Gå till innehåll

Collusionscenarion


heltok

Recommended Posts

3st scenarion jag vill veta vad ni och vad siterna anser om

 

1) $55 sattelit till stars million. hela bordet foldar hela vägen tills tillräckligt många från andra bord ha åkt så hela bordet kommer ITM

 

2) stars million, hela bordet foldar hela tiden tills bordet kommer ITM

 

3) rebuy-turre, flippas helt vilt på bordet precis innan addon så alla är djupa och kan stjäla mycket på bubblan på sina bord efter bordet har splittats.

 

 

bonusfråga: är scenariona ovan möjligtvis en av NE-lösningarna på MTT? borde det påverka bedömningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3st scenarion jag vill veta vad ni och vad siterna anser om

 

1) $55 sattelit till stars million. hela bordet foldar hela vägen tills tillräckligt många från andra bord ha åkt så hela bordet kommer ITM

 

2) stars million, hela bordet foldar hela tiden tills bordet kommer ITM

 

3) rebuy-turre, flippas helt vilt på bordet precis innan addon så alla är djupa och kan stjäla mycket på bubblan på sina bord efter bordet har splittats.

 

 

bonusfråga: är scenariona ovan möjligtvis en av NE-lösningarna på MTT? borde det påverka bedömningen?

 

Konstig frågeställning.

 

1 och 2 exakt samma sak. Fusk

 

3 generellt inte fusk men bedömmningsfråga

 

Har du blivit avstängd?

 

Angående siterna så är det väl bara ongame som tillåter 1 och 2 men de är ju helt dumma i huvet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig frågeställning.

 

1 och 2 exakt samma sak. Fusk

 

3 generellt inte fusk men bedömmningsfråga

 

Har du blivit avstängd?

 

Angående siterna så är det väl bara ongame som tillåter 1 och 2 men de är ju helt dumma i huvet.

 

nej, jag har inte blivit avstängd. elky åkte ju dit för att ha gamblat lite vilt i början av en rebuyturre. har noterat att det foldas jävligt mycket i vissa satteliter som i praktiken är uppgjorda för att belöna bord som foldar. i vanliga mtt så vinner man sällan om man foldar hela vägen, men det är ju helt klart en EV+ strategi om alla andra på ens bord kör samma.

 

matrid: undrar ifall optimalt spel ska straffas...

 

 

tolkar jag #3 på:

http://www.pokerstars.com/poker/tournaments/rules/prohibited-tournament-chat/

så ligger det otillåtna i att man öppet föreslår strategin som gdaily säger. dvs man kan köra strategin så länge ingen skriver något på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag har inte blivit avstängd. elky åkte ju dit för att ha gamblat lite vilt i början av en rebuyturre.
An fick en smäll på fingrarna för att han som pokerstars-pro ställde för mycket i början på rebuy (en sidnote så har jag för mig att Anette ochså blev avstängd ett litet tag) och det var inte för att de gjorde massa rebuys, utan på grund av att de just hade snackat ihop sig att göra det (inte säkert att de var just de två, men det var två som hade bestämt sig för det verbalt).

 

Folk klagade, men egentligen är klagomålet inte berättigat - det är faktiskt -EV att göra massvis med rebuys i en rebuyturre, om du redan har mycket marker (så din fråga 3 är egentligen irrelevant).

 

Men folk fattar inte att det kan vara så, så Stars sa åt sina proffs att "så får ni fan inte spela", för även om det är -Ev så tror folk att det är +EV och att Starsmänniskorna på detta sätt får extra fördelar.

 

har noterat att det foldas jävligt mycket i vissa satteliter som i praktiken är uppgjorda för att belöna bord som foldar.
Ja, men det är ju normal satellitstrategi. Jag spelade noll potter senaste 40 minutrarna i söndags i Estoril-satten, jag visste att jag var klar om jag bara la mig. Skulle kastat AA om jag fick en sådan hand. Men man får så klart inte skriva om det i chatten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag har inte blivit avstängd. elky åkte ju dit för att ha gamblat lite vilt i början av en rebuyturre. har noterat att det foldas jävligt mycket i vissa satteliter som i praktiken är uppgjorda för att belöna bord som foldar. i vanliga mtt så vinner man sällan om man foldar hela vägen, men det är ju helt klart en EV+ strategi om alla andra på ens bord kör samma.

 

matrid: undrar ifall optimalt spel ska straffas...

 

 

tolkar jag #3 på:

http://www.pokerstars.com/poker/tournaments/rules/prohibited-tournament-chat/

så ligger det otillåtna i att man öppet föreslår strategin som gdaily säger. dvs man kan köra strategin så länge ingen skriver något på bordet.

 

Saken är i praktiken så finns det bara fördel av 1 och 2 där det är större fördel för 1. 3 finns det inga fördelar med då det bara är en myt. Alltså det är teoretiskt möjligt att få en edje men att omsätta det i praktiken är inte möjligt imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det är teoretiskt möjligt
Det är bara teoretiskt möjligt i en winner takes all-turre. Så fort det är fler priser så ger du bort alldeles för mycket EV i form av att prispengarna smetas ut på så många andra spelare.

 

Enkelt bevis: 3 man startar i en tävling, två priser (66%/34%). Du får göra hur många rebuy du vill direkt från start. Om din bästa strategi är att göra 1000 rebuys så är vår enkla motstrategi att inte göra något rebuy alls, och tacka för andraprispengarna som vi i snitt delar mellan oss.

 

Av detta skäl kan det vara +EV för Daniel Negreanu att göra 47 rebuy i en WSOP - hans EV ligger inte i att vinna pengar i första hand utan att få ett WSOP armband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är ju normal satellitstrategi. Jag spelade noll potter senaste 40 minutrarna i söndags i Estoril-satten, jag visste att jag var klar om jag bara la mig. Skulle kastat AA om jag fick en sådan hand. Men man får så klart inte skriva om det i chatten.

 

kan man verkligen inte säga "jag har AA men passar den för jag har större chans att gå vidare då", att konstant utbilda sina motspelare e väl standard vid pokerborden ;-) .

att däremot diskutera en gemensam strategi som gynnar båda/alla diskuterande parter e fusk.

 

on topic

kan ju inte va fusk så länge samförståndet skett utan kommunikation.

ex om jag hamnar på samma bord som 5 personer som jag tror/vet har koll på att det är ev + för alla att passa runt så inte fan tänker jag börja höja å förhoppningsvis ingen annan heller. men vi får såklart inte säga till han som börjar höja att han sabbar det hela.

 

vore ju lite kul om det hände att alla börja passa runt oxå får man börja hålla utkik efter vem som först ska hamna allin i sb.

liten chans på det dock alltid finns det nån stor stack som ser EV- i att sitta och vänta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...