Gå till innehåll

Flytta utomlands och grinda!!, sugen?


FishFTW

Recommended Posts

Aust låter nice. Hur ser planerna ut vad gäller boende??

Vad har dom för regler angående hur länga man får vistas i landet?

Ska man ansöka om visum?

Hur länge tänkte du vara där?

 

Om jag inte var en stabilt vinnande spelare hade jag inte planerat på att dra någonstans alls, promise ;-)

 

Låter kanon! :)

 

Jag hyr en lägenhet i närheten av stranden är tanken. Utbildningen jag ska läsa är på 15 månader vid Bond University som ligger vid Surfers, vilket är ca en timme från Brisbane. Vad gäller Visum tror jag det finns ett temporärt resevisum man kan få på 6 månader. Det får man förstås söka men bör inte vara några större problem att ordna. Själv kommer jag gå på studievisum under hela den här perioden.

 

Om du är intresserad av att plugga vid sidan av pokern kan jag varmt rekommendera CIS (http://www.cis.nu). De hjälper gladligen till gratis med planering och annat, vare sig du funderar på att plugga utomlands eller redan bestämt dig.

 

 

Austrailen är jag riktigt sugen på. Dock först till hösten då jag jag redan har planer fram tills i sommar.

 

Tror nog att man kan hitta en resekamrat genom pf ganska lätt då många borde sakna irl vänner i samma situation som sig själv.

 

Med "sommaren", meande jag augusti så våra reseplaner är ganska nära varandras.

 

Jag hade ju också tänkt mig att ta en eller ett flera månader i Aus/Nya Zeeland. Det blir nog redan i mars/april dock.

 

Kan ingen bara styra upp ett rejält hus man kan checka in i :-D

 

Du är först ut i så fall så du får styra upp huset för oss andra som kommer senare på året :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 406
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Aust låter nice. Hur ser planerna ut vad gäller boende??

Vad har dom för regler angående hur länga man får vistas i landet?

Ska man ansöka om visum?

Hur länge tänkte du vara där?

 

Om jag inte var en stabilt vinnande spelare hade jag inte planerat på att dra någonstans alls, promise ;-)

 

Du måste söka visum till Aussie!

 

Jag har ett holiday-visum i Aussie som gäller i 6 månader. Finns även för 3 månader. Som svensk får man dock ett 6 månaders visum utan problem.

Med holiday-visum får du INTE jobba.

 

Det finns även arbetsvisum du kan söka som jag tror varar max ett år, men skulle inte förvåna mig om det går att förlänga.

 

Kör man holiday visum kan man ju annars bara åka till thailand, NZ eller annat land en vecka sen åka tillbaka till Aussie med nytt 6mån-turistvisum (holiday)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte passar in i just den här tråden men är det någon som vet hur det är med att resa till/genom USA?

 

Jag mellanlandade i USA nu i jan när jag var på Bahamas i 2v. och i feb planerar jag att åka till staterna i en månad. Ska även till Vegas en månad i juni. Vet att 3 mån regeln gäller men man måste väl inte vara ur landet i 3 mån om man inte stannat så länge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte passar in i just den här tråden men är det någon som vet hur det är med att resa till/genom USA?

 

Jag mellanlandade i USA nu i jan när jag var på Bahamas i 2v. och i feb planerar jag att åka till staterna i en månad. Ska även till Vegas en månad i juni. Vet att 3 mån regeln gäller men man måste väl inte vara ur landet i 3 mån om man inte stannat så länge?

 

Nej, det behöver man inte. Jag vet inte de exakta reglerna men du får stanna i 3 mån sammanhängande och sen måste du vara ute ur landet en kortare tid (rör väl säg om några dagar) och sen får du åka in igen och så börjar det om igen med 3 månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter kanon! :)

 

Jag hyr en lägenhet i närheten av stranden är tanken. Utbildningen jag ska läsa är på 15 månader vid Bond University som ligger vid Surfers, vilket är ca en timme från Brisbane. Vad gäller Visum tror jag det finns ett temporärt resevisum man kan få på 6 månader. Det får man förstås söka men bör inte vara några större problem att ordna. Själv kommer jag gå på studievisum under hela den här perioden.

 

Om du är intresserad av att plugga vid sidan av pokern kan jag varmt rekommendera CIS (http://www.cis.nu). De hjälper gladligen till gratis med planering och annat, vare sig du funderar på att plugga utomlands eller redan bestämt dig.

