Gå till innehåll

Bahamas/PCA


Displeased

Recommended Posts

Nu börjar det närma sig på allvar och nervositeten för att någonting ska gå åt helvete kommer smygandes ibland så jag tänkte dra några frågor som jag behöver svar på. Kommer säkert att fylla på med frågor varje dag fram till den 30:e haha.

 

 

* Behöver man något mer än pass när man flyger till Bahamas för att komma in i landet? (hjärnceller, kläder osv är med ja!)

 

* Jag har 2 flygbyten dit & hem, skickas resväskan automatiskt till slutdestination eller behöver jag hämta ut och checka in den på varje flygplats?

 

* Finns det spänningsomvandlare att köpa smidigt i Bahamas?

 

* Om man betalar med VISA där, åker man på växlingsavgifter och skit eftersom jag har kr som vanlig valuta på kontot?

 

* Något annat som är viktigt att tänka på som man lätt kan glömma?

 

Tacksam för lite hjälp här! Kommer som sagt säkert att fylla på lite frågor allt eftersom 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Jag har 2 flygbyten dit & hem, skickas resväskan automatiskt till slutdestination eller behöver jag hämta ut och checka in den på varje flygplats?

Beror helt och hållet på vilka flygplatser det är. Antar att du flyger via USA, då får du hämta ut väskan där och släpa genom tullen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Finns det spänningsomvandlare att köpa smidigt i Bahamas?

 

Tänker du på Laptop eller? Isåfall behöver du bara en lite kontaktadapter. Strömsladdens egen adapter kan nämligen omvandla från både 120V och 230V till datorns spänning.

Bahamas har samma kontakter (och spänning) som USA och såna adaptrar finns ju att köpa lite varsomhelst, t.ex. Clas Ohlsson, Kjell & Company och säkert i Bahamas också.

Kontakter i olika delar av världen

 

När det gäller uttag, har du inget NETellerkort eller nåt liknande? Då slipper du växlingsavgifter.

Har du Swedbanks VISA åker du på 1.5% i växlingsavgifter, tror de flesta andra banken har nåt liknande. ICA-banken däremot lägger inte på nåt.

Har du inget sånt redan kanske det är lite svårt att hinna fixa, men inte omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker du på Laptop eller? Isåfall behöver du bara en lite kontaktadapter. Strömsladdens egen adapter kan nämligen omvandla från både 120V och 230V till datorns spänning.

Bahamas har samma kontakter (och spänning) som USA och såna adaptrar finns ju att köpa lite varsomhelst, t.ex. Clas Ohlsson, Kjell & Company och säkert i Bahamas också.

Kontakter i olika delar av världen

 

När det gäller uttag, har du inget NETellerkort eller nåt liknande? Då slipper du växlingsavgifter.

Har du Swedbanks VISA åker du på 1.5% i växlingsavgifter, tror de flesta andra banken har nåt liknande. ICA-banken däremot lägger inte på nåt.

Har du inget sånt redan kanske det är lite svårt att hinna fixa, men inte omöjligt.

 

 

 

Jo, jag syftar på laptop, mobilladdare, rakapparat och andra eventuella elektroniska prylar man kan tänkas ta med sig. Ok, jag ska kolla efter en sån adapter på Classe Ohlsson då!

 

Jag har tyvärr inget NETeller-kort, tänkte skaffa det innan men det verkar va så många sjuka avgifter på nya kortet och dessutom så har NETeller strulat så mycket senaste tiden med kontoverifieringar och skit så jag vågar ändå inte ha för mycket pengar där. Jag har SEB:s VISA så det ser inte bra ut, blir väl antagligen riktigt usel växelkurs + växlingsavgift ifall man använder det där så det får väl bli att ta med en jäkla massa kontanter :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så illa? :shock: Jo, jag har ett byte i Miami. Jaha, jag får la lägga in en påminnelse på mobilen om att hämta ut väskan då.

 

När vi var på Bahamas för ett år sen på Bootcampen checkade vi in bagaget i Stockholm, mellanlandade sen på Newark (NewYork). Första var det pass/säkerhetskontroll, sen efter det får du ta ditt bagage sen hamnar du i en speciell kö och visa pass igen då du antagligen skall flyga vidare direkt inrikes.

 

Där får du lägga ditt bagage på ett band igen så skeppas ditt bagage till Miami automatiskt.

 

Hört att om man flyger via Atlanta så ska du inte vara så säker på att ditt bagage dyker upp överhuvudtaget, utan kan komma några dagar efter du landat på Bahamas om du har tur :shock:

 

I Miami fick vi ut vår väska igen och fick flyga ett 12 sitsigt plan liknade då det inte tar så lång tid att flyga till Bahamas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att Stars fixar allt det där. Du går till en disk som och gör en transfer från ditt Starskonto och får ut kontanter.

 

Ok, låter smidigt. Jag ska dock dit 1 vecka innan och vila mig i form. Antar att starscrew inte är där då.

 

 

När vi var på Bahamas för ett år sen på Bootcampen checkade vi in bagaget i Stockholm, mellanlandade sen på Newark (NewYork). Första var det pass/säkerhetskontroll, sen efter det får du ta ditt bagage sen hamnar du i en speciell kö och visa pass igen då du antagligen skall flyga vidare direkt inrikes.

 

Där får du lägga ditt bagage på ett band igen så skeppas ditt bagage till Miami automatiskt.

 

Hört att om man flyger via Atlanta så ska du inte vara så säker på att ditt bagage dyker upp överhuvudtaget, utan kan komma några dagar efter du landat på Bahamas om du har tur :shock:

 

I Miami fick vi ut vår väska igen och fick flyga ett 12 sitsigt plan liknade då det inte tar så lång tid att flyga till Bahamas.

 

 

 

Omständiga Amerikaner... Tur att jag slipper Atlanta då. Jag åker Kph > London > Miami > Nassau.

 

Fast med min otur så kommer väl bagaget att försvinna helt och hållet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...