Gå till innehåll

Dyrt med felklick på 65 000$


John_teh_Donk

Recommended Posts

  • Svars 137
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men snälla, är jag sjukt levlad här eller vad?? Självklart argumenterar jag inte emot att han förlorade 65k. Det är liksom en förutsättning given av OP. Jag argumenterar emot att han förlorade 65k på sitt missklick. Hur kan du låtsas inte förstå?

 

Om du gör en sak som du förlorar pengar, equity eller vad som helst på, och sedan nåt annat inträffar, som vätrdemässigt är helt frikopplat från det du gjorde, då har detta andra, frikopplade inte inträffat på grund av vad du tidigare gjorde - det ligger i själva sakens natur, då det är frikopplat från vad du gjorde.

 

Om du förlorar 3600 i equity på att göra ett missklick, så är korten därefter +/-0 för dig i snitt. Hur de faller ut påverkas inte av din tidigare missklick - det vore ren magi. När korten faller till din nackdel, så är det inte på grund av din missklick.

 

1) Du har EV 0 i handen, då du tänker folda.

2) Du missklickar och har därför ett EV om -$3600.

 

Så, nu har vi spelat klart handen. Där har du resultatet av din missklick, svart på vitt.

 

Vet inte varför jag ens försöker. Du måste verkligen anstränga dig sjukt hårt för att misslyckas med att förstå (vilket gör det rätt lönlöst att försöka förklara för dig), för så svårt är det inte. Verkligen sjukt basalt och jag trodde detta var självklart för alla som kan nåt om poker.

 

Fail.

 

Lite kul att du blandar in "equity" och "otur med kort", vilket inte skulle ha uppstått utan hans missclick.

 

Detta medför alltså att han förlorade 65k pga sitt missclick denna gången.

 

Edit: Ska väl tilläga att jag mycket väl förstår vad du menar med ditt resonemang dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gus missclick kostade inte 65k obv, som heltok visar, men kostnaden beror ju även på värdet av att spela QTo enligt optimal battle of the blinds-strategi i SB, eftersom detta är alternativkostnaden för att openpusha. Någon stabil grinder som har en fet databas som kan ge ett värde på TQo i den situationen givet stack sizes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fail.

 

Lite kul att du blandar in "equity" och "otur med kort", vilket inte skulle ha uppstått utan hans missclick.

 

Detta medför alltså att han förlorade 65k pga sitt missclick denna gången.

 

Edit: Ska väl tilläga att jag mycket väl förstår vad du menar med ditt resonemang dock.

 

Wat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man håller sej till det enkla raka, det som hände, utan några som helst värderingar i väntetid etc., så förlorade gus 65 k i den handen.

Handen var ett missklick.

Är det då fel att säga att gus förlorade 65 k på ett missklick?

Gus Hansen förlorade 65 000 $ i en hand för att han klickade på fel knapp, inte sant????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gus tappar $3600 equity varje gång han blir synad, men om estimationen att fi bara synar med 36% av händerna plockar han upp $1500 nära 2/3 gånger och förlorar på så sätt bara cirkus $600 på spelet?

 

Det är iofs två fi som båda har 36% chans att plocka upp en hand så han ligger nog värre än så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: :lol: :lol: :lol:

 

Gus tappar $3600 equity varje gång han blir synad, men om estimationen att fi bara synar med 36% av händerna plockar han upp $1500 nära 2/3 gånger och förlorar på så sätt bara cirkus $600 på spelet?

 

Det är iofs två fi som båda har 36% chans att plocka upp en hand så han ligger nog värre än så...

Vill också räkna lite....

