Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Jag är gräsänkling i tre dagar och kommer att ägna min lediga tid åt matlagning. Ikväll ska jag göra potatis och purjulökssoppa.

Till detta behöver man:

1 liter vatten

Några potatisar

En halv purjolök

En halv grönsaksbuljongtärning

Lite smör

Salt

Bryn purjolöken i smöret, slå på vattnet, vänta på uppkok och kasta i potatisar (som nu är i mindre bitar) och koka i 18 min.

Slå av lite av vattnet (beroende på hur tjock ni vill ha soppan) och kör några sekunder med elvisp.

Häll upp i en djup tallrik, strö över lite flingsalt och släng i en skvätt mjölk.

Klart!

Imorgon blir det ugnsstekt falukorv med potatismos. I övermorgon funderar jag på att göra en grönsaksgryta med korv men jag har inte bestämt mig än.

Blir det bara ett mål mat om dagen?? :shock:

Givetvis inte!! :mrgreen:

Då undrar ju alla, vad du äter i övrigt? :ola:

• Svars 9,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

• Jennez

1468

• Ola Brandborn

1056

• TotalFarsa

1010

• Liza

862

Top Posters In This Topic

Postad
Blir det bara ett mål mat om dagen?? :shock:

Givetvis inte!! :mrgreen:

Då undrar ju alla, vad du äter i övrigt? :ola:

Till lunch brukar köra sådan där micromat från Findus eller Dafgårds. Inte världens nyttigaste kanske men jag har verkligen inte tid att äta "riktig" lunch just nu.

Annars blir det rester från kvällen innan.

Postad

Nu ska jag snart ut med jycken sen blir det jävlar i mig ugnsstekt falukorv med potatismos!

Sambon hatar det så jag passar på när hon är borta.

You need:

En lagom stor bit falukorv (fänodjäntanskämten undanbedes)

Ost

Senap

En gul lök

Potatis

Grädde

Smör

Morötter

Man kan plocka bort morötter, senap och gul lök om man vill

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg en klick smör i en långpanna och kör in i ugnen. Skala och börjar koka potatisen. Skär relativt sjupa hack i falukorven (men inte igenom!) med 3-4 cm mellanrum. Klyfta löken och stick ner en klyfta i varje mellanrum. Bred på lite senap och lägg ost över hela anrättningen. Alltså ovanpå falukorven, ni behöver inte slå in den i ost.

tag ut pannan och sprid det nu förhoppningsvis smälta smöret. Lägg korven i pannan och sprid ut lite morötter runt omkring. In i ugnen.

När potatisen kokat färdigt så mosar ni den. Häll över grädde och en stor klick smör och kör igång med elvispen. Lite svartpeppar eller persilja funkar bra att att ha i också. Vill man lyxa till det river man över lite muskotnöt.

Nu borde korven vara klar (efter ca 20 min). Hulténs milda senap till är ett jävla måste.

113611-113691.jpg

Om ni lagar den här rätten efter den 1:a februari så kan ni köra ett freerollkval till SM på Betway efter att ni har ätit.

Postad
Misstänker att sambon hatar att du klämmer i dig hela den där formen + potatismoset också.

Vad sköljer du ner anrättningen med? Matolja eller skirat smör...:mrgreen:

Det är ju för fan inte ens min anrättning på bilden dämn it! Min blir lite mindre. Jag sköljer ned det hela med Skånemejeriers väl kylda lättmjölk!

Mjölk är livet! Som jag skrev i en annan tråd; jag hade hellre varit HIV-positiv än laktosintolerant.

Postad

Tror Jens skulle testa min favvofrulle;

1-2 pkt bacon

1 stor bit lagrad ost

1 bifftomat i skivor

1 krm grovmalen svartpeppar

Stek baconet knaprigt och låt rinna av på hushållspapper. Under tiden steker du ostbiten i fettet från baconet samt bifftomatskivorna som man strör lite peppar över.

Servera med ett stoooort glas iskall mjölk

Postad

Tomaten är bara en alibiingrediens där.

I fredags serverades jag en kulinarisk fullträff som bestod av bacon och ost lindat om vartannat - grillat i ugnen. Sallad till det, naturligtvis.

Det hade faktiskt blivit riktigt bra som pajfyllning.

Vad gäller andra flottbomber så är jag lite sugen på att äta lite mackor Elvisstyle.

Jag tänker mig att man knapersteker bacon, varpå man sedan vändsteker två vita brödbitar i baconfettet. Det härligt animaliskt knapriga brödet serveras sedan med nämna bacon, majonnäs och senap.

Någon som vill prova? Eventuellt ska man kasta på lite svartpeppar också.

Postad
Tomaten är bara en alibiingrediens där.

I fredags serverades jag en kulinarisk fullträff som bestod av bacon och ost lindat om vartannat - grillat i ugnen. Sallad till det, naturligtvis.

Det hade faktiskt blivit riktigt bra som pajfyllning.

Vad gäller andra flottbomber så är jag lite sugen på att äta lite mackor Elvisstyle.

Jag tänker mig att man knapersteker bacon, varpå man sedan vändsteker två vita brödbitar i baconfettet. Det härligt animaliskt knapriga brödet serveras sedan med nämna bacon, majonnäs och senap.

