simon51 Postad 14 Januari , 2009 Rapport Share Postad 14 Januari , 2009 Är det värt att göra en rebuy direkt första handen i en multiturnering med säg 800 spelare. Och när är det värt att göra addon? När man är short eller bigstackad eller alltid? Tacksam för svar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smart_skaftet Postad 14 Januari , 2009 Rapport Share Postad 14 Januari , 2009 Är det värt att göra en rebuy direkt första handen i en multiturnering med säg 800 spelare.Och när är det värt att göra addon? När man är short eller bigstackad eller alltid? Tacksam för svar Gör addon i pausen är mitt tips Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rebonius Postad 14 Januari , 2009 Rapport Share Postad 14 Januari , 2009 Gör alltid en till rebuy och ta alltid add on ifall det är lite större än ett vanligt inköp, men kostar lika mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Haslo Postad 14 Januari , 2009 Rapport Share Postad 14 Januari , 2009 om du har råd så ja. Du förlorar ju värde mot dom andra med mer marker annars. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hero86 Postad 22 Februari , 2009 Rapport Share Postad 22 Februari , 2009 Rebuy ska du alltid göra omgående. Add on ska du alltid göra om in någon av dessa faktorer är med. *Att du är långt under avaragestack när din add on är gjord. *Att motståndet är på tok för tufft vilket resulterar i att det blir bort slängda pengar(Du borde inte ha köpt in dig i den alls då.) Om du tvekar till att göra en rebuy ska du inte spela rebuys för då är risken stor att du kommer att spela "scared money" Jag läste något som låter rätt vettigt. "Du bör räkna med att det kommer att kosta 5x inköpet, spelar du inte freezeouts som är 5xinköpet ska du inte heller spela den här rebuyen." Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ola Brandborn Postad 22 Februari , 2009 Rapport Share Postad 22 Februari , 2009 Rebuy ska du alltid göra omgående.Fel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hero86 Postad 22 Februari , 2009 Rapport Share Postad 22 Februari , 2009 Fel Nog för att du är en väl respekterad spelare, men det där låter väldigt konstigt om du inte har en lurig poäng gömd någonstans som du inte har tänkt att dela med dig av ännu. Jag står för det jag säger i allafall för jag ser verkligen ingen anledning till att inte göra en rebuy och starta med maximalt antal marker och på så vis öka min chanser att ta mig itm/finalbord/vinna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ola Brandborn Postad 22 Februari , 2009 Rapport Share Postad 22 Februari , 2009 Nog för att du är en väl respekterad spelare, men det där låter väldigt konstigt om du inte har en lurig poäng gömd någonstans som du inte har tänkt att dela med dig av ännu. Jag står för det jag säger i allafall för jag ser verkligen ingen anledning till att inte göra en rebuy och starta med maximalt antal marker och på så vis öka min chanser att ta mig itm/finalbord/vinna. Du maximerar dina chanser att vinna, men du maximerar inte ditt EV i turren. Bara som ett exempel: Du spelar en tiomannagryta, tre priser 50%/30%/20%. Dock specialregel: 9 av spelarna får inte göra något inköp alls. Du däremot får göra exakt hur många inköp du vill från start (och sedan inga fler). Hur många köper du? 1, 10 eller 100? Kanske 1000? http://www.poker.se/artiklar/88/tavlingar-med-aterinkop-rebuy.html Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hero86 Postad 22 Februari , 2009 Rapport Share Postad 22 Februari , 2009 Du maximerar dina chanser att vinna, men du maximerar inte ditt EV i turren. Bara som ett exempel: Du spelar en tiomannagryta, tre priser 50%/30%/20%. Dock specialregel: 9 av spelarna får inte göra något inköp alls. Du däremot får göra exakt hur många inköp du vill från start (och sedan inga fler). Hur många köper du? 1, 10 eller 100? Kanske 1000? http://www.poker.se/artiklar/88/tavlingar-med-aterinkop-rebuy.html Okej, är det en turre med 10 spelare i så gör man inga rebuys förutsatt att det inte är ett grymt övervärde i turneringen. Så jag missade väll den sortens turre då men jag räknar inte 1 bords turneringar, men som topic säger så gäller detta spelare med ett stort antal deltagare. Vi kan ta ett exempel. iPoker hade förut en rätt extrem struktur, men vi tar istället den de kör med nu. Startmarker 1500, rebuy 1500 add on 2000. Efter första timmen ligger mörkarna på 120/60. om vi då säger att du varken har lyckats bygga eller tappa marker utan rebuy