 

Om man ska resonera som du gör så håller det troligen inte. Det finns väl 1326 (googla det och fann det svaret) möjliga starthänder i holdem och säg att man synar med JJ-AA+AK för att ta en relativt bred syn range. Vad har vi då typ 38 möjliga starthänder om jag inte räknat fel... (inte sovit i natt...) vilket ger ca 2,9% chans att fi faktiskt har en hand som han synar med. Vilket innebär att han får syn ca 6% av gångerna (ngn gång får han syn av båda vilket borde vara positivt då han får tre ggr pengarna.) men ungefär 19/20 ggr så vinner han 1500-> 1500*19=28500 och när han får syn så förlorar han 3600....->vinst på spelet ca 25K....

 

Dags att börja pusha med QT lite oftare nu kanske... hehe...

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fail.

 

Lite kul att du blandar in "equity" och "otur med kort", vilket inte skulle ha uppstått utan hans missclick.

 

Detta medför alltså att han förlorade 65k pga sitt missclick denna gången.

 

Edit: Ska väl tilläga att jag mycket väl förstår vad du menar med ditt resonemang dock.

Gus kommer antagligen aldrig mer gå all-in preflop med QTo i ett cash game, så är det verkligen så intressant med EV+/- i detta fall? Hur intressant är EV i saker som antagligen bara kommer hända 1 gång?

 

Den här gången förlorade han i verkligheten 65k$, och händelsen kommer antagligen inte hända igen. Så kan man säga att han bara förlorade runt 3k$?

Jag är inte så insatt i det här, och kanske springer iväg och blir mer filosofisk än matematisk, så förlåt mig i förväg :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gus tappar $3600 equity varje gång han blir synad, men om estimationen att fi bara synar med 36% av händerna plockar han upp $1500 nära 2/3 gånger och förlorar på så sätt bara cirkus $600 på spelet?

 

Det är iofs två fi som båda har 36% chans att plocka upp en hand så han ligger nog värre än så...

Det är bara en fi kvar att agera.

 

I väntevärdet -3600 är inräknat de gånger fi synar och Gus ligger efter samt de gånger fi foldar och Gus plockar hem blindarna. Mot fi:s synrange har Gus ett EV på ca -6700.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gus kommer antagligen aldrig mer gå all-in preflop med QTo i ett cash game, så är det verkligen så intressant med EV+/- i detta fall? Hur intressant är EV i saker som antagligen bara kommer hända 1 gång?

 

Den här gången förlorade han i verkligheten 65k$, och händelsen kommer antagligen inte hända igen. Så kan man säga att han bara förlorade runt 3k$?

Jag är inte så insatt i det här, och kanske springer iväg och blir mer filosofisk än matematisk, så förlåt mig i förväg :roll:

 

Annars kan vi väl börja klaga på alla som säger att de vann $x på en dag om deras EV var lägre/högre än så.

 

EDIT: Ok Rodekill, jag var osäker på hur pokerstove räknade där, tack för att du rättade mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gus kommer antagligen aldrig mer gå all-in preflop med QTo i ett cash game, så är det verkligen så intressant med EV+/- i detta fall? Hur intressant är EV i saker som antagligen bara kommer hända 1 gång?

 

Den här gången förlorade han i verkligheten 65k$, och händelsen kommer antagligen inte hända igen. Så kan man säga att han bara förlorade runt 3k$?

Jag är inte så insatt i det här, och kanske springer iväg och blir mer filosofisk än matematisk, så förlåt mig i förväg :roll:

 

Precis vad jag skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan vi väl börja klaga på alla som säger att de vann $x på en dag om deras EV var lägre/högre än så.

 

EDIT: Ok Rodekill, jag var osäker på hur pokerstove räknade där, tack för att du rättade mig.

 

Stor skillnad. Jag klagar på de fiskar som tex säger "min spelstil funkar fint, jag vann ju på den" (alltså inte bara "jag vann", för det vore ju sant, utan "jag vann på min spelstil", däri ligger skillnaden) när det inte var spelstilen de vann på, utan tur. I OP är det inte missklicken han förlorar på, utan otur till största delen.

 

Jag hatar att referera till Sklansky, men för att få in en referens till nåt som folk iaf nästan förstår sig på: Sklansky $$.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...