Gå till innehåll

Politisk kontroll över oljan


Matfrid

Recommended Posts

Vad är era tankar om all möda som läggs på politisk kontroll över oljan. T ex att USA skulle vara så intresserade av Irak därför att det finns olja där.

Oljan säljs ju på en marknad. Sverige kan köpa olja till marknadspris utan att ha någon politisk kontroll alls. Tycker man inte om priset så blir alternativ mer attraktiva.

Jag kan alltså inte se någon som helst logik i konspirationstankar om att USA et al blandar sig i krig för att 'få olja'. Inte f-n är det ngn som GER den till dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tycker antagligen att det ligger lite värde i att oljestaten Irak har en västvänlig regering istället för det tidigare alternativet; en snubbe som ser usa som det Stora Satan. Långsiktighet ftw :-P

 

Olja, gas och övriga energi-råämnen borde väl vara av politiskt intresse? Om det sen var enbart därför som usa gick in i irak låter jag vara osagt, men att det spelade en väsentlig roll, det tror jag nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis spelar det en stor roll i de psykologiska motiven bakom interventioner m.m. Men jag ifrågasätter det rationella i det, så länge det finns en världsmarknad. Framförallt ifrågasätter jag de som i panik pratar om att när USA har makten över oljan så 'får inte vi någon'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är era tankar om all möda som läggs på politisk kontroll över oljan. T ex att USA skulle vara så intresserade av Irak därför att det finns olja där.

Oljan säljs ju på en marknad. Sverige kan köpa olja till marknadspris utan att ha någon politisk kontroll alls. Tycker man inte om priset så blir alternativ mer attraktiva.

Jag kan alltså inte se någon som helst logik i konspirationstankar om att USA et al blandar sig i krig för att 'få olja'. Inte f-n är det ngn som GER den till dom.

 

Jag tror du har missat ganska stora delar av det sena 1900-talets historia...

 

Att ha politisk kontroll av oljan är betydligt viktigare än man kan tro. Den första oljekrisen på 1970-talet utlöstes av att Opec-länderna valde att sluta exportera olja till länder som hjälpt Israel i oktoberkriget.

 

I ukraina träffade jag på en f.d. natoanställd norrman som påstod att flera av Opec-länderna satte stor press på nato att ingripa i konflikten mellan Serbien och Kosovo (pga att de ansåg att deras muslimska bröder blev slaktade), vilket var en av anledningarna till det förhållandevis snabba ingripandet från Natos sida.

 

Oavsett om det sistnämnda stämmer eller ej, så kvarstår faktum att den som har kontroll över större delen av oljan inte behöver vika sig för hot om åtskruvade kranar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är era tankar om all möda som läggs på politisk kontroll över oljan. T ex att USA skulle vara så intresserade av Irak därför att det finns olja där.

Oljan säljs ju på en marknad. Sverige kan köpa olja till marknadspris utan att ha någon politisk kontroll alls. Tycker man inte om priset så blir alternativ mer attraktiva.

Jag kan alltså inte se någon som helst logik i konspirationstankar om att USA et al blandar sig i krig för att 'få olja'. Inte f-n är det ngn som GER den till dom.

 

Detta var nog ta mig f-n det dummaste inlägget under 2009!!:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har missat ganska stora delar av det sena 1900-talets historia...

 

Att ha politisk kontroll av oljan är betydligt viktigare än man kan tro. Den första oljekrisen på 1970-talet utlöstes av att Opec-länderna valde att sluta exportera olja till länder som hjälpt Israel i oktoberkriget.

 

I ukraina träffade jag på en f.d. natoanställd norrman som påstod att flera av Opec-länderna satte stor press på nato att ingripa i konflikten mellan Serbien och Kosovo (pga att de ansåg att deras muslimska bröder blev slaktade), vilket var en av anledningarna till det förhållandevis snabba ingripandet från Natos sida.

 

Oavsett om det sistnämnda stämmer eller ej, så kvarstår faktum att den som har kontroll över större delen av oljan inte behöver vika sig för hot om åtskruvade kranar...

 

+1

 

I och med att OPEC har en sådan kontroll över en stor majoritet av världens olja så har de också en ganska tydlig makt. Vilket man inte minst märkte under oljekrisen. Så jag tror det bottnar i en viss rädsla hos USA då de kanske inte ses som världens snällaste land hos OPECs medlemsländer. I och med USA är så tokigt beroende av olja så kan jag bara anta att de känner att de måste få kontroll på det själva, lite the american way och jag tror delvis Irakkriget hade en tanke på det.

 

bush-oil.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan alltså inte se någon som helst logik i konspirationstankar om att USA et al blandar sig i krig för att 'få olja'. Inte f-n är det ngn som GER den till dom.

 

Nåja...

 

Prova att googla följande nyckelord: oil saddam switch euro

 

Analytiker inom försvarsmakten och Saab (smarta gubbar som jag verkligen litar på) hävdade väldigt tidigt att Irakkriget kom till för att Saddam inte skulle börja sälja olja i Euro i stället (då skulle dollarn krasha totalt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker en bra läs-start är här, och plöj sedan vidare tills du når CIA's nya huvudkontor.

 

Jaja, det här visar att amerikanerna själva är väldigt övertygade om hur viktigt det är med politisk kontroll. Men frågan återstår: vi har ju en världsmarknad med ett pris på olja. Om man inte tänkt sig att kraftigt inskränka på frihandeln och ngn slags framtida kollaps, så tycker jag att de är ute i ogjort väder. Kontraproduktiva insatser, precis som stödet av diktaturer i latinamerika.

 

Däremot är förklaringen kring dollarn vs euro intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, det här visar att amerikanerna själva är väldigt övertygade om hur viktigt det är med politisk kontroll. Men frågan återstår: vi har ju en världsmarknad med ett pris på olja. Om man inte tänkt sig att kraftigt inskränka på frihandeln och ngn slags framtida kollaps, så tycker jag att de är ute i ogjort väder. Kontraproduktiva insatser, precis som stödet av diktaturer i latinamerika.

 

Däremot är förklaringen kring dollarn vs euro intressant.

 

lalz, kontraproduktiva insatser för vem? Inte för dom iaf. Du har en väldigt naiv världssyn må jag säga.

 

EDIT: Apropå politik & kontroll, en inblick i elitens värld:

 

Del 1:

 

 

Resten finns i related videos.

 

Brzezinski ftw. imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...