Gå till innehåll

Joakim Posener


Laagen13

Recommended Posts

Bara en fråga. Joakim Posener är väl häktad i sin frånvaro ända sen 2004, eller har han åkt fast?

Ser en som nickar JoakimPosener på en site jag lirar på, känns väldigt konstigt dock att självaste posener skulle ha det nicket om han nu är efterlyst, och vem fan annars vill ha det nicket? :)

 

Bara en tankeställare jag fick när jag såg han lira 25/50$ på Merge nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog många som skulle vilja ha det nicket. Poesner och de andra grabbarna var ju idolförklarade inom vissa kretsar.

 

Han bor utomlands, undan den svenska rättvisan med motiveringen att han "inte skulle få en rättvis rättegång". Inom några år preskiberas brottet, men jag tror att han har fått en del följdåtal efter det vilket leder till att han nog får vara utomlands ett bra tag till.

 

Jag undrar hur han skulle tas emot i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Trustor-härvan och den brottslighet han misstänktes för genomfördes hösten -97. Preskriptionstiden för den typen av brott är 10 år, alltså är det preskriberat.

 

Och du påstår alltså preskriptionstiden för allt som han misstänktes för inte har förlängts någon gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågeställningen gällde ju den brottslighet han misstänktes för. Hur ska man kunna förlänga preskriptionstiden för ett aktuellt brott? Det går helt enkelt inte, såvida man inte ändrar lagen om preskriptionstider, vilket ju inte har gjorts. Sedan är det ju också så, att en lagändring inte får verka retroaktivt. De brott han misstänktes för preskriberades alltså för ca ett år sedan. Han är väl inte brottsmisstänkt eller efterlyst i dagsläget?

 

Hur det däremot är ställt med hans skulder vet jag inte. Han lär ju vara skyldig miljoner, och preskriptionstid för skulder kan under vissa förutsättningar förlängas, t. ex. genom att de aktualiseras vid Kf-myndighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Trustor-härvan och den brottslighet han misstänktes för genomfördes hösten -97. Preskriptionstiden för den typen av brott är 10 år, alltså är det preskriberat.

 

Och du påstår alltså preskriptionstiden för allt som han misstänktes för inte har förlängts någon gång?

 

Har inte riktig koll på vad han har gjort för brott men antar att det bland annat innefattar grovt skattebrott. Enligt skattebrottslagen så får preskriptionstiden förlängas med upp till 5 år givet att det inte går att få tag på honom.

 

Det går inte att förlänga preskriptionstiden för andra brott såsom bedrägeri eller förskingring eller vad han nu har gjort men det finns ett stycke i BrB 35:1 Kap (som handlar om preskription) där det fastslås att "Innefattar en handling flera brott, må utan hinder av vad nu sagts påföljd ådömas för alla brotten, så länge påföljd kan ådömas för något av dem.". Jag är inte helt säker på om detta gäller om det endast är för skattebrottet som preskriptionstiden fortfarande gäller.

 

Värt att nämna är ju också att preskriptionen endast gäller brotten och inte skadeståndsanspråken. Kan tänka mig att det finns en del personer som tycker sig ha bättre rätt till pengarna. Kommer inte ihåg vad som gäller vid skadestånd. Gäller där samma preskriptionstider som vid skulder etc.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brotten han misstänktes för är preskriberade. Skattebrott tror jag iofs inte ingick i de aktuella brotten, däremot grov förskingring, grovt bedrägeri mm.

 

Enligt Wikipedia lär han dock vara misstänkt för förskingring, men han är inte begärd häktad eller efterlyst. Sedan är det väl inte alltid så noga med Wikipedias uppdateringar.

 

Den längsta preskriptionstiden för skulder = den normala, är tio år. För skatteskulder har jag för mig att fem år gäller, som givetvis kan förlängas under vissa förutsättningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brotten han misstänktes för är preskriberade. Skattebrott tror jag iofs inte ingick i de aktuella brotten, däremot grov förskingring, grovt bedrägeri mm.

 

Enligt Wikipedia lär han dock vara misstänkt för förskingring, men han är inte begärd häktad eller efterlyst. Sedan är det väl inte alltid så noga med Wikipedias uppdateringar.

 

Den längsta preskriptionstiden för skulder = den normala, är tio år. För skatteskulder har jag för mig att fem år gäller, som givetvis kan förlängas under vissa förutsättningar.

 

Det jag undrade mer var om skadeståndsanspråk = "vanliga" skulder? Har inte orkat sätta mig in i fallet alls men är det inte något skattebrott han är åtalad för så har preskriptionstiden mycket riktigt gått ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här verkar vara en vettig sammanfattning. Han är alltså skyldig kronofogden pengar men inte längre brottsmisstänkt?

 

http://archive.corren.se/archive/2008/5/8/jphq3gho5qq4tp0.xml

 

Så han kanske dyker up 2012...

 

Njae...verkar väl inte så troligt, dock inte omöjligt. Men alltså, skatteskulder kan väl aktualiseras hos fogden gång på gång, d.v.s. har de inte blivit preskriberade, så kan de preskriptionstiden förlängas med ytterligare fem år, och inom fem år med fem år till o.s.v.? Detta förutsätter givetvis att Skattemyndigheten anmäler skulderna till indrivning hos Kf-myndigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst ska killen ha cred , drar åt sig massa miljoner , steker en sommar på St.Tropez där hans kompanjoner sätter rekord i antal köpa champagne flaskor. Dom åker dit men Posener klarar sig , och drar sedan jorden runt och gömmer sig i över 10 år utan att Interpol får tag på han. Well done....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst ska killen ha cred , drar åt sig massa miljoner , steker en sommar på St.Tropez där hans kompanjoner sätter rekord i antal köpa champagne flaskor. Dom åker dit men Posener klarar sig , och drar sedan jorden runt och gömmer sig i över 10 år utan att Interpol får tag på han. Well done....

 

Fixar man det så bra är man värd det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst ska killen ha cred , drar åt sig massa miljoner , steker en sommar på St.Tropez där hans kompanjoner sätter rekord i antal köpa champagne flaskor. Dom åker dit men Posener klarar sig , och drar sedan jorden runt och gömmer sig i över 10 år utan att Interpol får tag på han. Well done....

 

Då tycker du även att T6-Torben ska ha cred?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...