Gå till innehåll

AB.se - Ännu ett poker-sm


Hoit

Recommended Posts

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Några korta reflektioner:

 

Detta kan väl knappast tolkas som något annat än ett stort långfinger åt Svepof.

 

Jag vet inte hur ni andra tänker men för mig så symboliserar Svepof, till viss del, kampen mot spelmonopolet och SvS. Då förefaller det sig konstigt att en sajt går in och agerar kontraproduktivt. En halvt om halvt ologisk tankegång gör att jag mentalt placerar stingbet i samma fack som SvS.

 

Med det i åtanke, är det verkligen ett klokt drag av Stingbet?

 

Å andra sidan, vem bryr sig? Med denna höga buy-in så är inte normalspelaren intresserad. Hur många kan egentligen tänka sig att hosta upp 5k euro? Och då kommer man till frågan; varför då detta utspel öht?

 

Snurrigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här turneringen har skapats för att väcka debatt och samt att en turnering med hög insats saknas. Vi vill ha pokerprofiler som vi kan se upp till precis som vi ser upp till golfspelare eller hockeyproffs. Jag tror att vi kan få det genom att ha en turnering i slutet av varje år där vi korar den bästa. Om SVEPOF gör det så är det bäst. Om ingen gör det så kan Stingbet göra det. Vi vill främja pokern i Sverige.

 

//Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi skissar på en ide när det gäller ett "highstakes-SM".

 

Bara som en parantes; Tror inte jag behöver skriva att det inte hade kännts sådär värst bra med en turnering som denna med dessa förutsättningar.

 

Vad som dock är riktigt, riktigt roligt är att ett flertal pokerprofiler senaste månaden faktiskt engagerat sig och skapat en debatt om hur dom vill att Poker-SM skall spelas. Det visar på att dom verkligen bryr sig och vill ha ett SM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här turneringen har skapats för att väcka debatt och samt att en turnering med hög insats saknas. Vi vill ha pokerprofiler som vi kan se upp till precis som vi ser upp till golfspelare eller hockeyproffs. Jag tror att vi kan få det genom att ha en turnering i slutet av varje år där vi korar den bästa. Om SVEPOF gör det så är det bäst. Om ingen gör det så kan Stingbet göra det. Vi vill främja pokern i Sverige.

 

//Peter

Exakt hur främjar det pokern i Sverige att köra en turnering med skyhög buyin? Jag menar, förutom att stingbet får lite gratisreklam i aftonbladet?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt hur främjar det pokern i Sverige att köra en turnering med skyhög buyin? Jag menar, förutom att stingbet får lite gratisreklam i aftonbladet?

 

Vi tror att poker-Sverige vill ha profiler som håller till i toppen och återkommande är med resultatlistorna. Live-SM är annorlunda då inköpet är högre samt att antalet spelare är begränsat. Online så kan i stort sett vem som helst spela i och med att inköpet är så lågt och det är 100-tals satelliter.

 

Pokern vill vi se som ett skicklighetsspel och inte som lotteri. Genom att få fram toppnamn så stärks den bilden av pokern. Det kan vi nog alla hålla med om. Pokern har tappat i fart i Sverige...den måste utvecklas. Hur utvecklar vi den? Genom nya idéer, nytt tänkande. Jag tror inte att någon blir lockad av SM genom att se olika okända vinnare av online-SM. Det blir inte samma prestige. Proffsen vill inte spela (prioriterar inte). Vi vet att det är så här. Vad tycker ni?

 

//Peter Auer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tror att poker-Sverige vill ha profiler som håller till i toppen och återkommande är med resultatlistorna. Live-SM är annorlunda då inköpet är högre samt att antalet spelare är begränsat. Online så kan i stort sett vem som helst spela i och med att inköpet är så lågt och det är 100-tals satelliter.

 

Pokern vill vi se som ett skicklighetsspel och inte som lotteri. Genom att få fram toppnamn så stärks den bilden av pokern. Det kan vi nog alla hålla med om. Pokern har tappat i fart i Sverige...den måste utvecklas. Hur utvecklar vi den? Genom nya idéer, nytt tänkande. Jag tror inte att någon blir lockad av SM genom att se olika okända vinnare av online-SM. Det blir inte samma prestige. Proffsen vill inte spela (prioriterar inte). Vi vet att det är så här. Vad tycker ni?

 

//Peter Auer

Jag spinner vidare på det här med lite reflektioner. Vill passa på att poängtera att jag inte har något emot stingbet eller tilltaget som sådant utan luftar bara lite tankar.

 

- En turnering som återkommer en gång om året är inte lösningen på det "problem" ni ställer upp, dvs den påstådda avsaknaden av pokerprofiler. Är man som individ intresserad av "highstakes" turneringspoker så är det inga problem att göra sig insatt i vilka de svenskar är som är ute och spelar i europa/usa/resten av världen. En extra turnering gör i sammanhanget varken till elelr från, imo.

 

- Att en del svenska spelare säkert applåderar initiativet till en ordentligt highstakes-turre betvivlar jag inte, det fyller säkert ett litet behov. Men för hobbyspelarna (du vet, de som donerar), till vilka jag räknar mig, så är en sådan turre av föga intresse. Och vem som vann den är glömt inom ett par dagar.

 

- Alla på pf håller nog med om att det är bra om man kan stärka bilden av poker som skicklighetsspel. Men återigen, en enstaka turre gör varken till eller från. Då är nog marknadsmaskinen Vegas Event en större faktor. Och förhoppningsvis det lobbyarbete som jag förmodar att svepof bedriver.

 

- Att proffsen inte spelar det av svepof sanktionerade sm, eller SvS's plast-sm, hör väl varken hit eller dit? Grunden för allt pokerspel är väl ändå det stora flertalet människor som inte har poker som huvudnäring? U know, bottomfeeders. Ett SM lockar ju snarare dessa spelare och det är väl trevligt att någon får chansen att kalla sig SM-vinnare för ett år. Handen på hjärtat, skulle proffsen spela ett highstakes-SM för pengarnas skull eller äran av att få kalla sig SM-vinnare?

 

Nu känner jag att det blev huvudsakligen negativt det här. Nytänk ska väl alltid applåderas men jag tror bara att ni är fel ute i tänket här.

 

/kan ha fel

//har haft det förr

///vid ett flertal tillfällen :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tror att poker-Sverige vill ha profiler som håller till i toppen och återkommande är med resultatlistorna. Live-SM är annorlunda då inköpet är högre samt att antalet spelare är begränsat. Online så kan i stort sett vem som helst spela i och med att inköpet är så lågt och det är 100-tals satelliter.

 

Pokern vill vi se som ett skicklighetsspel och inte som lotteri. Genom att få fram toppnamn så stärks den bilden av pokern. Det kan vi nog alla hålla med om. Pokern har tappat i fart i Sverige...den måste utvecklas. Hur utvecklar vi den? Genom nya idéer, nytt tänkande. Jag tror inte att någon blir lockad av SM genom att se olika okända vinnare av online-SM. Det blir inte samma prestige. Proffsen vill inte spela (prioriterar inte). Vi vet att det är så här. Vad tycker ni?

 

//Peter Auer

 

Så den här turneringen ska vara ala Stureplan, dvs att någon (Stingbet) ska avgöra vilka som har tillräckligt stora kukar så att de får vara med och leka? Då är det ju klart att det således blir samma lirare längst fram år efter år, det säger sig självt liksom...

 

Antar att den kommer vara satellitfri, med tanke på att du skriver som du gör?

 

Sen tror jag inte alls på dina slutsatser om vad som lockar spelare till pokern. Självklart är nyrekryteringen också en viktig del, och för alla tusentals småspelare så finns väl hoppet om att en dag klonka en fin turneringsvinst, och genom att se att andra kvalspelare lyckats så fortsätter de försöka. Din linje att skapa några toppnamn har vi ju prövat ett tag genom att det har spelats EPT, WSOP, WSOPE, WPT osv osv, och varför skulle det bli mycket bättre av ett "stort" SM med "dyrt" inköp? U have lost me...

 

 

I princip har jag inget emot detta, förutom att ni tänker använda er av ordet SM, vilket bara resulterar i att pokern drar ett löjets skimmer över sig när det finns ett tiotal olika SM...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte körs satelliter till detta Stingbetmästerskapet så sätter jag över/under på deltagarantalet till 13.5 st. Snittantalet de så kallade "proffsen" har bytt procent med i turren = fyra st.

 

Jaja, ha det så kul med er tvåbords SnG.

 

Själv spelar jag de riktiga SM, dvs Live-SM och Online-SM som är sanktionerade av förbundet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chris Moneymaker visade att vem som helst kan vinna VM och pokern tog fart tack vare honom hävdar många. Det kan nog vara sant. Efter att Chris vann så har okända spelare vunnit varje gång. Superproffsen tycker att HORSE-eventet med 50k$ är tävlingen som utser den bästa pokerspelaren. Ska vi i Sverige köra något liknande?

 

Kan vi vara överens om att SM-statusen online är sargad?

Är det för många olika titlar?

Ska vi lägga till en titel till med ett riktigt högt inköp?

 

Kanske kan vi genom en sådan här turnering få fram en svensk vinnare istället för alla danskar, amerikaner och britter som vinner EPT och WPT.

Jag har svårt att se att det här skulle vara negativt som Totalfarsa verkar göra?

 

En annan sak, jag vet inte vem Totalfarsa är. Vem är du eller kan någon

annan berätta?

 

//P. Auer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte körs satelliter till detta Stingbetmästerskapet så sätter jag över/under på deltagarantalet till 13.5 st. Snittantalet de så kallade "proffsen" har bytt procent med i turren = fyra st.

 

Jaja, ha det så kul med er tvåbords SnG.

 

Själv spelar jag de riktiga SM, dvs Live-SM och Online-SM som är sanktionerade av förbundet.

 

Två satelliter 22 dec och 26 dec kl 20. 500€ plus en rebuy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En annan sak, jag vet inte vem Totalfarsa är. Vem är du eller kan någon

annan berätta?

 

//P. Auer

Haha, jag berättar så gärna så. En något överviktigt tvåbarnsfader från västergötland som lystrar till förnamnet Fredrik och som inte på något sätt eller vis är ett känt namn inom pokersverige. Du kan bortse från att jag har moderatorrättigheter på pf, det betyder inget i den här tråden.

 

Ska mata lilltjejen nu (f-ledig). Måhända att det kommer en kommentar lite senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig handlar det inte om att bara de som har råd att spela SM skall få vara med - det handlar om att få status på turneringen.

 

Insatsen i sig kan debatteras. Däremot håller jag med om (men kan även förstå att andra

har olika synpunkter) att när det skall koras en SM-vinnare så vill man ha de som anses

som bäst i Sverige med.

 

I idrott så får bara de bästa vara med i SM via kval eller tidigare resultat, i Poker kan ett sätt

att få med de bästa vara att man har råd att betala insatsten för att det går bra för poker eller att man

är så ansedd att man blir stejkad (jag anser inte att man är bra bara för att man är stejkad).

 

Om man gör så får man självkart även med de spelare som har råd att spela fastän inte är bra och kanske missar de kompetenta spelare

som inte har råd att spela. Förhoppningsvis kan dessa spelare kanske spela så pass bra poker att de har råd att vara med året efter.

 

Självklart skiljer sig poker från andra idrotter/spel. En bra pokerspelare är ofta duktig på tableselection och att spela en dyr turnering mot

de bästa med några få rika fiskar med är inte världens tableselection. Varför skall de då lira ?

 

Jo kanske om status på SM är så stort att titeln och uppmärksamheten är viktig nog. Om sm har tillräcklig status kanske sponsringsmöjligheten

samt den mediala aspekten ger ett stort mervärde. Kanske för att man vill mäta kuken med de som man själv anser är bäst på att spela turneringspoker i Sverige.

 

Själv har jag inte råd att lira ett SM för 5000 euro men jag anser mig själv inte vara en kandidat till att vara bäst i Sverige på turneringspoker.

 

Debatten är intressant och många tycker självklart olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...