eller add on så sitter du där med 12BBs och ett M på 8 med ett avarage på över 5000. Om man bara kör add on: så har du 3500 29BBs och ett M på 19.5 Både Rebuy och add on: 5000 i marker, 41.5BBs, M på 28. Om 10 min går mörkarna upp och då kostar varje varv 240. Men det är en rätt intressant topic som disskuteras kraftigt där alla sorters rebuy spelare anser sig ha rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ola Brandborn Postad 22 Februari , 2009 Rapport Share Postad 22 Februari , 2009 Så jag missade väll den sortens turre då men jag räknar inte 1 bords turneringar, men som topic säger så gäller detta spelare med ett stort antal deltagare.Grejen är att du kan lösa de flesta problem genom att tänka i extremhändelser, och 10-mannaturren är en sådan. Har du läst artikeln jag länkade till? Vi kan ta ett exempel. iPoker hade förut en rätt extrem struktur...Både Rebuy och add on: 5000 i marker, 41.5BBs, M på 28. Jo, men det är inte det vi diskuterar. Frågan som diskuterades var om det var korrekt att göra ett extra inköp direkt, och där är svaret NEJ (det kan vara noll-ev (ofta) till minus-ev, men aldrig plus-EV, såtillvida det inte är exakt ett pris. Senare i turneringen är det en no-brainer att göra både rebuy och add-on. Men du ska inte göra det från allra första handen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rebonius Postad 22 Februari , 2009 Rapport Share Postad 22 Februari , 2009 Senare i turneringen är det en no-brainer att göra både rebuy och add-on. Men du ska inte göra det från allra första handen. Beror ju kanske på ens edge också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hero86 Postad 22 Februari , 2009 Rapport Share Postad 22 Februari , 2009 Grejen är att du kan lösa de flesta problem genom att tänka i extremhändelser, och 10-mannaturren är en sådan. Har du läst artikeln jag länkade till? Okej, men jag vet inte om jag kan hålla med dig om att det är okej att ta ett exempel gällande 1 bords turnering då vi talar om en turnering med väldigt många deltagare. Jo, men det är inte det vi diskuterar. Frågan som diskuterades var om det var korrekt att göra ett extra inköp direkt, och där är svaret NEJ (det kan vara noll-ev (ofta) till minus-ev, men aldrig plus-EV, såtillvida det inte är exakt ett pris. Senare i turneringen är det en no-brainer att göra både rebuy och add-on. Men du ska inte göra det från allra första handen. Hur du resonerar som du då du säger att det är en no-brainer att göra det senare förstår jag inte, du går miste om en chans att öka dina chanser att komma långt i turren genom att inte göra det på en gång. Exempel: du gör rebuy omgående och får 3000 i marker istället för 1500 och hamnar all in mot en annan person med 3000 i marker och vinner då har du 6000 istället för 3000. sen gällande ev-plus eller ev-minus det ska jag inte svara på för den matten vet jag inte om jag skulle klara av och jag har inte tänkt att göra den heller. Jag håller heller inte med dig att man alltid ska göra en add on. Ladbrokes turre: sista handen som spelas innan paus, du tappar allt utom 250 i marker, avarage ligger på 5200 med BB på 75/150. I det här läget ser jag inte hur du kan säga att det är värt att göra en add on. Om du kommer över sklansky matematiska formel för rebuy turrar får du gärna klippa in den. För du kan ju inte räkna in din edge i en mattematisk formel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hero86 Postad 22 Februari , 2009 Rapport Share Postad 22 Februari , 2009 Men jag svarar efter vad som gäller mig, för en spelare som är mycket sämre än resten av fältet så är det inte värt att göra en rebuy för det blir bara bortkastade pengar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grebgokz Postad 23 Februari , 2009 Rapport Share Postad 23 Februari , 2009 Sen att göra en rebuy efter 40 min spel där stacken du får är väsentligt under medelstack och blindarna är relativt höga så är det väl tveksamt om det verkligen lönar sig. Jag har inte räknat på det så noga men en del hävdar att det är meningslöst att göra rebuy efter 3e blinds perioden då dina vinstchanser ändå är mindre än dina konkurrenter med medelstack. De ställer det då i relation mot att helt enkelt köpa in sig i en ny turre där de får en medelstack istället för en stack som är kanske 50% av medel. Klart finns ingen annan turre att köpa in sig i så är ju en rebuy alltid EV+ (jämfört med att inte göra det som alltid är EV+/-0) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts