Gå till innehåll

Vad händer med Vostok?


Recommended Posts

Tog för ca ett halvår sedan och investerade lite pengar i Vostok Gas aktien. Ingen större summa men eftersom jag är i princip helt ovetande om aktier och allt som har med aktier att göra så spontan köpte jag medans den var låg gentemot årshögsta :lol:

 

Jag undrar nu vad som kommer att hända. har läst på ledande aktie siter (vet inte om man får länka:oops: ) att den ska avnoteras eller nått sånt.

 

Är det någon som är insatt vad som ska hända med aktien? O idiotförklara mej inte för min totala okunnighet om aktier. Jag vet redan att jag inte har nått där att göra :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vostok Gas kommer likvideras. Överstående likvidationsvärde tillfaller aktieägarna, vilket förväntas bli någonstans kring 3 öre per aktie. Du har fått depåbevis i Gazprom som särskilts från Vostok Gas. Personligen hade jag tagit tillfället till akt och sålt något som är värt ~3 öre för > 1 SEK på börsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag såg att jag fått samma mängd aktier som är värd ca 68 kr. Det står att dom åxå är vostok aktier??

 

Aktierna jag köpte är för närvarande värda 1,23 kr, Säljläge?? :-D

 

Shit va dålig jag e på aktier... ska jag avvakta med säljandetav mina Vostok aktier? Är aktierna jag nyss "fått" gazprom aktier? Ska jag isf ha dom kvar? Med tanke på att i princip hela börsen inklusive Gazprom ligger ganska lågt?? Jag har letat på dagens industri men inte hittat några gazprom aktier? finns dom inte på svenska börser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fått "VGAS SDB IL" vilket är en "inlösen-aktie" som du kommer att få gazprom aktier för.

 

Det pågår handel i VGAS SDB IL fram tills 30:e Januari, så om du inte vill ha gazprom så är det bara att sälja dina VGAS SDB IL.

 

Tack för svar! Lika bra o behålla dom antar jag. Hur som helst inga pengar o snacka om så! Jaja som sagt, tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa aktier är värda i princip 0:-

 

 

Fel.

 

Men när jag loggar in står det 1.31? Nu var det ju inte så noga men jag antar att jag får 1.31 om jag säljer?

 

Jag har inte hiyttat gazprom än så jag vet inte hur den gått förra året, men jag antog att den gått neråt eftersom resten gått neråt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag frågade swedbank:

 

Innehar 100st inlösendepåbevis i Vostok Gas
Vad är det jag behöver göra för att kunna konvertera dessa till gazpromaktier??

 

Swedbank svarade:

Hej!
Tack för din e-post. För att kunna konvertera inlösendepåbevisen behöver du en giltig depå.
Det pågår en utredning beträffande om Värdepapperstjänst Bas är en giltig depå.
Vi ber därför dig återkomma i ärendet inom en vecka.
Med vänlig hälsning
Swedbank AB (publ)

 

Så jag får i princip fråga om samma fråga i slutet på veckan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag frågade swedbank:

 

Innehar 100st inlösendepåbevis i Vostok Gas
Vad är det jag behöver göra för att kunna konvertera dessa till gazpromaktier??

 

Swedbank svarade:

Hej!
Tack för din e-post. För att kunna konvertera inlösendepåbevisen behöver du en giltig depå.
Det pågår en utredning beträffande om Värdepapperstjänst Bas är en giltig depå.
Vi ber därför dig återkomma i ärendet inom en vecka.
Med vänlig hälsning
Swedbank AB (publ)

 

Så jag får i princip fråga om samma fråga i slutet på veckan...

 

Ok? Ja kanske ska ta o maila min bank åxå då... i slutet på veckan kanske?:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag loggar in står det 1.31? Nu var det ju inte så noga men jag antar att jag får 1.31 om jag säljer?

 

Jag har inte hiyttat gazprom än så jag vet inte hur den gått förra året, men jag antog att den gått neråt eftersom resten gått neråt...

 

Kopierat från avanza:

 

080115

Varning för Vostok Gas

Gamla aktien Vostok Gas SDB är ett tomt skal.