 

P

 

 

Great.

 

Vad ska du läsa?

 

Vad tror du att hyran, för lyan du planerat att ha, kommer gå på?

Ja 6 månader är ju ganska lång tid ändå. Annars kan man ju bara lämna landet för ett par dygn och in igen eller liknande i guess?

 

Kollade in sidan, verkade riktigt seriöst och planerat. Ska kika lite mer senare.

 

Hur ska du göra med dator btw? Dra med en laptop och köpa skärm där eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag levt ett tag. Är klättrare/alpinist med huvudsaklig fokus på bergen i Himalaya, Karakoram, Kunlun, Pamir och Anderna. Under viloperioderna mellan bergen och expeditionerna vill man gärna vara i städer, äta upp sig, träffa folk och ta det lugnt. Det är perfekt att kombinera med några timmars spel per dag.

Jag har inte med mig egen dator. I regel fungerar det bra på internetcaféer, men ibland tjurar givetvis uppkopplingen. Det är en av anledningarna till att jag oftast håller mig på förhållandevis låga nivåer och undviker turneringsspel. Nepal och de flesta av "Stanstaterna" har kassa anslutningar, så jag brukar ta mina spelbreaks i Kina då jag är i Asien och Argentina då jag är i Sydamerika.

De flesta av länderna med höga toppar som intresserar mig har låg prisnivå och vinsterna blir så mycket mer värda än om man skulle leva på samma pengar i t.ex. Europa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag nästan alltid har Mendoza som bas och helst spelar nattetid då det är svalare, mindre folk och lugnare har jag nästan uteslutande suttit på en kedja som heter WH.

Finns på tre ställen i Mendoza. Bra uppkoppling och prisvärda nattbiljetter.

Deras logga:

marca.png

 

Det finns mindre, lugnare och bättre ställen, men de stänger oftast för natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som säkert så många andra; jag skulle verkligen kunna tänka mig att komma ner på en bootcamp 1-3 månader. I mån om plats då såklart :). Så ni som har era pokerparadis kan ju skriva om ni vill ha besök?

Eller om ni som pratar om att skaffa ett place nånstans tillåter besök?

För precis som ni säger, är sverige tråkigt att bara spela poker i... Sen är ju många U-länder väldigt billiga att bo i. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte nödvändigt att starta ny tråd så tar frågan här:

 

Är det lätt att skaffa ett visum till Thailand för 6 månader utan någon tanke på att jobba där?

 

3 mån är inget problem. Bara söka turistvisum. Dock har thailändarna vid ambassaden i sthlm blivit lite småstrama nu efter kriserna i TH så man lär personligen åka dit och lämna all nödvändig info samt hämta en vecka senare.

Lite trökigt om man bor i kiruna t.e.x :P

 

 

Jag har en polare som har släkt i TH så jag ska nog höra mig lite för. Vad det finns för möjligheter om man ska vara där, säg 3 mån då iaf.

Bra beläget, bra uppkoppling. Det är väl typ allt man behöver ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 mån är inget problem. Bara söka turistvisum. Dock har thailändarna vid ambassaden i sthlm blivit lite småstrama nu efter kriserna i TH så man lär personligen åka dit och lämna all nödvändig info samt hämta en vecka senare.

Lite trökigt om man bor i kiruna t.e.x :P

 

 

Jag har en polare som har släkt i TH så jag ska nog höra mig lite för. Vad det finns för möjligheter om man ska vara där, säg 3 mån då iaf.

Bra beläget, bra uppkoppling. Det är väl typ allt man behöver ..

 

Härligt att höra, bor 3 mil ifrån sthlm så det är inget problem. Men just 6 månader är ganska vitalt då det är minimumlängd på huslånet (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt att höra, bor 3 mil ifrån sthlm så det är inget problem. Men just 6 månader är ganska vitalt då det är minimumlängd på huslånet (=

 

Du far 3 manader turist visum. Sen kan man dra en uflykt till grannlandet pa nan visum resa och fa 3 manader till om jag fattat saken ratt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du far 3 manader turist visum. Sen kan man dra en uflykt till grannlandet pa nan visum resa och fa 3 manader till om jag fattat saken ratt.

 

Stämmer bra det.

