Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag är nybörjare och jag lär mig outs. Någon kanske kan förklara för mig vad jag inte fattar.

Denna text hittade jag:

"Det finns mer kraftfulla drag, så kallade kombinationsdrag. Ett öppet stegdrag kombinerat med färgdrag ger oss 15 outs (9 kort ger oss färg, sex icke-färgkort ger oss stege), vilket gör det en mycket stark hand.

Min kommentar: Är inte detta 17 outs? 9 outs för färgdrag förstår jag men ska det inte vara 8 outs för stegdrag?

Nummer 2:

"JT på ett bord med K87 med två i vår färg ger oss 12 outs (9 färgkort, tre icke-färg stegkort)"

Min kommentar: Samma sak här, är det inte 4 outs för stegdrag?

Tack på förhand.

Postad

Tar som exempel

A:s: 9:s: på floppen 8:s: 7:h: 6:s:

Du får stege på tior och femmor, och färg på spader.

Nio spaderkort ger dig färg

Fyra stycken tior och fyra stycken femmor ger dig stege

Detta har du kommit fram till - men du räknar spader tio och spader fem två gånger, och det kan du ju inte göra. Antingen med bland spaderna, eller med bland stegarna, men inte dubbelt.

Postad

Tack Ola - så enkelt var det. Kanske någon vill hjälpa mig med en annan sak?

Jag hittade denna text:

"Det är det enklaste sättet att göra relativt säkra estimeringar över våra chancer att vinna en hand. Genom att multiplicera våra outs med två får vi oddsen att förbättra vår hand på nästa runda, och genom att multiplicera antalet outs med fyra får vi chancen att vår hand förbättras på river. Ifall vi har ett öppet stegdrag så har vi 16% chans att få stege på turn, och 32% chans att få stege efter river. Med ett färgdrag så är procenten något högre (18% på turn, 36% på river)"

Min kommentar: är 16 % oddsen 16:1 ?? Är detta mina odds och inte pottoddsen? (på turn alltså)

Tack

Postad
Tack Ola - så enkelt var det. Kanske någon vill hjälpa mig med en annan sak?

Jag hittade denna text:

"Det är det enklaste sättet att göra relativt säkra estimeringar över våra chancer att vinna en hand. Genom att multiplicera våra outs med två får vi oddsen att förbättra vår hand på nästa runda, och genom att multiplicera antalet outs med fyra får vi chancen att vår hand förbättras på river. Ifall vi har ett öppet stegdrag så har vi 16% chans att få stege på turn, och 32% chans att få stege efter river. Med ett färgdrag så är procenten något högre (18% på turn, 36% på river)"

Min kommentar: är 16 % oddsen 16:1 ?? Är detta mina odds och inte pottoddsen? (på turn alltså)

Tack

16% är 5:1. 5:1 räknas ut med (100-16)/16 och betyder att du träffar 16 gånger av 100 och missar 84(100-16).