Gå till innehåll

Uppgörelse om prispengar?


dahilma

Recommended Posts

Finns det någon generell "regel" man går efter i det fall två eller flera spelare gör upp om att splitta pengarna vid slutet av en turnering?

 

T.ex. procentuellt efter chipfördelning eller får de som den som är shorstacked en "premie" för att chipleader säkrar sin vinst?

 

/dahilma

 

Standarden är väl att dela upp ungefär efter de markerna och att de korta högarna får en premie (dock tror jag denna brukar vara en aning lägre än deras faktiska EV).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Står om det i Sklanskys Tournament Poker for Advanced Players också.

Ja, fast det är en rätt dålig metod vad jag förstått. Det är en väldigt matematiskt komplicerad fråga att avgöra flervägsdealar och någon definitiv formel finns inte riktigt även om man antar lika skicklighet hos spelarna.

 

Här är lite länkar:

 

Tournament settlement assumptions and questions

 

Upplysande inlägg av Weideman

 

Idiot's Guide to Tournament Deals

 

tournament prize money deal-making

 

tournament 'deals' ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

På Stars kallar man på en supportkille. Han stoppar då turneringen och ger ett förslag. Det förslaget fungerar så att alla får sista plats priset (dvs om fyra spelare är kvar får alla fjärdepriset) sedan delar han ut resten av prispoolen proportionellt efter chipstackar. På så vis vinner i allmänhet alla utom chipleadern på att choppa, å andra sidan är han garanterad ett bättre pris än vad han fått som tvåa. Om alla går med på förslaget spelas turneringen vidare endast för att pokerstars ska kunna dela ut leaderboardpoäng.

 

Vad jag hört går det att åtminstone stoppa turneringen på alla siter med hjälp av en supportkille och jag tror att även paradise hjälper till, men jag vet inte säkert. Om du skulle göra en deal och sedan bli blåst så sparas chathistorien på de flesta siter och supportpersonalen kan hjälpa dig även då, detta vet jag har hänt på party. Samma sak om ni t ex kommer överens om att diskutera en deal och en av spelarna trots det försöker stjäla blinds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...