Gå till innehåll

AB.se - Ännu ett poker-sm


Hoit

Recommended Posts

En på fem går vidare således... Men om du ska hålla din linje är det väl enda vägen att vandra att ha inköp till satelliten som nästan är lika stora som turneringen.

 

Det är korrekt men vi kände ändå att vi måste ha 2 satelliter med relativt höga inköp för att få en bra huvudturnering.

 

Jag vill poängtera igen att vi gärna skulle se SVEPOF som arrangör av en sådan här turnering. En lösning för nästa år är att SVEPOF startar ett skin i ett av alla pokernätverk. Då kommer det aldrig bli några problem om vem som är Svensk Mästare. Alternativt allierar sig med en mindre site som SVEPOF kan ha stort inflytande på och arrangera allt de vill.

 

//P. Auer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

...

- Alla på pf håller nog med om att det är bra om man kan stärka bilden av poker som skicklighetsspel.

...

 

Lite semi-off topic, men vill vi verkligen detta?

Innebär inte det att myndigheterna då så småningom kommer klassa pokern som skicklighetsspel och att det därmed blir skattepliktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man hitta den bästa spelaren torde väl bästa sättet vara att köra en årsranking för vi kan väl vara överens om att man inte hittar den bästa spelaren via en årlig turre?

 

Formerna för ett sådant koncept får någon annan sätta men nog borde det väl finnas fördelar framför en enstaka turnering?

 

 

Självklart är det så. Prestigen att vinna ett SM kan dock vara hög och det man vill är att de "bästa"/mest meriterade skall lockas att vara med.

 

För mig skulle det vara mer prestige att vinna FTOPS (main event)5K-turre med 500 deltagare än FTOPS 240-turre med 3500 spelare.

 

Vilken bedrift som är störst och vilken som kräver mest tur låter jag vara osagd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite semi-off topic, men vill vi verkligen detta?

Innebär inte det att myndigheterna då så småningom kommer klassa pokern som skicklighetsspel och att det därmed blir skattepliktigt?

Hmm, uttryckte mig lite för otydligt där. Mitt prat om skicklighet var en direkt replik på auers prat om poker som turspel. Hur pokern kommer att ses av staten i framtiden har jag svårt att tro att det skulle påverkas av det vi pratar om i den här tråden.

 

Självklart är det så. Prestigen att vinna ett SM kan dock vara hög och det man vill är att de "bästa"/mest meriterade skall lockas att vara med.

 

För mig skulle det vara mer prestige att vinna FTOPS (main event)5K-turre med 500 deltagare än FTOPS 240-turre med 3500 spelare.

 

Vilken bedrift som är störst och vilken som kräver mest tur låter jag vara osagd.

Ja, det är ju två vitt skiljda saker egentligen. Bästa spelaren ska koras/rikaste spelarna kan/vill deltaga. Svår nöt att knäcka.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Aussie Millions har de ett event med 100k inköp. Jag tror de allra flesta ändå tycker det är mer prestige att vinna main event trots att det bara är 10k inköp.

 

Ja visst skulle du kunna ha ett världsmästerskap där bara Larry Flynt och Andy Beal lirar. Det handlar ju egentligen inte om hur stort inköpet är utan hur man gör för att locka de bästa spelarna och där det förhoppningsvis är ett rimligt antal deltagare. Det sista är helt personligt då jag själv tycker det är lite sjukt när VM spelas med så många spelare. Prestigevärdet på ett WSOP(Any Event)-bracelet tycker jag har devalverats kraftigt trots att det är svårare att vinna dem pga deltagarantaget.

 

Därmed inte sagt att jag inte skulle vilja ha ett 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut en intressant diskussion, och vi ä alltid öppna för ideer.

 

Det finns flera problem med att öppna eget skin. Det är inte så enkelt som att bara slänge upp ett skin och lägga in turneringarna. Skulle man dessutom lägga in cashgame på sidan, så blir man dessutom en konkurrent till övriga sajter.

 

Marknadsföringsmässigt för vara svårt att hävda oss, gentemot om vi använder oss av en större aktör med en större budget. Detsamma gäller om vi skulle ge Poker-SM till en mindre aktör där vi fått påverka mer än vad vi gjort med dom SM som genomförts. Jag inbillar mig även att vi skulle få det svårare att fylla satelliter än vad det är med en större aktör. Det var redan i år fritt att ge anbud på Poker-SM för mindre skins, dock var det få som valde att göra så.

 

Tappar man en ordentlig marknadsföringsbudget, så tappar man i regel även många av dom fördelar som du pekar på, dvs att profilera en vinnare för att öka intresset.

 

Det finns absolut ett intresse av att promota ett fåtal större namn för intressets skull. Idag är dom etablerade "pokerproffsen" dels för många, och dels alldeles för usla på att marknadsföra sig själva som "stjärnor".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inget fel på strukturer eller något sådant, inköpet var bra med. Det enda jag kan klaga på är att main event borde legat sist, inte först, så att alla muppar som tror de kan få sina låsta konton olåsta sista kvarten har några dagar på sig att reagera.

