Gå till innehåll

Beta överdrivet stor summa på "säker" match?


Recommended Posts

3. Generellt tycker jag att det är ganska dåligt att satsa en mycket stor summa pengar för att vinna en liten, speciellt i ett sånt osäkert sammanhang som fotboll och cupsammanhang.

 

Jag tycker PRECIS tvärtom. Har sedan lång tid och kommer förmodligen alltid att vara totalt fascinerad av katastrofförsäkringsbranschen.. Huruvida något ger lågt odds eller inte spelar ju absolut ingen roll, utan det är ju skillnaden mellan det odds du själv skattar och det odds som bookien ger som är viktigt.

 

Märkte i efterhand att det kanske blev lite OT med egen reflektion här, men jag lämnar då jag tror att i alla fall någon uppskattar att läsa:

 

Om jag hade varit tvungen att bli bettare på heltid hade jag gått tillväga på så sätt att jag bestämde mig för ett område vilket jag personligen tror att jag kan ha någorlunda glädje av att följa inom en sport och division som inte är täckt och analyserad av varenda bookmaker på jorden. Därefter hade jag skaffat matchprogram innan jag hade skaffat fram oddsen, och suttit och uppskattat oddsen på säg 10 matcher (eller vad helst jag kan anse mig bli tillräckligt påläst på givet tidsramen) innan jag kollade över de odds som gavs från bookmakers, och endast betta om de odds jag själv hade uppksattat på förhand skilde sig från endera bookmaker på ett för mig tillräckligt tillfredsställande (stor) sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jag tycker PRECIS tvärtom. Har sedan lång tid och kommer förmodligen alltid att vara totalt fascinerad av katastrofförsäkringsbranschen.. Huruvida något ger lågt odds eller inte spelar ju absolut ingen roll, utan det är ju skillnaden mellan det odds du själv skattar och det odds som bookien ger som är viktigt.

 

Märkte i efterhand att det kanske blev lite OT med egen reflektion här, men jag lämnar då jag tror att i alla fall någon uppskattar att läsa:

 

Om jag hade varit tvungen att bli bettare på heltid hade jag gått tillväga på så sätt att jag bestämde mig för ett område vilket jag personligen tror att jag kan ha någorlunda glädje av att följa inom en sport och division som inte är täckt och analyserad av varenda bookmaker på jorden. Därefter hade jag skaffat matchprogram innan jag hade skaffat fram oddsen, och suttit och uppskattat oddsen på säg 10 matcher (eller vad helst jag kan anse mig bli tillräckligt påläst på givet tidsramen) innan jag kollade över de odds som gavs från bookmakers, och endast betta om de odds jag själv hade uppksattat på förhand skilde sig från endera bookmaker på ett för mig tillräckligt tillfredsställande (stor) sätt.

 

Självklart är det rena odds kontra sannolikheten att du träffar det enda intressanta. Det är ju oerhört enkel mattematik. Insatsens storlek är ju alltid helt ovidkommande huruvida ett bet är bra eller inte så självklart håller jag med dig.

 

Det jag sa dock var att satsa stora summor till låga odds på något som jag anser vara så osäkert som cupfotboll, anser jag är en dålig investering dels för att du utlämnar mycket åt slumpen.

Fotboll i sig är ju en serie av oändligt många små faktorer och variabler och har ganska hög "skrällfaktor" imo, cupfotboll är ju ännu öppnare. Min poäng var att det är väldigt svårt för en människa oavsett kunskap och insikt sätta ett odds som ligger hyfsat i paritet med det förväntade resultatet. Och om man begrundar det faktumet plus att bookien känner till detta så sätts ju oddsen garaterat i underkant med relativt goda marginaler för husets del, därav är de allt som oftast ofördelaktiga för den som spela på dem.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

få in era pengar på att IFK Karlskrona losar i handbollsallsvenskan. Spelar ingen roll om de har hemmaplan eller vilka de möter. IFK förlorade mot det helvassa div 4 laget HK Trossö i DM, och snittar väl 15-målsförluster i allsvenskan. Frågan är dock om det går att tippa mot dem fortfarande, och om oddsen är högre än 1.10 i någon match.

 

Säkra matcher med låga odds ska enligt mig endast spelas om det är en idrott som det görs mycket mål i där slumpen inte kan avgöra (ex handboll). Tänk om Blyths målvakt gör sin livs match som Burnleys danske hjälte gjorde mot Chelsea.

 

edit: IFKs tabellrad

14. IFK Karlskrona 15 0 0 15 285 - 501 0 -216

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kontaktade det spelbolag som jag tänkte lägga betet hos och dom sa att det förmodligen inte skulle vara några problem att lägga ett bet runt €10k, men att jag var tvungen att ringa dom en stund i förväg. 1h kvar till matchen och jag lutar och det är ca 10% chans att jag spelar. En annan tanke jag fick var att inte lägga €10k utan en mindre summa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att det var bra mycket sämre än så. Typ 1.10 eller nåt sånt.

 

Det var crippoli (?). En av de första pokermiljonärerna från Sverige. Han satsade 500.000kr på vinst till Milan till oddset 1.03 vid halvtid. Förlusten gjorde att han bröt ihop och kort därefter även gulade hela sin BR. Resten är historia.

 

Fan känner mig lite som Dan Glimne nu :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att välja "säkra" matcher med omsorg kan ge bra betalt. Konsten är ju att undvika alla matcher där det finns varningssignaler och det gäller att aldrig blunda för dessa. Skrällar kommer i FA-cupen även mellan PL-lag och non-league-lag - t ex kunde inte Man U slå ut varken Exeter eller Burton två år på raken i första mötet.. Det räcker för att undvika storspel i en match som Blyth-Blackburn. Kan sluta 1-1 och kan sluta 0-8, och skall bara tas med i trippelspel eller dylikt med lägre insatser.

(oj - nu börjar matchen. TV-fest!.. heja Blyth!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kontaktade det spelbolag som jag tänkte lägga betet hos och dom sa att det förmodligen inte skulle vara några problem att lägga ett bet runt €10k, men att jag var tvungen att ringa dom en stund i förväg. 1h kvar till matchen och jag lutar och det är ca 10% chans att jag spelar. En annan tanke jag fick var att inte lägga €10k utan en mindre summa...

 

Som sagt, Betfair gav ju mkt bättre odds. Ska du lägga 100ksek bör du väl lägga lite tid på att hitta bästa odds?

 

Sen verkar det klokt att överväga en kompromiss, ja. Allt eller inget känns irrationellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så satte jag aldrig €10k-betet av flera anledningar men den främsta att jag hittade min hjärna till slut. Satte dock €500 mest för skoj skull för att lära mig en läxa i fall jag skulle förlora, fast då skulle läxan bli ca 20ggr billigare...

 

Blackburn vann till slut med klara 0-1 och jag vann €100. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...