Gå till innehåll

Förslag på laglig liveturre


gdaily

Recommended Posts

Det finns förresten sätt att få en tävling laglig: Ett sätt är att göra det till ett skicklighetsspel, tror jag.

 

a) Först sker ett lotteri i form av en pokertävling. Priserna utgörs av "liv" i en frågesportstävling (skicklighetstävling)

 

b) Sedan har man frågesportstävlingen. Frågorna får inte vara banala, utan ska verkligen vara skicklighetsavgörande (tänk nu att en pokerspelare ska klara av dom, medan en valfri snubbe från gatan ska misslyckas). Typ:

 

1) Vad heter den kände Doyle i efternamn?

2) Vad är det för inköp i WSOP?

3) Vad dog Stu Ungar av?

 

Rätt utformat lär det vara omöjligt att sätta dit en sådan tävling. Däremot så är vinsten skattepliktig i och med skicklighetsaspekten (så arrangören kan åka dit för skattebrott om han inte sköter den biten), dvs 50% av prispoolen ska gå i skatt.

 

Så med andra ord, en sponsrad frirulle med ett skicklighetsmoment måste faktiskt gå att arrangera helt lagligt. Tror till och med att man kan tvinga ur Lotteriinspektionen ett förhandsbesked om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo.. Men vad skulle vi vinna på detta? Knappast av värde för pokersvängen, och låter inte så värst kul imo.
Jag tror nog att en bunt sajter skulle vilja sponsra en sådan tävling, som förbundet kan hålla för allmänheten, för att tala om att ni över huvud taget existerar. Exempelvis på spel och hobby-mässan (eller vad den nu heter).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

90 procent av alla pokerspelare vet inte vad skillnaden är mellan "bet" och "raise" och ska delta i frågesport? Tror att det skulle bli upplagt för en massa gnäll, typ "Jag klonkade ju hem turren och så torskade jag min "vinst" på en tävling i värdelöst vetande?!"

 

Men visst, frirullar som sponsras av spelsajter kan nog funka. Ska det även vara inköp så är jag skeptisk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med på att frågesportstävlingen är ett skicklighetsspel i lagens mening, och därmed lagligt. Men "liven" i denna tävling har ett ekonomiskt värde. Att spela om dessa i ett lotteri innebär alltså inte att man kringgått något, man spelar fortfarande om ekonomiska värden.

 

Så tror jag att det blir. Tyvärr.

 

Edit, för att förtydliga: Pokerspelet och frågesporten kommer alltså att bedömas som två olika spel, där det senare är lagligt men det förra troligen är olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt att det ändå inte utesluter att de lotterier som avgör om man får deltaga i TV-programmet faktiskt är att anse som lotterier i lagens mening, och att de har sökt och fått tillstånd för nämnda lotteri.

 

Problemet är att LI inte beviljar tillstånd för lotterier i form av poker, och därför kan man inte gå den vägen.

 

Men ändå helt klart värt att kolla med LI. Hoppas inte för mkt bara. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte köpa gosedjur för allas inköp i turneringen och så får vinnaren en gigantisk tygkanin som är 3 meter hög och sen får tvåan trean osv mindre kramdjur i fallande storlek. sen kan ju alla deltagare kanske få varsin nyckelring som tröstpris, för då är ju alla vinnare och ingen kommer vara ledsen.

 

Jag menar har man 10000 i inköp och 200 deltagare kan man nog köpa en JÄVLIGT fin kanin till vinnaren, typ silke och kashmir och grejer! Och vem skulle INTE vilja ha en sjyst kanin???

 

När du sen sitter heads up mot mot Hellmuth i wsop och han klirrar med armbanden, ja då sliter du upp din 3-meterskanin och har som cardprotector så får vi se hur jävla kaxig han är efter det. Botkyrka Open, first place, säger du bara och nickar lite nonchalant mot Svante (ja kaninen alltså).

När du sen tydligt ser skräcken i Phillys ögon så är det bara att "move in for the kill"

 

 

För det kan väl inte vara olagligt att spela om söta kaniner?

 

Fast det var ju bara en tanke och det har varit en lång natt. När jag tänker på det så kanske det inte är en särskillt realistisk ide......jag menar hur fan ska man få med sig Svante till Vegas.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menar hur fan ska man få med sig Svante till Vegas.

 

 

Förre

Vegas?

Börja med att fundera på hur du ska få in honom i USA överhuvudtaget utan att bli stämplad som terrorist.

Jag kan se det framför mig: hur Homeland Security förtvivlat försöker pressa in Svante i röntgenmaskinen vid säkerhetskontrollen på flygplatsen - för du TAR väl honom som handbaggage?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns förresten sätt att få en tävling laglig: Ett sätt är att göra det till ett skicklighetsspel, tror jag.

Det här låter som ett förslag som du nämnde för ett par år sedan. ;)

Bara det finns ett vettigt system som även tar hand om fall där folk svarar fel så är det säkert OK.

 

Något som jag faktiskt skulle tycka var kul är pokerturnering kombinerad med riktig pokerfrågesport.

Säg att man först spelar färdigt pokerturneringen och sedan låter alla in the money + bubblan få vara med i frågesport.

Ju högre upp i pokerturneringen man hamnande ju bättre seedad blir man i frågesporten.

I första omgången så är bara bubblan med, svrar han rätt så går han vidare till nästa omgång.

Här är det bubblan och nästa spelare, svarar båda rätt så går man vidare till nästa omgång där ytterligare en spelare är med.

Första spelaren som svarar fel blir den riktiga bubblan och den som "vinner" blir den som inte svarat fel en enda gång.

 

Det blir lite som andra "kombo-turneringar" som poker+dart eller poker+backgammon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...