 

Har däremot ett förslag på ett helt annat upplägg för SM. Det är inte alls säkert att det ens är så man vill göra det, men det skulle sätta "prestige" på tävlingen, med ett högt inköp. Kan tyvärr inte ta åt mig äran åt det själv, idén är dansk och sedan har en polare förfinat den, men:

 

Status-SM

Exakt 100 startande spelare, varken mer eller mindre.

a) Finalbordet i Live-SM är direktkvalade

b) Svenskar på finalborden i EPT, WSOP och WPT under det gångna året är direktkvalade. Har sponsorn någon egen tävling (typ Unibet Open) så får man väl ta med denna också.

 

a+b borde bli 20-30 pers

 

c) Sponsorn får stoppa in max två "celebritys"

 

d) 25-30 spelare (upp till att a+b+c+d = 50) tas fram med hjälp av allmän omröstning, där folk kan rösta fram "stjärnorna"

 

e) resterande 50 platser kan enbart vinnas genom satelliter! Inga direktinköp.

 

Nu kan alla "skitnödiga" pokerproffs få sin "dyra" turre med "prestige". Sedan har man "öppna SM" precis som vanligt också.

 

Det här skulle borga för att det blir omsnackat, att man kan rösta in spelarna hger reklam för turren, att det finns två celebs är såklart ur kvällsspresskäl.

 

a) Får lämpligen gratis startavgift (tas ur ev addedvärden under SM)

b) får pröjsa sina egna inköp (förutom sponsorns egna turrar, där får givetvis sponsorn betala)

c) får sposorn uppenbarligen betala

d) förslagsvis betalar dessa "halv startavgift" och sponsorn resten

e) med sattar och subsattar 10->100->1000 så borde man kunna få ihop rejk som täcker kostnaden för d)

 

 

Ovanstående skulle vara en annan väg att gå, samt att spela turneringen i form av det mer skicklighetskrävande PL.

 

Synpunkter bland er som vill ha en större turnering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående skulle vara en annan väg att gå, samt att spela turneringen i form av det mer skicklighetskrävande PL.

 

Synpunkter bland er som vill ha en större turnering?

 

Absolut en alternativ lösning som kan prövas. Själv förespråkar jag enkelheten som oftast är den bästa lösningen men det skulle vara grymt kul att genomföra en tävling med de kriterier som du la fram. Det borde ge alla spelare chansen. Både high stakes och hobbyspelare.

 

/P.Auer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut en alternativ lösning som kan prövas. Själv förespråkar jag enkelheten som oftast är den bästa lösningen men det skulle vara grymt kul att genomföra en tävling med de kriterier som du la fram. Det borde ge alla spelare chansen. Både high stakes och hobbyspelare.

 

/P.Auer

 

Nackdelen med ditt förslag är att man tappar chansen att även ha ett öppet SM, vilket naturligtvis har en rad nackdelar.

 

Ditt förslag med ett SM på en egen "förbundssite" är i grunden bra, men det skulle krävas extremt mycket för att genomföra på ett bra sätt. Jag ser det som orealistiskt, åtminstone tills 2009. Vad vi iaf är helt överrens om är att det inte vore bra med ett flertal SM i samma diciplin, lex WSOP.

 

Staahla: Visst kan man titta på varianter. Vet dock inte om det är möjligt att genomföra rent tekniskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket ironi i den här tråden.

 

Okej, två satelliter... Då uppar jag mitt föräntade deltagarantal till 14,5.

 

Själv ska jag samma dag spela SM i Telesina, SM i Amerikana, SM i duce to seven och SM i Sökö, alla online, på något annat B2B-skin. Det är synd att de krockar, men det gör väl inget, är ju ändå inga pokerproffs som vill vara med i dessa SM då inköpet kommer vara lågt (€11).

 

Ska be Vegas Event skriva en pressrelease om detta med..

Edit: Glömde Omaha hi/lo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket ironi i den här tråden.

 

Okej, två satelliter... Då uppar jag mitt föräntade deltagarantal till 14,5.

 

Själv ska jag samma dag spela SM i Telesina, SM i Amerikana, SM i duce to seven och SM i Sökö, alla online, på något annat B2B-skin. Det är synd att de krockar, men det gör väl inget, är ju ändå inga pokerproffs som vill vara med i dessa SM då inköpet kommer vara lågt (€11).

 

Ska be Vegas Event skriva en pressrelease om detta med..

Edit: Glömde Omaha hi/lo

 

Om omaha hi/lo så kör jag också hellre det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget fel i att skapa debatt, och kanske inte heller att göra en "marknadsföringskupp" på detta. Jag ogillar dock texten som ligger på hemsidan om turneringen, som ganska solklart kan appliceras på ett "Svenskt Mästerskap", dock inte ett "Stingbet Mästerskap". Jag hade även föredragit om ni hört av er till oss, istället för att bara lägga ut den.

 

"Vi tror att Sverige vill ha pokerprofiler och genom ett så högt inköp på €5000 så ska vi kunna kora Sveriges pokerstjärna 2008, vi är övertygade om att det kommer vara ett av Sveriges toppnamn som kommer stå överst denna gång – säger företrädarna på Stingbet.

 

Vi gör detta för att det har diskuterats på pokerforum och i proffsbloggar om hur vi ska få fram den bästa pokerspelaren, låga inköp har givit oss olika segrare varje år och spelet har mer handlat om tur än om skicklighet och många proffs väljer att inte spela på grund av strukturerna vilket har vattnat ur SM som koncept, vi vill med detta ta tillbaka poker SM som ett bevis på att man verkligen är bäst i Sverige på poker – Säger PeterAuer"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...