 

Bolaget Vostok Gas beslutade nyligen att tömma bolaget och dela ut Gazprom-aktier till ägarna. Den 7 januari togs Gazprom-värde bort från aktien och den gamla aktien föll till nära noll kronor. Kvar är den tomma aktien Vostok Gas SDB. Trots allt har handeln fortsatt och priset har varierat mellan 1 och 5 kronor senaste veckan. Det är märklig. Sparare måste ha missförstått aktien. De förväxlar aktien med den gamla som innehöll ryska aktier. Men idag är gasaktierna borta.

 

Bolaget anger att det formella värdet idag är 0,03 kronor. Sista örena behövs för städjobbet att ta aktien bort från börsen. Den 30 januari stängs aktien ned. Den privatperson som då sitter med aktien på kontot får inte ut ett öre. Detta är en riktig Svartepetter-aktie! Att inte aktien tas bort från börsen kan vi tycka är konstigt och riskerar att vilseleda sparare. Vi har varit i kontakt med börsen om detta, men börsen menar att de bara följer sina regler.

 

Hälsningar!

Claes Hemberg

Sparekonom, Avanza Bank

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

haha läste det i kurren , tyckte konstigt nog inte alls synd om henne.

 

"- Jag kunde inte sova på flera dagar. Jag trodde jag skulle dö av sömnbrist, berättar hon."

 

Detta är dock roligast..

 

"När aktien började falla köpte Kokkinou nya aktieposter till allt lägre kurs i hopp om att Vostok gas skulle återhämta sig. Så blev det aldrig och Kokkinous pengar förvandlades till så gott som värdelösa papper. När dagen var slut hade hon förlorat 1,4 miljoner kronor.

- Det var en ren stöld. Jag ska polisanmäla det här, säger hon."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha läste det i kurren , tyckte konstigt nog inte alls synd om henne.

 

"- Jag kunde inte sova på flera dagar. Jag trodde jag skulle dö av sömnbrist, berättar hon."

 

Detta är dock roligast..

 

"När aktien började falla köpte Kokkinou nya aktieposter till allt lägre kurs i hopp om att Vostok gas skulle återhämta sig. Så blev det aldrig och Kokkinous pengar förvandlades till så gott som värdelösa papper. När dagen var slut hade hon förlorat 1,4 miljoner kronor.

- Det var en ren stöld. Jag ska polisanmäla det här, säger hon."

 

fattar inte hur kvinnan kunde lägga alla ägg i samma korg , låter lite märkligt att belåna huset och satsa allt på en sån där aktie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret jag fick i slutet på veckan var:

 

Vi har ännu inte fått alla beslut i ärendet men följande gäller tills vidare för hanteringen av Vostok Gas - Gazprom ADR.
Gazprom ADR kommer inte att kunna förvaras på Kapitalmarknadskonto.
Sista dag för handel med Vostok Gas (VGAS) SDB IL är den 30 januari.
För en Vostok Gas SDB IL erhålls 0,6495 Gazprom ADR

Depå:
Alla innehav av Vostok Gas SDB IL på avstämningsdagen den 4 februari kommer att bytas ut mot Gazprom ADR.
Leverans av Gazprom ADR till depåer beräknas till omkring den 9 februari.

VP-konto och Kapitalmarknadskonto (KMK):
Alla innehav av Vostok Gas SDB IL på avstämningsdagen den 4 februari kommer att bytas ut mot Vostok Gas SR (Specialrätter) som ger kontant utbetalning, efter EI:s avdrag för försäljningskostnader, på likviddagen.
Beräknad inbokning av Vostok Gas SR på VP-konto/KMK är den 6 februari.
Likviddag för Vostok Gas SR är omkring den 21 april.

Under perioden ca 6 februari fram till 10 april (4 dagar före avstämningsdagen för Vostok Gas SR) kan VP-konto och KMK-kunder välja att för sina Vostok Gas SR erhålla Gazprom ADR genom att öppna en depå och föra över innehavet.
Avstämningadag för Vostok Gas SR är 14 april.
Inbokning av Gazprom ADR beräknas till 21 april.

Det som ännu är oklart är om handel med Gazprom ADR kommer att ske på Stockholmsbörsen. Vår utgångspunkt nu är att handel INTE kommer att ske. Det innebär att depåkunder med Vostok Gas IL själva måste sälja sina rätter före den 30 januari om de inte senare är beredda att betala utlandscourtage för sina Gazprom ADR.

VP-konto och KMK-kunder med Vostok GAS SDB IL måste sälja sina IL före den 30 januari om de inte vill vänta fram till den 21 april då likvidutbetalningen för Vostok SR beräknas ske. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...