 

Padrinos:

Det går att hyra lägenheter med s.k. "all inclusive", vilket i det här fallet oftast innebär att det är möblerat, har telefon och internetuppkoppling mm.

Jag har aldrig brytt mig om att köra den varianten, eftersom man är mycket friare genom att bara hyra ett rum i ett hotell eller guest house och sen sitta på något bättre internet café. De vanliga turisthaken är inte bra för poker. Alldeles för mycket härj och ofta taskiga uppkopplingar. Downtown Bangkok finns det dock business cubicles eller "VIP" stations, so kan liknas vid en internetplats i ett kontorslandskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Great.

 

Vad ska du läsa?

 

Vad tror du att hyran, för lyan du planerat att ha, kommer gå på?

Ja 6 månader är ju ganska lång tid ändå. Annars kan man ju bara lämna landet för ett par dygn och in igen eller liknande i guess?

 

Kollade in sidan, verkade riktigt seriöst och planerat. Ska kika lite mer senare.

 

Hur ska du göra med dator btw? Dra med en laptop och köpa skärm där eller?

 

 

Jag skulle tro att hyran kanske går på en 5 till 6 tkr i månaden. Om jag bott själv hade jag nog inte hyrt en lägenhet som är dyrare än 5000/månaden. Bor ja me flera kan det ju ju vara värt att fixa sig en dyrare schysst lya. Det ska, som sagt, heller inte vara några problem att få tag på eftersom det inte är bostadsbrist.

 

Japp, tänkt ta med en laptop och köpa nån 22 tummare där, precis så jag kör nu. Funkar kanon.

 

Ja har aldrig bott me nån som spelar poker innan men ja tror man kan lära sig väldigt mycket av varann då. Vilka nivåer och så håller du till på nu? Själv har ja ganska nyss börjat blanda nl400 och nl600..får se om det fortsätter gå bra :)

 

Edit sa ja nl400-600? Ajaaj, tyngsta sessionen på ett tag och ett back på 2000 dollar på ca en timme :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir så sjukt sugen på sånt här:-D ,

 

men har inte häller några poker vänner att åka med,

 

Lirar Nl100-200 +mtts från 10-200

 

Vilket motsvarar en cirka 40-50k rent i månande.

 

borde väll räcka för att grinda utomlands?

 

kanske man kan dra in 20k i afll?:rolleyes: ,

 

Eller hur mkt borde vara minimum för att kunna leva utomlands?

 

är ju som sagt mkt billigare där en här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intresset verkar onekligen vara stort. Vore riktigt roligt att styra upp något dylikt med massa okända personer. Man har ju ändå pokern som gemensam nämnare. :-)

 

Vore kul om det gjordes lite research på resmål(fördelar/nackdelar), alternativ på boende etc etc. För att boosta på resesuget ytterligare menar jag.

Sen får man väl se om/vilka som blir så pass sugna att man kan ta tag i detta på allvar. Blir ju ofta mycket snack och liten verksad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intresset verkar onekligen vara stort. Vore riktigt roligt att styra upp något dylikt med massa okända personer. Man har ju ändå pokern som gemensam nämnare. :-)

 

Vore kul om det gjordes lite research på resmål(fördelar/nackdelar), alternativ på boende etc etc. För att boosta på resesuget ytterligare menar jag.

Sen får man väl se om/vilka som blir så pass sugna att man kan ta tag i detta på allvar. Blir ju ofta mycket snack och liten verksad.

 

Skriv upp mig! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är som sagt lätt på med start i mars/april. Gillar ju att resa, träffa random snubbar och lira poker så det låter ju onekligen intressant att bli av med ett par tråkiga svenska slaskmånader.

 

Om nån har nåt på g så skicka mig gärna ett pm. Annars får jag väl ta tag i bitarna själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlad runt lite på Surfers Paradise som Herveao tipsade om.

Verkar vara ett trevligt ställe om man gillar fart och fläkt. Massa nattklubbar, restauranger etc på ett ganska kompakt område. Inte den mest genuina delen av Austrailen men vafan. Schysst nattliv räcker långt för min del. :lol:

Rätta mig gärna om jag har fel Herveao. :-P

 

Kollade även runt lite på eventuella hus i området och priserna såg rätt humana ut. Säg att man blir en 4-5 st så får man rätt stekiga ställen för en okej summa..om man nu är en seriöst vinnande NL200+ grinder.

 

 

 

Surfers Paradise

64drpk.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...