Någon som vill prova? Eventuellt ska man kasta på lite svartpeppar också.

Jaja, tack för den ditt lilla äckel. Du visste säkert att jag sitter på jobbet och inte omgående kan testa detta!

Postad

Haha!

När vi ändå pratar om snålt tilltagen smalmat - är det någon som provat beställa en pizza med allting på? Jag menar, hamburgare med allt på är ju standard för många (även om jag inte förstår vad tomaten har där att göra) - så varför inte även med skräpmatens moder?

Vägrar pizzerian? Blir det prisvärt? Snålt med fyllning?

Postad

All denna fettfrosseri gör mig hungrig...

När vi ändå pratar om snålt tilltagen smalmat - är det någon som provat beställa en pizza med allting på? Jag menar, hamburgare med allt på är ju standard för många (även om jag inte förstår vad tomaten har där att göra) - så varför inte även med skräpmatens moder?

Vägrar pizzerian? Blir det prisvärt? Snålt med fyllning?

Funderar att testa på en gång.

Definitivt inte prisvärt och tar lång tid att laga tack vare en berg med fyllning.

Skulle rekommendera 2-4x extra ost till för att binda upp resten av fyllningen.

Dom pizzeriorna där jag käkar tar extra betalt per extra ingrediens (typ 5-10kr) så dom har ingen anledning att neka en kund ett galet antal tillägg eller "extra allt".

Sen ska man ha en dunk vin till maten för att vara lite nyttig.

Postad
Jag hoppas att Jim Baas på Aftonbladet Minimedia blir årets skribent, och att Swartling blir pokerprofilen.

Det där måste trots att det är tidigt på året lätt vara 2009 års mest satiriska inlägg. :mrgreen:

Postad
4:10 in ungefär....

Ja, där var han ju! :D

Fast den här snutten var inte lika rolig som han har varit de gånger jag har sett honom. Han är ganska mycket grövre med skämten annars. Men han rekommenderas! Gå och se honom! NU! Innan han blir skjuten.

Postad
Teamsajten är halvvägs uppe (dvs bloggen, som kommer vara 25% av sajten typ). Vi kanske kan dra igång SM-satelliter lite tidigare än väntat till och med? Om bara Jens kan ringa Microgaming nån gång...

Men det var ju självaste kjsaldljlqldjcb. Jag har nu slitit som ett djur i helgen och de senaste två dagarna för att kunna avsätta tid till detta.

Ovanpå alltihop har jag:

- En galen dansk som jagar mig och vill att jag ska plocka ner och sätta upp 250 turrar varje dag.

- Jag måste fixa allt inför EPT Köpenhamn (fest/VIP-kväll, boka hotell, restauranger, filma en ny 10 höjdare etc)

- Hitta på en annan skojig promo till februari (förutom teamsajten till SM då alltså).

- Tiotalet beställningar till klubbar som måste ut PLUS jaga rätt på de jävlarna som vägrar skicka betway-prylarna

- Flytta över varenda liten VIP och affeanknuten klubbspelare till det nya systemet (nästan klart)

- Dubbelkolla alla bonuslistor

- Hålla rätt på en polsk och en lettisk turneringsserie om vardera 25 turneringar (plus dansken som jagar mig med sina 250 turrar alltså)

- Veckoturrarna

- Tracka alla utgifter i pokerklienten

etc etc...

Se där! Det är nog första gången jag faktiskt har preciserat så hårt vad jag faktiskt gör. :-D Ska skriva ut det här och ha det i plånboken så att folk som frågar kan få läsa.

Slutligen: Jag har nu nästan hunnit ikapp med det mesta, så Ola, imorgon tänkte jag ägna mig åtminstone halvhjärtat åt SM för att övergå till helhjärtat på torsdag. Loooovar att ringa Microgaming imorgon!

Edit: borde kanske tagit detta i ett privat mail? Äh vad fan, det är ett dokument över min arbetsbörda den 20:e januari i nådens år 2009. Och en sak till; jag klagar inte - jag tycker att det här är skitkul! :-D

Postad
Kan nån förklara bakgrunden till inlägg 220 och 221?

De kan säkert förklara ättebra men, Ola är kontaktad av betway för att hjälpa till att få ett så bra kringtjofräs till SM, med sattar och hela baletten. De ska sätta upp nån fin sida och greja och dona så alla blir glada :)

Postad
Kan nån förklara bakgrunden till inlägg 220 och 221?

Ola är engagerad av Betway för att köra en SM-kampanj. Denna kampanj ska (bl.a med min hjälp) launchas den 1:a feb då vi kör igång med freerollsatelliter.

Bl.a eftersom det är en stor båt som skall i sjön (minst två sattar och subsattar om dagen i x månader) så behöver jag kolla vissa saker med Microgaming först. Nu börjar Ola få myror i brallan och vill sjösätta skutan i förtid och eftersom jag inte har hunnit kolla vissa detaljer med Microgaming så kan han inte det.

Ola rastlös = tiltar Jennez när han har så mycket annat som måste göras. SM projektet hamnar på priolistan imorgon alltså. Hoppas att Ola kan tåla sig tills dess.

• Skapa nytt...