat 7)

Beachjoan (EUR 2 213,00 in seat 8)

 

Dealer: lirarerik

Small Blind: Buttm (10,00)

Big Blind: edgar_z (20,00)

 

Beachjoan was dealt: Td - Th

 

zumphen Fold

Beachjoan Raise (75,00)

chobo Call (75,00)

lirarerik Call (75,00)

Buttm Call (65,00)

edgar_z Fold

 

Flop 2d - 8c - 7h

 

Buttm Check

Beachjoan Bet (275,00)

chobo Call (275,00)

lirarerik All-In (1 662,00)

Buttm Fold

Beachjoan Fold

chobo Fold

lirarerik Payback (1 387,00)

 

lirarerik didn't show hand

 

lirarerik wins: EUR 1 142,50

Rake: EUR 2,50

 

Jag skulle säga att channsen helt klart finns för 89,56, 9T.

Troligt är också att han vill att det ska se ut som drag och har 2 par, set eller överpar.

 

Killen har tightat till sig en hel del det sista.

Men utnyttgar sin gamla image.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvirrade till mig lite, sjävklart hade han position :)

 

Angående den senaste handen så ja, 77-88 är väl de absolut troligaste händerna, en 78s är också den rätt trolig när han är på knappen och har två spelare innan, är ju ändå lirarerik :) 22 är helt ok att spela mot 2 motspelare från knappen, så även det setet finns. Överpar är det väl isf framförallt JJ, då han inte slog om preflop, även QQ. Rent instinktivt känns det dock inte som ett överpar, KK och AA hade han säkert reraisat med, och om han ställer in floppen där för att låtsas sitta på drag, och i själva verket har JJ-QQ så känns det ändå mest som att han bara skulle få syn av dig om du hade honom slagen, säg AA/KK när du höjt upp i tidig position. Tror inte han skulle få syn av TT,JJ och i så fall blir allinen blir bara synad när han är slagen, särskilt när chobo kallsynat innan också.

 

Undrar för övrigt vad chobo kallsynar en potbet med när han har en spelare efter sig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag ansåg också att set/2par var den största chansen, därav folden.

 

Han kan ju också ha AA-QQ och bestämma sig för att dunka floppen om inget extremt farligt kommer (pga av hans image så får han ju sen ofta syn av tillexempel TPTK och overpar)

 

Det hade varit svårt att släppa AA mot erik här.

Men TT känndes för svagt.

 

Det som gör det svårare att bedömma om han har drag eller stark hand är ju att han bettar överpot. Det medför ju att bluff faktorn i en eventuell semibluff blir mycket starkare. Jag skulle säga att det var väldigt bra spelat med tanke stackstorlekarna.

 

Undrar vad chobo hade, han är ju en bra spelare.

9T, JJ, 56, QQ eller så trode han väll bara att jag hade en svag hand

och var sugen på att köpa potten på turnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förstnämnda, AA-QQ är förstås mycket möjligt, men jävligt gutsy eftersom, i avsaknad av färgdrag, skulle faktiskt chobo kunna kallsyna med ett set, och då går lirarerik rakt i fällan. Erik är väl iofs förmodligen medveten om att Chobo vet att han gärna spelar suited connectors och att ett stegdrag inte alls vore otroligt för Erik, vilket förstås talar emot att chobo vågar kallsyna med ett set bara och på så vis ger Erik odds att syna med drag, men chansen finns, han kanske tänker ett steg längre :) Fördelen med att kallsyna med ett set i chobos fall hade ju varit att ifall erik träffat, säg, 2 par, kanske han gör just såhär och då går han i fällan.

 

Detta för mig osökt till att ett inställ här kanske hade varit en bra semibluff mot dig, men mot en potbet och en kallsyn, ja då jävlar ska det nog mycket till för att våga bluffa.

 

Vidare är faktiskt inte beten någon större överbet, erik har 1700 kvar till flopen, det ligger 300, du betar 275, chobo synar 275...en raise på potten skulle då innebära 275 egna för "syn" + 1100 till, och det gör honom totalt comitted iaf, vad han gör är egentligen ett omslag på potstorlek, skulle han slå om till typ 800 skulle han ha 900 kvar, potten skulle vara på knappt 1700 och du/chobo skulle få över 3 mot 1 och således kunna syna med drag om man räknar med någorlunda implicita odds. Vill han inte göra det korrekt för drag att syna måste han helt enkelt ställa in.

 

Svårt för honom göra på annat sätt tror jag, men precis som du säger, spelet han gör blir bra iaf, med tanke på hans image. Ingen omöjlighet att han får syn alls.

 

Nog talat om den potten antar jag, tycker sånt här är kul att prata om iaf, även om jag inte är någon vidare erfaren spelare själv alls, som du själv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är ingen stor överpotbet, Men en stor överpotbet hade ju bara blivit synad när den var slagen. Jag var aldeles "för" nära att tryka på syn där....

 

Att tillägga var att han var inne på bordet för typ 8k.

 

Det är ju alltid bra att sönderanalysera händerna intressanta händer efteråt.

 

Kan man inte motivera för sina handlingar, så lär de ju oftast vara felaktiga.

Sen får man ju en blick av hur andra ser situationen också.

 

De sista sessionerna ser ut såhär.

 

2h 30m 1562.00

3h 30m 3109.00

3h 0m -701.00

2h 0m 489.00

5h 0m 1425.00

(pund)

 

Undrar om jag haft ett rusch denna månaden....

Satt ribban på $50k nu i alla fall.

Näst bästa månaden hittls har varit $25k.

Måste ju sikta högt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelat min andra omaha session nu.

Har spelat mycket nl holdem och kännde att jag saknade fokus.

Satte mig på ett 5/10€ bord (svårt att fokusera om man spelar för lågt och några mellannivåer fanns ej)

 

Hade nog lite nybörjartur, plussa 2100€.

Var väldigt roligt, men jag tror det är farligt.

Har ju inte spelat holdem så länge och jag vill inte bli "omaha beroende".

 

Känner mig att jag har lite fokuseringssvårigheter.

Har inte haft mer än 1 dags semester från pokern sen i januari.

Känner mig lixom lite redan nöjd med månaden.

Tidigare veckor detta året har jag försökt spela 50h, nu har det blivit 35-40h i april.

Är lite arg på mig själv för jag VILL ju orka spela.

 

Någon som har några tips att få upp motivationen igen.

Det är bara en kortsiktig svacka, de har ofta kommit efter en lång period av vinnande sessioner. Brukar alltid avslutas med nonchallant och dåligt spel där jag förlorar endel. Sen tvingar jag mig tillbaka till mitt vinnande spel.

 

Får väll skriva en lapp på väggen.

$50k, 200h och SPELA BRA.

:)

 

Lat är vad jag är.

 

Måste lära mig att spela fast det inte superskoj hela tiden.

Problemet är att det ofta är superskoj, så när det är lite mindre skoj så blir jag lat.

 

Tror helt klart att det underlättar om man hade spelat flera olika spel, som omaha, FL... osv. Men men, får visa lite vilje styrka.

 

Vilar gör man i graven och allt som inte dödar härdar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller delvis med dig. Visst är det mycket skönare när man är jätte sugen på att lira. Lira när man tycker det verkligen suger kan ju göra att man går ner sig mer, och inte får tillbaka suget.

 

Dock måste man ha lite diciplin och spela ibland även när det inte är jätteskoj (samma säk när som när man har en lossing session).

Jag har ju det som jobb.. behöver cash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...